Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Köpa min andra synth (Behringer 2600 eller Behringer Pro-1)

  1. #1
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Köpa min andra synth (Behringer 2600 eller Behringer Pro-1)

    Kamrater,

    Jag köpte en Behringer Neutron här på 99 för några år sedan. Jag är alltså tämlig nybörjare, men jag inser också att det är mycket lättare att lära sig syntes på hårdvara än på plug in på skärm.

    Nu känner jag att jag skulle vilja ha en synth till för att komma litet längre innan jag måste patcha om för nytt ljud. T. ex. bas på neutron och ett arpeggio eller lead på den andra. Eller vice versa.

    Jag har sett en Behringer Pro-1 och en Behringer 2600, båda begagnade till vad som verkar vara rimliga priser.

    Jag tänker att Pro-1 är enklare och billigare, men är också sugen på det 2600 erbjuder.

    Vad tycker folket här på 99?

    Vänligen, Ylan

  2. #2
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag skulle slå till på 2600. Roligare patchmöjligheter och kan arbeta ihop med Neutron. Jag har en själv och det går att göra mycket med den maskinen och den låter dessutom bra.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kan bara rekommendera Pro-1, för jag har aldrig provat 2600an. Pro-1 är antagligen Berras bäst låtande repro vad jag kan sammanfatta av recensioner, med välkomna extra tilltugg av cv/gate funktioner. Mycket trevlig burk.
    Litet demo på en patch jag gjort:
    https://drive.google.com/file/d/1HJK...w?usp=drivesdk

  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag lärde mig massor om analogsyntesens grunder på en original ProOne när det begav sig så den ligger mig varmt om hjärtat. Om det just är att lära dig saker du är ute efter kan ju en lite enklare synth vara lättare och snabbare. Neutron är ju redan rätt avancerad och det finns mycket möjligheter med patchpanelen. Men vill du ha lite att växa i är nog inte 2600 så dum!

  5. #5
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Berras Oddysey är fin med. Den har väl inte jättemycket patchmöjligheter men det är en bra ljudmotor. Då får du ett klaviatur med som går att att använda som masterklaviatur om du vill.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Båda är asbra. 2600 mer komplicerad. Fast o andra sidan är Neutron oxå det.. köp båda

  7. #7
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Tack,

    Jag har ett klaviatur Nektar Panorama T6, Launchpad Pro MK3 och logic, men litet plats.

    Jag har dock rackplats för PRO-1 och 2600.

    Det är ett svårt val.

    Vänligen, Ylan

  8. #8
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har aldrig testat Berrras verisioner, men Pro-One har jag tröttnat på och sålt två gånger. Trots att den är så bra och låter grymt.

    2600 känns det som jag aldrig kommer tröttna på.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du vill nog egentligen ha något med minnen så du kan spara dina ljud? Exempelvis Nord Lead 2X eller Behringers poly. Ja polyfoni är ju roligt också. :-)

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vill nog egentligen ha något med minnen så du kan spara dina ljud? Exempelvis Nord Lead 2X eller Behringers poly. Ja polyfoni är ju roligt också. :-)
    ...men då lär man sig ju inte skruva ljud lika effektivt.
    Mina år med endast CS01 har jag fortfarande nytta av.

  11. #11
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, jag förstår poängen med detta.

    Men min tanke är att jag så småningom skall skaffa en poly av något slag, och då med minne.

    Men eftersom det blir ganska mycket dyrare, och tar plats, har jag tänkt att jag skall lära mig syntes utan färdiga ljud.

    Jag avvaktar också med trummaskin då jag kör trummor i Logic med hjälp av Launchpad Pro än så länge, även om jag är sugen på en begagnad Elektron Analog Rytm.

    Vänligen, Ylan

  12. #12
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle slå till på 2600. Roligare patchmöjligheter och kan arbeta ihop med Neutron. Jag har en själv och det går att göra mycket med den maskinen och den låter dessutom bra.

    Hej Clase,

    Vet du hur mycket fronten sticker ut ovanför och under rackfästhålen? Har ett enkelt rack i Elfa system, och ligger på gränsen för att 2600 skall gå in.

    Vänligen, Ylan

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Clase,

    Vet du hur mycket fronten sticker ut ovanför och under rackfästhålen? Har ett enkelt rack i Elfa system, och ligger på gränsen för att 2600 skall gå in.

    Vänligen, Ylan
    mätte på min. Mellan 35-38mm uppe o nere från "slutet" på hålet till "kanten" på synten

  14. #14
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mätte på min. Mellan 35-38mm uppe o nere från "slutet" på hålet till "kanten" på synten
    Stort tack, Valsolo!

    Vänligen, Ylan

  15. #15
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Det blev en 2600.

    Kör folk stereo ut? Är utgångarna balanserade?

    Vänligen, Ylan

  16. #16
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Hittade manual online.

    Och det blev en 2600. Stort tack alla!

    Vänligen, Ylan

Liknande ämnen

  1. Behringer system 100 bundle eller Behringer 2600?
    Av biomoib i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-05-29, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •