Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Ableton Note - app till din halvsmarta telefon

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Ableton Note - app till din halvsmarta telefon


    https://youtu.be/smJZcWwJsOw

    Pytte-ableton till telefonen! Jag har betatestat, men min telefon är fem år gammal så jag vet inte om den presterar som den ska. Men funkade rätt fint! Det coola tycker jag är att man kan skissa på något på bussen på väg till studion och sedan överföra skissen till datorn och vanliga Ableton när man är framme.

    https://www.ableton.com/en/note/

  2. #2
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    oerhört intressant!

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Väldigt intressant, framförallt som du säger att man kan fortsätta i Live. Synd att jag inte har Live 11 än, vilket verkar krävas för överföring. Känns som att jag missar en viktig del med det då.

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Cool! Den kommer jag testa.

    Appen sägs vara 4 år gammal på appstore. Antar att det är utvecklingstiden inkluderad?

  5. #5
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool! Den kommer jag testa.

    Appen sägs vara 4 år gammal på appstore. Antar att det är utvecklingstiden inkluderad?
    Nja, det står väl att du som användare bör vara över 4 år?

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Skoj!

  7. #7
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Kul! Ska testas

  8. #8
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Synd om Androidanvändarna som inte kan använda den.

  9. #9
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd om Androidanvändarna som inte kan använda den.
    exakt.
    just nu svär jag mig hes för att när jag det äntligen finns en vettig användning för min iPad, som mest tagit plats i en låda, tydligen inte kan uppdateras till ett tillräckligt färskt operativsystem.

  10. #10
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd om Androidanvändarna som inte kan använda den.
    Det är väl knappast okänt att Android är krångligt att utveckla till? Tänker det är något man som musiker/producent/osv tar i beakting när man väljer telefon. Väljer bort app-biblioteket för att få saker på "sitt" sätt. Så synd om vetitusan...

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl knappast okänt att Android är krångligt att utveckla till? Tänker det är något man som musiker/producent/osv tar i beakting när man väljer telefon. Väljer bort app-biblioteket för att få saker på "sitt" sätt. Så synd om vetitusan...
    Ja, det är klurigare att utveckla musikappar till Android, men vad har det att göra med att det är synd om Androidanvändare som inte kommer få möjlighet att använda appen? Man kan ju av lite olika skäl inte vilja stöda Apple.

  12. #12
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl knappast okänt att Android är krångligt att utveckla till? Tänker det är något man som musiker/producent/osv tar i beakting när man väljer telefon. Väljer bort app-biblioteket för att få saker på "sitt" sätt. Så synd om vetitusan...
    Ett stort företag som ableton borde la dock kunna lösa det eller? Lite tekniskt krångel är ju ingenting mot att de potentiellt missar en stor del av sina användare

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Musikappar är inte bara svårt att göra för Android, utan snudd på omöjligt. Android är inte optimerat för låglatens i grunden, och även om det finns en och annan enhet som är hygglig på det ändå så återstår tusentals modeller som det inte skulle fungera alls på. Det skulle generera galna mängder support och arga användare.

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, det står väl att du som användare bör vara över 4 år?
    Skojar du! Jag har alltid trott att det är appens ålder som står där. Haha! Kanske är den svenska översättningen som är lurig, men med formuleringen och placeringen av den informationen har jag blivit grundlurad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4200.jpeg 
Visningar:	56 
Storlek:	236,9 KB 
Id:	109005

  15. #15
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikappar är inte bara svårt att göra för Android, utan snudd på omöjligt
    Asså? FL, bandlab och Cubase har ju androidappar som verkar funka bra, även fast de är lite mer begränsade än IOS-motsvarigheterna. Att en konsuments lur är apa är väl egentligen användarens problem, inte utvecklarnas? Jämför med utveckling för PC - man anpassar ju inte en fullfjädrad DAW för de sämsta cpu:erna, utan man utvecklar ju en produkt som kräver att användaren ändå har en helt ok dator.

    Som sagt, om många andra DAW:s redan har fungerande appar för android, så är det väl egentligen ingenting som hindrar ableton

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Problemet är att Android inte är bra på det helt enkelt. Även en modern och bra telefon kan vara dålig när det kommer till realtidsapplikationer. Jag vet inte om något hänt på sistone, men för ett par år sen var det väl egentligen bara en eller ett par modeller som dög till musikapplikationer, och Samsungs top of the linemodeller ingick inte i det utbudet.

  17. #17
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Umm asså jag brukade göra svinmaxad musik på caustic (reason-klon) på en sån skit-mobil man fick gratis av telia typ 2014. Vad är det för sorts applikationer du syftar på, om mini-dawar funkar felfritt på ruskigt dåliga mobiler?

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Är du nöjd är jag nöjd.

  19. #19
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du nöjd är jag nöjd.
    haha, fattar bara inte riktigt vad du snackar om. Folk utvecklar ju musikappar för android hela tiden, å det skulle de ju knappast göra om situationen var fullt så hopplös som du beskriver den

  20. #20
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Umm asså jag brukade göra svinmaxad musik på caustic (reason-klon) på en sån skit-mobil man fick gratis av telia typ 2014. Vad är det för sorts applikationer du syftar på, om mini-dawar funkar felfritt på ruskigt dåliga mobiler?
    Trackade du i realtid, eller tryckte du bara in noter i en grid?

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad sägs om att bryta ut "det går minsann inte att göra musikgrejer på android" och "det gör det visst, kolla på det här" till en egen diskussion?

  22. #22
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Trogen kund som jag är köpte jag appen direkt när jag såg eposten från Ableton.

    Tyvärr lackade jag ur snabbt på gränssnittet för att redigera noter i clips. Nu känns det som ett förhastat köp. Jag är ju väldigt nöjd med Korg Gadget, och behöver inte någon enklare mobil DAW som saknar funktioner.

    Jag måste nog ge Note en chans, men första intrycket var som sagt inte bra.

    Är det någon annan som jämfört med Gadget och är nöjd med Note?

  23. #23
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad sägs om att bryta ut "det går minsann inte att göra musikgrejer på android" och "det gör det visst, kolla på det här" till en egen diskussion?
    Haha jag tror inte vi behöver diskutera så mkt mer, eller vi kan ju styra tillbaka diskussionen till ämnet genom att säga så här:
    Även fast det innebär kompromisser och kanske inte funkar klockrent på alla lurar, så tror jag ändå det skulle vara väldigt uppskattat om dom gjorde en android-port

    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    första intrycket var som sagt inte bra.
    ...eller det kanske inte spelar nån roll om det inte är nåt å ha ändå

  24. #24
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trogen kund som jag är köpte jag appen direkt när jag såg eposten från Ableton.

    Tyvärr lackade jag ur snabbt på gränssnittet för att redigera noter i clips. Nu känns det som ett förhastat köp. Jag är ju väldigt nöjd med Korg Gadget, och behöver inte någon enklare mobil DAW som saknar funktioner.

    Jag måste nog ge Note en chans, men första intrycket var som sagt inte bra.

    Är det någon annan som jämfört med Gadget och är nöjd med Note?
    Jag har båda och gillar Gadget men tycker det är två helt olika typer av appar. Har inte hunnit testa så mycket av Note än men så här långt verkar det mest vara ett ”skissblock”. Verkar rätt kul och jag gillade iden med att man kan spela in noter och sen välja om man vill lägga till det man spelar in eller så försvinner det av sig själv. Men nja. Jag håller nog med så här långt att det finns betydligt bättre appar man kan använda. Men ska ge det en chans. Om du inte vill ha appen kan du göra ett återköp hos Apple.

    Off topic: iOS fungerar väldigt mycket bättre än Android när det kommer till musikappar. Det går inte att komma ifrån. Sen om det är pga att utvecklarna är mutade av Apple eller att det är lättare att göra dom på deras plattform har jag ingen aning om.
    Senast redigerat av Keiowas den 2022-10-19 klockan 07:34.

  25. #25
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har bara provat detta i fem minuter. Relaterade det inte ens till Gadget, men visst kanske det har något överlapp. Kommer nog leka runt en del i det, för det har potential. De tre medföljande demoprojekten är riktiga disablers för mig i alla fall. Kommer ta bort dem om det går och försöka glömma att jag hört dem.

  26. #26
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har macOS ändrat något på sistone? För i studion kör jag en åtta år gammal iMac och det funkar alldeles utmärkt. Mjukvara jag köpt till macOS är bland annat Ableton, Cubase, allt SoundToys, Native Instruments Komplete, ett stort Arturia-paket, en massa Softube och en jävla massa annat. Inget av detta är något jag prenumererar på utan det är betalt om klart. Vad missar jag?
    Se dig omkring lite.

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Senaste Ableton rullar även på 12 år gamla Maccar

    Edit: Apple själva är dock lite elaka så för att köra senaste Logic får Maccen inte vara äldre än 9 år
    Senast redigerat av hasse_fx den 2022-10-24 klockan 00:04.

  28. #28
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Har haft kul med den under miniturné nu på helgen

  29. #29
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Nån som klurat ut om man kan ändra notlängd på något sätt?

  30. #30
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som klurat ut om man kan ändra notlängd på något sätt?
    Nä men är också nyfiken på just den

  31. #31
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Ett gäng inlägg flyttades hit: https://www.99musik.se/showthread.ph...5ligt-om-Apple

Liknande ämnen

  1. Anamorfisk lins till telefon
    Av mad.gibbon i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-03-08, 09:50
  2. Surfa laptop via mobilen /fixar din telefon det.
    Av Modellear i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 11:00
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:45
  4. Ljudformat till Vodafone-telefon
    Av popartpopeye i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •