Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Läsa ut plugin-information från Logic-filer?

  1. #1
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Läsa ut plugin-information från Logic-filer?

    Jag har en del äldre projektfiler för Logic Pro 9 som har många år på nacken nu och vars miljö de är skapade i inte finns kvar. Även om jag har en installation av Sierra (10.12) kvar med Logic 9 så saknar jag flertalet av de plugin som ingår i projekten då de är skapade i äldre OS och alla är inte ens kompatibla ens med Sierra. Som om inte det vore nog är dessutom de plugin jag använt många kopplade genom Automap för att använda styrning från Novation-klaviatur vilket då ses som ett annat plugin än det original jag har tillgängligt. Med andra ord så saknas många plugin om man öppnar filerna.

    I några av dessa äldre projekt finns det dock intressanta idéer som jag gärna skulle vilja gå tillbaka till och göra om nu när jag fått lite mer erfarenhet och tror det kan vara värt att lägga lite tid på att förbättra. Men då dessa projekt är från en tid innan jag fått någon struktur på mitt skapande så är i princip hela processen med mix och master (väldigt förenklad sådan) gjord i samma projekt direkt med plugin. Så allt jag har från dessa projekt-filer är i bästa fall en export av slutresultatet och annars allt bara i Logic-filen (med tillhörande filer i samma mappstruktur som väl är).

    Men om jag nu skulle vilja öppna upp ett sådant projekt och jobba vidare med, kan jag läsa ut alla inställningar för vardera plugin på något sätt? Till exempel för att öppna i en miljö där pluginen finns men utan Automap-kopplingen, eller där jag har uppdaterad version av pluginet så att jag skulle kunna få fram samma ljud igen även om inte Logic ser det som rätt plugin. Jag tänker att den data jag är intresserad av finns lagrad på något sätt i Logic-filen, men går den att komma åt och läsa ut? Eller måste jag ha en nästan identisk miljö för att kunna komma åt det jag söker så att det laddas in i aktuella plugin direkt? Vad har jag för val?

  2. #2
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det verkar dessvärre inte vara möjligt att komma någon vart i detta då jag kunnat hitta ytterst få fall av andra som försökt gå på djupet i datan lagrad i .logic-filer. Men vad jag kunnat hitta är att .logic-filerna är en iso-fil så att döpa om de till .iso gör det till en mapp där man kan komma åt innehållet och där i finns det en fil med namnet "documentData" som dessvärre är en binärfil. Även om det går att öppna med en texteditor och se viss information i klartext så är ju binärfiler mer eller mindre omöjliga att tolka om man inte vet hur informationen är lagrad.

    Så med andra ord verkar den enda lösningen vara att försöka återskapa den miljö filerna är skapade i för att komma åt informationen från använda plugin etc.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Exakt så man får göra med gamla cubase också. Återskapa äldre datormiljö för att sen öppna gammalt projekt, som i sin tur kommer klaga på specifika saknade pluggar. Men inte förrän då tyvärr.
    Det behöver ju inte ens gå att köra ordentligt, bara det är en gammal DAW som ska öppna sin egen fil, så kan man få ut info och sen importera gammalt projekt in i ny DAW med rätt pluggar.

  4. #4
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Spar gamla systemdiskar när du uppdaterar. Man kan boota från extern o få allt som det va vid tillfället. Om man nu har en dator som stödjer det gamla oset

Liknande ämnen

  1. VSTi som kan läsa Emax filer?
    Av drifter7508 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-10-10, 21:22
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 18:23
  3. Hjälp att rädda information från SIM-kort
    Av Matte B i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 11:55
  4. Logic 7 filer till Logic 5 filer
    Av -Baltazar- i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •