Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Anyma Omega Polyphonic Physical Modeling Synthesizer

  1. #1
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran

    Anyma Omega Polyphonic Physical Modeling Synthesizer

    Kickstarter på Aodyos nya Physical Modeling Synth. Jag har alltid varit nyfiken på deras lilla Anyma Phi, det här ser ju småintressant ut. Kommer i både fullsize samt desktop.

    Kickstarter pris från ca $870 USD. Framtida pris för Desktop 1200€, Keyboard, 1650€.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2022-11-15_092846925.png 
Visningar:	65 
Storlek:	289,7 KB 
Id:	109482

    https://www.kickstarter.com/projects...ng-synthesizer

    Features:

    • Physical Modeling Synthesis – Anyma Omega blends the classic ingredients of electronic music with physical modelling technology, allowing it to simulate acoustic sound sources, such as strings or reeds, as well as resonating structures, like wood, glass, or metal.
    • Polyphony – 16-notes polyphony with all the richness of Anyma’s synthesis engine.
    • Multitimbrality – 4 sound parts splitted, layered or even chained.
    • Expressive Performance – Proven Fatar velocity sensitive semi-weighted synth action keybed with aftertouch for musical and expressive playing. Numerous controls to enrich the performance and unique sensitive wooden surfaces (ribbon and touchpad) to feed resonators and enhance expression.
    • Easy Editing – Easy access to 14 macro parameters controlling the main characteristics of patches. Tweak every parameter of every module with the large display and controls, unleashing the power of a semi-modular synth at your fingertips. Direct access to the various modules thanks to the interactive synthesis path diagram.
    • Smart Randomization – Create aleatory consistent patches, by pushing a single button, based on smart random algorithms.
    • Polymorph – Beyond polyphony, the exclusive PolyMorph feature can provide extra width, density and depth to the sound: fine-blend panspread, unison, expression and morphing for every single note.
    • Tuning and Microtuning – With Anyma Omega you can use any scale or tuning to make your sound travel all around the world and the eras. You can also load Scala (.scl) or Anamark (.tun) files in Anyma Omega by converting them to MIDI Tuning standard (MTS) format. In addition to importing and exporting tunings, there are several options that can be used to define and edit tunings directly on the instrument: reference tone adjustment, 12-tone octave scale, tuning table for each note and n-EDO scales.
    • Connectivity – With a lot of input and output ports, Anyma Omega easily connects to all the machines, synths and controllers. It is compatible with any standard MIDI controller.
    • Free Editor/Librarian – Free multi-platform editor/librarian inherited from and compatible with Anyma Phi’s sound bank. Organize, archive and share your Anyma patches and performances.



    Specifications:

    • Hybrid 16 notes polyphonic synthesizer
    • 4 parts multitimbral
    • Flexible audio routing between parts and external audio I/O
    • Dual stereo audio output: 4x 1/4” mono line jack outputs
    • Dual stereo audio input: 4x 1/4” mono line jack inputs
    • Dual stereo headphones output: 2x 1/4” stereo headphones jack output (front and rear sockets)
    • MIDI inputs and outputs via USB and DIN ports (USB device for computer/DAW connexion, USB host for external USB-
    • MIDI controller, legacy MIDI DIN In/Out/Thru)
    • Memory: 1000 individual user patches, 200 performances, 16 user microtonal scales
    • ARP and sequencer: Arpeggiator or simple 16 steps sequencer on each part (with or without key transpose)
    • Powerful digital semi-modular synthesizer engine:
    • 3 oscillator slots
    • 5 FX slots (including filters, resonators, …) + 1 reverb
    • 2 audio buses for mixing and FX assignation
    • 16 modulator slots, including DAHDSR envelope generators, LFOs, curves, sequencers, interpolators, slew limiters, physical modelled modulators, etc.
    • 32 mapping slots (virtual patch cords), each allowing to control any synth parameter (including another mapping) using a modulator or a controller input, with scaling, curves and a sidechain input.
    • Built-in 100-250V AC power supply

  2. #2
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    ett par inte så superspännande ljudexempel, var är loopop när han behövs som bäst?


    https://youtu.be/TVeMigp1Fz4

    https://youtu.be/YgDmmj4ZwO4

    Här är iaf loopops review av den tidigare, mindre Anyma Phi, som jag tänker kan ge lite mera försmak om hur Omega ev kan låta:


    https://youtu.be/epIA-_LrWTA

    Skillad mellan de tre:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2022-11-15_093925253.png 
Visningar:	40 
Storlek:	176,2 KB 
Id:	109483
    Senast redigerat av BURG den 2022-11-15 klockan 09:58.

  3. #3
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Spännande!

  4. #4
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jag kommer sla till pa nagon av de tva - antagligen Phi eftersom det ar lang vantan till september 23. Men valdigt intressanta maskiner, med flera olika syntesmetoder! Och Omega, med 4 parter...

  5. #5
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Jättespännande! Jag kommer nog också att slå till när de polyfona kommer ut. Phi är för övrigt på rea hos Thomann nu: https://www.thomann.de/se/aodyo_anyma_phi.htm

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lingondricka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jättespännande! Jag kommer nog också att slå till när de polyfona kommer ut. Phi är för övrigt på rea hos Thomann nu: https://www.thomann.de/se/aodyo_anyma_phi.htm
    Ja, jag ska slå till! Mycket för pengarna känns det som, och den har ju en rejäl editor om jag inte minns fel också..

  7. #7
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jag gjorde det! En Phi på ingång, efter att ha lyssnat på massor av demos är jag nöjd redan, att man kan göra så mycket udda trumljud är ett superstort plus.. sedan tror jag att ha den som effektbox, eller att använda ljudingångarna för att processa ljud, är riktigt givande. Jag brukar inte göra det, men jag tänkte ta och ta lite enkla loopar jag har och processa genom Phi´n som start och se hur det låter.

    Också sugen på att lyssna på hur de andra synteserna låter. Bra att det inte bara är physical, det hade blivit tradigt. Det är nog en kul box, och editorn ser väldigt komplett ut.
    Skulle vara intressant att ha en större controller till den och få mappat upp den ordentligt.. Det är nog nästa steg efter inköpet. Kanske den där som Bastl hade.. ?

    Ok, får betala 4290:- för den här, den skulle kostat runt en tusenlapp mer (€499 har thomann haft som std-pris länge nu på denna) så jag är nöjd. Dock surt - Omega hade varit ännu fetare, men jag tror jag måste utvärdera physical först innan jah lägger ut så mycket pengar som en Omega kostar.. Och att ligga ute med runt 9000:- i 10 månader till.. nääää...

  8. #8
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Då har 13401 kr dragits från mitt konto och med lite tur dyker det upp en keyboardvariant upp på tröskeln i september. Jag väntar fortfarande på min Osmose och om de plötsligt hojtar till så blir det en dyr julmånad. Men den lär väl antagligen blekna i förhållande till januari då elräkningen ska kosta vit val i mitt eluppvärmda sekelskifteshus. 🙂

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-11-03, 23:42
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-08-15, 00:05
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-08-02, 09:15
  4. dsp-G1 Analog Modeling Synthesizer
    Av pellen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 340
    Senaste inlägg: 2016-08-27, 21:13
  5. Parva Polyphonic Analog Synthesizer
    Av Max i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-03, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •