Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Audio editor Mac, vad skaffa?

  1. #1
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior

    Audio editor Mac, vad skaffa?

    Behöver en bra audio editor som kan göra batch-jobb. Typ ta bort tystnader, normalisera etc.. Vad ska man satsa på? Har kollat på Audacity och den faller lite till föga.

    Minns med glädje att jag satt och pillade med Soundforge och Wavelab på PC för 20 år sedan. Det va en kul tid.

    Vad finns? Det får gärna inte kosta skjortan men viktigast att det är bra.

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Är också intresserad. Använder dessvärre Audacity idag, och blir lite tårögd när jag tänker tillbaka på gamla goda Soundforge och hur lättarbetat det var.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    För sådana batch-jobb så tycker jag att Myriad är helt fantastiskt. Den är däremot i övrigt ingen speciellt bra editor, utan fokus är just att göra batch-jobb riktigt j#€%a bra. Den bundlas däremot med Triumph som egentligen är en riktigt bra editor, men med skitstruligt gränssnitt (tycker jag).

    Jag kör senaste Wavelab Pro och iZotope RX Advanced för editering, lite beroende på mer exakt vad jag vill göra. De är bra, men kostar en del.

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Finns ett annat gratisalternativ som är snabbt och har bra interface, men är kanske lite enklare. Värt att testa iaf: https://www.ocenaudio.com/

  5. #5
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ett annat gratisalternativ som är snabbt och har bra interface, men är kanske lite enklare. Värt att testa iaf: https://www.ocenaudio.com/
    Ocen har inte batch processing, men annars är det också min standardrekommendation. Och fråga dem efter features, dom lyssnar! Jag ville ha 8 bitars signed och unsigned textexport av ljudfiler och frågade om det. I nästa version fanns det.

    Izotope RX editor har batch processing i standardversionen.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ocen ska jag kolla in vid tillfälle, verkar bra! Audacity känns som att det behöver en genomgång av någon som kan det här med UX, oavsett hur kompetent det är.

  7. #7
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är också intresserad. Använder dessvärre Audacity idag, och blir lite tårögd när jag tänker tillbaka på gamla goda Soundforge och hur lättarbetat det var.
    Just så. Tiden innan dopamin-receptorerna va helt utmattade, kunde sitta i timmar, pitcha, reversera, eq'ua. Allt kändes möjligt, musik va kul, cd-skivor, hembränning, spotify bara en (mar)dröm.

    Bra input alla. Sjukt dyrt med high-end-paketen tyvärr.

  8. #8
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag använder DSP-Quattro, men det är kanske lite väl avancerat. Det är dock det jag har, förutom Fission också iof( från Rogue Amoeba :-) ).

    Uppgraderade från Bias Peak för 100 år sen (crossgrade då Bias försvann)

    http://www.dsp-quattro.com/

    https://www.rogueamoeba.com/fission/

  9. #9
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    JAg startade en liknande tråd för några veckor sedan och denna editor gjorde susen för mig. Endless wav.
    Vet ej om det har batch, men crossfade looping och enkelt! Allt jag behövde.
    Det verkar vara freeware...men rätta mig gärna om jag har fel så får Jag göra rätt för mig.
    https://www.bjoernbojahr.de/endlesswav.html

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag skaffade Twisted Wave efter att Bias Peak lade ner verksamheten och jag har varit väldigt nöjd.

    https://twistedwave.com

    Använder också iZotope RX Advanced, Spectralayers 9 och Acon Acoustica Premium men de kanske kan vara lite överkurs om man bara vill klippa och fixa lite filer.

  11. #11
    Killergull
    Killergull är uppkopplad nu
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Minns med glädje att jag satt och pillade med Soundforge och Wavelab på PC för 20 år sedan. Det va en kul tid.
    Sound Forge finns ju faktiskt fortfarande och även för Mac. Det såldes av Sony till Magix, men verkar inte funka med Catalina och senare för tillfället.
    https://www.magix.com/us/music-editi...tions/#c619337

  12. #12
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killergull Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sound Forge finns ju faktiskt fortfarande och även för Mac. Det såldes av Sony till Magix, men verkar inte funka med Catalina och senare för tillfället.
    https://www.magix.com/us/music-editi...tions/#c619337
    Det är nog rimligt att anta att det aldrig kommer hända, med tanke på att Catalina släpptes för mer än tre år sedan.

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JAg startade en liknande tråd för några veckor sedan och denna editor gjorde susen för mig. Endless wav.
    Vet ej om det har batch, men crossfade looping och enkelt! Allt jag behövde.
    Det verkar vara freeware...men rätta mig gärna om jag har fel så får Jag göra rätt för mig.
    https://www.bjoernbojahr.de/endlesswav.html
    Blev hoppfull men nej. Den där ser ju ut som en suddig gröt. Fonter mm skalar inte.
    Jag blir fan galen på all kass interface design. Ska det vara så svårt att göra ett program som funkar som gamla Sound Forge?
    "Wave Editor" är fortfarande det enda programmet som funkar så. 1.5.7 är den sista som funkar på Mojave.
    Är nog ett av få program som hindrar mig att uppgradera OS. Markera en bit av filen med vänster musknapp, högerklicka för att göra de vanligaste sysslorna. Enkelt, logiskt och bra!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2022-12-05 kl. 17.10.17.png 
Visningar:	15 
Storlek:	338,8 KB 
Id:	109849

  14. #14
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Min favo till Mac är en av de diverse wavelabversioner som kommer gratis bundlade med tex Zooms recorders.

    Enklare än fullversionen och behövde aldrig dongel

  15. #15
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nu är jag på riktigt inte dryg, utan känner att jag inte förstår. Varför använder man en separat editor idag? Jag vet att det finns DAW som inte alls är bra på editering, men jag har aldrig stött på en editor som slår editorn i Studio One på fingrarna. Jag inbillar mig dessutom att jag har ganska höga krav just på editeringen.

    Vad är det jag missar? Varför skulle jag må bra av en separat editor?

    Förlåt för trådkapning, men jag blev för nyfiken.
    Senast redigerat av Irja den 2022-12-09 klockan 23:07. Anledning: stavfel

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att det finns DAW som inte alls är bra på editering, men jag har aldrig stött på en editor som slår editorn i Studio One på fingrarna.
    Redan wavelab 3.1 som jag körde för typ 15 år sedan lär slå StudioOne på ett antal punkter. Gissar att StudioOne skulle ha problem med att ta en folder med audio-filer, normalisera så den fil som är starkast får sin peak på 0dB och samtliga andra filer får volymändring relativt det, och därefter köra samtliga filer en efter en genom en kedja med hårdvarueffekter, automatiskt trim:a silence + fade:a, och därefter spara resultaten som separata wav till en ny folder...
    (Sure, det var inte helt självförklarande hur man åstadkom det heller med batchprocessorn i Wavelab, men det gick...)

    Sen är en hel del betydligt enklare bearbetning också enklare att göra i en specifik audioeditor. Kan StudioOne markera en given mängd samples? Säg att jag vill markera exakt 256 samples för att skapa wavetables t ex. Eller samplerate-konvertera och spara filer i nått udda, som 8bit unsigned raw. (vilket WaldorfM vill ha som filformat t ex). Möjligt att StudioOne kan. AbletonLive kan i alla fall inte.
    Senast redigerat av rydan den 2022-12-09 klockan 23:18.

  17. #17
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ahh, anade att det handlade om moment jag själv inte brukar ägna mig åt (och knappt vet om det går att fixa i SO).

    Tack för ett uttömmande svar. Då är jag med!

Liknande ämnen

  1. Skaffa Logic Pro X till äldre Mac?
    Av jaxne i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-07-20, 22:46
  2. Gratis audio-editor för Mac
    Av biomoib i forum Övrig mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-08-04, 19:51
  3. audio editor mac, för femtielfte gången
    Av Nihad i forum Mixning & mastring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 00:09
  4. Oscilloskop, vad borde man skaffa?
    Av m i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 05:14
  5. Vågforms editor, inte audio fil editor!
    Av Heualia i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •