Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Eurorack, vilka portabla case är bra?

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Eurorack, vilka portabla case är bra?

    Snart kommer jag sälla mig till er Eurocrackares glada skala, och jag funderar just nu på en del praktiska detaljer.

    Jag kommer behöva flytta runt racket en del, inklusive resor. Så jag tittar både på lösningar där racket är inbyggt i resecase (exvis Doepfer A-100P6 el P9), eller rack som man hyfsat enkelt kan packa ner i vanliga flightcase och liknande. Jag vet inte vad som är bäst, men ni som flängt runt ett tag kanske har input på hur man bör tänka?

    Vad gäller storlek, 6HE räcker nog för mina behov men sneglar samtidigt på 9HE för att kunna ha utrymme att växa. Kanske dumt med tanke på mobiliteten? En annan aspekt är att jag föredrar stående rack framför liggande.

    OBS jag är inte ute efter någon hobby/instegsmodell utan det måste hålla för professionellt bruk. Jag har inte så bra koll ännu så Doepfer och Intellijel är vad jag hittat hittills. Men antar det finns fler. All input är välkommen, och alldeles särskilt egna erfarenheter av typen "hade jag vetat då vad jag vet idag så..."

  2. #2
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jag har Arturia Rackbrute. Funkar bra och går att fälla ihop.

  3. #3
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Kört intellijel 7u ganska länge, funkar riktigt bra. Bra med ström i och gott om kontakter.

    Clank är ju med riktigt bra, dock så är ju dom liggande casar så är väl inte lika intressant för din del.

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag köpte i somras ett custom-sizat case från Case from Lake som jag väldigt nöjd med. 7U, 70hp, går att stänga patchat. Axelband som gör att det går att bära med sig enkelt eller t o m cykla med. Rekommenderas!

    Jag har mitt stående på gitarrställ för upprätt-läge men har sett att han även på begäran bygger inbyggt/utfällbart ställ.

  5. #5
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av marcuxz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kört intellijel 7u ganska länge, funkar riktigt bra. Bra med ström i och gott om kontakter.

    Clank är ju med riktigt bra, dock så är ju dom liggande casar så är väl inte lika intressant för din del.
    Clank med ett gitarrställ fungerar nog bra.

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Doepfer P-serien är otroligt robust, tål nog vad som helst. Nackdelen är att det väger totalapa. Fruktansvärt att kånka runt på.

    Jag har kört på Tiptop Mantis, den väger typ ingenting. Går att ha stående eller liggande. Otroligt lätt att flytta på, särskilt om du har ryggsäcken som hör till.

  7. #7
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Både make noise och Erica synths har ju annars bra ställ till liggande casar

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Hade en Erica Synths Aluminium Travel Case förut. Den var schysst. De har en i kolfiber som ska vara lite lättare också.

  9. #9
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Jag har Doepfer A-100P9 länge, och gillar dem mycket, och har släpat runt dem en del. Funkar finfint. Har dem även till salu, eftersom jag köpt större.

  10. #10
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag har haft ett gäng olika case från flera tillverkare. De jag uppskattat mest hittills är de från Clank. Mina har varit begagnade, men köper man direkt från Clank så får man rätt fritt vad gäller val av storlek, djup, färg etc. De väger inte heller så mycket och har bra med ström.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Instämmer i att P-serien är bra och stabilla, men inte de lättaste. Bortsett från att ströminkast & powerknapp sitter så man skulle kunna råka sabotera dem med klantig lastning å rätt mycket våld är det ju i praktiken en hardcase, så tåligt och allt i är väl skyddat.

  12. #12
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Tack alla, mycket bra input hittills och flera tips på sånt jag inte kände till. Betryggande att få Doepfers tålighet (men också vikt) bekräftad. Intressant att ni är flera som är nöjda med Clank, de var ju onekligen snygga som satan. Nästan synd att öppna ha ha. Arturia Rackbrute verkar också sjysst men behöver en enklare mer industriell design.

    Men Tiptop Mantis!! Aldrig stött på tidigare. Den där plastiga iMac-designen skulle faktiskt passa perfekt i sammanhanget. Hur är det med djup och så? Innebär det no-no för vissa moduler, eller får man plats med allt i djupled?

  13. #13
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Tiptop Mantis!! Aldrig stött på tidigare. Den där plastiga iMac-designen skulle faktiskt passa perfekt i sammanhanget. Hur är det med djup och så? Innebär det no-no för vissa moduler, eller får man plats med allt i djupled?
    Jag har haft två Tiptop. De är jättebra om än lite plastig känsla. Om man planerar sig lite så är det inga problem med djupet. Det är lite grundare över strömskenan på övervåningen och i kanterna på undervåningen pga de infällbara benen men det mesta får plats! Den tillhörande ryggan har jag kvar. Den passar så bra till mitt ACL-case.

  14. #14
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Instämmer med mister sputnik. 99.5% av moderna moduler ryms utan problem i djupled.

    Äldre Doepfer-grejer som A-112 och A-190 går inte in, men dessa moduler ryms nästan inte i några case alls på grund av sina extrema djup.

    Den djupaste moderna modulen jag haft är Zlob dual VCA, den är 5.5cm djup. Gick in i mantis utan problem

  15. #15
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Är jättenöjd med Intellijel 7U, har dock inte kuskat runt mycket med det. Smidigt med 1U för utilities och inbyggda in- och utgångar i caset. Finns lock som kan täcka en färdig patch, dock sitter lite för mycket exponerade utgångar när man bär caset så tillhörande gigbag är nog en bra idé.

  16. #16
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har en Amalgamod som jag tror är rätt svårslagen när det gäller HP per kg. Väldigt välbyggd och man kan vika ihop den patchad. Rätt dyr pga import från Australien, men man får vad man betalar för skulle jag påstå.
    https://amalgamod.com/

    Det enda som är mindre bra med den är att den första versionen, som jag har, har separata nätdelar för +12 och -12. Ingen stor sak kanske men man kan sabba moduler om man råkar slå på strömmen utan att båda är i. Bättre löst i de nyare versionerna hursomhelst. Den rymmer inte djupare moduler än typ 50mm, vilket väl oftast inte är ett problem numera.

  17. #17
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Amalgamod som jag tror är rätt svårslagen när det gäller HP per kg. Väldigt välbyggd och man kan vika ihop den patchad. Rätt dyr pga import från Australien, men man får vad man betalar för skulle jag påstå.
    https://amalgamod.com/

    Det enda som är mindre bra med den är att den första versionen, som jag har, har separata nätdelar för +12 och -12. Ingen stor sak kanske men man kan sabba moduler om man råkar slå på strömmen utan att båda är i. Bättre löst i de nyare versionerna hursomhelst. Den rymmer inte djupare moduler än typ 50mm, vilket väl oftast inte är ett problem numera.
    Kollat på ett kånkbart studiocase och detta verkar ju helt otroligt bra. Vad skulle du säga totalpriset hamnade på?

  18. #18
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollat på ett kånkbart studiocase och detta verkar ju helt otroligt bra. Vad skulle du säga totalpriset hamnade på?
    Typ 10000:- om jag minns rätt.

  19. #19
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Amalgamod som jag tror är rätt svårslagen när det gäller HP per kg. Väldigt välbyggd och man kan vika ihop den patchad. Rätt dyr pga import från Australien, men man får vad man betalar för skulle jag påstå.
    https://amalgamod.com/

    Det enda som är mindre bra med den är att den första versionen, som jag har, har separata nätdelar för +12 och -12. Ingen stor sak kanske men man kan sabba moduler om man råkar slå på strömmen utan att båda är i. Bättre löst i de nyare versionerna hursomhelst. Den rymmer inte djupare moduler än typ 50mm, vilket väl oftast inte är ett problem numera.
    Det var väldigt prydligt måste jag säga. Hur tungt/lätt är det?

  20. #20
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Väldigt fint måste jag också bifalla. Hade jag sett detta hade jag inte givit mig på ett custom-bygge.

  21. #21
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Herr Sputnik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väldigt prydligt måste jag säga. Hur tungt/lätt är det?
    Tomt typ 4 kg om jag minns rätt. Med moduler och patchkablar blir det väl det dubbla eller så. Kanske inget man kånkar runt på för att det är kul, men man får ju med sig en rätt fet modular om man ändå gör det.

  22. #22
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Amalgamod som jag tror är rätt svårslagen när det gäller HP per kg. Väldigt välbyggd och man kan vika ihop den patchad. Rätt dyr pga import från Australien, men man får vad man betalar för skulle jag påstå.
    https://amalgamod.com/
    Oj, den ser riktigt maffig och otroligt praktisk ut. Varför har ingen tänkt på den lösningen förut liksom? Lite över budget för mig med 10 papp men glad att ha sett den och få lite koll på vad som finns utanför Doepfervärlden och vad som är bra.

  23. #23
    Bibliotekarien
    Bibliotekarien är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag är nöjd med Ikocase, billiga och robusta, har två stycken: https://www.etsy.com/se-en/shop/Ikocase

  24. #24
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, den ser riktigt maffig och otroligt praktisk ut. Varför har ingen tänkt på den lösningen förut liksom? Lite över budget för mig med 10 papp men glad att ha sett den och få lite koll på vad som finns utanför Doepfervärlden och vad som är bra.
    Påminner lite om Tip Top Audio Station 252 tycker jag
    https://tiptopaudio.com/station-252/

  25. #25
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Om pengar inte är ett problem:

    https://frap.tools/portfolio/uno/

  26. #26
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om pengar inte är ett problem:

    https://frap.tools/portfolio/uno/
    Ja jag ligger sömnlös över om jag ska ta mig råd med 126an. Snygg smidig men förmodligen inte superlätt.

  27. #27
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har inte haft dom själv men hört från många att case from lake är riktigt bra.

    https://www.casefromlake.com/products

    från i italien. överkomliga priser

    fan.. nu blev jag sugen på att börja med eurorack igen...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •