Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kan någon identifiera denna gitarr?

  1. #1
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Kan någon identifiera denna gitarr?

    Vet någon något om denna?
    Den följde med diverse bohag som vi köpte till en sommarstuga. Jag har svårt för fullstora strator, så den har bara fått stå. Allt jag vet är att den förre ägarens son ska ha köpt den på 70-talet. Guran är omärkt, men kom i en blå gigabag av galon, märkt Made in Japan. Brygga och stall är av äldre typ, men den känns f.ö. betydligt mer gedigen än andra gamla japaner jag har testat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05147.JPG 
Visningar:	80 
Storlek:	7,73 MB 
Id:	109089Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05151.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	7,58 MB 
Id:	109090

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Otroligt fin, i superskick i alla fall. Riktigt egen svajlösning Hur tjock är halsen?

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Oj, ja den ser ju rejält skum ut. konstiga mickar med om inte mina ögon ljuger. Allt är icke-standard :-)
    Tänker på teisco-gitarrer, de kan ju se lite muppiga ut på detta vis.

    - - - Updated - - -

    (kan ju stå något under halsen om man skruvar av, men gissar att de inte bemödade sig att göra det, och på en så här gammal hade jag inte tagit av halsen i onödan)

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Standardsvaret när det gäller gamla japanare som inte är rakt av kopior av Fender eller Gibson, brukar väl vara att det nog är en Teisco, fast att den kan ha sålts under diverse namn.

    Jag gissar på ett värde på kanske 2000-3500 beroende på spelbarhet och om det finns lyxigheter som dragstång (svårt att se på bilderna, men det kan anas en där halsen möter kroppen).

    Men det där svajet är som sagt speciellt. Stallsadlarna ser ju närmast ut som på en Jazzmaster. Kanske är svajet/stallet ett hopplock av delar. Många Teisco/Duke et al hade inte justerbara stallsadlar och det var en av de stora nackdelarna med dem. Å andra sidan kan man behöva en god portion tur om man ska hittat nåt som passar utan modifikation.

    Lite fler och skarpare närbilder vore inte så dumt.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Svajen ja! På håll ser såg det nästan bigsbybesläktat ut, men det är egentligen nån variant av fenders svaj som händer på undersidan va?

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ser inte ut som att det händer nåt på undersidan? Ser närmast ut som att en budgetvariant på en Bigsby-liknande konstruktion gått till sängs med ett JazzMaster-stall.

    (Märkligt f.ö., när jag kollar nu så är bilderna ju jättebra, jag satt vid en annan dator förut och då kunde jag inte få upp dem i nån vettig storlek eller upplösning.)

  7. #7
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nä, nu backar jag genast på vad jag nyss skrev. Det verkar ju hända nåt. Om inte på undersidan så i nån kavitet åtminstone. (JazzMaster-svajen är ju också byggda så, det finns en kavitet, men inget hål på gitarrens baksida.)

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser inte ut som att det händer nåt på undersidan? Ser närmast ut som att en budgetvariant på en Bigsby-liknande konstruktion gått till sängs med ett JazzMaster-stall.

    (Märkligt f.ö., när jag kollar nu så är bilderna ju jättebra, jag satt vid en annan dator förut och då kunde jag inte få upp dem i nån vettig storlek eller upplösning.)

  8. #8
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, den har dragstång. Det gick till och med att skruva på den med en stor stjärnmejsel, trots att det är en insex-skruv. Halsen är c:a 2,3 cm (dvs för tjock för min smak), och ca 4,2 cm bred.
    Ton- och volymrattarna är identiska med min andra japan, och den modellen brukar kallas Teisco i annonser (men även den saknar logga).
    Här kommer lite fler bilder i alla fall (om det funkar! Jag har problem med att få upp bilder här).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05161.JPG 
Visningar:	22 
Storlek:	7,60 MB 
Id:	109093
    Senast redigerat av SvajjFuzz den 2022-10-25 klockan 17:41. Anledning: glömde en sak.

  9. #9
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Utifrån den där bilden skulle jag gissa att stallsadlarna ändå är original. De är inte Jazzmaster-sadlar, ser nästan ut som en kombination av Jazzmaster- och Mustang-sadlar. Jag har inte lyckats hitta nån bild på nån Tesico med det svajet, men de har haft lite olika, så omöjligt är det inte.

    Funkar det bra? Typ håller stämningen hyggligt så länge man svajar lite lagom?

  10. #10
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utifrån den där bilden skulle jag gissa att stallsadlarna ändå är original. De är inte Jazzmaster-sadlar, ser nästan ut som en kombination av Jazzmaster- och Mustang-sadlar. Jag har inte lyckats hitta nån bild på nån Tesico med det svajet, men de har haft lite olika, så omöjligt är det inte.

    Funkar det bra? Typ håller stämningen hyggligt så länge man svajar lite lagom?
    Jag har knappt spelat den över huvud taget, och använder som regel aldrig svaj (av någon anledning har ändå nästan alla mina gitarrer svajstall)... men detta måste ju klargöras, så jag går ner i källaren och rockar loss och återkommer med en rapport.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vingmutter är ju otroligt kul. Men den kanske inte är original

  12. #12
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ok... Till en början var svajet en besvikelse - trots att jag tog i fick jag inte mycket respons alls. Vid en närmare undersökning såg jag att armen, brickan och gummipackningen var märkligt monterade (det syns på en av bilderna i mitt första inlägg), så jag monterade om dem (se bifogad bild, om denna funkar), och det gjorde susen! Efter att ha jammat loss i drygt tre minuter, med i stort sett konstant svajande, ökande i aggressivitet mot slutet, kan jag konstatera att svajjet funkar riktigt bra. Efter 1 minut var stämningen oförändrad (kollat med stämapparat). Efter 3 minuter lät det fortfarande bra i mina öron, men visade på viss urstämning med apparaten. Tilläggas kan att stämskruvarna är de hårdaste jag någonsin stött på - man får verkligen ta i för att vrida dem.
    Detta var mitt under sonens nedvarvningstid inför natten, varför jag fick ha volymen på mycket lågt. En ljudrapport får därför vänta till imorgon.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05167.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	7,35 MB 
Id:	109098

  13. #13
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vingmutter är ju otroligt kul. Men den kanske inte är original
    Ingen aning, men den gör det väldigt lätt att låsa eller släppa på armen. Det är rätt stor skillnad på hävstångseffekt beroende på mutterns "fasthet" och armens läge.

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, om den fyller en sån funktion är det ju ett jättebra val

  15. #15
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag passade på att rocka loss när familjen var ute. Efter lite experimenterande med toninställningar och mikrofon-höjd så hittade jag ett riktigt skönt rockenroll-sound. Jag har inte tid för fler projekt, men annars skulle jag nog sno mickarna till en annan gitarr. Mick-omkopplaren tillåter bara en mick i taget. Man kan hitta ett mellanläge som låter bra, men jag får den inte att stanna i det läget - ska se om det går att kila fast spaken med något.
    F.ö. så hittade jag en bild på en gitarr med likadan brygga, och den guran är verkligen en Teisco. Med lite tur syns bilden nedan. Jag hittade även ett likadant svajjstall, men tappade bort bilden - ska se om jag hittar den igen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Teisco 1.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	191,8 KB 
Id:	109120
    Senast redigerat av SvajjFuzz den 2022-10-27 klockan 11:36. Anledning: Tillägg

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Gamlastrator hade såna enklare omkopplare som bara hade tre lägen. Går ju att byta, men det är ju en del att löda om.

  17. #17
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu lyckas jag inte ens hitta mellanläget, så kanske var det bara inbillning. Hur som helst - den låter bra, men strator är jobbiga att spela på för mig så nu är den tillbaks på hyllan.
    Nu är det någon annans tur att gräva i garderoben.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-17, 07:20
  2. Kan någon hjälpa mig identifiera denna synt
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 11:55
  3. Kan någon rekommendera en gitarr-reparatör?
    Av Janne.M i forum Stränginstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 13:06
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 20:40
  5. Kan någon identifiera denna telecaster?
    Av iMatter i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •