Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Aleksi Perälä

  1. #1
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Aleksi Perälä vräker ur sig musik, ca 20 album hittills släppta i år.

    De flesta finns att lyssna på https://aleksiperala.bandcamp.com/
    Senast redigerat av peter4 den 2022-11-09 klockan 12:49.

  2. #2
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior

  3. #3
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Oj, vilken massiv låtkatalog... nåt tips på vart man ska börja?

  4. #4
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran

    https://youtu.be/i0QlcjFbr6E

    Många av låtarna i live-setet är från colundi sequence 16 och 17.2

  5. #5
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior

  6. #6
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Älskar
    Minns att jag mös lite när jag läste den här intervjun för ett gäng år sen - https://ra.co/features/2567

  7. #7
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre länk, ändrar beskrivningen.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar
    Minns att jag mös lite när jag läste den här intervjun för ett gäng år sen - https://ra.co/features/2567
    Intressant, tack!

  9. #9
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Kan vara placebo men jag väljer att känna att colundi talar till mig. Vibrerar i ögonvrån. Körde en colundi scl genom retune for live och blev typ det bästa jag gjort direkt. Jag behöver nog en sekt ändå. Trött på att tänka.

  10. #10
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Ja var med i deras grupp på le facebook i begynnelsen av colundi. Det hölls nån fest i limerick med boende som alla som var med blev inbjudna till.

    Sen blev det som med mycket annat när nånting är för roligt, gruppen blev för stor unt so weiter... Den lades ner, flera fejks uppstod. Men jag tror den är uppe efter rensning och är osynlig. Den var det senast iaf.

    Grant brukade fråga om någon "kollega" är på vissa colundi-relaterade typ vinkelavstånd från ekvatorn och tjossan. Men jag vet inte, tittar inte så mycket där nuförtin. Men musiken är oftast spännande.

    Finns bergis fler här som har koll i den gruppen. Om man intresserar sig för mer än musiken.

    Säkert mycket pga de där gamla rävarna som tex korg har microtuning på alla sina nytillverkade maskiner iaf.

  11. #11
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Extremt produktiv som sagt men det sjukaste är ju att alllt jag har hört är bra. Även om jag bara doppar tårna i strömmen då och då och inte lyssnar på mer än ett par procent av all musik han släpper.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara placebo men jag väljer att känna att colundi talar till mig. Vibrerar i ögonvrån. Körde en colundi scl genom retune for live och blev typ det bästa jag gjort direkt. Jag behöver nog en sekt ändå. Trött på att tänka.
    Spännande kan du berätta mer? Finns det att lyssna på?

  12. #12
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ska tillägga också: kul med en Aleksi-tråd! och att readyletsgo också är inne på!

  13. #13
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    https://youtu.be/IS0niuBVU_k Letade fram denna, älskat den i många år nu...

  14. #14
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Låter onekligen mycket bra. Minns att jag var nyfiken på honom för några år sen. "Problemet" är bara att han släppt så sjukt mycket. Vilken frenesi. Imponerande!

  15. #15
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    altemark dito

    Nu ska jag ta mig an unity tänkte jag, som jag ännu inte har lyssnat på.

  16. #16
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande kan du berätta mer? Finns det att lyssna på?
    Dom eventuellt vanföreställda psykoaktiva effekterna av att lyssna på Peräläs colundis tror jag att jag håller för mig själv för att eventuellt inte besudla effekten. Men blir märkligt avslappnad och påminner ibland om förstadie till psilocybin. Otrolig radda låtar hursom. Men konceptet känns rätt KLF.
    Det egna är under process. Tänkte pula ihop en sequencer i vcvrack i helgen som är rolig.

  17. #17
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Simplyy marveloous


    https://youtu.be/6yfH60tVry4

  18. #18
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Colundi camp classic


    https://youtu.be/1NlhIuJ-y8k

  19. #19
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom eventuellt vanföreställda psykoaktiva effekterna av att lyssna på Peräläs colundis tror jag att jag håller för mig själv för att eventuellt inte besudla effekten. Men blir märkligt avslappnad och påminner ibland om förstadie till psilocybin. Otrolig radda låtar hursom. Men konceptet känns rätt KLF.
    Det egna är under process. Tänkte pula ihop en sequencer i vcvrack i helgen som är rolig.
    Hoppas vi får höra nåt! Ändå intressant att höra hur det påverkar dig, för mig är det mer bara "det är bra musik".

  20. #20
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas vi får höra nåt! Ändå intressant att höra hur det påverkar dig, för mig är det mer bara "det är bra musik".
    Säkert bara inbillning. Jag är bra på att inbilla mig. Min colundi blir mest obehaglig så hänger nog mer på att finnen är geni. La 2 st i technovembertråden.

  21. #21
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Lr inbillning kan ha ett värde också. Magiskt tänkande kan det kallas. Man får bestämma sig att nåt har en esoterisk påverkan så blir det nog bra. Men får ibland liknande buzz av vissa etiopiska pentatoniska skalor där det bara känns så tvärtemot dissonans så man bara myser. Vettefan.

    Har pluggat in hela 128frekvensskalan i Surge och flummat runt men blir inte så harmoniskt alls men passar ändå märkligt ihop. Tolkar det efter läst massa AP intervjuer att han istället gör mindre skalor av ett knippe colundifrekvenser som han sen rullar med. Fattar inte vad som menas att han stämmer sinewaves mot partials i skalan så grundljud o skala synkar också. Nån som kan förklara det?

  22. #22
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Begriper inte exakt vad som avses. Men det låter som att det rör vid det som tas upp i den mycket intressanta (dock jävligt teknisk) boken ”Tuning, Timbre, Spectrum, Scale”.

    Var har du läst?

  23. #23
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Nä det är högst luddigt än för mig. Bara läst diverse intervjuer o artiklar av/om Perälä och rephlexgubben. Men finns säkert djupare på diverse forum och i ovan nämnda nu låsta facebookgrupp säkert. Tack för boktips! Ska köpas.

  24. #24
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lr inbillning kan ha ett värde också. Magiskt tänkande kan det kallas. Man får bestämma sig att nåt har en esoterisk påverkan så blir det nog bra. Men får ibland liknande buzz av vissa etiopiska pentatoniska skalor där det bara känns så tvärtemot dissonans så man bara myser. Vettefan.

    Har pluggat in hela 128frekvensskalan i Surge och flummat runt men blir inte så harmoniskt alls men passar ändå märkligt ihop. Tolkar det efter läst massa AP intervjuer att han istället gör mindre skalor av ett knippe colundifrekvenser som han sen rullar med. Fattar inte vad som menas att han stämmer sinewaves mot partials i skalan så grundljud o skala synkar också. Nån som kan förklara det?
    Skulle man kunna få skalan? Har försökt bygga nån egen vid ett tillfälle men tror inte jag lyckades.

  25. #25
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior

  26. #26
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle man kunna få skalan? Har försökt bygga nån egen vid ett tillfälle men tror inte jag lyckades.
    https://tubbutec.de/blog/colundi-on-the-µtune/

  27. #27
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Ska provas.

  28. #28
    textuell
    textuell är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Konsekvent musiker ändå!

  29. #29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •