Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Setup till singer songwriter? Köptips mottages tacksamt.

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Setup till singer songwriter? Köptips mottages tacksamt.

    Tänkte hjälpa en ung tjej att komma igång med att spela in sig själv + gitarren.

    Enkla förutsättningar:
    PC från 2019, Windows. Vet ej ram, cpu o.a.v. Men gissar standard.
    Gitarr, stålsträngad aukustisk. Ej inbyggd mick
    Sång

    Vad måste hon ha? Det är väl här det roliga börjar. Iom att hon inte har någon erfarenhet alls så känns det som att enkelhet är viktigt.

    Mikrofån för sång? Stativ?
    Mik gitarr? Stativ?
    Lurar?
    Ljudkort?
    DAW, eller vad som står till buds på den enklare och billigare skalan?

    Budget? Ingen aning. Vad kostar enkel lösning?


    Eller skall man gå på någon Zoom? Har personligen ingen erfarenhet alls från denna typ av inspelning, SS.

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Lite sent nu kanske, men Amazon-AT-mickarna hade suttit fint…

    känns spontant som två konding-mickar, stativ, ett puffskydd, tvåkanals ljudkort med vettiga preamps och ett par slutna lurar.

    Det GÅR ju strängt taget att klara sig med en mik, om man speöar in en slask först med lite distans, och därefter spelar in gitarr och sång för sig med slask:en som guide. Men vill man åt ”livekänsla” är det ju två mikar som gäller tänker jag. (Fast man kan ju starta med en och komplettera…)

    DAW lär väl Gratis-StudioOne-varianten passa bra?
    Senast redigerat av rydan den 2022-12-08 klockan 20:40.

  3. #3
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Sm57 till gitarr och sm/beta58 för sång kommer man långt med inte så dyra heller, dyker upp begagnat hela tiden.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av marcuxz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sm57 till gitarr och sm/beta58 för sång kommer man långt med inte så dyra heller, dyker upp begagnat hela tiden.
    Ja och en billig mixer/usb variant med +48v, då har man allt för demot.

  5. #5
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Har hon en iPad finns ju GarageBand i den gratis. Ett iOS-ljudkort med två mic-ingångar behövs då.
    En fördel med de dynamiska Shure-micarna som nämns ovan är ju att de inte tar upp så mycket rum/reflektioner. Bra om man spelar in hemma.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hon en iPad finns ju GarageBand i den gratis. Ett iOS-ljudkort med två mic-ingångar behövs då.
    En fördel med de dynamiska Shure-micarna som nämns ovan är ju att de inte tar upp så mycket rum/reflektioner. Bra om man spelar in hemma.
    Jag testade själv garageband på ipad för några veckor sedan, och det är verkligen inte nåt man växer i, om man säger så.

    Reaper på PC kostar $60 just nu, och kan ev. vara lite mycket att ta sig in i, i början, men har man väl en setup/template som funkar är det bara att köra på den igen och igen. Reaper kan enormt mycket.

    Letade på Thomann efter nåt som har allt man kan behöva i början, och landade på den här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9678990.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	401,5 KB 
Id:	109892
    https://www.thomann.de/se/miditech_a...iii_354405.htm
    https://miditech.de/en/portfolio/audiolink-iii/

    Den tar två mikrofoner, drivs på USB-ström, så inga extra nätdelar och sladdar som skitar ner, och ett riktigt hörlursuttag är alltid bättre än 3,5mm. Verkar vara totalt 4 in och 4 utgångar, men framgår inte supertydligt. Den har ASIO-drivrutiner, vilket innebär låg latency-fördröjning och att det känns ok när man hör sig själv genom systemet.

    Nåt sånt hade funkat i flera år, och behövs inga banklån

  7. #7
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj, det var ett billigt kort. Aldrig hört talas om.

    Det enklaste jag kunde komma på när jag försökte uppmuntra henne, så nämnde jag Focusrite 2i2. Typ 1200:-

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, det var ett billigt kort. Aldrig hört talas om.

    Det enklaste jag kunde komma på när jag försökte uppmuntra henne, så nämnde jag Focusrite 2i2. Typ 1200:-
    Vet dom som säger dom aldrig har problem med Focusrites usb-grejer, men lika många som inte rör deras ljudkort med eldtång. Jag hör till dom senare.

    Såg nu att det följer med en hel suite av mjukvara på miditech-kortet för nya kunder, bl.a. Samplitude, men den är då lite cripplad, men för låtskisser och diverse kommer den räcka fint. Reaper kan man prova på gratis ganska länge innan den bråkar, som alternativ. Min prova-på version på köksdatorn har slutat nagga mig. ingen aning vad som hänt

    Edit: Såg att du nämnde Zoom i början. Deras U-serie är en riktig 'dark horse' om du frågar mig, med 96khz/32bitars ljudkort, men för U24 som är 2in/4ut kanaler så är det samma pengar som focusrite. Dom har en mer "mixerbords"-utformning och är anpassade för video/cast/DJ-folket. Deras U22 är säkert lika bra som Miditech, men dumma minikontakter som kommer glappa och bara en mikrofonpreamp.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-12-09 klockan 00:11.

  9. #9
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Skall se om jag får ihop en ”inköpslista” värd namnet.

    Tills vidare,,

    Audacity för inspelning, som start. Med fortsättning mot t.ex. Reaper, kanske Cubase LE eller något som följer med vid köp av något ljudkort?

    Jag har inte tänkt att hjälpa mer än se till så hon faktiskt kickar igång och börjar lära sig lite saker, själv!

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall se om jag får ihop en ”inköpslista” värd namnet.

    Tills vidare,,

    Audacity för inspelning, som start. Med fortsättning mot t.ex. Reaper, kanske Cubase LE eller något som följer med vid köp av något ljudkort?

    Jag har inte tänkt att hjälpa mer än se till så hon faktiskt kickar igång och börjar lära sig lite saker, själv!
    Inte audacity! Arbetsflödet blir inte kul jämfört även med gratis/bundlade daws!

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte audacity! Arbetsflödet blir inte kul jämfört även med gratis/bundlade daws!
    Nej jag säger samma. Installera Reaper till henne, hjälp till med de första inställningar så hon hittar ljudkort och sånt. Spara en template med ett spår, och en kopia nån annanstans om hon helt klickar bort sig. Sen har hon inga ursäkter att inte spåna hits

  12. #12
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Inte audacity,, point taken!

    Jag har aldrig jobbat med Reaper, har uteslutande kört Cubase, och i några studiobesök har det varit någon annan DAW.

    Så jag kan inte riktigt hjälpa henne.

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Som sagt, Studio One Prime finns också, som gratis. (Och det påminner antagligen mer om Cubase, är väl ursprungligen avhoppat Steinberg-folk?) Var länge sedan jag testade, men redan då hade det t ex bra stöd för loop-record m comping, så jag gissar att det inte blivit sämre.

    (PreSonus verkar ha gömt Prime lite, men såvitt jag förstår ska man kunna ladda hem StudioOne och sen om man inte har licens, välja "demo" eller "prime", där Prime är kraftigt bantat på features och demo tidsbegränsat...)

  14. #14
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Angående SM57/58 som nämns i tråden. Lite input från en som spelar in rätt mkt sång. De flesta tjejer inkl jag själv är inte så förtjusta i den klangen. Funkar på metal, soul, etc och sådant med mkt volym från bröstet, men för pop och singer/songwriter skulle jag varmt rekommendera kondensator. Eller åtminstone skaffa en cloudlifter till, men då är hon uppe i priset för t.ex. en Rode NT1A som jag tycker funkar utmärkt.

    Ang. Focusrite Scarlett så var det så jag själv började. Inget fel på klangen men tröttnade på latency vid för många spår. För sång/gitarr tror jag dock det funkar utmärkt.

    Rekommenderar också varmt att skaffa begagnat för att kunna testa sig fram.

  15. #15
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Zoom u-24 har jag. Då fick jag med ableton lite. Finns i nåt kit med budget stormembrans har jag för mig. Batteridrivet och funkar med ios så man kan spela in i skogen om man vill.

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående SM57/58 som nämns i tråden. Lite input från en som spelar in rätt mkt sång. De flesta tjejer inkl jag själv är inte så förtjusta i den klangen.
    Instämer. 57/58 är ruskigt mångsidiga och bra mikrofoner som kan göra det mesta ganska skapligt (vissa saker, som gitarrstärk, fantastiskt), funkar fint i stökig miljö, funkar både live och i studio, tål hur mycket stryk som helst och lever förevigt. Men, vill man spela in soft detaljerad sång (även manlig) och akustisk gitarr med detaljrikedom i kontrollerad miljö och setup lär man få mycket bättre resultat mycket enklare med kondingar.

  17. #17
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Fick ett tips,, Röde NT1 kit (inkl ett USB-ljudkort)

    Och även Focusrite motsvarande kit. Där ingår 2i2 Solo.


    Hur tänker ni, är det tillräckligt bra med en enda mik framför för att ta upp både sång och gitarr på samma gång?

  18. #18
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag hjälpte en dam igång för ett antal år sedan -från totalt noll med hjälp av Ableton Live. Hon var igång och skapade tummor, bas och spelade in gitarr och sång på typ en timma. Så tror Ableton kan vara en väg för en totalt newbe - verkar mer svårt för oss gamla rävar som är uppväxta med Cubase/Logic att greppa Ableton än för totalla newbees.

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick ett tips,, Röde NT1 kit (inkl ett USB-ljudkort)

    Och även Focusrite motsvarande kit. Där ingår 2i2 Solo.


    Hur tänker ni, är det tillräckligt bra med en enda mik framför för att ta upp både sång och gitarr på samma gång?
    Om det bara är skiss/"minneslapp" så räcker en mik, men alltså Behringers kondensator C2 kan du få i par för 629:-, med hållare, puff och hela skiten. Den ser inte ut som en sångmik, men gör jobbet lika bra, särkilt för studiomiljö.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-12-13 klockan 17:27.

  20. #20
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tänker ni, är det tillräckligt bra med en enda mik framför för att ta upp både sång och gitarr på samma gång?
    Som jag skrev tidigare. För skiss och "slask" räcker det med en mik. Vill man kan man ju sen spela in sång och gitarr separat, med "slask:en" som förlaga i lurarna, så står man ut med det arbetsflödet räcker en mik hela vägen. Vill man kunna spela in både sång&gitarr som en tagning med vettig kvalitet behövs två mik:ar.

  21. #21
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Alltså för skiss och slask räcker det med en iphone...

    Jag antar att även om hon kan tänka sig att spela in i separata tagningar så vill hon kunna spela och sjunga samtidigt, för att få feeling. Då kommer hon få läckage från gitarr på sångspåret och från sång på gitarrspåret som är knepigt att mixa bort. (Inga problem i en och samma tagning, men det är en rejäl utmaning att göra två likadana tagningar.) Så jag skulle varmt rekommendera två mickar. Det är roligare att göra musik med bra grejer.

    Sedan kan det ju vara så att den där gitarren blir allt mindre intressant när hon upptäcker vilka kreativa möjligheter en DAW med lite samples och plugins ger. Instämmer med övriga här, har aldrig hört att någon n00b haft problem att lära sig Ableton, det är vi som kommer från annodazumal som inte fattar hur man gör.

    Ur det perspektivet röstar jag alltså för att något av de paket du nämner kommer vara helt okej. Hon kommer att ha minst lika roligt med bara en mick också. Men om singer/songwritergrejen är viktig så skaffa en extra mick, SM57 funkar väl helt okej på gitarr.

  22. #22
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att även om hon kan tänka sig att spela in i separata tagningar så vill hon kunna spela och sjunga samtidigt, för att få feeling. Då kommer hon få läckage från gitarr på sångspåret och från sång på gitarrspåret som är knepigt att mixa bort. (Inga problem i en och samma tagning, men det är en rejäl utmaning att göra två likadana tagningar.)
    Ja, kör man separata tagningar med en mik får man bara sjunga till slask i lurarna, resp bara spela gitarr till slask i lurarna. (Alt bara spela in gitarr först med metronom, och sen sjunga till gitarrspåret...)

Liknande ämnen

  1. Live setup idéer - input mottages tacksamt
    Av drloop i forum På scen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-05-28, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •