Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Midifördröjning i Renoise

  1. #1
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior

    Midifördröjning i Renoise

    Det uppstår fördröjning när flera midinoter triggas samtidigt. Har tyvärr ingen annan daw inistlalerad för att testa om samma problem sker. Någon som har en idé om vad som kan vara knas?

    https://youtu.be/keOA1_uFow0

  2. #2
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag läste först "minröjning i Renoise".

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste först "minröjning i Renoise".
    Dagens garv

    lol

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste först "minröjning i Renoise".
    +1

  5. #5
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Finns en del inställningar i Renoise som är lite ovanliga. Använder du Ext. midi Mode eller LineIn Ret Mode?

    Under preferences så finns en hel del olika knappar man kan klicka i och ur, beroende på behov.
    Har inte programmet framför mig, men det finns nog något som heter typ "Auto Compensate Latency/Milliseconds".

  6. #6
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Minröjning är helt klart roligare!

    Citat Ursprungligen postat av otto_tsr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en del inställningar i Renoise som är lite ovanliga. Använder du Ext. midi Mode eller LineIn Ret Mode?

    Under preferences så finns en hel del olika knappar man kan klicka i och ur, beroende på behov.
    Har inte programmet framför mig, men det finns nog något som heter typ "Auto Compensate Latency/Milliseconds".
    Yes, jag jobbar med "LineIn Ret". Har testat mängder med oliika inställningar men ingen skillnad.

    Jag testade att dra ur midikabeln som triggar alla synthar under gruppen "SYNTHS" och problemet kvarstår, wtf?? Det blir något bättre om varje pattern avslutas med ett "off", men ändå inte helt tajt!

  7. #7
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Det verkar som att värden över 10 ms på latency under miditabben på den maskin (i miitt fall tr-09) som laggar löser problemet.

  8. #8
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    det låter onekligen lite mysko. måste försöka återskapa å se om jag kan få något liknande jidder. hmmm.

    blandar du usb och midi synk?

  9. #9
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    allt externt triggas i första ledet via usb (från mac), vidare till midi.

    jo skumt. tänkte det kanske var något med templaten jag gjort så jag började på nytt, ett spår där tr-09 triggas, ett annat med samplingar (som referens), 5-6 andra spår som triggar not på första raden.

  10. #10
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar som att värden över 10 ms på latency under miditabben på den maskin (i miitt fall tr-09) som laggar löser problemet.
    Jag kanske är helt ute och cyklar, men det kanske kan vara så att det värdet behöver vara större än ljudkorts/asio-latensen (i någon eller båda av riktningara).

  11. #11
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Jag försökte använda Renoise ett tag och det är helt enkelt mjukvaran som inte fungerar bra med extern hårdvara. Använde mina Expert Sleepers ES-moduler som har noll fördröjning, och det blev ändå fördröjning och missade trigs.

    Snackade med andra användare och utvecklarna, och det är i princip ingen i deras userbase som använder extern hårdvara öht, så det lär inte bli fixat någon gång snart. Jag köpte nerdseq + samtliga expanders och har inte tittat tillbaks.

    Med Video I/O kan man koppla nerdseq till externt tangentbord och skärm vilket gör det hela supertrevligt. Det är också en av få moduler jag inte säljer, utan kommer att ha som grund till ett minisystem att resa med Klockrena moduler och supertrevlig utvecklare!

  12. #12
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Jorå det funkar (och det väldigt bra, på ett sätt som underlättar arbetsflödet(för mig)), och visst är vi några som använder den som main-sequencer för hårdvarumaskiner. Men visst, det är ju optimerat för att jobba med samplingar, så är det ju.

    Går jag över till hårdavrusequencer blir det inget annat än cirklon!

  13. #13
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kan inte påstå att jag upplevt fördröjningar midi->extern synth->LineIn i Renoise.
    Var ett tag sedan nu men kan koppla in en synth och testa.
    Kör mest ITB nu och ska kränga av den lilla mängd hårdvara jag har men kan ju prova innan så att säga.

  14. #14
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Det är alltså löst.

  15. #15
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ahh, missförstod att det var löst.

  16. #16
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Vad va lösningen/problemet?

  17. #17
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior

  18. #18
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte påstå att jag upplevt fördröjningar midi->extern synth->LineIn i Renoise.
    Var ett tag sedan nu men kan koppla in en synth och testa.
    Kör mest ITB nu och ska kränga av den lilla mängd hårdvara jag har men kan ju prova innan så att säga.
    Testa med drum trigs i snabb följd. Programmet ballar ur helt och hållet

  19. #19
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Nä det gör det ju inte alls

  20. #20
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä det gör det ju inte alls
    Kör du med *externa* drum trigs? Alltså inte triggning av samplingar etc i programmet, utan triggers till extern hårdvara m.h.a. ex. Expert Sleepers-moduler (går via spdif så timingen kommer inte i vägen som med midi)

    Ex. Renoise -> Techno System eller andra typer av trummoduler som stödjer snabb följd

  21. #21
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du med *externa* drum trigs? Alltså inte triggning av samplingar etc i programmet, utan triggers till extern hårdvara m.h.a. ex. Expert Sleepers-moduler (går via spdif så timingen kommer inte i vägen som med midi)

    Ex. Renoise -> Techno System eller andra typer av trummoduler som stödjer snabb följd
    Jo det är extern hårdvara som triggas, via midi. Har aldrig jobbat med spdif.

  22. #22
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är extern hårdvara som triggas, via midi. Har aldrig jobbat med spdif.
    Okej, men då är det ju därför du inte märkt det. MIDI är ju inte sample accurate till att börja med mellan mjukvara <> hårdvara

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •