Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 278

Ämne: Synclavier Regen, äntligen en ny Synclavier!

  1. #121
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner likadant.
    Jag går över helt till analog hårdvara nu, även mixerbord och effekter. Jag vill rycka i reglar och ratta rattar, och som du säger, känna hur strömmarna går genom hela systemet, för att till slut bli till ljud i högtalarna.
    Det enda jag tvekar på fortfarande är rullbandspelaren, skulle vilja spela in på band också, men tror det blir för krångligt, så DAW:en får nog bli inspelnings-mediet.
    Blir det fjäderreverb, plåt eller rent av ekokammare då?

  2. #122
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir det fjäderreverb, plåt eller rent av ekokammare då?
    Mikrofon och högtalare i badrummet.

    Nä, reverbet blir faktiskt digitalt, Lexicon 224, fast jag kallar det analog/digitalt för att citera en kändis på forumet.

  3. #123
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Virtual Analog....se där står det Analog! SÅDESÅ!

  4. #124
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo;[URL="tel:3703361"
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3703361[/URL]]Mikrofon och högtalare i badrummet.

    Nä, reverbet blir faktiskt digitalt, Lexicon 224, fast jag kallar det analog/digitalt för att citera en kändis på forumet.
    Bättre än så blir det inte

    Och (det förmodade) skämtet om mikrofon i rum och, likt Bruce Swedien, rulla in lite på syntarna är något jag velat prova i många år men inte kommit till skott med ännu

  5. #125

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste säga att det jag hör och ser inte är nåt för mig, inget ens nostalgiskt värde.
    Jag håller mig till ”REalizer” istället.
    Måste nog förklara lite mer.
    Användargränsnittet ser inte ut att vara jättekul med tanke på syntens möjligheter/komplexitet. Får min K2500 att se användar vänlig ut om man skall gå på djupet.
    En del coola features men i ljuset av priset känns det inte riktigt värt för mig.

  6. #126
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste nog förklara lite mer.
    Användargränsnittet ser inte ut att vara jättekul med tanke på syntens möjligheter/komplexitet. Får min K2500 att se användar vänlig ut om man skall gå på djupet.
    En del coola features men i ljuset av priset känns det inte riktigt värt för mig.
    Håller med, från att haft ett underbart användargränssnitt till ett helt oinspirerande gränssnitt ger inga stilpoäng

  7. #127
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag hade nog föredragit en touchskärm i snyggt kabinett, som kör synclavier V. I kombination med några knappar.
    Då hade den haft soundet och bättre möjlighet för ljuddesign.

  8. #128
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, var det inte den som huserade i en liten enrummare?
    Vet inte om vi tänker på samma men jag handlade lite gear av en kille i Hornstull för 10-12 år sedan. Han hade keyboardet i köket och hela racket i vardagsrummet/sovrummet (och öppet fönster för att ventilera ut all värme), med en riktigt fet kabelhärva genom lägenheten. Dedikerad! Ett 3200 system var det.

  9. #129
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade nog föredragit en touchskärm i snyggt kabinett, som kör synclavier V. I kombination med några knappar.
    Då hade den haft soundet och bättre möjlighet för ljuddesign.
    Låter som iPad-appen inbyggd i ett skal.

    Ni har väl sett denna sidan, tycker att han är HELT otrolig med sina konstruktioner och fattar inte riktigt hur han kan lägga ner så mycket energi på något vars app kan göra allt helt oanvändbart om den slutar funka.

    http://www.synth-project.de/controller_overview.html

    Namn:  both_angle_present011.png
Visningar: 1249
Storlek:  41,1 KB

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	crbst_Animoog_Side_black10.png 
Visningar:	13 
Storlek:	261,2 KB 
Id:	109224

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	crbst_opx_front10.png 
Visningar:	11 
Storlek:	451,0 KB 
Id:	109225

  10. #130
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som iPad-appen inbyggd i ett skal.

    Ni har väl sett denna sidan, tycker att han är HELT otrolig med sina konstruktioner och fattar inte riktigt hur han kan lägga ner så mycket energi på något vars app kan göra allt helt oanvändbart om den slutar funka.

    http://www.synth-project.de/controller_overview.html

    Namn:  both_angle_present011.png
Visningar: 1249
Storlek:  41,1 KB

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	crbst_Animoog_Side_black10.png 
Visningar:	13 
Storlek:	261,2 KB 
Id:	109224

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	crbst_opx_front10.png 
Visningar:	11 
Storlek:	451,0 KB 
Id:	109225
    Är det på riktigt?
    Köper någon en 20.000:- controller för 1500:- mjukvara?
    I så fall känner jag att jag lever i någon slags parallell verklighet där jag satt mig på en hög kvist och lever i en illusion
    Sanningen kanske är någonstans mitt emellan?

  11. #131
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    IPAD appen och Synclavier V är inte samma mjukvara, VSTn har sanslösa möjligheter som inte finns i Synclavier 2 hårdvaran eller i annan mjukvara. Ljudkaraktären är den bästa jag har hört, låter helt analogt fast den är helt digital, if that makes sense
    30 sekunder regn på kopparplåt resyntesized till 12 FM partialer samtidigt tex...
    Unikt och ändå rätt snabbjobbad.

  12. #132
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IPAD appen och Synclavier V är inte samma mjukvara, VSTn har sanslösa möjligheter som inte finns i Synclavier 2 hårdvaran eller i annan mjukvara. Ljudkaraktären är den bästa jag har hört, låter helt analogt fast den är helt digital, if that makes sense
    30 sekunder regn på kopparplåt resyntesized till 12 FM partialer samtidigt tex...
    Unikt och ändå rätt snabbjobbad.
    OK, coolt. Vi pratar Arturia? Den har jag. Skall ge den en chans till då.
    Jag gillar föredrar absolut mjukvara som emulerar digitalt än emulerar analogt såklart

    Var Synclavier helt digital redan från början?
    Fairlight Series II hade väl analoga filter eller minns jag fel?

  13. #133
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om vi tänker på samma men jag handlade lite gear av en kille i Hornstull för 10-12 år sedan. Han hade keyboardet i köket och hela racket i vardagsrummet/sovrummet (och öppet fönster för att ventilera ut all värme), med en riktigt fet kabelhärva genom lägenheten. Dedikerad! Ett 3200 system var det.
    Det låter väldigt bekant, minns det där med öppet fönster!

  14. #134
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter väldigt bekant, minns det där med öppet fönster!
    Tror han hette Grape, har lirat på den. Han sålde den för 2 1/2 år sedan till en kille på västkusten som hör EDM. Vi var där för att kolla på den för att köpa den men min kompis köpte ett annat större Synclavier system.

  15. #135
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det egentligen med 99e synclaviern? Blev den kvar i Sverige? Kvar på 99an? Hos Socker kanske? Eller står på mussemattan. Så många frågor...
    https://www.99musik.se/showthread.php?313434-Synclavier

    Den behölls då det begav sig i denna tråden. "Insekt" och "apan" hade vars en tydligen.

  16. #136
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det på riktigt?
    Köper någon en 20.000:- controller för 1500:- mjukvara?
    I så fall känner jag att jag lever i någon slags parallell verklighet där jag satt mig på en hög kvist och lever i en illusion
    Sanningen kanske är någonstans mitt emellan?
    Jag funderar på att köpa en Soundforce SFC-8 för att köra senaste värdiga JP8-pluggen... Lika illa?
    Alternativet kan va en sån här begagnad och lägga in det viktigaste i panelen...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  17. #137
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det som är avgörande är dock om den låter och uppför sig som originalet, då kan jag stå ut med en design som hämtad från en japansk serietidning eller ett elektronikmarknadsstånd i Hongkong. Om man gillar ljudet från 80-talet (vilket jag gör men i en modern kontext) är ändå Synclavier en av grundpelarna.

  18. #138
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner likadant.
    Jag går över helt till analog hårdvara nu, även mixerbord och effekter. Jag vill rycka i reglar och ratta rattar, och som du säger, känna hur strömmarna går genom hela systemet, för att till slut bli till ljud i högtalarna.
    Det enda jag tvekar på fortfarande är rullbandspelaren, skulle vilja spela in på band också, men tror det blir för krångligt, så DAW:en får nog bli inspelnings-mediet.
    Jag kör/tänker precis likadant - om man inkluderar digitala HW-FX. Hade gärna haft en bra rullbandare, men....

  19. #139
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag hade en unik ENORM controller för impOSC2 som faktiskt höjde upplevelsen. Men, faktiskt ganska onödig med tanke på dess höga pris..

  20. #140
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Musik ska kännas i kroppen och själen och att göra musik ska göra det upphöjt till tio. Jag är tveksam till nya Synclavieren även om ljudet golvar mig - gränssnittet känns boring. Kastas därför fram och tillbaka i vad jag tycka om den.

  21. #141
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja. Jag tycker det behövs en ny "CZ-101" för samtiden. Något litet kul och väldigt attraktivt & charmigt som låter "på riktigt". Det krävs mer än man kan tro för att bygga spännande musikinstrument. Denna Synclavier må låta rätt intressant men är byggd i ett jättemärkligt varken inspirerande eller lättanvänt gränssnitt.

  22. #142
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2500 USD/2196 UKP men det står inklusive VAT, men den skeppas från Nova Scotia i Kanada så då blir det moms, frakt och tull.

    https://www.gearnews.com/synclavier-...p-synthesizer/
    Priset är inte inklusive VAT -- det var fel på webbsidan och den skatt som avsågs, "tax", var salestax i vissa fall. För oss utlänningar är det alltså priset som står + moms + importavgifterna (hur höga de nu är). Jag hade en liten mejlkonversation med Cameron om just detta och webbsidan är nu rättad samt försäljningsvillkoren förtydligade.

  23. #143
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tycker inte att den har åldrats så väl, men då det begav sig så var den speciell. Finns bättre alternativ idag tycker jag.


    https://youtu.be/55j2KIE4sQ8

  24. #144
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker inte att den har åldrats så väl, men då det begav sig så var den speciell. Finns bättre alternativ idag tycker jag.


    https://youtu.be/55j2KIE4sQ8
    Bra typ av demo. Inget skitsnackande om funktioner i en timme som tar 30 sekunder att läsa i textdokument.
    Ljudet…jamen det är ändå någon slags nostalgiresa tillbaka till slutet av 80-talet. På gott och ont.
    Hade ju hellre sett en Genuin Synclavier VST för ett par tusenlappar.
    Vet inte hur Arturias variant står sig men denna låter som den har fler ”layers”, mer komplexa ljud.

  25. #145
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra typ av demo. Inget skitsnackande om funktioner i en timme som tar 30 sekunder att läsa i textdokument.
    Ljudet…jamen det är ändå någon slags nostalgiresa tillbaka till slutet av 80-talet. På gott och ont.
    Hade ju hellre sett en Genuin Synclavier VST för ett par tusenlappar.
    Vet inte hur Arturias variant står sig men denna låter som den har fler ”layers”, mer komplexa ljud.
    Lite för långa ljudexempel när de är så många och dessutom inte speciellt användbara. Klassiska Synclavier har 4 layers, Arturia 12. Vet inte med Regen ifall de numrerade knapparna 1-12 på vänster sida också fungerar som layers, det är inte otänkbart.

  26. #146
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra typ av demo. Inget skitsnackande om funktioner i en timme som tar 30 sekunder att läsa i textdokument.
    Ljudet…jamen det är ändå någon slags nostalgiresa tillbaka till slutet av 80-talet. På gott och ont.
    Hmm. Ja, jag tycker nog att det var några årtionden sedan detta kändes spännande. Man hade nog kunnat övertyga mig om att detta t ex var presets från ett expansionskort till JV-serien.

  27. #147
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Intresset alltid för mig är att höra vad för unika förmågor en maskin har. Man demar väl inte en Kurzweil K150 med standardljud som hörs överallt? 240 oscillatorer, man brassar såklart på och gör unika grejer.

    (Interface och fysisk operation står ut mycket bra med denna, givetvist)

  28. #148
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Ja, jag tycker nog att det var några årtionden sedan detta kändes spännande. Man hade nog kunnat övertyga mig om att detta t ex var presets från ett expansionskort till JV-serien.
    Japp, fick lite 90-tals workstation-vibbar. När Factory presets även inkluderar Multis med 8 layers som bubblar, glittrar i diskanten och ljummar i basen. Typ Korg Triton. Totalt omöjliga att använda i en mix
    Apropå Triton, just den är en ljudteknikers mardröm innan man vet problemet…ALLA factory presets har maxad hängmatte-EQ! +12dB i bass och diskant. Sjukt

  29. #149
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Dessa flerpartsljud är inte särskilt dynamiska och spelbara heller. Allt man kan göra är välja presetet "Pan Flute, Choir and Chimes" och trigga en väsande, klirrande ljudmatta.

  30. #150
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Fabriksljud är sällan bra eftersom de ska visa vad synten kan göra för stunttrick, typ det Mr Firechild beskriver, vilket inte är detsamma som användbara ljud. Synclavier är så klart mer kompetent på användbara ljud än de som spelades upp… om man inte heter Michael Jackson och gör fabriksljudet ”Galactic Cymbal” symboliskt med ”Beat it” (0.21)


    https://youtu.be/oRdxUFDoQe0

  31. #151
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    OT - ett annat känt preset använt av en mega-musiker... (räcker med några sekunder )


    https://youtu.be/L1A0zjGyhpA

  32. #152
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fabriksljud är sällan bra eftersom de ska visa vad synten kan göra för stunttrick, typ det Mr Firechild beskriver, vilket inte är detsamma som användbara ljud. Synclavier är så klart mer kompetent på användbara ljud än de som spelades upp… om man inte heter Michael Jackson och gör fabriksljudet ”Galactic Cymbal” symboliskt med ”Beat it” (0.21)


    https://youtu.be/oRdxUFDoQe0
    Som egentligen var stulet från synclaviers egen demo LP!
    Jackson kanske inte ens hade en Synclavier i studion. De kanske bara snodde ljudet från demo LP:n…pitchade ner en semiton. Denny Jaeger spelade och komponerade slingan på Demo LP:n utan att få credits på Beat It. Däremot fick han credits senare på Bad, förmodligen som en slags kompensation för Beat It

    https://m.youtube.com/watch?v=j7SNzgggyJo
    Senast redigerat av Firechild den 2022-12-17 klockan 19:18.

  33. #153
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som egentligen var stulet från synclaviers egen demo LP!
    Jackson kanske inte ens hade en Synclavier i studion. De kanske bara snodde ljudet från demo LP:n…pitchade ner en semiton. Denny Jaeger spelade och komponerade slingan på Demo LP:n utan att få credits på Beat It. Däremot fick han credits senare på Bad, förmodligen som en slags kompensation för Beat It

    https://m.youtube.com/watch?v=j7SNzgggyJo
    Introt i ”Black or White” kan va stulet från demoversionen av Sven Ingvars ”Fröken Fräken” och basgången i Billy Jean misstänks, enligt osäkra källor, vara stulet från demoversionen av Lars Christerz ” Jag måste ringa Carina”. Han var lurig den där Michael Jackson, men han fick till det.

  34. #154
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT - ett annat känt preset använt av en mega-musiker... (räcker med några sekunder )
    Ah! Rätt så smakfullt integrerat ändå, jämfört med herr Jackson.

    https://www.synthmania.com/Roland%20...ativeDance.mp3
    Senast redigerat av Olof B. den 2022-12-17 klockan 20:19.

  35. #155
    insekt
    insekt är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den här passar bra så här års.

    Allt är från PSV-korten på en PSMT, förutom kör och soloist-ljuden som förmodligen är från en Roland s-760.
    PSV-korten är brusiga men inte som på den här inspelningen.
    Det man hittills hört från Regen kommer inte i närheten.
    En kylskåps-size Synclavier har ett otroligt fylligt och musikaliskt ljud.


    https://youtu.be/r-OLbigK2Bg
    Senast redigerat av insekt den 2022-12-17 klockan 22:25.

  36. #156
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Introt i ”Black or White” kan va stulet från demoversionen av Sven Ingvars ”Fröken Fräken” och basgången i Billy Jean misstänks, enligt osäkra källor, vara stulet från demoversionen av Lars Christerz ” Jag måste ringa Carina”. Han var lurig den där Michael Jackson, men han fick till det.
    Såg du klippet? Ganska udda och tondövt svar av dig i så fall.
    Det är ju identiskt så det är inga sagor denna gång.

  37. #157
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Nej, "Beat It"-introt måste ju vara taget från demoskivan.

  38. #158
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg du klippet? Ganska udda och tondövt svar av dig i så fall.
    Det är ju identiskt så det är inga sagor denna gång.
    Jag är möjligtvis dum men inte tondöv. Jag känner till stölden av Synclavier-demot som gjordes för ”Beat it” och det är allmänt känt i Synclavierkretsar. Denny Jaeger fick heller aldrig någon upphovsrättsersättning av skivbolaget fastän det var ett uppenbart plagiat rakt av. Nu kommer jag inte ihåg om det t.om. var samma tonart eller om den var ändrad ett steg. Missade sätta dit en i min kommentar då det var mer menat som ett ironiskt skämt i copyrightdebatten - en del kommer med ganska osannolika och absurda påståenden om stöld så fort det handlar om pengar.

    Har själv råkat ut för ett stort japanskt mediaföretag jag aldrig hört talas om som claimat upphovsrätt över en liten sak jag gjort på Internet men jag fått ge mig eftersom jag inte har råd att ta upp fajten med deras advokater för en så pass liten grej. Visserligen hade jag i god tro använt samplingar och någon loop men inte kunnat svära i en rätt över varje samplings ursprung eller loopen jag använt. Egentligen lika absurt som mitt lilla försök till det dåliga ironiska försöket till skämt.

  39. #159
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är möjligtvis dum men inte tondöv. Jag känner till stölden av Synclavier-demot som gjordes för ”Beat it” och det är allmänt känt i Synclavierkretsar. Denny Jaeger fick heller aldrig någon upphovsrättsersättning av skivbolaget fastän det var ett uppenbart plagiat rakt av. Nu kommer jag inte ihåg om det t.om. var samma tonart eller om den var ändrad ett steg. Missade sätta dit en i min kommentar då det var mer menat som ett ironiskt skämt i copyrightdebatten - en del kommer med ganska osannolika och absurda påståenden om stöld så fort det handlar om pengar.

    Har själv råkat ut för ett stort japanskt mediaföretag jag aldrig hört talas om som claimat upphovsrätt över en liten sak jag gjort på Internet men jag fått ge mig eftersom jag inte har råd att ta upp fajten med deras advokater för en så pass liten grej. Visserligen hade jag i god tro använt samplingar och någon loop men inte kunnat svära i en rätt över varje samplings ursprung eller loopen jag använt. Egentligen lika absurt som mitt lilla försök till det dåliga ironiska försöket till skämt.
    Aha…jag tolkade det som ett direkt avfärdande.
    Men det är som sagt förmodligen till och med samplat och inte spelat på nytt.
    Det är en semiton nerpitchat samt 140BPM istället för 132BPM.
    Så jag killgissar att man speedat ner och sedan klippt tonerna att sitta i 140BPM istället. Jag tycker nämligen man hör att ”timbren”/formanterna låter liiite annorlunda som att man pitchat ljudet.
    Vet inte hur avancerat det skulle vara i början på 80-talet.
    När jag fick höra om denna stöld så blev det samma känsla som när man fick veta att Albinonis mästerverk Adagio in G minor inte skrevs av Albinoni utan Remo Giazotti…
    Eller när man som vuxen får höra att farsan inte är ens riktiga farsa…typ, inte i mitt fall men en liknelse
    Senast redigerat av Firechild den 2022-12-18 klockan 07:32.

  40. #160
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    "Resynthesis in additive frames" skulle väl med vettig design kunna vara användbar byggsten i ljuddesign då vissa beteendeförlopp är trevligt att ha automatiserat (AI?) som i exemplet med attacken på trombonen samt andra instrumentkaraktärer som annars är tidsödande/tråkig repetitiv programmering; https://www.youtube.com/watch?v=o7r5oirbFUg&t=1737s ...lägg till det kontrollmatris med "prewired basic parameters (ENV/FM m.m.)" och adresserbara "user controls" så blir det nog finemang.

    -Vart ligger formantsönderfallet?

    https://youtu.be/pK04cjS55wA
    Senast redigerat av RX11 den 2022-12-18 klockan 08:55.

  41. #161
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    "Lite" enklare på synclavier V och Regen

  42. #162
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Har någon beställt en Regen ännu?
    Jag är bra sugen faktiskt, på att sälja diverse gear och byta produktionssätt lite, baserat på Regen.

  43. #163
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon beställt en Regen ännu?
    Jag är bra sugen faktiskt, på att sälja diverse gear och byta produktionssätt lite, baserat på Regen.
    Tycker också den verkar spännande. Har bara testat Synclavier Go lite på iPaden men Regen är ju såklart något helt annat. Skulle gärna haft fler utgångar för dom olika parterna, nu verkar det vara usb ut till daw som gäller vad jag förstått.

  44. #164
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Synclavier V mjukvaran är helt otrolig!
    Nu fixar ju inte regen exakt allt som den klarar men bra mycket och
    adderar dessutom en hel del
    Skulle nog spela in kanal för kanal i DAW med tanke på
    hur bra den lär låta. 50khz dc coupled utgångar och trix för att
    få samma ljudkvalitet som Synclavier II.
    Samma transponeringsartefakter, inte helt 440 heller så den delar upp oktaverna lite annorlunda, varmare mer organiskt ljud vid ackord. Allt detta går ju dock att stänga av

  45. #165
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synclavier V mjukvaran är helt otrolig!
    Nu fixar ju inte regen exakt allt som den klarar men bra mycket och
    adderar dessutom en hel del
    Skulle nog spela in kanal för kanal i DAW med tanke på
    hur bra den lär låta. 50khz dc coupled utgångar och trix för att
    få samma ljudkvalitet som Synclavier II.
    Samma transponeringsartefakter, inte helt 440 heller så den delar upp oktaverna lite annorlunda, varmare mer organiskt ljud vid ackord. Allt detta går ju dock att stänga av
    Det låter som ett vettigt sätt att göra.
    Är ju klart mer ispirerad av Synclaviern sedan jag började följa Anthony Marinellis youtubekanal när dom dyker ner och visar dess funktioner mer.

  46. #166
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon beställt en Regen ännu?
    Jag är bra sugen faktiskt, på att sälja diverse gear och byta produktionssätt lite, baserat på Regen.
    Har tänkt på det en tid men den svaga kronan har hållit entusiasmen tillbaka en smula…

  47. #167
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    https://www.synclavier.com/Downloads...tart-Rev-4.pdf

    Är fortfarande helt omöjligt att få en bild av hur snabbjobbad den är för enkla aktviteter som att tex sätta nivåer på de olika övertonerna.
    Det tar några sekunders svep med musen på V versionen på datorn. Måste man trycka pilknapparna fram och tillbaka och swipa för varje så kommer det ju ta oerhört lång tid på Regen. Särskilt om det är flera frames....
    Ingen i Sverige verkar vilja ta in den heller. Finns i Tyskland dock.

  48. #168
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Har någon på 99 köpt denna?
    Jag funderar fortfarande.

  49. #169
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Dollarn dyr och pengarna få - en dålig kombination så jag väntar bokstavligen på bättre tider.

  50. #170
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns ju risk att man får vänta ett tag då dessvärre. Jag funderar på att använda min superkraft: Dåligt ekonomiskt omdömde, och köpa en ändå.

    FM modulationen av samples och ljudkvaliteten är fantastisk!
    Tror att gränssnittet är något man kan vänja sig vid men att det kräver fokus, vilket i sig är tilltalande.

  51. #171
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Imorgon tas beslutet

    Regen fördelar:
    Ljudkvalitet,50khz och DC coupling för djup bas
    Unikt arbetssätt ger eget sound
    Additiv syntes plus effekter
    Extremt FM djup och hög ratio
    Lätt hantering av samples + syntesis
    Synclavier Sample transponering och frekvensspridning
    Komplex FM vågform kan modulera samples
    Subtraktiv läge med unison (finns ej på synclavier V)
    Frames kan styra FM och additivt spektra komplext över tid
    Frame start/end kan moduleras
    Lätt att snabbt kopiera och bygga lager
    Bitcrusher/decimator
    Filter med eget ovanligt ljud
    Reverb med egen karaktär
    Kan importera Synclavier V patcher
    Delay finns på deras 2do lista.
    Estetiskt lungt, ej massa rattar
    Fantastiskt library med 2000 samples onboard
    Kan sitta i soffan med klaviatur
    Kan anslutas till ljudkort och skicka ut tracks separat

    Regen Nackdelar:
    31-33000:- är mycket pengar
    Arturia Synclavier V löser det mesta av fördelarna. Eventuellt snabbare dessutom.
    Kan importera Synclavier V ljud endast genom konvertering med bashscript
    Resyntes inte så komplex. Även om den kan låta fantastisk
    Samplemanipulation saknas
    Kan ej sampla direkt, även om det ev kan lösas i framtiden
    Ingen interaktiv editor
    Subtraktiva filter/oscillatorer ej circuitmodellerade
    Reverb baserat på ganska enkel algoritm
    Inga andra sätt att manipulera ljuden utöver bitcrush/decimator
    Tar en minut att boota
    Fiddligt med modalt library/user area, inte helt intuitivt
    Samples kan ej överföras via MIDI/USB, endast via SD kort.
    Kan ha den i soffan men en laptop med Synclavier V är ännu smidigare.
    Tappar i värde jmf. med vintage (alltid en tanke vid nyköp)
    Senast redigerat av theVOID den 2023-11-15 klockan 19:30.

  52. #172

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på att använda min superkraft: Dåligt ekonomiskt omdömde, och köpa en ändå.
    This!

  53. #173
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imorgon tas beslutet
    Heja dig!

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Regen fördelar:
    ...
    Regen Nackdelar:
    ...
    Bra sammanställning. Du har uppenbarligen funderat så ta med det i dina superkrafter: "gör inget förhastat".

  54. #174
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Undrar om det är någon större skillnad på Regen och iPad appen ”Synclavier Go!”? I funktioner och ljud alltså.

  55. #175
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag vill verkligen slå ett slag för denna intervju:


    https://youtu.be/dvHhiCf1ThU

    Mylar Melodies möter Cameron Jones från Synclavier. Otroligt intressant intervju med mycket matnyttigt om företagets historia och om utvecklingen av Regen.

  56. #176
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jepp! Mycket bra intervju!
    Jag mailade Synclavier Digital för någon vecka sedan med en del tekniska frågor.
    Det tog 7min så hade jag ett långt detaljerat svar direkt från Cameron

  57. #177
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om det är någon större skillnad på Regen och iPad appen ”Synclavier Go!”? I funktioner och ljud alltså.
    Många stora skillnader. Go är ju FM only.
    Arturia VSTn är avsevärt mer lik dock.

  58. #178
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Inte för att dämpa stämningen här, hehe, men får i alla lägga in ett tips om att inte köpa en synth för vad den kan bli i framtiden. Tittade på din lista theVOID och såg en del ”kanske kommer i framtiden”-punkter. Finns alltid en risk med att köpa ett dyrare instrument där de funktioner du saknar kanske aldrig kommer. Tänkte bara ge lite balanserad anti-GAS bland alla hejarop.

  59. #179
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja det har du rätt i, men en del av det som står på "i framtiden" har de pratat om på olika forum etc.
    Att det finns på deras lista, men det gäller inte tex sampling via ljudkort.
    Så ja, man får nog köpa den för vad den kan nu
    Men den första versionen som Loopop testade hade inte ens resyntes (!) så nog lägger de till en hel del saker på vägen.
    Uppe i firmware 1.10 redan.

  60. #180
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tittade på din lista theVOID och såg en del ”kanske kommer i framtiden”-punkter. Finns alltid en risk med att köpa ett dyrare instrument där de funktioner du saknar kanske aldrig kommer.
    Det ger ju å andra sidan den autentiska Synclavier™-upplevelsen!

Liknande ämnen

  1. Synclavier
    Av apan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-10-10, 23:33
  2. Synclavier
    Av bruno123 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 14:14
  3. Synclavier eller Synclavier II...?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 14:56
  4. Synclavier imitation
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 20:37
  5. Synclavier sida?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •