Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: NAS. Hur ska man tänka?

  1. #1
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior

    NAS. Hur ska man tänka?

    Gäller en Qnap NAS med 4 HD platser.

    Hur ska den bäst bestyckas för att nå ca 10TB användbart utrymme?

    Alternativ 1:
    Två 12TB 7200/rpm diskar i raid 1 (+ ev 1 spare)
    Ger 10.6TB med diskar som kostar ca 3500:-/st idag

    Alternativ 2:
    Fyra 4TB 5400/rpm diskar i raid 5
    Ger också 10.6TB med diskar som kostar ca 1100:-/st idag

    Vad är för och nackdelar med alternativen?
    Ger raid 5 en snabbare läs och skrivhastighet jämfört med raid 1?
    Jag är för dåligt insatt i det här för att kunna avgöra. Hur skulle du gjort?

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Fyra diskar är väl alltid att föredra. Högre säkerhet imo.

    Sen tror jag man kan använda en ssd som cache också. Men inte provat detta själv.

  3. #3
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Vad ska du ha på disken? Det är mest troligt nätverksporten som kommer begränsa läs/skrivhastighet. Gå på pris eller strömförbrukning kanske i dessa tider. 100w skillnad på ett år blir 876 kWh
    Med fyra diskar är det dubbelt så stor risk att en går sönder jfrt med om du har 2 diskar, men kostnaden att byta den trasiga är förstås lägre.

  4. #4
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Det blir mest bilder och en del Indesign-filer. Så där behövs ingen snabbhet.
    Men det blir mer och mer video. Både 4k och 6k. Och där behövs det lite mer fart. Kommer att uppdatera till 2.5Gbs ethernet om det gör någon skillnad. Och det är där jag funderar om 4 vs 2 (egentligen 1 som ska spegla till nästa hela tiden) kommer att göra skillnad.

    Tänker också att 4 diskar ger dubbla risken mot 2. Men oavsett raid så behövs ju backup.

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Raid 1 är långsammare än 5, och slösar mer disk.

    4 diskar i raid 5 ger inte dubbla risken mot 2. Eller tja, lite beroende på hur man ser det. I båda fallen försvinner ingen data om en disk pajar, och all data om två gör det samtidigt. Risken att en disk pajar någon gång är nära nog garanterad. Risken att två pajar samtidigt är däremot mycket liten.
    Senast redigerat av johey den 2022-11-02 klockan 22:18.

  6. #6
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag brukar försöka få till RAID 10 (eller motsvarande ZFS och andra alternativ beroende på system). RAID 1 blir ju ganska så långsamt även om det är säkert, men att då kombinera med RAID 0 så får man upp mer snabbhet i systemet igen och i kan i vissa fall tappa två diskar utan dataförlust. Dock nyttjas ju bara 50% av kapaciteten eftersom resterande del blir redundans, till skillnad från RAID 5 där 75% av kapaciteten nyttjas och resterande är till paritet. (Sett till identisk diskstorlek alla diskar sinsemellan). Vid RAID 5 förloras dock alltid all data vid bortfall av två diskar då det bara kan återskapa om en disk ger upp medan det vid RAID 10 endast är det vid mer otur i vilken kombination av diskar som ger upp samtidigt som det kan hända att all data förloras då.

    Att fler diskar ger högre risk är ju bara om sant om man vill nyttja maximalt med kapacitet och väljer lagring av paritet istället för spegling. Spegling med RAID 10 och liknande blir ju mer kostsamt, men säkrare även om det är fler diskar. En stor risk som många missar vid RAID 5 och liknande är att sätter man in 4 st diskar från samma batch och en ger upp så är det stor sannolikhet att de andra inte heller har så lång livslängd kvar. Så när de då börjar läsa intensivt all paritetsdata så ökar belastningen på de kvarvarande diskarna och risken är då större att ytterligare en ger upp och all data är förlorad.

    När det gäller hastighet för video-filer så blir det ju också beroende av om det endast är lagring, eller om det kommer att ske arbete med filerna medan de är lagrade på NAS. Det är ju en viktig punkt för att avgöra vilka krav som bör uppfyllas gällande snabb access.

    SSD som cashe hänger ju på att det finns möjligheter i systemet att vinna något på det. Nu är jag dåligt insatt i vad Qnap har för möjligheter, men det man generellt brukar säga för tex TrueNAS är att SSD-cashe endast ger nytta där hårdvaran redan är maxad och framförallt att RAM inte längre räcker till, samtidigt som man har vissa filer som läses mer frekvent.

    När det gäller spare så tänk på att hot spare sällan behövs för vardagligt användande privat eftersom det inte ofta är fall där man snabbt behöver få all data överskriven på reservdisk automatiskt utan ofta själv kan byta disk manuellt. En hot spare är ju ändå igång och kan förbruka del av sin livslängd till skillnad mot en cold spare på hyllan som är som ny när den ansluts vid behov. Så länge man inte har kritiska tjänster som måste finnas i drift utan nertid så är cold spare bättre alternativ.

  7. #7
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Bra med kunniga människor här. Jag satsar på 4 diskar + en extern disk för backup.
    Tack!

  8. #8
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Skulle personligen se till att köra med 7200RPM diskar och diskar som är tänkt för NAS.
    Ex. Western Digital Red.

    Sen dubbelkolla så att det inte är SMR diskar (långsammare diskar som primerar lagringsutrymme framför hastighet).
    Du vill troligtvis ha CMR diskar (mao inte SMR) om det står utrskrivet i spec. hos handlaren.

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fast varken 4k video eller 8k är speciellt mycket data. Köp slöaste diskarna då de oftast har högre MTBF, d v s bättre livslängd, samt kolla strömförbrukningen. Räkna på vad du kommer dra i ström under säg 5 år, och jämför med att köpa dyrare men strömsnålare ssd t ex.

  10. #10
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    4k är t ex runt 50Mbit/s - behövs inga dyra NAS-diskar/lösningar för detta usecase.

  11. #11
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör med wd reddiskar, funkar kanon, kör även 4k från den , davinci buffrar så det funkar fint, väldigt sällan det laggar nått.

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4k är t ex runt 50Mbit/s - behövs inga dyra NAS-diskar/lösningar för detta usecase.
    Beror ju på hur man tänkte arbeta.
    Tänkte man ex. editera video/bilder på NAS'en och hoppa fram/tillbaka i ex. videofilen så skulle inte jag skaffa det slöaste som finns.
    Det är skillnad på hur mycket mbps som behövs och hur snabbt det access'as, mao man får lägga till söktid/latency i ekvationen.
    Ska du bara strömma filmer etc. sekventielt och eller ha det som backup så fine.
    Sen är en av grejerna med "NAS"-diskarna att det är gjorda för att vara igång 24/7.

    Givetvis lägger man pengarna på vad man behöver och är villig att betala.

  13. #13
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Absolut men för usecaset att titta på 4k/6k film så är varesig latens eller bandbredd ett problem. Videoredigering gör man helst inte mot en NAS utan med filerna lokalt på datorn, just p g a att accesstiderna över ethernet alltid blir längre än om disken sitter lokalt.

  14. #14
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Foto och musik kör jag alltid direkt från nasen , videoredigering är lite olika, är det stora projekt så brukar jag lägga över dom lokalt på en m2disk , där kan man inte klaga på överföringshastigheten iallafall

Liknande ämnen

  1. Vad ska man tänka kring ”blues lawyer”?
    Av Philiasis i forum Allmänt om musik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-09-10, 01:29
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 10:33
  3. MIDI/CV till mitt rack vad ska man tänka på?
    Av Dalleponken i forum Modularer & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 02:44
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 22:44
  5. Balanserat och obalanserat - vad ska man tänka på?
    Av nixpix i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •