Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur släpper man bassängkanten och vågar ge sig ut på djupt vatten? (Ratta syntpatch)

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Hur släpper man bassängkanten och vågar ge sig ut på djupt vatten? (Ratta syntpatch)

    Hur vågar man släppa taget, gå bananas och vara trygg med det varje gång man rattar? Det är så lätt hänt att det blir preset, även om man anpassar i viss mån.

    Det beror inte på lathet, eller bekvämlighet, men jag är verkligen inte ljud-designer. Dessutom, så det lät när man komponerade är väl det som låter bäst och måste låta så?

    Vad skall man göra?

    Egentligen vill jag ha en enkel synt, med vettig layout och tydligt resultat. Cubase Retrolog funkar precis som jag vill, men är inte direkt inspirerande, rak motsats mot en gammal Prophet 5.

    Många säger att hårdvaran aldrig skall avgöra, det är musiken som spelar roll. Visst, men inspirationen som kommer av ljuden?

    En 8-poly Yamaha CS-30? Säkert den mest trista synt man kan tänka sig, men den gör sitt jobb! Inget fancy eller lull lull.

    Komplexiteten i ljudet skall kännas i hur mycket liv det finns. (T.ex. ett par ackord på Frengus underbara Prophet 5 ger omedelbar tillfredställelse!)

    Så vad är problemet? Jo, jag tenderar att köpa analoga monofona syntar, rattar fram en skön patch. Men sedan? Då måste jag köpa en till för att ratta nästa ljud.

    Kanske ingen som känner igen sig?

    Är problemet att jag inte ger varje enskild synt tillräckligt med tid och fördjupning för att kunna behärska dem i tillräcklig grad?


    Vilka syntar, poly, har förmåga att passa in över allt? Musikstilen spelar viss roll, och är tydligt påverkad av 71–87, elektroniskt och syntigt.

    Tips på bra tutorials? Eller är alla strikt knutna till specifik synt?


    Hm, kanske är det bara vanlig höstdepp….

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    hehe, kan känna med dig i höstdepp. Jag tänker att en synth sällan ger det ljud jag vill ha. Kör nästan alltid layers... Och alltid med en lååång fx kedja på. Synth utan fx är som smörgås utan smör.. torr och tråkig. Fördel med denna tanke är att du aldrig måste bli proffs på att ratta. Har du en ide´ - är du snabbare där med layers och fx.. mot att du ska lägga en livstid på att lära dig alla knepen i boken i ljudgenerering.

    5 cents...

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant fråga. Inte helt säker på vad som menas. Men om du gillar monoljuden du får fram ur dina syntar kanske en sampler i nån form kan vara nåt. Sampla ditt komplexa ljud, ta feta ackord och kanske skruva lite till i samplern.

    Det mesta passar väl in "överallt" om man ger sig fan på det och tycker just det är roligt. Däremot finns det säkert nåt som passar dig bäst i ditt flöde och uttryck.

  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag kommer nog lite från andra hållet. Att jag oftare tänker på ljud än musik. Oftare skruvar ett ljud för att klura ut hur man gör det och sen kanske det inspirerar till en låt.

    När jag köper en ny synth händer det att jag tvingar mig att göra en låt med bara den synthen. Alltså alla ljud från samma synth multitrackat. Det kan gå lite hur som helst. Men jag får träna på att ratta ljud och jag lär mig fort synthens styrkor och svagheter. Och jag tror just det att träna på att ratta sina synthar är lite samma grej som att öva på ett annat instrument. Du vet liksom när du behöver en gitarr och hur du vill att den ska låta. Men för att kunna spela det måste du öva. Samma med din synth. Att slöratta lite olika ljud är att öva.

    T.ex. med en Buchla 200e:

    https://youtu.be/Vs4lplCkOWk

    Eller med en Crumar Spirit (där jag remixat en låt av Oort Cloud Services)
    https://soundcloud.com/svensk-hushallssynth/awesomemans-megaremix

  5. #5
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    En nyttig övning, som vi hade här på 99an för några år sedan var utmaningen att skriva låt med enbart moduler från typ euro. Trodde aldrig jag skulle kunna göra det, men funkade!

    Det är inte så att jag gillar monoljud, men det är billigare att köpa monosyntar än poly,,, De tar mindre plats.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Typ en s2000 är billigt Tar lite plats men som sagt billigare än en bra poly. Mjuk-sampler tar ännu mindre plats, men det har jag inte testat själv.

  7. #7
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ en s2000 är billigt Tar lite plats men som sagt billigare än en bra poly. Mjuk-sampler tar ännu mindre plats, men det har jag inte testat själv.
    Av erfarenhet så går mjuka saker bort, av lite olika orsaker men mestadels den belöning som en synt med personlighet ger så fort man tar första trevande kontakt.

    Efter att ha läst om resonemang kring och lyssnat på ISE-NIN, så ligger kanske svaret där. Var finns syntarna som bara sitter i mixen, men som inte har eoner av fx och möjligheter, utan att därför bli ointressanta?

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tips, få besök! Förvånar mig alltid var andra gör med mina grejer, särskilt modularen iofs men även enklare maskiner, alla tänker lite olika och har sina tricks och knasiga idéer. Både folk som kan och inte.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/8kJWHZhCmRc

    Minnesplatser är ett måste. Måste nummer två är att inte ge upp. Denna låt består av en ny patch på en Roland D-70 som aktiverar bomber och granater & tempoinkonsekventa LFOn när man spelar lite hårdare. Att finna det som inte finns är poängen med syntar för mig.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Helt rätt. En monofon/ljud

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag tycker att jag lärde mig mer/kom vidare i ljudskruvandet när jag köpte och började använda synthar utan patchminne. (Och Polysix utan minnesbatteri i replokalen var grymt!)

    Det är en pågående process, men jag tror att jag behöver försöka släppa det där med total recall i ett låtprojekt. Spela in som audio och sedan skruva fram nästa ljud.
    Senast redigerat av android den 2022-10-25 klockan 20:24.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så gör jag alltid, åtminstone innan sessionen är slut. Min personliga nervositet gillar inte att ha en massa potentiell midi snurrande

  13. #13
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att jag lärde mig mer/kom vidare i ljudskruvandet när jag köpte och började använda synthar utan patchminne. (Och Polysix utan minnesbatteri i replokalen var grymt!)

    Det är en pågående process, men jag tror att jag behöver försöka släppa det där med total recall i ett låtprojekt. Spela in som audio och sedan skruva fram nästa ljud.
    Just så!

  14. #14
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag bygger grunder med trummor och bas/monoljud och sen är polysarna bara utfyllnad för mig och inte lika petigt med sound/interface men det måste såklart va kul att använda.

    Man kan ju ha midicontroller till datan och göra en bra template så kan man få lite mer feeling med mjukvara.

    Jag har också en svacka med inspiration just nu och också klurat på en polyfon och då har jag mest kollat på DSi,peak,deepmind och Waldorf M/irridium... dock så fastnar jag alltid för grejjer som gör ungefär samma ljud som nått jag redan har...

    Jag använder aldrig presets av nån anledning, även om man ibland skulle vilja så tar det emot i själen... Nollar oftast helt eller rattar vidare på förra låtens ljud, blir liksom snabbare i längden att bara börja om.

    Jag brukar ofta efter svackor tänka ut ett koncept och begränsa/sätta ramar och sen bara utföra det, spela in och få det färdigt så brukar det komma i rullning sen.

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Är nog, i alla fall delvis spot on. Släppa total recall

    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att jag lärde mig mer/kom vidare i ljudskruvandet när jag köpte och började använda synthar utan patchminne. (Och Polysix utan minnesbatteri i replokalen var grymt!)

    Det är en pågående process, men jag tror att jag behöver försöka släppa det där med total recall i ett låtprojekt. Spela in som audio och sedan skruva fram nästa ljud.

  16. #16
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Helt sant! Var länge sedan jag hade eller deltog i något juste häng och jam.

    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips, få besök! Förvånar mig alltid var andra gör med mina grejer, särskilt modularen iofs men även enklare maskiner, alla tänker lite olika och har sina tricks och knasiga idéer. Både folk som kan och inte.

  17. #17
    Martinsson
    Martinsson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vart man börjar kanske är mindre intressant än vart man tillslut hamnar, men visst vet man mindre om de bakomliggande mekanismerna när man startar med en preset, samtidigt kanske man kommer längre, inget rätt, inget fel.

    Min personliga favorit när det kommer till ljuddesign (med min ringa erfarenhet) är Korg Opsix, där går det relativt snabbt att gå från en template, en form av baseline där alla parametrar är default så att säga, till något avsevärt mer komplext i min erfarenhet och då blir det ju kanske lite roligare att utforska.

    Just nu känns det som att jag aldrig kommer släppa denna maskin även om den kanske kan anses som lite medioker/mellanmjölk när man ser vad en del håller sig med (horses for courses, jag är nybörjare) den liksom inbjuder till experimenterande, och det går realtivt fort att komma rätt nära det man vill ha.

    Jag är en pad fanatiker ska sägas, komplexa och diskret melodiösa ljudlandskap är min grej, hur krävande det är map. ljuddesign ska jag nog låta vara osagt men där är Korg Opsix klockren som jag ser det, men som sagt, jag är ny i detta, ta det i det perspektivet.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kom på tanken att vem vet? Det kanske inte är en analog poly du ens vill ha? Dags att testa en gammal roland-"rompler" kanske? Full med relativt bra ofta i grunden klyschiga ljud, som går att tweaka en del i synten, ännu mer genom effekter, ännu mer i DAW-spåret. Kommer garanterat komplettera de analoga ljuden Jag kan i alla fall finna det inspirerande, när jag lite tröttnar på det subtraktiva, att bara dubbla ett jävla panflöjtsljud med AAAAH-körer och spela nåt konstigt på och se vad som händer.

Liknande ämnen

  1. Jag är på djupt vatten - vilse i modulärpannkakan
    Av valsolo i forum Modularer & sånt
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2015-03-11, 10:23
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 18:15
  3. Hur hårt vågar man driva sin Rör-EQ?
    Av reverbsvansen i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 22:42
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •