Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fixa gängpaj och dåligt skruv.

  1. #1
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage

    Fixa gängpaj och dåligt skruv.

    Ni vet väl att hur det är när man skruvar isär något och sen när man ska skruva ihop så passar inte skruven längre. Det är som att den konstigt nog fått grader hur försiktig man än är, som en liten skada och allt blir värre hur man än försöker och försöker man så ja det blir bara värre om man inte har tur en gång av hundra. Jag är alltid så varsam man kan vara men nej det blir så i alla fall.

    Jag inbillar mig att kvaliteten är skit på vissa saker helt enkelt, i bland har man varken tålamod eller tid. En gång löste jag det genom att fila lite i ungefär 45 grader runt gängan längst ut på skruven och sen gick den in jättefint.

    Värre är när själva lådan ser ut att bända lite och av någon anledning så passar inte den ena lådhalvans hål där mot skruven, man gör ett försök att bända lite samtidigt som man försöker få dit skruven. Det hände nu senaste på en äldre MAcBook Pro mid 2012 av den större modellen. Lösningen där blev att helt enkelt inte skruva in skruven i det mest krångliga hålet. Det håller ändå ihop så det får vara så den här gången. Den gick inte att få in på annat sätt än att tvinga in den helt snett och då fick det vara.

    Värst är en klaviatur jag grejat med. Upptäckte att skruvarna är olika och gängan i något hål är helt trasigt så ena skruven satt där helt lös mest för syns skull av någon tidigare ägare.

    Tänkte väl mest höra hör hur har ni gjort och om ni har några speciella knep, tänker själv nu att man kanske borde gå till botten med det och köpa nya skruvar där det är vettigt och kanske professionella verktyg (Vad som nu finns?) så att man får bort en sån liten grad i hålet där gängan är.

    Man kanske bör kolla skruven under förstoringsglas, rengöra från limrester och fila bort grad innan man varsamt skruvar tillbaka. Det är förövrigt väldigt längesedan jag lärde mig att det absolut viktigaste är att aldrig dra åt för hårt, den är nog där dom flesta gör bort sig antar jag.

    Hur gör ni när det krånglar ?

  2. #2
    Niklas303
    Niklas303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    om det är små dimensioner typ m3, m4 kanske det funkar att borra upp och gänga om hålet till dimensionen över.
    och byta skruv till rätt dimension såklart.

  3. #3
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    HELICOIL finns från M5, funkar Klockrent.
    Tummregel för plastskruv och M2,M2,5 och M3 - lite snabbare vrid hastighet räcker, när skruvens skalla ta i, vrid inte mer.
    Det värsta jag vet är stålskruv i aluminiumblock, området mellan för lös och översträckt gänga är hårfin, dvs man borde verkligen ha en momentnyckel 3-12NM för M5-M8 ... [EJ BILTEMA, har prövat, duger INTE ! (den stora för hjullagermutter fungera bra)]

  4. #4
    foliekatt
    foliekatt är uppkopplad nu
    foliekatts avatar
    Senior
    När skruvar ska tillbaka, särskilt i material som trä och plast, skruvar jag den försiktigt motsols för att hitta den gamla gängan i materialet. Den hoppar ju på plats ganska kännbart.

    Men om det skitit sig beror det på hur fin och viktig apparat det är. Jag har nog använt lite mjukt lim typ karlssons klister i trasiga hål i trä och plast i alla fall. Det är dock väldigt sällan det inte fungerar för mig, särskilt om jag tagit det lugnt när den ska tillbaka. Och aldrig försöka med skruv som ser för illa åtgången ut.

Liknande ämnen

  1. Fixa kärvande skruv i stallet.
    Av SvajjFuzz i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-10-15, 16:59
  2. 2,5mm skruv och sliding nuts?
    Av Thulo i forum Modularer & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 12:40
  3. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-04-11, 21:21
  4. Bra och dåligt musik?
    Av sabe i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 165
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •