Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 103

Ämne: Teenage Engineering Choir

  1. #1
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    Teenage Engineering Choir


    https://youtu.be/3Pcp0au-IBY

    Midistyrda körsyntar. $249 stycket, åtta olika finnes.

  2. #2
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran

  3. #3
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    sjukt mäktigt! back to the roots

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  5. #5
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Fantastiskt!

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Väldigt fina dockor. Olga se ut som hon har en speciell ton.

  7. #7
    bakelit
    bakelit är uppkopplad nu
    bakelits avatar
    Veteran
    Säljs för det tiodubbla på reverb snart. Passa på!

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Imponerande ... om det varit 1996 ...

    Kan någon förklara hur de i dagens läge med emvoice och annat inte fått till det bättre än så här?

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt fina dockor.
    +1.
    100 poäng för idé och design. Men ljudet..?

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ett knäppt projekt. På många plan. Älskar't!

  10. #10
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Smart med en video under minuten. Hade den varit längre än så hade folk insett hur snabbt man tröttnar.

  11. #11
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Roligt ju! Är ju skönt med annorlunda grejer.

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande ... om det varit 1996 ...

    Kan någon förklara hur de i dagens läge med emvoice och annat inte fått till det bättre än så här?


    +1.
    100 poäng för idé och design. Men ljudet..?
    Ja, jag försökte hitta en video med sjungande soundblaster16 från ca 1995, för det är lite vad det här påminner om.

  13. #13
    datamuppen
    datamuppen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu kan Jarre äntligen ersätta sin Seiko,

    Men imponerad och glad över detta, blir kul att läsa reaktionerna utomlands om dessa märkliga träklossar.

  14. #14
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Tillbaka till rötterna. Gillar dessa! Verkligen inget för mig. Dock fina prydnader får man säga. Särskilt Gisela.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    De påminner om Musse och liknande försök till formantsyntes från 70/80-talet. Gillar hur träbitarna ser ut, som soltonade 60-talsmöbler. De är kul konstverk/vuxenleksaker (!), som allt annat de gör.

  16. #16
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Fina, men låter lite konstigt. Om man använder några stycken så kan man nog få en fin rumslighet i till exempel ett trapphus eller en kyrka.

  17. #17
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran

  18. #18
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Jag försöker komma ihåg hur kören lät när jag tittade upp högst upp i PUB-huset för hundra år sedan. Men det var säkert såhär.
    Var original-kören utställd på fler ställen?

  19. #19
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Haha.. precis sånt här som jag gillar med teenage engineering teamet Helt makalöst knasigt.

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hoppas deras röster kan editeras kraftigt, och ha olika vibrato.annars risk för kamfilter.

  21. #21
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Så många tankar kring detta! Men först



    Kan inte låta bli att älska hur TE fortsätter kommunicera musik, design och kreativitet och liksom lägger den estetiska ribban (här menar jag estetik i vid bemärkelse och inte enbart utseende).

  22. #22
    deleted user
    Blir provocerad, finns ju noll pragmatiskt värde o bara penis i det här. Pinsamt

  23. #23
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    noll pragmatiskt värde
    exakt!!

  24. #24
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fint, men behöver man köpa OP-1 Field för att styra dem? Bara den kostar väl runt 200.000-300.000:- eller vad de nu höftade till det med i prissättningen.
    Men en eloge skall Teenage ha. Onekligen säregna produkter. Lustigt att de inte tog 25.000:- för varje docka. 249usd är ju rena rama reapriset för att vara TE, även om man i så fall skulle slå till på allihopa för att få till den fina körklangen.

  25. #25
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint, men behöver man köpa OP-1 Field för att styra dem? Bara den kostar väl runt 200.000-300.000:- eller vad de nu höftade till det med i prissättningen.
    Men en eloge skall Teenage ha. Onekligen säregna produkter. Lustigt att de inte tog 25.000:- för varje docka. 249usd är ju rena rama reapriset för att vara TE, även om man i så fall skulle slå till på allihopa för att få till den fina körklangen.
    Funkar med andra midi-keyboards med bluetooth och med Op-z.

  26. #26
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint, men behöver man köpa OP-1 Field för att styra dem? Bara den kostar väl runt 200.000-300.000:- eller vad de nu höftade till det med i prissättningen.
    Men en eloge skall Teenage ha. Onekligen säregna produkter. Lustigt att de inte tog 25.000:- för varje docka. 249usd är ju rena rama reapriset för att vara TE, även om man i så fall skulle slå till på allihopa för att få till den fina körklangen.
    lol

    #dagensgarv

  27. #27
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Kan de inte få tummen ur å typ bara göra lite vettiga instrument istället

    Det här är lite för dumt liksom

  28. #28
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Kören är fantastisk. Jag önskar jag vore rik. (och hade keps inomhus)

  29. #29
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag tycker om det. Ser det mer som ett konstprojekt än ett instrument.

  30. #30
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Och om man istället ser det som instrument är jag glad att någon flyttar gränserna. Vem vill ha en till subtraktiv monosynt?

  31. #31
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om man istället ser det som instrument är jag glad att någon flyttar gränserna. Vem vill ha en till subtraktiv monosynt?
    Umm assååå

    Ur instrumentperspektiv är det här lika antikt som en theorb, en presetmaskin med ett (bara ett) ljud från stenåldern liksom

  32. #32
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Tror ni de siktar på årets julklapp?

  33. #33
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Dockor etc. som gör musik finns det ju hur många som helst. Många går säkert att styra också, åtminstone om man modifierar dem på något sätt. Alltså alla hemmafixare här, hur kul vore det inte att plagiera Teenage Engineering-kören i en 99-variant?

  34. #34
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dockor etc. som gör musik finns det ju hur många som helst. Många går säkert att styra också, åtminstone om man modifierar dem på något sätt. Alltså alla hemmafixare här, hur kul vore det inte att plagiera Teenage Engineering-kören i en 99-variant?
    Om någon är pepp så är jag med och finansierar. Fantastiskt att dekorera sina egna dockor. Komponenterna kostar säkert inte så mycket?

  35. #35
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Fin kokeshi-blinkning i designen! Jag gillar!

  36. #36
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dockor etc. som gör musik finns det ju hur många som helst. Många går säkert att styra också, åtminstone om man modifierar dem på något sätt. Alltså alla hemmafixare här, hur kul vore det inte att plagiera Teenage Engineering-kören i en 99-variant?
    Vedkubbe och kontakthögtalare

  37. #37
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Älskar dem!!! ❤️

    Men:

    Noll procents chans att jag skulle köp nån.

    (och som instrument kan väl ingen se dem som spännande? Å andra sidan tycker jag inte instrument måste vara så spännande heller. Musik däremot, den får gärna vara spännande)

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker om det. Ser det mer som ett konstprojekt än ett instrument.
    Mycket så... Gissar att de säljer ett tomtemössekit för USD249 med medföljande MIDI-fil med en 4-timmars loop med 8-stämmiga julsånger! Är ni med med?

  39. #39
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Känns som alla eller ingen. 20k är ju en slant.

  40. #40
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Själv är jag helt oberörd.

    Amen asså, hö hö hö du var ju tillräckligt berörd för att göra ett inlägg i tråden tydligen hö hö hö öff öff

  41. #41
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag helt oberörd.
    avis

  42. #42
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kommer bli dyra prydnadsdockor, och sen dör batterierna av inaktivitet. (Glaset var halvtomt, nu har resten dunstat)

  43. #43
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    De är otroligt duktiga på att utveckla oväntade produkter, som alltid lyckas väcka mycket uppmärksamhet. Antingen pga en wow-faktor, eller en stor WTF-faktor. Jag tycker produkten andas Berghs School of Communication. Och anammar mycket av det som är karaktäristiskt för reklambranchen. Den väcker känslor och du kommer garanterat att komma ihåg produkten. Vare sig du är intresserad av den/tillhör målgruppen eller ej. Precis som en catchig reklamkampanj.

    Den får mig att associera lite till Vox Humana rörstämmor på gamla kyrkorglar. Som skulle efterlikna människorösten. Som den tidens körsynth i princip. https://en.wikipedia.org/wiki/Vox_humana

    Teenage Engineering produkten i fråga har väl en ganska begränsad målgrupp, men den målgruppen är nog en ganska dedikerad skara samlare utav Teenage Engineerings sortiment vid det här laget. Så de kommer nog sälja enligt deras försäljningsprognoser. I övrigt så tillverkas de nog på beställning, eftersom det är ett hantverk. Så det är väl en rätt riskfri produkt så sett. Jag tror den stora vinsten blir att den fortsätter skapa ett buzz kring varumärket genom ett bli en viral talking-point.

    För övrigt tycker jag det är skumt det inte görs lite mer inslag på SVT-play om alla de unika musikinstrument/mjukvarutvecklare vi har här. Denna produkten skulle ju funka i ett inslag på SVT kultur tänker jag mig. Eller valfri produkt ur deras katalog. OP-1 känns ju som en Svensk klassiker vid det här laget. Skulle gärna se ett inslag om Clavia och Elektron med. Finns något gammalt inslag om Propellerheads på youtube.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-11-11 klockan 21:43.

  44. #44
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Åh, så himla fina! Jag kommer inte att köpa, men åh vad jag gillar dem!

  45. #45
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Detta är ju supergulligt ( i brist på bättre ordval ). Hade jag haft en hög med pengar som låg och dammade så hade jag säkert kunnat köpa hela serien här som en kul grej. Men jag undrar vad deras tanke med detta är egentligen? Häftig inredningsdetalj? Häftigt men samtidigt lite "varför?"

  46. #46
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det kan vara en samlingsgrej. Snubben säger till sambon att detta är en perfekt fars dags-present…ja de bor på Östermalm.
    Sedan får han en docka varje år.
    Inspirerat från en feelgood-film där någon vet att han kommer få en slips till födelsedagspresent igen då han fått det de senaste 15 åren av sin fru eller om det var sin mamma, men lite win/win. Inget krångel vad man skall hitta på för överraskning och mottagaren tycker det är helt ok.

  47. #47
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är ju supergulligt ( i brist på bättre ordval ). Hade jag haft en hög med pengar som låg och dammade så hade jag säkert kunnat köpa hela serien här som en kul grej. Men jag undrar vad deras tanke med detta är egentligen? Häftig inredningsdetalj? Häftigt men samtidigt lite "varför?"
    Min personliga gissning är att de kommit till en punkt där de har total kreativ frihet. Och har en så pass stabil långsäljare i OP-1 och andra av deras produkter. Vilket bör ge ett utrymme för lekfulla experiment. De kanske skapar de drömprodukter som de själva inte hittar på marknaden? Man får intrycket av att det är som ett laboratorium, där de halvgalna vetenskapsmännen experimenterar helt obehindrat.

    Jag tycker det är skoj, påminner mycket om den kreativa gränslöshet som annars är mer förknippat med plugins. Hade denna släppts som ett kontakt library hade inte många rynkat på ögonbrynen kanske på samma sätt.

    Kanske att de visuellt hämtat lite inspiration från träorgeln i Disney's Snövit?


    https://youtu.be/nSgngZ9CpTM
    Senast redigerat av Anubis den 2022-11-11 klockan 23:12.

  48. #48
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan vara en samlingsgrej. Snubben säger till sambon att detta är en perfekt fars dags-present…ja de bor på Östermalm.
    Sedan får han en docka varje år.
    Inspirerat från en feelgood-film där någon vet att han kommer få en slips till födelsedagspresent igen då han fått det de senaste 15 åren av sin fru eller om det var sin mamma, men lite win/win. Inget krångel vad man skall hitta på för överraskning och mottagaren tycker det är helt ok.
    Det kan jag absolut köpa. Det blir lite som att samla på Rörstrands-servicer eller Muminmuggar. Helt okej. Frågan är om elektroniken kommer att medge funktion om 50-60 år?

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låter som rösterna i min G5’a

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan jag absolut köpa. Det blir lite som att samla på Rörstrands-servicer eller Muminmuggar. Helt okej. Frågan är om elektroniken kommer att medge funktion om 50-60 år?
    Gissar det måste finnas en batteri-plan för longevity, och ett sätt att koppla ur och ta bort. (Kan ju såklart vara helt vanliga AAA/AA också ) Dockorna i sig kan vara väldigt värdefulla i komplett samling till den tiden. Ge till barnbarnen nu

  51. #51
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    DECTALK hette det ju. Finns på en CD från Creative Labs som följde med ett av soundblasterkorten ca 1996.

    https://youtu.be/MqVvmebHXuI
    Visst är det rätt likt?

  52. #52
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Ja absolut!!

  53. #53
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Visade sig att föregångaren är från ett marknadsföringssamarbete med Absolut Vodka 2007-2008. Den ursprungliga kören stod visst i PUB-huset och folk kunde "styra" den remote genom att skicka ord via en webbsida. Finns video här: https://vimeo.com/24277438

  54. #54
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Här skrev Resumé om det när det begav sig:
    https://www.resume.se/marknadsforing...er-at-absolut/

  55. #55
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Det här lät fantastiskt! Hur får jag till liknande körljud utan att köpa 8 enheter á $249? Har definitivt inte fått fram sådana här fina syntesljud på gamla ljudkort, särskilt inte för stämmorna.

  56. #56
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Sonicstate:
    Teenage Engineering - First Beer Now Singing Dolls
    Has anyone popped in to see if they are OK?

  57. #57
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här lät fantastiskt! Hur får jag till liknande körljud utan att köpa 8 enheter á $249? Har definitivt inte fått fram sådana här fina syntesljud på gamla ljudkort, särskilt inte för stämmorna.
    sampla youtubevideon

  58. #58
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    De är väl mest ett designföretag (audiellt och visuellt)? De här är ju "inget att ha" rent musikaliskt, men fina på en hylla hos nån som tycker att just detta är fint på en hylla. Fina är de ju och låter fint

  59. #59
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är väl mest ett designföretag (audiellt och visuellt)? De här är ju "inget att ha" rent musikaliskt, men fina på en hylla hos nån som tycker att just detta är fint på en hylla. Fina är de ju och låter fint
    Jepp. Så tänker jag med.

  60. #60
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Något jag älskar mer än de här dockorna är hur mycket ni hatar de och därför älskar jag de ännu mer. Det är lite som att ni får igen för all skit ni postat i dagens fynd-tråden som jag faktiskt köpt som inte alls varit ett fynd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •