Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 62

Ämne: High-End Studiomonitors

  1. #1
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    High-End Studiomonitors

    Tjena!

    Har fått hjälp angående pc vs mac osv på en annan del av forumet och tänkte kolla ifall ni kanske kunde ge mig mer
    tips angående vilka monitorer jag ska köra på!

    Kort sagt så ska de vara så sanna, ofärgade och balanserade som möjligt (Vad alla vill ha från bra studiomonitorer)

    Budgeten går väl på ca 50k~

    Jag har varit väldigt inställd på Genelec 8350
    och efter jag snackade med ett par studiokillar så föreslog de även Neumann KH 310

    Vad tycker ni om dessa två, samt har ni några andra alternativ inom min pricerange?

    Tack!

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    ATC och Barefoot brukar väl ofta nämnas som kandidater med...

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Arva trading brukar ha julrea, med lite flyt kan det ibland dyka upp ett par lätt begagnade/demoex ATC SCM-25 där. för typ 50k plus moms... Har hänt några gånger senaste 10 åren i alla fall...

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Inom 50k borde du kunna hitta nya/beg Focal också i varierande storlek och antal. Dom har jag bara hört bra om.
    Annars, det sannaste ljudet man kan hitta är väl coaxer. Minsta möjliga fasfel på bredaste omfånget åtminstone. Aldrig hört såna själv så jag kan bara killgissa.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars, det sannaste ljudet man kan hitta är väl coaxer. Minsta möjliga fasfel på bredaste omfånget åtminstone. Aldrig hört såna själv så jag kan bara killgissa.
    Koaxialer dras ju med sina utmaningar och kompromisser. Men ja, TheOnes t ex har otrolig positionering av ljud i ljudbilden, och (relativt) bred sweet-spot i o m att man inte får fasförskjutningar mellan elementen så fort man rör sig en gnutta.
    (Där räcker i o f s 50k (nästan) till 8331 + 7350)

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Kanske lättare att zooma in till några om vi vet mer om rummet och tänkt ändamål?
    Men 8350 kan jag inte rekommendera.

  7. #7
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske lättare att zooma in till några om vi vet mer om rummet och tänkt ändamål?
    Men 8350 kan jag inte rekommendera.
    Kan inte rekomendera för att?

    - - - Uppdaterad - - -

    Rummet är 4x5 M, behandlat och ska användas till musikprodktuion, mixing och mastering.
    Gör mest Filmscoring men mycket EDM, lofi och annat smått och gott

  8. #8
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arva trading brukar ha julrea, med lite flyt kan det ibland dyka upp ett par lätt begagnade/demoex ATC SCM-25 där. för typ 50k plus moms... Har hänt några gånger senaste 10 åren i alla fall...
    Fan ta dig! Kollade en Studio tour på en producent jag ser upp till och han hade EXAKT de monitorerna du nämnde!
    De verkar helt sjuka ju, fast fan ska du ha dessa och en sub så får du fan ha en del deg

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan ta dig! Kollade en Studio tour på en producent jag ser upp till och han hade EXAKT de monitorerna du nämnde!
    De verkar helt sjuka ju, fast fan ska du ha dessa och en sub så får du fan ha en del deg
    Du kan ju köra mono, då är det inom budget.

  10. #10
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ju mer jag kollar desto mer ser jag att seriösta producers som faktiskt mixar/mastrar har ATC SCM25, varför har jag aldrig hört om dessa innan?

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ju mer jag kollar desto mer ser jag att seriösta producers som faktiskt mixar/mastrar har ATC SCM25, varför har jag aldrig hört om dessa innan?
    Alltså, det är ju inte så att ALLA seriösa producenter kör SCM25:or. (Om du letar kommer du inte hitta någon brist på folk som kör Barefoot MicroMain-27:or. "Alla" skulle ha sånna under en period...).

    Men en hel del highend-monitorer har lixom inga billiga modeller alls, och då blir det lätt att man inte hör om dem om man inte hänger i proaudio-forum. Du har antagligen aldrig hört talas om Dutch&Dutch 8C heller. (Som f ö är en otroligt tekniskt cool monitor, den är riktad sjukt långt ner i frekvens...)

    Vill du ha det ännu jobbigare kan du kolla Richard Devine. Han kör ATC SCM45A, med TheOnes (8331 + 7360 tror jag) som sekundärmonitorer...

    Men, om du inte har ett väldigt bra rum är det varken rimligt eller meningsfullt att lägga 100k+ på monitorer, särskilt inte på monitorer som inte är väldigt riktade och med kort lyssningsavstånd...
    Senast redigerat av rydan den 2022-11-22 klockan 17:38.

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, om du inte har ett väldigt bra rum är det varken rimligt eller meningsfullt att lägga 100k+ på monitorer, särskilt inte på monitorer som inte är väldigt riktade och med kort lyssningsavstånd...
    This!

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, om du inte har ett väldigt bra rum är det varken rimligt eller meningsfullt att lägga 100k+ på monitorer, särskilt inte på monitorer som inte är väldigt riktade och med kort lyssningsavstånd...
    Nja...
    Det där "rådet" fick jag från DLX music back in the days också.
    Monitorer har en livslängd på +20 år och man byter rum och studios över tid.
    Så jag satt med mina medelbra monitorer alldeles för länge för att jag tänkte att när jag lagt 25k på monitorer så kör jag vidare med dem. Men så 15 år senare så byter jag äntligen till ATC SCM25 och det är som att du varit halvdöv till att få full hörsel. Så 15 år av mixar man kunde gjort bättre i bättre lyssning även om de två första åren var i ett rum som kanske inte var någon höjdare, men de 13 efterföljande.
    Så, ett bra råd är köp de bästa monitorer som du har råd med, så tidigt som möjligt i din producent och mix-karriär. Jag har en Genelec-sub till mina ATC SCM25 också. Beroende på rummet kan man klara sig utan men mitt rum äter lite mycket bas därav behovet.
    Senast redigerat av Firechild den 2022-11-22 klockan 19:52.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monitorer har en livslängd på +20 år och man byter rum och studios över tid.
    Jag tänker väl kanske mer att man kan behöva anpassa monitorerna efter rummet, så byter man till ett markant bättre rum så byter man monitorer. Men visst, klart man kan köra dyra monitorer i dåliga rum, det låter ju i alla fall (antagligen) inte sämre än ett par billiga monitorer. (Eller, ja, det kan ju uppenbart låta sämre, t ex om man kör dyra midfields med långt lyssningsavstånd istället för högkvalitets närfältare med kort lyssningsavstånd, i dåligt rum.)

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte rekomendera för att?
    Du kommer höra musiken mer detaljrikt med alla de andra hittills nämnda monitorerna.

    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rummet är 4x5 M, behandlat och ska användas till musikprodktuion, mixing och mastering.
    Gör mest Filmscoring men mycket EDM, lofi och annat smått och gott
    OK! Ungefär hur behandlat är rummet? Är det gjort med hjälp av en akustiker?

    En stor anledning till frågan är att vissa av dessa monitorer behöver ett bra rum för att kunna leverera. Jag har exempelvis rätt dålig erfarenhet av ATC-monitorer i ett par mindre korrekta rum.. då även i ett rejält behandlat rum, men som inte var korrekt uppmätt osv.

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ju mer jag kollar desto mer ser jag att seriösta producers som faktiskt mixar/mastrar har ATC SCM25, varför har jag aldrig hört om dessa innan?
    Jag har nog aldrig sett någon som jobbar seriöst med mastering som kör med 25, utan det är från 50 och uppåt (jag kör på 110). Den här serien är något enormt petiga med rummet, så det är absolut inte lönt att ställa dem i en studio som inte är som gjord för dem, utan då är det mer värt att välja en annan modell.

    25orna brukar däremot stå väldigt nära i prod och mix-rum och då kan de fungera fint!

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ett par Focal Twin 6 ligger inom prisområdet... https://www.thomann.de/se/focal_twin6.htm

  18. #18
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Verkar finnas många kunniga här så jag lånar tråden, hoppas det är ok:

    Vad tror ni om Neumann KH310 i ett kontrollrum som är ca 30 kvm, dämpat och med basfällor, diffusorer etc men långt ifrån ett professionellt rum som är uppmätt och fixat av en akustiker.

  19. #19
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om Neumann KH310 i ett kontrollrum som är ca 30 kvm, dämpat och med basfällor, diffusorer etc men långt ifrån ett professionellt rum som är uppmätt och fixat av en akustiker.
    (Har aldrig hört KH310 i något rum alls, så det är inte av oartighet jag inte svarar... =) )

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar finnas många kunniga här så jag lånar tråden, hoppas det är ok:

    Vad tror ni om Neumann KH310 i ett kontrollrum som är ca 30 kvm, dämpat och med basfällor, diffusorer etc men långt ifrån ett professionellt rum som är uppmätt och fixat av en akustiker.
    Det låter som en rimlig modell för ett sådant rum tycker jag. Men sen så kan jag se det som värt att ta dit en akustiker som kan hjälpa med att lösa de mest kritiska detaljerna. Det brukar inte kosta så mycket.

  21. #21
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Tack för svar Volantiz. Ja, det har du rätt i, ska försöka leta upp en akustiker i Stockholmsområdet då.

  22. #22
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar finnas många kunniga här så jag lånar tråden, hoppas det är ok:

    Vad tror ni om Neumann KH310 i ett kontrollrum som är ca 30 kvm, dämpat och med basfällor, diffusorer etc men långt ifrån ett professionellt rum som är uppmätt och fixat av en akustiker.
    Har du provlyssnat Neumann KH 310? Om du kan jämför med ATC som nämnts tidigare... själv fick jag äntligen tag i ett par begagnade Barefoot Footprint01 - de är kanon för mig. Om man sitter lite längre ifrån så tror jag att de är lite för mycket i low mid men som jag har dem i ett mycket litet rum och jag sitter nära så fungerar det över förväntan. De större modellerna är såklart bättre men kostar då mycket mer...

  23. #23
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Hej nidas! Har lyssnat på olika ATC i andra studios men inte provlyssnat KH310. Men gillar Neumann och Klein & Hummel i allmänhet så jag har fått får mig att de ska vara rätt för mig. Ska kolla in Barefoot också.

  24. #24
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Finns en recension av KH310 i Sound On Sound.
    https://www.soundonsound.com/reviews/neumann-kh310a

  25. #25
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Tackar!

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    (Fast läsa tidningsrecensioner om monitorer tycker jag ger ungefär lika mycket som att läsa spec:arna och titta på mätprotokoll. Det säger inget om hur du upplever monitorerna, och ännu mindre om hur du kommer uppleva monitorerna i ditt rum...)

  27. #27
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Skickar över några tips på akustiker Supro, vet några bra som sitter nära dig dessutom (som jobbat med alltifrån konserthus till toppstudios)

  28. #28
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Ah, vad schysst!

  29. #29
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    När det kommer till high-end så är jag inriktad på Neumann KH 310/420 eller ATC och en jävla massa pengar gick åt så jag får nöja mig med ett par billiga studiomonitorer så länge, men har även beyerdynamic 1990 pro att mixa/mastra genom.

    Sub kommer jag få ha oavsett vad, detta förstår jag. Men om vi säger att jag ska köpa mig ett par närfields-monitorer för 7500kr styck (15000 för ett par) max. Vad ger mig mest för pengarna?

    Jag har faktiskt börjat gilla Tysk kvaltié, både bygg & ljudmässigt. Jag vill också göra det smidigt att i framtiden gå från dessa högtalare jag köper nu till ATC (Eller Neumann 310 vem vet) Jag är iallafall inte där än!

    Så inom min lite lägre budget (for now) så finns det lite alternativ och välja bland.
    Neumann KH-120 (Favorit än sålänge)
    Genelec 8030
    Focal Shape 65
    Dynaduio LYD-7
    Yamaha HS8

    Det är väl det jag hittat än sålänge som verkar intressant, tänkte kolla om ni vill dela med er eran erfarnheter. Jag vet att monitorer kan vara väldigt individuellt, ett par monitorer kan klicka för mig och inte fungera alls för någon annan

    (Edit)
    Jag mätte mitt rum som är behandlat (själv) var osäker på måtten.
    4x4 meter

    (Edit2)
    När jag väl köper de riktiga high-end monitorerna så kommer jag sitta i ett större och mer ordentligt rum och då kommer jag även investera i att ta in en akustiker.

    Men dela gärna med er era erfarenheter!
    Senast redigerat av Nasty Paz den 2022-11-28 klockan 11:36.

  30. #30
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så inom min lite lägre budget (for now) så finns det lite alternativ och välja bland.
    Neumann KH-120 (Favorit än sålänge)
    Genelec 8030
    Focal Shape 65
    Dynaduio LYD-7
    Yamaha HS8
    Jag (personligt som du säger) skulle i den listan ta KH eller 8030. Fast jag skulle nog ev istället ta 8020 + 7050. Liten varning dock att, i m h o, låter 8020 och 8030 lite "för snyggt", tycker de förskönar lite.

  31. #31
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skulle verkligen undvika att köpa nåt jag inte lyssnat på. Allra helst vill man ju kunna låna med sig och lyssna i rummet man ska ha dem i, eller åtminstone få köpa på öppet köp.

    Så länge man inte är uppe på den verkliga toppen, inklusive när det gäller akustikbehandling, så antar jag att man helt enkelt måste välja vilken kompromiss man gillar bäst. Och då kommer tycke och smak in och det blir väldigt svårt att ge råd.

    (Jag är f.ö. inget fan av Genelec, åtminstone inte 8020-8040, de låter IMO mera snyggt än detaljerat. Men det är min smak det. Andra håller inte alls med.)

  32. #32
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är också väldigt stor skillnad på hur nära väggen monitorerna ska stå , jag har fått bättre resultat med monitorer med portarna på framsida än och sub när man börjar krypa nära väggen. Sen kan ju ett par med mindre fysisk storlek vara lättare att placera.

  33. #33
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Jag är f.ö. inget fan av Genelec, åtminstone inte 8020-8040, de låter IMO mera snyggt än detaljerat. Men det är min smak det. Andra håller inte alls med.)
    Heh. Diskuterade precis det här på lunchen faktiskt. Jag älskar 8020 - 8040, som högtalare att lyssna på musik i. Klart de går att mixa i med, de är absolut inte dåliga monitorer, men vill man ha superdetaljerat ljud finns det antagligen bättre val.

  34. #34
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Nu när vi ändå har en sådan här tråd så kan jag flagga för att vi sitter på ett par ATC SCM150ASL Pro som till min oändliga sorg är för stora för oss sedan vi blev tvungna att flytta till en mindre studio.

    De är c:a 25 år gamla, vet tyvärr inte exakt eftersom vi själva köpte dem begagnade, och inte i kosmetiskt nyskick då de suttit inmonterade i vägg. Men funktionellt är de 100% och baselementen är helt nya (köpte dem direkt från ATC i våras).

    Det är helt SJUKT bra högtalare. Innan vi skaffade dessa hade vi Yamaha NS-1000M och ett Yamaha M-85 slutsteg, vilket också är riktigt bra monitorer. Men som någon annan sade här, ATC är i en liga för sig själv. Allt är exakt där det ska och man skulle kunna höra en knappnål falla till golvet i ett stenkrosseri med dem. Så länge inspelningen är bra nog och om man har dem i ett rum där de kommer till sin rätt.

    Jag har ingen konkret prisidé ännu, men någonstans runt 75k för paret, skulle jag tro att det blir. Eller hellre ett byte mot en mindre ATC-modell eller något i motsvarande kvalitetsnivå.

    Så om detta låter intressant för någon, pm:a mig så snackar vi.

    https://atc.audio/professional/loudspeakers/scm150asl/

  35. #35
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när vi ändå har en sådan här tråd så kan jag flagga för att vi sitter på ett par ATC SCM150ASL Pro som till min oändliga sorg är för stora för oss sedan vi blev tvungna att flytta till en mindre studio.

    De är c:a 25 år gamla, vet tyvärr inte exakt eftersom vi själva köpte dem begagnade, och inte i kosmetiskt nyskick då de suttit inmonterade i vägg. Men funktionellt är de 100% och baselementen är helt nya (köpte dem direkt från ATC i våras).

    Det är helt SJUKT bra högtalare. Innan vi skaffade dessa hade vi Yamaha NS-1000M och ett Yamaha M-85 slutsteg, vilket också är riktigt bra monitorer. Men som någon annan sade här, ATC är i en liga för sig själv. Allt är exakt där det ska och man skulle kunna höra en knappnål falla till golvet i ett stenkrosseri med dem. Så länge inspelningen är bra nog och om man har dem i ett rum där de kommer till sin rätt.

    Jag har ingen konkret prisidé ännu, men någonstans runt 75k för paret, skulle jag tro att det blir. Eller hellre ett byte mot en mindre ATC-modell eller något i motsvarande kvalitetsnivå.

    Så om detta låter intressant för någon, pm:a mig så snackar vi.

    https://atc.audio/professional/loudspeakers/scm150asl/

    Fyfan... Så jävla tråkigt att ni måste göra er av med dem, verkligen!
    Min dröm är att börja med Neumann KH 120 > 310 för att sen gå över till ATC45
    Snackade med ett par studiokillar som tyckte att ska man gå över till ATC i framtiden så är Neumann ett ganska bra
    märke att gå ifrån, ljudmässigt

    Fan jag dreglar när jag ser ATC monitorer

  36. #36
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min dröm är att börja med Neumann KH 120 > 310 för att sen gå över till ATC45
    Jag tycker att det låter som en vettig väg att gå. Med 45orna så kan du dessutom vara säker på att du får deras senaste diskanter.. och det vill man ha.

  37. #37
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Sen, i all märkesdiskussion, ska man inte glömma att man måste lära sig sin nya setup också. Det fanns en anledning till att kända mixmasters släpade med sig sina gamla NS-10or, världen runt

  38. #38
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen, i all märkesdiskussion, ska man inte glömma att man måste lära sig sin nya setup också. Det fanns en anledning till att kända mixmasters släpade med sig sina gamla NS-10or, världen runt
    Det där är väldigt sant. Men samtidigt så är det (tyvärr) också sant att om man har riktigt, riktigt bra monitorer som inte ljuger på något plan så kan man räkna med att om en mix låter bra där, då låter det också bra i alla andra högtalare. Vilket såklart är anledningen till att folk är beredda att lägga så mycket pengar på dem. Det sparar tid och arbete, vilket för en kommersiell studio betyder pengar, så det betalar sig att investera.

    Om man däremot inte räknar med att tjäna pengar på sin musik, då är det väl mer en fråga om hur man prioriterar vad det är värt för en själv. Egentligen blir man kanske gladare av lite mindre plågsamt ärliga monitorer? Något som smickrar lite och är roliga att lyssna i? För det kan man inte direkt påstå att ATC bjussar på. Är något fel i mixen, då skaver det i öronen.

  39. #39
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen blir man kanske gladare av lite mindre plågsamt ärliga monitorer? Något som smickrar lite och är roliga att lyssna i? För det kan man inte direkt påstå att ATC bjussar på. Är något fel i mixen, då skaver det i öronen.
    Japp. Det är samma med 8341:orna. (Och antagligen med alla monitorer när man kommer upp en bit...) "Men, låter det verkligen såhär dåligt!?"

  40. #40
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Det är samma med 8341:orna. (Och antagligen med alla monitorer när man kommer upp en bit...) "Men, låter det verkligen såhär dåligt!?"
    Håller med, fast gör man musik för att sälja/streama så är huvudmålet att det ska låta så bra som möjligt på andra sidan, och då väljer man självklart så ärligt och tråkigt som möjligt

  41. #41
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med, fast gör man musik för att sälja/streama så är huvudmålet att det ska låta så bra som möjligt på andra sidan, och då väljer man självklart så ärligt och tråkigt som möjligt
    Ja. Som verktyg betraktat är det såklart bäst.

  42. #42
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det är därför många studios har två eller tre system. Klienter vill inte höra klinisk slutmix, då ska det brassas på i en svag hängmatta utan rolloff neråt

  43. #43
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Jag testade nyligen ATC SCM25 och SCM45….

    45-orna kan spela lite lägre frekvenser, inte ”mer” bas, bara att de just kunde återge vissa lägre frekvenser linjärt som 25orna återgav svagare. Det var också viss skillnad i diskanten, 45orna i det rummet kändes som liiiite mer öppna, vilket också kan ha berott på placeringen, och vi pratar om detaljer som försvinner så fort man är utanför lyssnings-sweetspot.

    Slutsatsen dock: båda ledde mig till samma mixbeslut, speciellt i low-mid och mid, och jag kunde fixa bas/kick balansen på en låt som jag tidigare hade problem med.

    Båda rekommenderas varmt, speciellt om man har grundläggande akustikbehandling klar. Vilken modell man ska köra på beror mer på rum, placering, ergonomi, etc. De känns också som en safe investering, med 6 år garanti, och (i fallet scm45) samtliga komponenter och element byggda av ATC, vilket i alla fall på pappret gör de till en relativt säker långtids-investering.

  44. #44
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Exakt vilka fysikaliska egenskaper är det som finns på premiummonitorer jämfört med andra? Är det mest i förstärkaren? Konmaterial? Är det mätbara egenskaper? Tycker det är mycket tyckande och väldigt lite fakta. Eller så är det bara jag som är fattig

    Blir nästan lite religiöst, för 20 år sedan ropade alla Genelec, när jag själv tyckte (tyckte ja) de lät ganska färgade, sedan springer alla efter Barefoot, och ATC har funnits hela tiden men blossat upp igen, hos gemene man och inte bara lyxigare studio?
    Senast redigerat av kockpit den 2022-12-02 klockan 20:45.

  45. #45
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Det är nog en kombination av allt det du nämnt, och självklart är mycket både en vanesak och subjektivitet. Intressant har ATC som main-monitorer funnits med länge, både genom egna modeller, och som jag förstått det även genom att ha varit leverantörer av högtalarelement till bla Quested och PMC. JBL var fantastiska också back in the days. Vad gäller närfelt har väl Yamaha NS10 regerat länge, senare tillsammans med Genelec 1031 som var lite av en standard, spec i Norden. Vi hade de på plugget.
    Senast redigerat av Nihad den 2022-12-02 klockan 21:19.

  46. #46
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Youtube har förändrat mycket med, folk ser sina favorit artister/producenter med ett visst märke sedan ska alla ha det, minns ni hur överreklamerat KRK var, och så visade sig med tiden att det var största skiten i princip

  47. #47
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag är inte på den nivån, men tidigare hade jag Adam A7X, och dom var verkligen gjorda för att låta bra. Men tror ändå jag lärde mig mixa hyfsat på dom.

    Men nu har jag Dynaudio LYD48 vilket är den högsta nivå jag kan tänka mig köpa. 22 000 för ett par.
    Dom är trevägs vilket jag tror är en fördel. Och dom låter skit.
    Nä, men förskönar inget och har ett väldigt tydligt mellanregister vilket jag också tror är en fördel.

    Ska bli spännande att höra dom i min akustikbehandlade studio snart.

  48. #48
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt vilka fysikaliska egenskaper är det som finns på premiummonitorer jämfört med andra? Är det mest i förstärkaren? Konmaterial? Är det mätbara egenskaper? Tycker det är mycket tyckande och väldigt lite fakta. Eller så är det bara jag som är fattig

    Blir nästan lite religiöst, för 20 år sedan ropade alla Genelec, när jag själv tyckte (tyckte ja) de lät ganska färgade, sedan springer alla efter Barefoot, och ATC har funnits hela tiden men blossat upp igen, hos gemene man och inte bara lyxigare studio?
    Huruvida återgivningen är korrekt (dvs inte färgande) är väl i högsta grad mätbart. Linjär frekvenskurva, snabb transientrespons, sånt. Sen är det väl som sagt så att det krävs väldigt mycket av både högtalare, förstärkning och rum för att nå till nån sorts idealnivå och är man inte på idealnivån så måste man välja vilken kompromiss man gillar bäst och då blir det en smakfråga.

    Och även om det finns en massa mätbara parametrar, så går säkert många ändå på trender, vad andra på gearslutz skriver osv.

  49. #49
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huruvida återgivningen är korrekt (dvs inte färgande) är väl i högsta grad mätbart. Linjär frekvenskurva, snabb transientrespons, sånt. Sen är det väl som sagt så att det krävs väldigt mycket av både högtalare, förstärkning och rum för att nå till nån sorts idealnivå och är man inte på idealnivån så måste man välja vilken kompromiss man gillar bäst och då blir det en smakfråga.

    Och även om det finns en massa mätbara parametrar, så går säkert många ändå på trender, vad andra på gearslutz skriver osv.

    Opp, opp, opp… gearspace

  50. #50
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Visst går mycket att mäta. Frekvensgång, impulssvar, direktivitet, faslinjäritet, distorsion. Genelec t ex är ju rätt mycket mät-nördar, så där finns massa mätvärden. De lägger även stor vikt vid direktivitet (d v s att att olika frekvenser faller av ungefär lika mycket när man rör sig från centerlinjen, och att de klingar av, så centerlinjen är starkast och strålningsriktningen är kontrollerad). Också att högtalarna beter sig lika på olika ljudnivå, så en sänkning/ökning av ljudnivå inte i sig färgar ljudet, förändrar transienter eller likanande.

    På dyra monitorer som dessutom använder blandat DSP-trixxande är mycket av dessa mätvärden (i döddämpat rum) näst intill helt spikraka/ideala. Inte alls med nödvändighet det som låter trevligast, men det som talar om hur det faktiskt låter.

    Samtidigt, när jag var å hälsade på hos Genelec och pratade med dem lite så konstaterade de att mätvärden inte är allt, utan att det också är lyssning som gäller. Och också att alla högtalare har sina brister och att det är kompromisser mellan dessa brister, så beroende på vad man värdesätter och uppskattar kan det variera vad som passar.

    För mig var det några saker som var uppenbara vid uppbyte till mycket bättre monitorer (tillsammans med ordentlig behandling av förstareflexpunkter):
    Ljudbild/positionering blev knivskarp, varje "snäpp" på pan-kontrollen hörs som en tydlig förflyttning.
    Detsamma i tidsdomänen. Plötsligt hörde jag tydligt vad pre-delay på ett reverb gjorde, även vid relativt små ändringar.
    Jag kan höra vad som händer med transienterna när jag komprimerar och t ex ändrar attacktid på en kompressor.
    Saker som låter bra låter fantastiskt. Saker som låter mindre bra låter förjävligt! Varenda vass transient kommer som en kniv, och varenda resonans/frekvenskrock skaver. (Även en hel del kommersiellt släppt musik låter riktigt riktigt illa...)
    Senast redigerat av rydan den 2022-12-03 klockan 00:54.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Akustiska transducers - "mediaomvandlare" - dvs mikrofoner och högtalare, är det svåraste att få till i en linjär ljudkedja och speciellt högtalare som behöver generera mycket energi i form av mekaniska rörelser.

    För att hålla sig någotsånär kort och specifikt om monitorer

    - Linjäritet (lägsta distortion, rak frekvenskurva) är viktig för detaljer och balans. Mellanregistret är speciellt känsligt. Meningen är att höra "så många fel som möjligt" och i sämre monitorer och myckket av HiFi så hörs detta inte (snällare, förlåtande, njutbara etc).

    - Rummet blir mer och mer kritiskt ju högre man spelar och det är svårt att höra sig till "rätt" bas vid låga lyssningsvolymer. Men så länge man plockar bort det mesta av närreflexer så kan man komma relativt långt med att jobba i närfältet, någon meter från monitorerna och få bra lyssning utan några större arbeten med rummet. Vill man ha ett större lyssningsavstånd och ett rum där fler ska lyssna samtidigt behövs förstås mer arbete. Men so. Många påpekat, det kostar ofta mycket och kanske inte helt i paritet med vad det sedan smakar...

  52. #52
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Härlig skara med nyanserade inlägg!

  53. #53
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    99musik > gearspace alla dagar i veckan

  54. #54
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Kanske hålla utkik för ett par begagnade Kii Three?

    Alternativt inte lägga så stor vikt vid själva högtalarna utan skaffa ett Trinnov-system (rumskorrektion)?
    Trinnov ST2 Pro bör landa på nånstans runt 50´.

    Lycka till.

  55. #55
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske hålla utkik för ett par begagnade Kii Three?
    Det är "lite" utanför budget va? Vad kostar 3:orna? 150? =)

  56. #56
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    En fråga i ämnet, vill "man" ha stor spridning eller inte gällande studiomonitorer? I hifi-sammanhang eftersträvas ofta stor spridning eftersom det blir trevligare lyssning och inte lika positionskänsligt (antar jag), men vid mix ska ju stereoplacering märkas tydligt o.s.v. Då är ju spridning kanske inte att föredra, om inte rummet är exemplariskt, eftersom spridningen/reflektionerna då stör detaljerna, eller?

  57. #57
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga i ämnet, vill "man" ha stor spridning eller inte gällande studiomonitorer? I hifi-sammanhang eftersträvas ofta stor spridning eftersom det blir trevligare lyssning och inte lika positionskänsligt (antar jag), men vid mix ska ju stereoplacering märkas tydligt o.s.v. Då är ju spridning kanske inte att föredra, om inte rummet är exemplariskt, eftersom spridningen/reflektionerna då stör detaljerna, eller?
    Det beror på om det är near, mid eller far field vi pratar om. Ju närmare monitorerna står, desto mindre spridning vill du ha. Men mer generellt är placeringen a och o oavsett vilken typ man har. Rätt höjd, vinklade mot huvudet och en liksidig triangel mellan dig och högtalarna.

  58. #58
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga i ämnet, vill "man" ha stor spridning eller inte gällande studiomonitorer? I hifi-sammanhang eftersträvas ofta stor spridning eftersom det blir trevligare lyssning och inte lika positionskänsligt (antar jag), men vid mix ska ju stereoplacering märkas tydligt o.s.v. Då är ju spridning kanske inte att föredra, om inte rummet är exemplariskt, eftersom spridningen/reflektionerna då stör detaljerna, eller?
    Det är även viktigt hur spridningen ser ut frekvensmässigt. Du vill ha en så jämn dämpning som möjligt sett över frekvensspektrat off-axis (annars kommer reflexerna färga frekvensgången).

  59. #59
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Har inte testat så många alternativ men jag är otroligt nöjd med mina ProAc Studio 100. Otroligt detaljerade och levande. Ligger på 20-30k / par begagnat. Stort plus att de är så snygga också

    ATC verkar många lovorda, jag kan bara hålla med av de jag lyssnat på.

    Med en budget på 50k hade jag lagt en hel del på akustikbehandling.

  60. #60
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte testat så många alternativ men jag är otroligt nöjd med mina ProAc Studio 100. Otroligt detaljerade och levande. Ligger på 20-30k / par begagnat. Stort plus att de är så snygga också
    Eller hur! Jag funderar på att skaffa ett par sådana som närfältare en vacker dag
    Men priset begagnat brukar ligga runt 16-20k de senaste ~10 åren enligt det jag sett. Tror jag även sett något par för ~22k. Men kanske mer utomlands? En schysst förstärkare till så landar man väl iofs snabbt runt 40-50k ändå.

Liknande ämnen

  1. Going high-end
    Av depulse i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2021-01-04, 18:38
  2. Försäljningssiffror High-end synthar
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 15:02
  3. High end diy
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-01, 19:00
  4. High end ADAT interface?
    Av nyd i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-02-06, 07:15
  5. High end EQ
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •