Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 278

Ämne: Synclavier Regen, äntligen en ny Synclavier!

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

    Synclavier Regen, äntligen en ny Synclavier!

    Synclavier Regen is the newest in an auspicious line of Digital FM synthesizers. Designed for desktop use, it contains the power of the Synclavier II DSP engine, enhanced and optimised. Full colour screen, liquid-like touch controls, high fidelity audio output coupled with a sound design powerhouse makes this the synth you always dreamed of.

    27 851 SEK skeppas från Kanada så moms, tull, och frakt tillkommer

    2500 USD

    https://www.synclavier.com/synclavier-regen/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2022-10-28 kl. 20.49.23.png 
Visningar:	74 
Storlek:	3,55 MB 
Id:	109156


    https://youtu.be/o7r5oirbFUg
    Senast redigerat av tonefloat den 2022-10-30 klockan 10:59.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vilken skräll!

  3. #3
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Instant habegär! : D

  4. #4
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Synclavier var monofonisk. Synclavier (som kom efter Synclavier) däremot är helt underbar, fantastiskt djup och bredd i ljudet. Tyvärr drar ett fullvuxet Synclavier system ungefär 35 ampere så det här blir välkommet.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    droooool!
    Knappast lika mångsidig som världens bästa synth: Synclavier V mjukvaran.
    Men ja, instant habegär!

  6. #6
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    * kollar nervöst datumet i kalendern * ....

    ?? det här såg jag inte alls komma, vilken grej.

  7. #7
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Eeehmm, ok!?


    ...


    WOW!

  8. #8
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    droooool!
    Knappast lika mångsidig som världens bästa synth: Synclavier V mjukvaran.
    Men ja, instant habegär!
    Stor skillnad i ljudet mot en hårdvaru-Synclavier som låter mycket mer 3D och organisk. Men helt ok tröstpris. Synd de inte lagt till det klassiska hjulet i nya versionen. Priser är också ganska högt satt för vad den är idag men samtidigt fantastiskt med en ny Synclavier.
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2022-10-28 klockan 23:11.

  9. #9

  10. #10
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Hoppsan hoppsan!

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Arturia kan nu finslipa och släppa en controller med GUI nästa år till plugin V3 som tar vid där Synclavier missade

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hur spännande är inte detta

  13. #13
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Det mest "spännande" var när Midi-sladden/adaptern åkte fram (även om fullsize starkt är att föredra).

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priser är också ganska högt satt för vad den är idag
    Lite vad jag känner också, man får en låda med en lite halvkass CPU och lite olika preset program som online/VST skulle kostat 1500:- men nu kostar 30.000:- ...

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hur lite det än är för mig... så måste jag sälla mig till kören som sjunger "det var jag inte beredd på!".

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Lite förvånad att loopop fick exclusive review på ett så mytomspunnet märke. Det babblas o babblas.

  17. #17
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Nog blir jag sugen då jag inte får köpa kompisens Synclavier VPK-system för mun fru som inte vill ha två stora rackskåp och massor andra tillbehör i det jättesystemet i vardagsrummet som tillhör eller bygga om elen till att leverera de 35 ampere som systemet drar. Trevligt med 12 partial (som på Arturia version) istället för 4 på FM-delen i originalet.

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Drar det 35A?

  19. #19
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite vad jag känner också, man får en låda med en lite halvkass CPU och lite olika preset program som online/VST skulle kostat 1500:- men nu kostar 30.000:- ...
    Ja, lådor verkar dyra nuförtiden. Kolla bara Oberheim OB-X8, 64000:-för en låda.
    Visserligen har den ju bra packutrymme vid resor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oberheim-ob-x8-4833561.jpeg 
Visningar:	142 
Storlek:	760,2 KB 
Id:	109160

  20. #20
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite förvånad att loopop fick exclusive review på ett så mytomspunnet märke. Det babblas o babblas.
    Min killgissning är att de har begränsat med enheter/prototyper... och loopop var den personen som de tänkte kunde göra det bäst?

  21. #21
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min killgissning är att de har begränsat med enheter/prototyper... och loopop var den personen som de tänkte kunde göra det bäst?
    +1

  22. #22
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, lådor verkar dyra nuförtiden. Kolla bara Oberheim OB-X8, 64000:-för en låda.
    Visserligen har den ju bra packutrymme vid resor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oberheim-ob-x8-4833561.jpeg 
Visningar:	142 
Storlek:	760,2 KB 
Id:	109160
    Plötsligt blev Colombianska musiker väldigt populära utomlands.

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min killgissning är att de har begränsat med enheter/prototyper... och loopop var den personen som de tänkte kunde göra det bäst?
    Ja, han gjorde det bra, men det känns inte så "Big brand releases white whale"-släpp liksom. Svårt att förklara, men nåt saknas i deras release. Var är skaparen av produkten? Ett ansikte och en story, utan att för den sakens skull bli tårögd Oberheim... Fattar ni?

  24. #24
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Ja det blir ju lite som att först läsa nyheten i Råd & Rön.

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det blir ju lite som att först läsa nyheten i Råd & Rön.
    Tack för dagens gapskratt!

  26. #26
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, han gjorde det bra, men det känns inte så "Big brand releases white whale"-släpp liksom. Svårt att förklara, men nåt saknas i deras release. Var är skaparen av produkten? Ett ansikte och en story, utan att för den sakens skull bli tårögd Oberheim... Fattar ni?
    Synclavier har väl inte riktigt varit bigbrand på ett bra tag nu? Jag skulle nog snarare vilja säga att de är small boutique vendor .. det förklarar ( fortfarande killgissning ) avsaknaden av maffiga releasevideos från dyra marketing firmor med fräscha beats spelade av kids med för stora vita hörlurar på huvudet i neon-motljus

  27. #27
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Har iaf lite smågas efter att ha lyssnat på loopops ljuddemos... hade det inte varit för priset så kanske, hrm

  28. #28
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tänkte nog mer som t.ex Super 6. Han är en eldsjäl och förlorar sig i ljuden. Det hade man velat se från Synclavier. Inte tuggumistinkande adidaskids som i Rolands approach.

  29. #29
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte nog mer som t.ex Super 6. Han är en eldsjäl och förlorar sig i ljuden. Det hade man velat se från Synclavier. Inte tuggumistinkande adidaskids som i Rolands approach.
    Det håller jag med om, såklart... intervjun med den passionerade gamla gubben i sliten tshirt saknas.

  30. #30
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för dagens gapskratt!
    +1

  31. #31
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Loopop är för mig vad Apple var för några år sen, han kan få mig att vilja ha vad som helst

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte nog mer som t.ex Super 6. Han är en eldsjäl och förlorar sig i ljuden. Det hade man velat se från Synclavier. Inte tuggumistinkande adidaskids som i Rolands approach.
    Det hade varit schysst att få höra lite Synclavier demo i stil med ”Slave of the Rhythm” (Grace Jones)

  33. #33
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Och nu vill man ju ha äkta Synclaiver i VST istället. Bring it on 2995.- taget.
    Arturias i all ära men jag tycker ALLT Arturia gör låter tamt. Softube får mer punch i grejerna i jämförelse.

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Du har rätt om Arturia. Tamt är ordet, och att dom inte kommit på nåt bättre sätt med resizing än en miljard bildfiler... Låt TAL ta hand om VSTn, så blir den intressant.

  35. #35
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Arturias EMS Synthi är nog den sämsta "klonen" jag har hört. Inget av originalets dist och kaos finns med.
    Rena skämtet faktiskt.

    Synclaviern här blir jag också sugen på. Pengarna saknas dock.

  36. #36

  37. #37
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Den där dissonansen mellan att tycka att den verkar intressant och priset.

    Jag klagar inte på priset och säger inte att den inte är värd vad den kostar, för jag inbillar mig inte att jag exakt vet vad som är rimligt rent objektivt sett, men mitt intresse matchar inte prisbilden, så mycket vågar jag påstå.

    Ska jag klaga på något är det textlogga på färgglad sida, det är fan i mig orimligt. Ser ut som någon slags sportpryl.

    Anyways, kul att se något nytt från Synclavier ändå. Inte helt väntat.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Algoritmer kostar och lättare att ta betalt för HW - Korg Kronos, Evenrides FX-burkar etc... Kanske även värt för denna?

  39. #39
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Algoritmer kostar och lättare att ta betalt för HW - Korg Kronos, Evenrides FX-burkar etc... Kanske även värt för denna?
    Som sagt, jag säger inte att den är överprissatt, för det vet jag inte.

    Bara att mitt intresse för den inte matchar priset.

  40. #40
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, jag säger inte att den är överprissatt, för det vet jag inte.

    Bara att mitt intresse för den inte matchar priset.
    Rakt av hälften hade känts skäligt för en "moddad laptop med specialOS"

  41. #41
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rakt av hälften hade känts skäligt för en "moddad laptop med specialOS"
    Håller med. Det är ju ingen ny innovation eller en mängd dyr analog hårdvara det handlar om - man tar betalt för namnet den här gången, inte extremt dyrt minne som på 80-talet.

  42. #42
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade varit schysst att få höra lite Synclavier demo i stil med ”Slave of the Rhythm” (Grace Jones)
    Inte för att vara besserwisser, och med viss upprepning från annan tråd. Så är just Slave to the rhythm en sådan mytomspunnen låt/skiva (som jag älskar) som det viskas Synclavier om. I själva verket är det mestadels PPG. Soundet är tveklöst PPG, inte Synclavier.

    Jag har läst tonvis med intervjuer angående den plattan, och det framstår som att Synclavieren främst användes som ”bandspelare”. De flesta ljuden, och jag säger de flesta för att inte vara för uteslutande, är trots allt presets eller typiska wavetables som man lätt känner igen. Det är ju även bekräftat. Om de använde någon PPG HDU vet jag inte, men säkerligen gjordes digital bearbetning med Synclavieren.

    Oavsett; Synclavieren låter stört bra, än idag, och jag tycker den här lilla lådan är ett riktigt intressant litet laboratorium i en box. Med tanke på vad allt annat, även till viss del analogt, kostar så tycker jag den ligger ”skapligt” i pris. Synclavier är ändå ett premiummärke. Sedan kan man tycka att den skulle vara rimligare i pris som vst.. Dessutom skulle nog även mer än 10 ggr fler köpa den, tror jag!

  43. #43
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att vara besserwisser, och med viss upprepning från annan tråd. Så är just Slave to the rhythm en sådan mytomspunnen låt/skiva (som jag älskar) som det viskas Synclavier om. I själva verket är det mestadels PPG. Soundet är tveklöst PPG, inte Synclavier.

    Jag har läst tonvis med intervjuer angående den plattan, och det framstår som att Synclavieren främst användes som ”bandspelare”. De flesta ljuden, och jag säger de flesta för att inte vara för uteslutande, är trots allt presets eller typiska wavetables som man lätt känner igen. Det är ju även bekräftat. Om de använde någon PPG HDU vet jag inte, men säkerligen gjordes digital bearbetning med Synclavieren.

    Oavsett; Synclavieren låter stört bra, än idag, och jag tycker den här lilla lådan är ett riktigt intressant litet laboratorium i en box. Med tanke på vad allt annat, även till viss del analogt, kostar så tycker jag den ligger ”skapligt” i pris. Synclavier är ändå ett premiummärke. Sedan kan man tycka att den skulle vara rimligare i pris som vst.. Dessutom skulle nog även mer än 10 ggr fler köpa den, tror jag!
    Kom inte flera av the karakteristiska ljuden på Slave to the Rhythm från Roland JX10?

  44. #44
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ni har säkert rätt angående ’Slave to the Rhythm”, jag är ingen expert på det. Vet bara, genom min Synclavier-kompis att trummorna är körda genom Synclavier då det tydligen inte var okomplicerat att banka in dem… och att produktionen låter ”dyrt”. En del spår känner jag dock igen FM-soundet på från Synclavier efter att lirat sorts ljud på Synclavier.

  45. #45
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Det är säkert både JX10 och bekräftat Synclavier på plattan. Lipson sade i en intervju att ”Andy brougjt in his PPG system”, och Andy Richards har själv bekräftat att mycket av ”the signature sounds came from the PPG and Waveterm”, även om han väl är mer känd för att använda Fairlight än PPG..

    Nu var det länge sedan jag läste allt detta så det får bli att gräva lite för att hitta. Mest är det väl det att jag haft så tung Musik-datasystems-fetish att jag så tydligt kommer ihåg de gånger då jag trodde något var Fairlight eller Synclavier pga hörsägen/myter, men sedan fick veta att det i själva verket var PPG. Vi hade tidigare en Fairlight III men den finns inte kvar. Synclavier har jag spelat på en del men aldrig vågat köpa eftersom det är så komplext, små serier och delvis ned till varje enskild maskin att det blir ett helt företag att underhålla. PPG har slutligen stannat dock, då det är hanterbart och keyboarden funkar som stand along synth även utan Wavetermen. Soundet i PPG har jag alltid tyckt var det coolaste ”av alla” maskiner jag någonsin använt.

    Med det sagt, så om den här lilla burken visar sig var vad jag hoppas att den är, så kan det vara en fullträff! Synclavieren låter bara så sjukt bra, högkvalitativt lyxigt och med ett ”jädra tryck”! 🤩

    Sedan är jag lite frågande inför formfaktorn. Kanske vill han ansluta sig till Elektron, Iridium och andra lite större ”plattor” att ha på bordet? Personligen hade jag föredragit ett lyxigare keyboard med ett Fatar TP/8S eller liknande, gärna med lite retrovibbar som det stor Dial-hjulet istället för slidern han har nu. Men det kanske kommer om denna funkar!

    Jag är i alla fall pepp och tycker den verkar låta både bra och intressant. Som ett andra sidan av myntet Quantum/Iridium. Coolt!

  46. #46
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Absolut Andy Richards PPG-rattande på slave to the rhythm, tex alla syntackorden etc i titellåten (han har bekräftat det för mig för en massa år sedan). Något år senare blev Andy med farlight series III och då blev det mindre PPG.

    On topic: vad kul! Samtidigt är det ganska mycket pengar…

  47. #47
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Det är väl JX-8P på Slave to the rythm (Soundtrack + Fat Fifth)? JX-10 hade inte kommit ut än.

  48. #48
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  49. #49
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Hahaha! Om JX-10 inte hade kommit än så ställer jag mig MYCKET tveksam till att den användes..🤩 Det står en 8P bakom sovrumsdörren och en MKs-70 under mixerbordet, så jag skall testa den layern sedan! Tack för tipset!

    Coolt tei! Då var väl PPG/Andy verifierad där.

    En sak jag tycker är BRA med look/form med den nya Lill-Synclavieren är att det känns modernt. Han vågar ta ett nytt grepp, inte alla vågar lämna brädgården (som jag gillar) bakom sig och göra en ny hitech-look. Bara den utmaningen gör mig lite attraherad av den. Med det sagt, fanns den med träsidor skulle jag välja det! Trä låter alltid bäst! 🥸

  50. #50
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Priset på 27.800kr är ju utan moms och frakt så den hamnar väl på 36-37 tusen importerad...

  51. #51
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Varför är designen så hemsk?
    Den tilltalar mig inte alls, ser ut som ett enpersonersföretag har gjort den, något man lade ned nån dag på.. MFB's plastsynthar ser ju snyggare ut, och då är det jäkligt illa...

    Vafan kläm fast två träsidor, inga jäkla rundade hörn, sluttande panel, stor silverratt, röda lysdioder, svart-röd LCD aaargh.. Se ut som originalet vafan!.. . Ser ut som någon multieffektenhet från typ Korg..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	synclavier.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	53,3 KB 
Id:	109181

  52. #52
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sweet tweak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här var nörderiet jag saknade
    Jag fattar varför dom inte håller kvar i så mycket av de stora lådorna. Att få en plats intill eller på SSL-borden bland drakstudios är nog mer värt än nostalgisk träsnideri.
    Med det sagt, ja den ser en aning plastig ut.
    Blev imponerad av programmeringspratet med snål kod, som ger plats för mycket mer kraft i ljudet. Fler får gärna tänka så.

  53. #53
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priset på 27.800kr är ju utan moms och frakt så den hamnar väl på 36-37 tusen importerad...
    2500 USD/2196 UKP men det står inklusive VAT, men den skeppas från Nova Scotia i Kanada så då blir det moms, frakt och tull.

    https://www.gearnews.com/synclavier-...p-synthesizer/
    Senast redigerat av tonefloat den 2022-10-30 klockan 10:58.

  54. #54
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    CPU-mätare vill man väl inte ha på en synth? Är sådant man vill komma bort ifrån med fristående hårdvara.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2022-10-30 klockan 13:58.

  55. #55
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CPU-mätare vill man vill inte ha på en synth? Är sådant man vill komma bort ifrån med fristående hårdvara.
    Alla digitala grejer har ju en CPU. Vet inte hur många timmar jag har lagt på laggande grejer som inte vill samarbeta för att någonting äter resurser. En CPU-mätare hade hjälpt enormt. Stör inte öht tycker jag.

  56. #56
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CPU-mätare vill man vill inte ha på en synth? Är sådant man vill komma bort ifrån med fristående hårdvara.
    Precis det man inte vill ha, bara spela och va glad. Annars kan man ju likaväl köra mjukvara, men hur kul är artificiell kärlek jämfört med en mysig hemmakväll med tända stearinljus, ett glas vin och en oemotståndlig hårdvarusynth som säger spela på mig?

    Fairlight III hade problem (har jag läst, nätt och jämt tagit på en sådan på några mässor då det begav sig - fortfarande en våt dröm att äga eller ha tillgång till) med för mycket juice som övergödde envelatorerna med som då behäftades med problem.

  57. #57
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CPU-mätare vill man vill inte ha på en synth? Är sådant man vill komma bort ifrån med fristående hårdvara.
    håller med. mycket besynnerligt, aldrig varit med om en laggande hårdvarusynt vad jag minns - ska man behöva hålla koll på att cpu:n inte slår i taket? skoj ändå, låter dyr-retro i loopop-videon. interfacet ser litet trögjobbat ut men det får man väl testa sen. suddigummiknappar? hmm.

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Haha, kort minne ni har Hårdvarusyntar har slagit i taket sedan det introducerades mikroprocessorer - inte minst då lasten blev oförutsägbar när MIDI introducerades. När DSP kom in i sammanhanget kom även dynamisk allokering, dvs att använda kapaciteten så långt det går.

  59. #59
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    håller med. mycket besynnerligt, aldrig varit med om en laggande hårdvarusynt vad jag minns - ska man behöva hålla koll på att cpu:n inte slår i taket? skoj ändå, låter dyr-retro i loopop-videon. interfacet ser litet trögjobbat ut men det får man väl testa sen. suddigummiknappar? hmm.
    De flesta multitimbrala 90talsmaskiner går att köra i taket ganska enkelt. Det kan vara andra flaskhalsar än just CPUn såklart, men någon form av performance meter hade inte skadat på alla maskiner som har spec högre än maxkap.

  60. #60
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta multitimbrala 90talsmaskiner går att köra i taket ganska enkelt. Det kan vara andra flaskhalsar än just CPUn såklart, men någon form av performance meter hade inte skadat på alla maskiner som har spec högre än maxkap.
    Vilka maskiner då? Inte stött på några? Förhoppningsvis så är dom väl begränsade efter sin cpu/dsp förmåga?

Liknande ämnen

  1. Synclavier
    Av apan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-10-10, 23:33
  2. Synclavier
    Av bruno123 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 14:14
  3. Synclavier eller Synclavier II...?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 14:56
  4. Synclavier imitation
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 20:37
  5. Synclavier sida?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •