Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 278

Ämne: Synclavier Regen, äntligen en ny Synclavier!

  1. #181
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Exakt hehe, en del som blev lite konsternerade när knappar bytte funktioner etc!

  2. #182
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Väldigt fin artikel / podcast menar jag. Cameron är fantastisk att lyssna på, fyfan vilken kool man. Jag köper nästa pryl de släpper rakt av. Jag behöver en komplett maskin med ett keyboard så att jag kan tänka: power, hörlurar, ett glas vin, nybadad på landet. Helst nykn dessutom Det är så jag blir ett med utrustning. Regen är intressant på många vis men helt jävla förbannat hopplös designmässigt bland vanliga syntar mm. Problem nummer två är att om de släpper en ful produkt så går det bara inte. Jag tror på att de hör mina önskningar astralt.

  3. #183
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag vet inte ännu hur gränssnittet fungerar för mig, men jag älskar ljudet och jag tror att man muskelminnesmässigt kan blir snabb med detta gränssnitt. Men du kanske syftade på estetiken, isåfall, ja, jag vet inte riktigt vad jag tycker
    Men hade den varit ful i mina ögon så hade jag inte funderat på att köpa, men det är ju en smaksak.
    Den har en lugnande fokuserande påverkan på mig iaf.
    För mycket rattar/sliders gör att jag inte vet vad jag vill börja. Waldorf M tex, för mycket möjligheter och många rattar.

  4. #184
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Introt i ”Black or White” kan va stulet från demoversionen av Sven Ingvars ”Fröken Fräken” och basgången i Billy Jean misstänks, enligt osäkra källor, vara stulet från demoversionen av Lars Christerz ” Jag måste ringa Carina”. Han var lurig den där Michael Jackson, men han fick till det.
    Jag har en kompis som har hört av en annan kompis som svär att Sven Ingvar snodde det i sin tur från Larz Svettiz "När göken svimmade av kröken" (ultra rare issue, gavs aldrig ut men det ryktas att det finns en acetat-skiva i ett bankfack som tillhör någon B-kändis, enligt kompisens kompis syrras mans svåger kan det vara E-type). Sant till 100% är i alla fall att E-type har samplat göken.

  5. #185

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ger ju å andra sidan den autentiska Synclavier™-upplevelsen!
    Haha

  6. #186
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Void: för mig vore en Nord Lead-storlek helt perfekt. Nuvarande form av "hög med 35 st vinylplattor" funkar bara inte.

  7. #187
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Håller med om att NL storlek/layout hade varit klockrent!

  8. #188
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ok, den är på väg
    Fick hyfsad rabatt också samt gratis frakt så hamnar på rätt sida 30.000 iaf.

    Min fascination med synclavier som instrument i min egen musik började med Arturias Synclavier V.
    Jag testade lite presets på måfå och de lät alltid "rätt" i alla låtar och i alla sammanhang, någonting med frekvensspektrat.
    De lät alltid unikt, som inget annat. Lite som DX7 fast mycket mer komplex och med någon slags naturlig, närmast akustisk klang.
    För att ändra ett ljud till ngt hel nytt så räckte det med att ändra EN harmonic i FM vågformen.
    När jag sedan testade resyntes så märkte jag att jag ville använda det på ett helt annat sätt än presetsen.
    Ville göra det man inte "skulle göra"
    Analysera komplexa granulära samples till 40 frames.
    Lägga dem i flera lager och modifiera FM harmonics, helt underbara rytmiska förlopp!
    Har ännu inte hört någon som gjort detta på youtube.

    Så det skall bli spännande att ha med de klangerna i mina låtar när vi går in i studio i början av nästa år.
    Men nu i hårdvara med ännu bättre ljudkvalitet!

  9. #189
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Grattis!

  10. #190
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tack Återkommer med utförlig recension på 99.
    Borde göra en review på YT också, finns ju faktiskt bara en enda

  11. #191
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Återkommer med utförlig recension på 99.
    Borde göra en review på YT också, finns ju faktiskt bara en enda
    Kul, och det känns verkligen som du har vänt och vridit på det. Ska bli spännande att följa.

  12. #192
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hade den inte varit så ruskigt ful så hade den varit intressant. Kanske med träsidor och poly at klaviatur

  13. #193
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Superkul!

    Ser fram emot en recension



    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Återkommer med utförlig recension på 99.
    Borde göra en review på YT också, finns ju faktiskt bara en enda

  14. #194
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Om jag skall vara ärlig så uppfattar jag en dissonans mellan företaget och musikvärlden, de är inte direkt med i tiden när det gäller hur de presenterar produkten. De har många erfarna ljudskapare, bla gamla, extremt kompetenta musiker som gjorde ljud åt Michael Jackson etc, som är synnerligen trevliga dessutom. Men deras egna demos på sidan, angående hur man använder produkten är inte mycket att hänga i granen och visar i regel omständiga sätt att göra tråkiga intetsägande ljud..

    Jag kommer att göra några korta videos där jag visar hur man ganska enkelt kan göra synnerligen unika komplexa ljud.
    Ämnar skicka dem till Cameron Jones också för att visa att de måste bli bättre på hur de visar upp produkten.

  15. #195
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vi vet ju alla att synthar ska låta som Marimba, Guitarr1, electricGuitarr etc
    Presentmakare har väl aldrig varit med?

  16. #196

  17. #197
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Lovely! Skall kollas
    Har suttit och gjort helt underbara rymiska FM resyntesis förlopp i Synclavier V idag i väntan på min Regen

  18. #198
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om de bygger en controller till måste ju den bara heta Toucher ( Reagan & Thatcher )

  19. #199
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Suck..han visar NOLL typiska coola Synclavier ljud.....gillar Starsky men varför inte visa iaf några av de otroliga ljud som finns i den..

  20. #200
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja det var en jättetråkig demo men han verkar älska råa vågformer... att sampla Moog Prodigy och Prophet VS med en Synclavier är som att köpa nya skor och lägga in de gamla mögliga sulorna.

  21. #201
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det var en jättetråkig demo men han verkar älska råa vågformer... att sampla Moog Prodigy och Prophet VS med en Synclavier är som att köpa nya skor och lägga in de gamla mögliga sulorna.
    Ungefär så ja. Gillar honom mycket annars men detta var ingen bra demo av Regen..

  22. #202
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7471.jpeg 
Visningar:	95 
Storlek:	2,44 MB 
Id:	115627
    Om ni kunde se mina ögon och mitt leende just nu…
    Är i tårar!
    Tolv olika akustisks stråksamplingar på varandra och så adderar man långsamt FM på alla samtidigt.
    Det är det vackraste ljud jag någonsin har hört.
    Interfacet är blixtsnabbt.

  23. #203
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7471.jpeg 
Visningar:	95 
Storlek:	2,44 MB 
Id:	115627
    Om ni kunde se mina ögon och mitt leende just nu…
    Är i tårar!
    Tolv olika akustisks stråksamplingar på varandra och så adderar man långsamt FM på alla samtidigt.
    Det är det vackraste ljud jag någonsin har hört.
    Interfacet är blixtsnabbt.
    ojoj! Är det med ett litet bibliotek med vanliga samplingar också? Trodde det bara var en FM-maskin?
    Eller kan man lägga in egna samplingar?

  24. #204
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Grattis igen!

  25. #205
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Litet hehe, den är bombfull med högkvalitativa multisamples etc, många i 50khz.
    Låter bättre än allt, helt sjukt.
    Just hur snabbt man kan slänga på massa samples i lager och sedan FM modulera dem.
    Unikt ljud.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis igen!

  26. #206
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fan va fränt! Grattis till köpet!

  27. #207
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Ahh kul!!

    Ser fram emot demos och recension



    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7471.jpeg 
Visningar:	95 
Storlek:	2,44 MB 
Id:	115627
    Om ni kunde se mina ögon och mitt leende just nu…
    Är i tårar!
    Tolv olika akustisks stråksamplingar på varandra och så adderar man långsamt FM på alla samtidigt.
    Det är det vackraste ljud jag någonsin har hört.
    Interfacet är blixtsnabbt.

  28. #208
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Stort grattis & underbart att det känns som du hittat rätt grej!

  29. #209
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7471.jpeg 
Visningar:	95 
Storlek:	2,44 MB 
Id:	115627
    Om ni kunde se mina ögon och mitt leende just nu…
    Är i tårar!
    Tolv olika akustisks stråksamplingar på varandra och så adderar man långsamt FM på alla samtidigt.
    Det är det vackraste ljud jag någonsin har hört.
    Interfacet är blixtsnabbt.
    Måste fixa deg. Vill ha. Vill inte ens försöka med gasmask utan jag är helt såld. Jättekul att du skaffat en!

  30. #210
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7471.jpeg 
Visningar:	95 
Storlek:	2,44 MB 
Id:	115627
    Om ni kunde se mina ögon och mitt leende just nu…
    Är i tårar!
    Tolv olika akustisks stråksamplingar på varandra och så adderar man långsamt FM på alla samtidigt.
    Det är det vackraste ljud jag någonsin har hört.
    Interfacet är blixtsnabbt.
    Håller med ! Fick min också igår och hade lite knas med mina MPE inställningar från Osmose men att Poly AT styra Mer FM på Many strings eller andra samplingar är galet fint...
    Det finns en del extra Synclavier samplingar att ladda ned från deras hemsida...

  31. #211
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Då är vi iaf minst två i landet som har en, kul!!

  32. #212
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Onekligen en legendarisk synt, ska bli kul att höra vad ni gör med dessa.

    Dock vill jag ge en känga till designen. Får EKG sjukhus-vibbar. Allt är huller om buller, texten är ovanpå, på sidan, under, det är ovalt och fyrkantigt och symboler och en skärm och en till skärm och en outline på vissa grupper och inte andra. Ett streck här, ett kryss där. Och vad är mldi? Jag blir galen!

  33. #213
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock vill jag ge en känga till designen. Får EKG sjukhus-vibbar. Allt är huller om buller, texten är ovanpå, på sidan, under, det är ovalt och fyrkantigt och symboler och en skärm och en till skärm och en outline på vissa grupper och inte andra. Ett streck här, ett kryss där. Och vad är mldi? Jag blir galen!
    Kan bara hålla med, tror den hade sålt minst tre gånger så bra om den hade en design som hade tydligare drag av originalet. Faktiskt imponerad över hur de lyckades dissa originalet så totalt, det hade jag aldrig klarat av.

    Men får man ett fint workflow och den låter bra, så spelar det inte så stor roll.

  34. #214
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Grattis Void & Nidas!
    Fel formfaktor för mig personligen, men sjukt nyfiken på att höra den från någon som verkligen klickat med den.

  35. #215
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det är fascinerande hur mycket snabbare jag är med denna än tex en Waldorf trots att de har massa rattar.
    Det är något psykiskt också, inget som distraherar. Ett lugn uppstår.

  36. #216
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Jag är också sugen. Längtar efter theVOID-videos nu..

  37. #217
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är också sugen. Längtar efter theVOID-videos nu..
    Det får bli i veckan eller så fort jag hinner
    Ser fram emot det.
    Men just det jag ville dema betedde sig inte exakt som jag ville på Regen.
    Resyntesen analyserar inte väldigt komplexa atonala vågformer, vilket Synclavier V gör.
    Så jag mailade Synclavier och fick svar 5 min senare av Cameron Warner Jones som sade att inga problem det fixar han!
    Hans autopitch funktion som skulle söka efter pitch vid resyntes kommer att bli optional eller faila snyggt så att vågformern ändå analyseras. Han kommer även att lägga in resyntes analyze to modulator.
    Han frågade om specifika samples att testa med för att kalibrera, så jag pekade på samples som "granular junk" etc.
    Back in the days så var det ju Stevie Wonder, Benny Andersson, Ralf Hutter etc som frågade om modifikationer
    Man förstår nu varför Synclavier användarna var en sådan hängiven skara!
    Han sitter just nu och gör en USB MIDI lösning för de gamla systemen, på labkort etc.
    Fantastisk person <3

  38. #218
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det får bli i veckan eller så fort jag hinner
    Ser fram emot det.
    Men just det jag ville dema betedde sig inte exakt som jag ville på Regen.
    Resyntesen analyserar inte väldigt komplexa atonala vågformer, vilket Synclavier V gör.
    Så jag mailade Synclavier och fick svar 5 min senare av Cameron Warner Jones som sade att inga problem det fixar han!
    Hans autopitch funktion som skulle söka efter pitch vid resyntes kommer att bli optional eller faila snyggt så att vågformern ändå analyseras. Han kommer även att lägga in resyntes analyze to modulator.
    Han frågade om specifika samples att testa med för att kalibrera, så jag pekade på samples som "granular junk" etc.
    Back in the days så var det ju Stevie Wonder, Benny Andersson, Ralf Hutter etc som frågade om modifikationer
    Man förstår nu varför Synclavier användarna var en sådan hängiven skara!
    Han sitter just nu och gör en USB MIDI lösning för de gamla systemen, på labkort etc.
    Fantastisk person <3
    Måste få ihop deg! ��

    Detta är bara för bra och jag gillar de där instrumenten med en hängiven mupp bakom. Ibland är det en sjunkbomb men i de flesta fall är det en otrolig feedback som blir väldigt bra i slutänden. Tänk John Bowen och Solaris…

  39. #219
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	18082DA4-E429-4BFD-BAB9-64843736C869.jpeg 
Visningar:	84 
Storlek:	347,5 KB 
Id:	115726
    A master at work! Från 7:e november.

  40. #220
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Och där fick jag uppdaterad mjukvara in i Regen som fungerar precis som jag vill!
    Fantastiskt!! söndagskodning av Cameron!

  41. #221
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och där fick jag uppdaterad mjukvara in i Regen som fungerar precis som jag vill!
    Fantastiskt!! söndagskodning av Cameron!
    Makalöst!

    Förstår nästan känslan... Minns när Peter Vogel (Fairlight) mailade mig "original" samplingen - Sarrar/Arr1

  42. #222
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är bara för bra och jag gillar de där instrumenten med en hängiven mupp bakom. Ibland är det en sjunkbomb men i de flesta fall är det en otrolig feedback som blir väldigt bra i slutänden. Tänk John Bowen och Solaris…
    Känner igen "beteendet" från Carla och Kurt bakom Symbolic Sound (Kyma + HW) back in the days, som också ställde upp i vått och torrt för sina användare!

  43. #223
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    ❤️

  44. #224
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag skall precis med min pappa till Neurologen..för undersökningar, man hade önskat att han hade fått ha samma energi och mening som Cameron, pappa är väl 5 år äldre ca. Sorry off topic.

  45. #225
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Krama pappa och ge Cameron än mer stora tack!

  46. #226
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Håller med om att Cameron är bäst... Kör med en Osmose som klav till min regen och hela MPE kan verkligen ställa till det och han hittade någon liten bugg och de svar och snabb uppdatering man får är oerhörd... Hoppas han orkar med.

    Jag tycker själva Regen påminner av Buchla 700 men med sampling och resynthesis som jag knappt har börjat skrapa på eller förstått alla möjligheter med...

  47. #227
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Detta låter underbart, grattis till er båda och krama pappa void.
    Jag blir otroligt sugen och det skall nog få bli en sådan kanske efter jul när man ser om det ligger några mynt kvar i botten på familjens skattkista.
    Ser gärna lite fler demos innan dess så tack på förhand!

  48. #228
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Krama pappa och ge Cameron än mer stora tack!
    ❤️

    - - - Updated - - -

    ❤️

  49. #229
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    kom på att jag kanske gör någon ledsen/irriterad i onödan om jag dissar hur den ser ut, skriver så här istället: tråkigt för mig att jag inte kommer överens med dess gestaltning över huvudtaget, därför går den tyvärr bort för min del. men roligt att det verkar vara ett toppeninstrument som låter fantastiskt!
    Senast redigerat av volante den 2023-11-28 klockan 11:03.

  50. #230
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ingen fara Volante

    Jag fick Synclavier II fabriksdiskarna konverterade till Regen, av Cameron igår.
    Det var en upplysande upplevelse att spela de ljuden!
    Om man säger så här, Depeche Mode använde många presets
    Dulcimer ljudet på tre låtar och Oboen på två, samt ett stort antal andra presets, oftast inte editerade alls!

  51. #231
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man säger så här, Depeche Mode använde många presets
    Hade varit kul att få höra några exempel

  52. #232
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den galaktiska cymbalen och mycket annat finns i Synclavier Pocket för iPhone

  53. #233
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade varit kul att få höra några exempel
    Hej,
    Ja jag har inte riktigt haft tid att spela in med den eller göra en video ännu, men det kommer.
    Det finns lite videos på YT med Arturia versionen där någon spelar på några av de presets de använde, men de använde mååånga fler.
    Ofta samma ljud på tre låtar (Oboen tex)
    Dulcimer ljuden som ej är demade i videon här, var med på flera låtar tex. Harpljud etc etc.

    https://youtu.be/a4v9tja17dM



    Jag skrev detta precis på gearspace, en kort sammanfattning av min upplevelse hittils

    About the Regen.
    I got mine a couple of weeks ago, and I have used the Synclavier V extensively for a year before so I am well versed in the inner workings of he additive synthesis with frames and FM per partial, how different FM depths and fadetimes per frame affects the sound etc.

    I will do a proper review on my small synthchannel at some point but here is a short summary of my impressions.

    It is very light, but will feel a bit heavier when I get the wooden risers.
    Qualitywise it feels top notch, a sturdy box, great buttons and the swiper and right hand side buttons feels great to the touch. I was considering getting the knob, and I still might, but to be honest, that would be more for the lore as I am becoming very fast with the swiper and it is very ergonomic for me.

    I had read the manual several times before I got the unit, but it took some days for me to become fast in its operation and to fully understand the session/track/timbre/partial concept and the library structure of the Regen, and to build by own libraries with timbres and samples on the CF card.

    But, the thing is, once Ive learned im becoming faster and faster with the left hand on the swiper and right hand for the buttons. It really works, and I feel more focused making sounds on this than on other fairly complex machines as for instance the Waldorf M. Less stress on the mind, since there are less paths with less knobs. Its less stressfull from a decisionmaking point of view.

    Granted, the Synclavier V is a lot faster of course, when you have 50 frames and want to change modulator harmonic for each frame. But then again, then I am using a computerscreen and a mouse, and I want to avoid that as much as possible.
    I have also used the terminal on my mac to do some Linux commands to convert Synclavier V timbres to Regen, basically took my favourite timbres and samples and put them into the Regen.

    I have had a lot of mail conversations with Cameron, a great experience Best support I have ever had from any company! I had a lot of detailed questions about resynthesis, frames etc as the implementation in the Regen is a bit different from the V, but its the same code..and I got very quick and detailed answers!
    I also contributed with an idea for an important change in how the resynthesis works on the Regen, which will be released officially in an upcoming firmware update.

    Today I got the Synclavier II library converted to Regen.
    And that was an eyeopener!
    To put it this way, Depeche Mode used a lot of presets, often the same sounds on two or three songs, without editing anything

    The soundquality of this thing is pure heaven.
    The only other instrument I have and have tried that has the same frequency range and punch is my old Minimoog..
    But Regen has some unique "acoustic" feel to it, hard to explain, but it just sounds "right" I guess! It feels very musical and makes me want to make melodies and soundtextures every time I touch it.

    You can really make very complex sounds very quickly on the Regen and its the combinations that is the killer feature.
    I can very quickly add together some metallic percussion samples and some additive base under them, and then add FM either per partial or for the whole timbre.

    I havent come across an instrument that can do this type of layering, without having a confusing interface.

    The Regen makes me focus and the process of using it is very rewarding for me!

    I havent used the filters or the subtractive method yet as I focused on the classic Synclavier stuff, but I will explore those things in the coming weeks.

    I will go into studio in februari to record a new EP, and it feels great to bring the Regen, and hear who it sounds in that setting (insanely good im sure )
    Im sure the Regen will be all over that EP!

    As you can probably tell, im extremly pleased with the Regen!

  54. #234
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen fara Volante

    Jag fick Synclavier II fabriksdiskarna konverterade till Regen, av Cameron igår.
    Det var en upplysande upplevelse att spela de ljuden!
    Om man säger så här, Depeche Mode använde många presets
    Dulcimer ljudet på tre låtar och Oboen på två, samt ett stort antal andra presets, oftast inte editerade alls!
    Vafaen jag vill också ha Synclavier II fabriksdiskarna på min Regen!
    Kanske måste skriva och fråga cameron..

  55. #235
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Gör så

  56. #236
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Den är för övrigt fulltankad från fabrik med en massa granulärgenererade ambienta långa samples, och fieldrecordings.
    Helt sjukt bra samples i den, inte den där vanliga fokuset på bread & butter, utan helt tvärtom.
    Aldrig varit med om det i en synt förut, fokuset på filmmusik gissar jag är orsaken.
    Finns ingen begränsning heller förutom minneskortet om man vill lägga in egna.
    400mb ungefär kan man ha i minnet samtidigt..

  57. #237
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du verkar... nöjd!

  58. #238
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/N9AunGJeUyY
    Video nummer ett. Inte en recension. Jag kände att jag ville visa lite olika ljud och sedan visa hur lätt man kan bygga ljud från scratch, med fokus på samples.
    Mer kommer, men har musik att göra också

  59. #239
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Tack för videon theVOID!
    Jäklar.. Jag tror bägaren borjar närma sig full så nu får jag nog snart börja leta efter $2500 nånstans...
    Nu har jag ju aldrig pillat på en, men det känns som att jag skulle ha mest trubbel med slidern, men jag tänker också att det kanske är någon man vänjer sig vid och inte ens tänker på efter ett par veckor?

  60. #240
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Fin video, häftig synt

Liknande ämnen

  1. Synclavier
    Av apan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-10-10, 23:33
  2. Synclavier
    Av bruno123 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 14:14
  3. Synclavier eller Synclavier II...?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 14:56
  4. Synclavier imitation
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 20:37
  5. Synclavier sida?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •