Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Första gången i mitt liv som jag gillar min sånginspelning, tack Warm Audio(!)

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Första gången i mitt liv som jag gillar min sånginspelning, tack Warm Audio(!)

    Trots att jag ju sjungit en hel del live och spelat in många gånger i studio med "fina" sångkedjor, så var det idag som allting plötsligt lossnade. Pga en hårdvarukompressor.

    Jag har haft kompressor efter preamp tidigare men dels var det tidigare i min eh.."karriär" då jag inte hade så bra kontroll på rösten, men jag tror också att det handlar om en faktor jag faktiskt läst om i forum etc.
    Att rätt lyssning ger självförtroende, inte bara kontroll.
    I studio och live så har jag ju försökt ge instruktioner till ljudteknikern om vilken mix man vill ha, effekter etc, men jag har missat det viktigaste, kompressorn. Mer än 1:4 ratio och mjuk attack, snabb release.

    När jag fick min Warm Audio WA-76 idag och kopplade in den och testade den med 1:12 ratio så sjöng jag som jag aldrig sjungit förr, det blev så emotionellt att jag började lipa.
    Jag satte all sång direkt, det behövdes ingen pitch correction, och egentligen ingenting efter inspelningen.
    Detta med en mik som inte passar min röst så bra, skall testa med min favoritmik imorgon.

    Äntligen låter det bra, att jag inte förstod innan, hur viktig en bra kompressor i lyssningen är.

    1176 forever.
    <3
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wa76.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	3,40 MB 
Id:	109915

  2. #2
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Kul att du hittat hem - grattis! 12:1 låter mycket som kompressor, i det närmaste limiter. Men det är det som är det härliga med inspelning: Finns ingen formula som passar alla och i alla situationer, var och en måste hitta det som känns rätt. Dock förstår jag att en bra hårdvarukompressor gör underverk.

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja 1:12 är nog lite mycket, och då får man editera bort inandningar
    Men 1:8 blir nog bra också, lägger på en La2a plugin och kramar lite efter inspelning också.
    Är nog de fyra transformatorerna man gillar också
    Senast redigerat av theVOID den 2022-12-10 klockan 23:38.

  4. #4
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Roligt att höra!
    Jag har också köpt två såna, inte hunnit använda dom ännu, men det blir spännande att testa.

  5. #5
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Blir nyfiken, kör ju själv med en Golden Age Pre 73 för att få till en rejäl förstärkning av en SM7a och få lite skön värme på köpet.
    Sången får även lite av en kompressad karaktär.

    Menar du att det är just i medhörningen som du får mest hjälp av den eller även på själva inspelningen?
    Min uppfattning har varit att mjukvara kan göra komprimering minst like bra men kanske har fel?
    Väldigt snygg apparat om inte annat

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Medhörningen i detta fallet! Jag har waves plugins men latencyn även på ett par ms gör att jag inte kan ha dem på när jag spelar in,
    har aldrig hittat en lösning på det under alla år
    Men mixar med massor av plugins och channelstrips etc

  7. #7
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Medger inte preampen att lyssna på musik+ preamp?

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jo absolut, har två bra preamps, en Neve 1073 klon och en Focusrite ISA One, och man kan skicka ut en mix från DAW och in i medhörning på Focusriten.
    Men kompressorn gör att man verkligen får höra minsta detalj i sången när man sjunger, särskilt i lugnare partier.
    Jag har haft kompressor på sången vid inspelning innan, i studio tex, men aldrig så mycket som jag behöver tydligen.
    Det gjorde hela skillnaden för mig i alla fall.

  9. #9
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nu hänger inte jag med. Det är väl det som jag menade?

    Dvs du kan ställa balansen av hur mkt musik resp preamp du vill ha i medhörningen och ej ha ngn latency. Beroende på dagsform och sångstil/stämning får man det alltid perfa.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja ingen latency om jag ej har en kompressor plugin aktiv, och det är just det jag behöver.
    Därav HW kompressor.
    Är efter vad jag läst inte ensam om att sjunga bättre med kompressor på, har
    hittat en sweetspot med 1:4 under inspelningen och sen lite mer komprimering på det inspelade spåret med en plugin.

  11. #11
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ok, så du spelar in en kompressad signal på 1:4 därför är det av stor vikt att det är en välljudande kompressor.
    Annars hade man väl lika gärna kunnat köra en mycket billigare burk om det i grunden handlar mest om medhörning.
    I vilket fall intressant läsning.
    Ser att Klark har en liknande klon som WA76 men som inte får lika bra betyg pga brusande enheter.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja vilken kompressor det är spelar mindre roll
    Hade nog funkat med rör,vca, fet. Vilket som!
    FMR RNC hade jag tänkt köpa igen då jag plötsligt hittade
    en WA76 begagnad och slog till!
    Denna värmer ju för övrigt upp ljudet även utan att komprimeringen är aktiv.

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hade samma upplevelse med en Tube-Tech channelstrip för runt 24år sen
    Det är GÖTT at sjunga genom en riktigt bra processor!

  14. #14
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    FMR RNC 1773 verkar inte alls dum, billig och smidig storlek.
    WA76 så klart snyggare men klumpigare, nog varmare och snällare till kvinnlig sång men kanske marginellt.
    RNCn är restnoterad på Thomann men finns flera av i en shop i typiskt nog Schweiz (ej EU).
    Aja alltid ska man vara på jakt efte rnågot

  15. #15
    deleted user
    Fint att läsa sådana här trådar, ger hopp

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FMR RNC 1773 verkar inte alls dum, billig och smidig storlek.
    WA76 så klart snyggare men klumpigare, nog varmare och snällare till kvinnlig sång men kanske marginellt.
    RNCn är restnoterad på Thomann men finns flera av i en shop i typiskt nog Schweiz (ej EU).
    Aja alltid ska man vara på jakt efte rnågot
    Jag har haft RNC, den är väldigt transparent och har en helt annan karaktär än en 1176 style kompressor med dess transformatorer.
    Men RNC är verkligen suveränt i super nice mode. Den kör en algoritm faktiskt, ovanlig och intressant digital/analog design!

  17. #17
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nice, kommer ihåg när jag pluggade ljud för 300 år sen så spelade vi in en gitarrist som hade lite svårt att släppa loss med sången, när vi kom på att mosa till sången lite blev det sån jäkla skillnad.. tror det var lite dist med den gången också iofs men, trodde inte det skulle kunna påverka så mycket.

  18. #18
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    theVOID fick mig att köpa en begagnad WA76 i nyskick och har precis fått allt ihopkopplat:

    SM7B > GAP PRE 73 DLX (XLR) > WA76 (XLR) > Clarett 4Pre
    Kör även parallellt:
    ..GAP PRE 73 DLX (balanserad tele) > Clarett 4Pre (okompressat monospår)
    ..WA76 (obalanserad tele) > SPX90 > Clarett 4Pre (medhörningsreverb stereospår)

    Första intrycken är att det låter varmt och trevligt.
    Ska bli spännande att prova sång med tjejen kommande dagar.
    Kanske lite onödigt många kopplingar men det är lite kul och verkar inte påverka signal/brusnivån.

Liknande ämnen

  1. Jag hatar Logic och mitt liv.
    Av Funkenteller i forum Logic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •