Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 88

Ämne: Vad är din musikaliska hemvist?

  1. #1
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    Vad är din musikaliska hemvist?

    Vill inte skriva sönder Lightheads vinyler man behöver tråd men den fick mig att fundera lite. Jag har alltid sett 99an som ett tillhåll för företrädesvis techno-mackaroner. I många av våra egna musiktrådar är det ofta olika varianter av techno som presenteras. Men inser jag är allt för snäv här. Vi har helt klart en hel drös övervintade synthpoppare, en stor drös berlin-skole hippies, en del rockfolk. Nu vet jag ingen vill läggas i ett fack - vi är alla curlade i att tro att vi är unika. Men om du skulle lägga dig i ett fack - var hör du då främst hemma?

    Jag är kass på moderna genres så kommer inte generera en poll inledningsvis; utan tänkte vi kunde brainstorma fram genres som vi kan skapa en poll på? Är du med?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    1. Synthpop
    2. New wave
    3. Industri
    4. Goth
    5. Rock
    6. Svartrock
    7. Symfonirock
    8. Melodifestivalen
    9. Schlager
    10. Vispop
    11. Singer songwriter


    Fan, det här bli svårt. Finns ju 1000-tals subgenres till varje...

  3. #3
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den starka melodin står över sin påklistrade genre.

  5. #5
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha -ok, vi lägger ner den pollen. Kanske mer intressant med en diskussion runt hemvist. Jag tror dock genre är viktigt - vi gillar fack så leva helt genrelöst tror jag blir svårt.

  6. #6
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag envisas med att det finns en genre som kallas Synth, betydligt mindre pop, kanske ingen pop. Inte blippigt.Där klangerna är viktigast.

    Ambient electronic
    Glitch
    Noise

    Tror jag glider omkring mellan Spacesynth, Ambient Electronic och Berlin School.

  7. #7
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ju äldre jag blir desto mer ogillar jag genrer. Huruvida jag tycker musik är bra eller inte, kan inte dikteras av en genre. Det ligger på en helt annan nivå. Bort med alla genrer och låt sinnena bestämma. Om musiken berör mig och trycker på rätt knappar, får den kalla sig vad den vill. Ursäkta om det låter flummigt, men det är så jag tycker.

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, jag kanske var otydlig i inledningen - jag tänker mig främst på det vi lyssnar på och känner oss hemma i. Inte kanske den musik vi själva skapar. Eller - kanske är det ofta den samma - men inte självklart så.

    Ja, håller med er Kloon och PF - men för diskussionens skulle behövs ett genrebegrepp. Annars blir det Cartesisk produkt i denna tråd

  9. #9
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    en bra synthbasgång passar ju alltid in

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Rytm och bas.

  11. #11
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror dock genre är viktigt - vi gillar fack så leva helt genrelöst tror jag blir svårt.
    Har svårt att tro att detta skulle vara en absolut sanning. Kanske i tonåren, men inte i vuxen ålder och för alla. Tror att om man skulle göra en poll så vore det bra att ha en "12. Kan inte avgöra genre".

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Helt klart kategori:

    12. Samlare

    Jag har upptäckt att jag är betydligt mer intresserad av instrumenten, dess historia, arkitekturen och personerna bakom än jag är av musiken som kan göras med dem.

  13. #13
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    Det är nog lättare att hitta vad man vill välja bort ... dansband, t ex ...

  14. #14
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag lyssnar på musik, och allt däremellan! Viss musik och konstnärligt uttryck går rätt in i själen, annat studsar förbi. Det som studsar förbi brukar jag lite slarvigt kalla för, ”dansband”, ”storbandsjazz” och ”religiöst”. (Finns säkert någon genre ytterligare, men är ju bara min egna kategorisering).

    Resten lyssnar jag på, hyfsat frekvent! Men mest, om man skulle se vad som oftast lyssnas på.

    Kollagerock, metal, EBM, synth, Ambient elektroniskt, house, jazz.

    Från King Crimson till Herbie Hancock via Kraftwerk och Vangelis

    Det finns gott om plattor som får min fulla uppmärksamhet, inte för att de är musiken som bjuder in, nej det kan mycket väl vara hantverket. Finns några äldre plattor med Yes, är de bra? Njae,, men jäklar vad jag älskar dem!


    Så, genre är svårt! Betyder olika beroende på varför man använder kategoriseringen.

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kanske dåligt exempel; men tänkter på Bengans (skivbutik i Götet för er norrlänningar) LP-genres. För att vi kunder enkelt ska kunna hitta den del av skivbutiken där den musik vi eventuellt kan tänka oss köpa står. I tonåren gick jag tex alltid förbi hårdrocks-delen där bara pudelpermanent-skivomslag fanns Lite så jag tänker genre - okänd musik men borde vara något jag tänkbart kan tänkas gilla. Sannolikheten är inte noll - men extrem smal vad gäller dansband och mello tex

    (vem fan köpte en platta med ett omslag som detta hahaha)

  16. #16
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Då,, när man var ung.. då hade jag garvat åt omslaget och gått vidare till något seriöst, tagit SPK’s Auto DA fe och känt att det är märkligt med alla sjukt fula omslag, betalat och inte snabbt nog kunna komma he, för att lyssna och titta på det vackra, spännande och geniala omslaget jag nyss köpt.

    Typ 15 år senare kunde jag köpa en vinyl enbart för omslaget, och gärna de där som skavde mest. Har hittat en del kul plattor på det sättet i helt andra genre än jag tänkt mig

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske dåligt exempel; men tänkter på Bengans (skivbutik i Götet för er norrlänningar) LP-genres. För att vi kunder enkelt ska kunna hitta den del av skivbutiken där den musik vi eventuellt kan tänka oss köpa står. I tonåren gick jag tex alltid förbi hårdrocks-delen där bara pudelpermanent-skivomslag fanns Lite så jag tänker genre - okänd musik men borde vara något jag tänkbart kan tänkas gilla. Sannolikheten är inte noll - men extrem smal vad gäller dansband och mello tex

    (vem fan köpte en platta med ett omslag som detta hahaha)

  17. #17
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ser ut lite som Thomson Twins.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A4DFB4A9-BC77-4BEC-B548-6A71F1A5FF61.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	352,5 KB 
Id:	109036

    Same but different.

  18. #18
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Hehe. Jag gjorde just en lista här hemma med artister och genrer som jag inspireras av. Tanken var att kunna slå tärning när man kör fast för att plocka fram något bra från just denna artist/genre för att komma vidare. Det blev, efter en hel del rensning 144 olika (12 x 12), med genrer som medeltidsmusik, wienerklassicism, hip hop, black metal, elektroakustisk konstmusik osv och artister från ABBA och Beatles över Nick Cave, Kite och Opeth till obskyra techno-, drone- och noiseakter. Så det där med att beskriva sin musikaliska hemvist... ouch.

  19. #19
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Du skapade alltså en 12*12 matris? Har du graderat X och Y på något sätt? Frestande tanke föds här…

    Sedan är det bara att lyfta in Z också!

    Slumpa fram att jag i dag skall knåpa ihop en deathpop-hit av easy listening-karaktär. Kanske låter lite raljerande, men det är faktiskt intressant!

    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe. Jag gjorde just en lista här hemma med artister och genrer som jag inspireras av. Tanken var att kunna slå tärning när man kör fast för att plocka fram något bra från just denna artist/genre för att komma vidare. Det blev, efter en hel del rensning 144 olika (12 x 12), med genrer som medeltidsmusik, wienerklassicism, hip hop, black metal, elektroakustisk konstmusik osv och artister från ABBA och Beatles över Nick Cave, Kite och Opeth till obskyra techno-, drone- och noiseakter. Så det där med att beskriva sin musikaliska hemvist... ouch.

  20. #20
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt klart kategori:

    12. Samlare

    Jag har upptäckt att jag är betydligt mer intresserad av instrumenten, dess historia, arkitekturen och personerna bakom än jag är av musiken som kan göras med dem.
    Känner igen mig - min hemvist är klassisk musik. Syntar är mer ett samlarintresse.

  21. #21
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut lite som Thomson Twins.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A4DFB4A9-BC77-4BEC-B548-6A71F1A5FF61.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	352,5 KB 
Id:	109036

    Same but different.
    Haha- spot on Ja, image är ju en stor del av affären- så ju mer extrem desto bättre antar jag. Vad blir ditt nästa steg, Irja?

  22. #22
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skapade alltså en 12*12 matris? Har du graderat X och Y på något sätt? Frestande tanke föds här…

    Sedan är det bara att lyfta in Z också!

    Slumpa fram att jag i dag skall knåpa ihop en deathpop-hit av easy listening-karaktär. Kanske låter lite raljerande, men det är faktiskt intressant!
    Ja, precis en 12 12 matris. Nä jag graderade inte axlarna utan det är huller om buller men visst hade man kunnat göra något sådant.
    Faktum är att Z är något annat, nämligen en bild, en textrad, ett ämne eller något annat. Tanken är att välja den först och sedan slumpa fram två "influenser". Jag får förhålla mig väldigt fritt till dem - de är hjälpmedel, inte tvång. Men ja; det kan bli en bild på en sandstrand + Merzbow och Bach. Typ

  23. #23
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    HI-NRG

  24. #24
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Disco
    R&b
    Hiphop
    Soul

    - - - Uppdaterad - - -

    New age

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (vem fan köpte en platta med ett omslag som detta hahaha)
    Som Irja var inne på - raka av ena halvan av hårsvallet och mindre spray... Och en SH101 i näven istället

  26. #26
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har inte så mycket tid att lyssna men om jag har brukar det oftast bli

    blackened thrash metal

    Exempel
    https://youtu.be/aVq_qGkK5QM

    Annars gillar jag rätt blandat

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog lättare att hitta vad man vill välja bort ... dansband, t ex ...
    EXAKT detta tänkte jag skriva Då slapp jag

    För min del är genre bara en möjlighet till inspiration, variation och utveckling. Jag kan verkligen tänka "nu jävlar vill jag göra en synt/reggae/hårdrocks/funk/västafrikansk prog/indisk fusion/jazz-låt". Genren ger en de begränsningar man behöver för att kunna vara kreativ, s.a.s. Sen är det så skönt att ha några totalt olika låtar i olika genrer på gång samtidigt. När jag helt tröttnat för stunden på att hålla på, så byter jag till nåt annat och har full energi igen.

    Vad gäller lyssning så är det ungefär samma. Här snurrar kanske en Harry Belafonte, en Black Sabbath, en Nina Hagen, en Melanie, en Kraftwerk efter varann en vanlig dag.

  28. #28
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Jag växte upp som huvudsakligen jazz-pjatt och hårdrockare så jag har egentligen aldrig lyssnat på elektroniskt centrerad musik annat än för en smått ohälsosam fäbless för NES-musik.


    ...sen på senare år har en massa andrar genrer smugit sig in, ofta sådana jag ALDRIG ens skulle... eh, lyssnat på med tång(?) när jag var yngre. Det finns ju massvis med svinbra country tex!
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2022-10-21 klockan 12:36.

  29. #29
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Hemvist: klart och tydligt Postpunk.

    Sedan finns definitivt utsvävningar åt alla möjliga håll. Men ju mer jag analyserar faller det ofta tillbaka på rötter i postpunken i någon form, so there you go.

  30. #30
    klonqs avatar
    Veteran
    musik

  31. #31
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu får jag nog tvätta ögonen,, Va-tusan är en "Jarre-pjatt" tänkte jag,, hm kanske är det en sådan som jag själv? Hehe

    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag växte upp som huvudsakligen jazz-pjatt och hårdrockare så jag har egentligen aldrig lyssnat på elektroniskt centrerad musik annat än för en smått ohälsosam fäbless för NES-musik.


    ...sen på senare år har en massa andrar genrer smugit sig in, ofta sådana jag ALDRIG ens skulle... eh, lyssnat på med tång(?) när jag var yngre. Det finns ju massvis med svinbra country tex!

  32. #32
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Just nu är det mycket Arne Aligator.

  33. #33
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    musik

    Det är en allt för snäv genre!

  34. #34
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en allt för snäv genre!
    Men det är nog sanning, det enda jag kan producera är four on the floor men det jag lyssnar på är allt.

  35. #35
    poppops avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Försöker göra stenhård body men har det inte i mig. Resultatet blir alltid nån slags mysig skogstomte-synt. Så lägg till det om du ska göra en poll. Skogstomte-synt.

    Typ, såhär: https://soundcloud.com/driftcentrale...social_sharing

  36. #36
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Lyssnar på mycket olika musik men mest elektronisk musik. Förr mest syntpop, syntrock, new romantic, EBM och industrial och nu mest abstract, minimal, electro, ambient, ambient techno, experimental. Atom TM, Raster/Alva Noto, FAX/Namlook, Central Processing Unit, DMX Krew, Squarepusher, Ceephax Acid Krew, Anthony Rother, Future Sound Of London. Är genren då Electronic?

  37. #37
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Det är så enormt mycket olika beroende på humör. Jag älskar på allvar Burzums Filosofem lika mycket som St Etiennes Foxbase Alpha.

    Jag fyllde nyligen 50, och jag har börjat omvärdera till och med en del av den kommersiella 80-talsmusiken som man inte kom undan i tonåren. Ja, en del i alla fall. Exempel. Phil Collins In the Air Tonight, åtminstone tills de processade trummorna kommer in.

    Men de senaste två–tre åren har jag framför allt lyssnat in mig på jazz, framför allt Miles Davis elektriska period.

    Senaste upptäckten: Fela Kuti.

    Ska jag välja något slags hemvist för närvarande så är det Bill Laswells och Ulf Ivarssons musikaliska universum. Samt allt Brian Eno gjort genom åren.

  38. #38
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av poppop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försöker göra stenhård body men har det inte i mig. Resultatet blir alltid nån slags mysig skogstomte-synt. Så lägg till det om du ska göra en poll. Skogstomte-synt.

    Typ, såhär: https://soundcloud.com/driftcentrale...social_sharing
    Haha!

  39. #39
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, får mer tankarna till kaftan, rökelse, modularsynthar än svarta kängor och cargo-short där

    vi kanske skulle åka på turne, poppop. Gör ju också skogstomte-synth:
    https://soundcloud.com/le-cercle-rouge-1/1987a
    Senast redigerat av Frengus den 2022-10-21 klockan 13:56.

  40. #40
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det finns någon linje från kraut, till proto punk, till postpunk, new wave, trip hop, mörkare indie...
    Neu! - Bowies Berlinperiod - Simple Minds fram till New Golddream - Patti Smith - Kate Bush - Nick Cave - PJ Harvey - Portishead - Massive Attack...

    Där någonstans är min jordrikaste mylla där jag hittar näring för mitt eget skapande.

    Men jag har husgudar som ligger en bra bit därifrån också.
    Prince - Curtis Mayfield - Byrds t ex.

    Jag skulle ljuga om jag påstod att jag gillar musik från alla genres. Det gör jag inte.

    Väldigt mycket av det som kallas för "synth" tilltalar mig inte alls. Det finns saker jag gillar som brukar falla in under "synth", men som jag själv kopplar till något annat (lex Kraftwerk - det är kraut eller möjligen elektronisk musik).

    Jag kan definitivt känna in min musikaliska hemvist, det är svårare att förklara den.
    Senast redigerat av Irja den 2022-10-21 klockan 14:15.

  41. #41
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av poppop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försöker göra stenhård body men har det inte i mig. Resultatet blir alltid nån slags mysig skogstomte-synt. Så lägg till det om du ska göra en poll. Skogstomte-synt.

    Typ, såhär: https://soundcloud.com/driftcentrale...social_sharing
    Det där var ju svinfint! Låter 70-tal på nåt vis. Plysch-mys!

  42. #42
    olivettis avatar
    Veteran
    Kraut vad allt det innebär.
    PROG/progressive rock 70-77

    mer utförligt så blir det...

    Krautrock/tyskt
    Faust, Tangerine Dream (Franke,Froese & Baumann), Cluster,
    Qluster, Kraftwerk, Amon Düül II, Can, Holger Czukay, Neu!
    Popol Vuh, Klaus Schulze,
    Prog/Progressive rock
    Genesis (Gabriel eran) Pink Floyd, Gentle Giant,
    E.L&P (upp till o med Brain Salad surgery) Yes (upp till o med Relayer)
    King Crimson, Robert Fripp, Cardiacs,

    Övrigt
    Magma, Henry Cow, Magazine, Simple Minds (första fem albumen), Bill Nelson,
    10cc (Fyra första albumen) Godely&Creme, Laurie Anderson, XTC, Zappa,
    Devo, Bowie, Brian Eno, Art Bears, YMO, Univers Zero, Twice a Man, Talking Heads,
    Wendy Carlos, Delia Derbyshire, WHITE BIRCHES, Linton Kwesi Johnson, Hello, Vangelis,
    Stina Nordenstam, Gong, Edward Artemiev, Pere Ubu, Captain Beefheart,
    Steve Harley & Cockney Rebel, Blue For Two, David Sylvian, Fever Ray, The Knife, Fiktion,
    Zebra, Slapp Happy, The Residents, Snakefinger, Jon Hassel, Roxy Music,

  43. #43
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Punk.

  44. #44
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...sen på senare år har en massa andrar genrer smugit sig in, ofta sådana jag ALDRIG ens skulle... eh, lyssnat på med tång(?) när jag var yngre.
    När man var yngre (80-talet)... musikvalet avgör ens livsstil, attityder etc... När man är äldre... bra musik är bra musik oavsett genre, och man har ingen fasad att upprätthålla längre Sedan finns det fortfarande saker jag inte skulle ta i med tång, men det är för de helt enkelt suger (oerhört subjektiv värdering såklart...) Jag lyssnar på all musik med själ (i mina öron), där själ kan vara stämningen, en melodi eller tonen i ett visst instrument osv osv....

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    Har alltid lyssnat och gillat och/eller inspirerats av många (och olika) "stilar" i den stora musikaliska webben. Ibland hittar man substans, oftast mest tomhet, på samma vis som den kosmiska webben... Har skaffat mig känsla och "vetskap" om vad jag gillar och inte (och varför). När man sedan (statistiskt sett) har färre år kvar än vad det tar för en synt att räknas som vintage så inser man att tiden är för kort för att irra i mörkret när det finns så mycket både ny och gammal substans att utforska

    Gemensamt är att ursprunget finns i en mänsklig röst (eller en grupp - musik är oftast ett samspel) som uttrycker - kommunicerar - något, genom munnen eller genom ett intimt interagerande med sina instrument. Kan gärna vara i kombination/kontrast med något mekaniskt/maskinellt - men ta bort den direkta interaktionen ur sammanhanget så är det helt substanslöst IMHO.

  46. #46
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Väldigt svår fråga. Jag lyssnar mest på ny musik.
    Mycket av det skulle kunna falla in i någon av kategorierna nedan utan någon speciell ordning:
    -Avskalad folk/country doftande rock (Bonnie Light Horseman/Big thief)
    -Lite skruvad IDM/techno/acid/house (Aphex twin/Joy Orbison)
    -Nutida singer/songwriters (Feist/Frida Hyvönen)
    -Postpunk (Talking heads/Idles)
    -Elektronisk/synth popmusik (Sylvan Esso/Charlie XCX)
    -”Lekfull” hip-hop (Danny Brown/Kendrick Lamar)
    -Krautigt/funkigt gung (Khruangbin/Exorcist GBG)

  47. #47
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nästan allt som stod under facket "synth" i skivbutikerna för begagnat i Skåne och under "tekno"* hos dito i Köpenhamn.

    Min inkörsport till tyngre missbruk var DM och Kraftwerk men tidigt slirade jag in i belgiska vågens EBM och brittisk goth. New wave och postpunk dök tidigt upp som en konsekvens av detta. Jag drog gränsen vid alltför generisk och sliskig "synt" som Modern Talking och Wang Chung. Under 90-talets CD-hysteri köpte jag vinyl räknat i tiotals kilo på årsbasis och ungefär samtidigt öppnade internet dörrarna för mer grävande i historien och det som brukar kallas minimal synth blev ett fokus. Jag har också en djupt rotad "folknerv" som får blomma så länge det är deppigt, mörkt och härligt.

    Så, när folk frågar vad jag lyssnar på idag brukar jag säga att jag var synthare en gång och det hänger kvar smakmässigt.



    * Ca 1990. Några år senare började det domineras mer av det vi idag kallar techno och det är inte lika ofta min påse.

  48. #48
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Mitt lilla ickefack är nog "danspop gjord på elektroniska instrument". Jag fattade aldrig DM, Cure eller U2 när dom var som störst och var aldrig bekväm i svart långrock, snöade aldrig in på nåt helt minimalt. Däremot PWL-12or, Trummaskinsdriven melodisk pop, gaydisco, eurobreakdance/Hi-nrg, DJ-verktyg. Senare EBM, och hårdsynth när jag blev 20+ och då sög jag in hela DM och Kraftwerks kataloger också. Min synt blommade lite sent kan man säga och jag går fortfarande hellre på smarta harmonier än oväsen.

  49. #49
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Verkar som många av oss har haft någon form av vågrörelse - klart intressant! Det inser jag att jag också haft. Har på inget sätt liknande stor vinylsamling som tex MP; men när kan tittar igenom mina plattor inser jag att det är en hel del som stått ospelat i 20+ år och sannolikt går till nästa generation ospelade. Handlar främst om industri och noice eller allt för skräniga saker som mina gamla öron inte tål längre. Ok; gamla kollaps med Neubauten fungerar fortfarande.. men mycket som man gillade 80-90 är inte njutbart längre.

    Inser ju äldre jag blir ju mer klassisk "rock" blir det - som the Cure, The mission - men också som flera andra nämnt - 99orna Jenny och Fredrik i White Birches/solo. Sen har nymodigheter som Darkher och Chelsea Wolfe smugit sig på. Lyssnar väldigt sällan på "synth" längre; skäms nästan säga jag lyssnar mer på Lana Del Rey än Depeche, Kraftwerk eller Schultze Brutal coldwave som Lycia är också ett guilty pleasure under tunga höstdagar. Missat dem? Frappera dig med underbara Baltica och känn dina armar och ben sakta frysa till is


    https://youtu.be/UuVSw4uDj5w

  50. #50
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lycia stötte jag på via en samling jag recenserade 1994. Mysigt och bra. Hela skivan var okej. En grej från Projekt tror jag…

    Japp: https://www.discogs.com/release/1532...rojekt-Sampler

  51. #51
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Pratar vi som konsument eller musiker nu?

  52. #52
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pratar vi som konsument eller musiker nu?
    Nu kan jag bara tala för mig själv, men både och. Det jag kallar min mylla (eller musikaliska hemvist då) kan nog kokas ner till det som format mig som skapande musiker. Inte som något jag lagt karbonpapper på, men utan den myllan hade jag garanterat gjort saker som skulle ha låtit annorlunda.

  53. #53
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ingen vill leka din lek frengus, men jag vill!

    Om man måste välja skivavdelning på en välsorterad skivaffär så får man nog in det mesta som jag gjort under mappen breakbeats utan att det drar iväg för mkt.

    Det jag gör och lyssnar på skulle kanske gå in i dessa musikaffärsgenrer:
    - Blues
    - Jazz
    - Soul
    - Disco / Funk
    - Electronica
    - Breakbeats
    - Ambient
    - Rock

    Om jag måste välja en enda.. Hmmm..
    Jag tänker ändå BREAKBEATS
    Tänker att allt jag gör går att få in där på ett eller annat sätt. Allt jag spelar akustiskt skulle kunna vara samplingar, tror det mesta hade gått att få in. Och det elektroniska jag har gjort har alltid varit influerat av breakbeats på något sätt.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnar på mycket olika musik men mest elektronisk musik. Förr mest syntpop, syntrock, new romantic, EBM och industrial och nu mest abstract, minimal, electro, ambient, ambient techno, experimental. Atom TM, Raster/Alva Noto, FAX/Namlook, Central Processing Unit, DMX Krew, Squarepusher, Ceephax Acid Krew, Anthony Rother, Future Sound Of London. Är genren då Electronic?
    Enya är rave

  55. #55
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Bakgrundsmusiken i gamla Bamse-filmerna.

  56. #56
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Punk

  57. #57
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Punk
    Det här är bästa svaret och du vinner tråden tillsammans med hen som svarade samma innan.

    Fan att man ska vara en sån tönt!

  58. #58
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bakgrundsmusiken i gamla Bamse-filmerna.
    Hittade nu: Sten Carlberg tydligen. Samma som skrev ”Sommar, sommar, sommar”!

  59. #59
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade nu: Sten Carlberg tydligen. Samma som skrev ”Sommar, sommar, sommar”!
    Sten Carlberg, tror jag!

    - - - Updated - - -

    Haha fan! Sen.

  60. #60
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är bästa svaret och du vinner tråden tillsammans med hen som svarade samma innan.

    Fan att man ska vara en sån tönt!
    +1
    Fast punk var det sista jag var

Liknande ämnen

  1. Vad är din favoritfunktion i ableton 10?
    Av junologue i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 00:38
  2. Vad har din modular kostat?
    Av 99JJQ i forum Modularer & sånt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2015-08-22, 12:06
  3. vad är på gång i din musik just nu?
    Av imported_pussy i forum Allmänt om musik
    Svar: 1258
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 15:27
  4. Vad tycker din omgivning om din musik?
    Av encore i forum Allmänt om musik
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •