Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Befaco ACDC

  1. #1
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    Befaco ACDC

    Överväger en Befaco ACDC för att köra 4 kanaler till datorn, men känner spontant att 16 bit är lite B 2022. Snälla, berätta för mig varför jag har fel!

  2. #2
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Vill du att vi ska säga att du borde köra 8 bitar istället för att det är coolt, eller att du har missuppfattat och att 16 bit är det absolut trendigaste? Eller som jag känner, skit i det, köp det du vill ha.

  3. #3
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Vad jag undrar över är väl varför jag inte skulle behöva 24 bit som varit brukligt för audio interfaces de senaste 15-20 åren?

  4. #4
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Fortsätter på tråden trots att jag har en annan fråga, gäller nämligen också Befaco AC/DC.

    Jag undrar om det är någon mer här som har den och som lyckas skicka CV med den (från dator)? Jag har inga problem med ljud både in och ut, men har som sagt inte lyckats skicka CV ännu vilket typ var 99% av anledningen att jag köpte AC/DC.

    Känns som det borde vara något busenkelt jag missat.

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har inte specifikt den, men en ES-9 som är typ samma grej. Vad har du gjort för att testa?

    För att skicka cv från datorn behöver du mjukvara för det. Jag har mest kört VCV Rack, men Silent Way, Ableton CV Tools eller Bitwig borde också funka.

  6. #6
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att skicka cv från datorn behöver du mjukvara för det. Jag har mest kört VCV Rack, men Silent Way, Ableton CV Tools eller Bitwig borde också funka.
    Jag har kört SuperCollider, samma kod som funkat med MOTU ljudkort. Både MacOS och SuperCollider känner igen ljudkortet utan problem. Det är bara CV som inte går igenom.

    Superbra tips med VCV Rack för det råkar jag ändå ha installerat, någon speciell modul du rekommenderar för att testa?

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Patcha in en LFO direkt till en utgång (dvs ingång på den virtuella ljudinterfacemodulen) och se hur de beter sig.

    Jag hade problem med CV på min ES-9 tills jag förstod att man kan aktivera DC-filter per utgång, och att de är aktiverade som standard. Kanske din modul har någon liknande styggelse?

  8. #8
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patcha in en LFO direkt till en utgång (dvs ingång på den virtuella ljudinterfacemodulen) och se hur de beter sig.

    Jag hade problem med CV på min ES-9 tills jag förstod att man kan aktivera DC-filter per utgång, och att de är aktiverade som standard. Kanske din modul har någon liknande styggelse?
    Är inte säker att jag fattar. Eller jag är rätt säker att jag inte fattar Menar du att jag ska patcha en LFO från mitt Eurorack genom ACDCn och in till VCV-rack i datorn? Det blir ju inte CV utan signal om LFO?

  9. #9
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Glöm min fråga, jag tror jag fattade. Skriver här ifall någon annan förvirrad stöter på detta.

    Jag kopplar en LFO i VCV-rack till virtuella mixer in VCV-rack (förslagsvis utgång 1), där jag ställt in ACDC som ljudkort. Kopplar sedan utgång 1 på ACDC:n till VCO (på mitt Eurorack). Och bingo det funkade faktiskt som förväntat.

    Blir nog bakläxa på SuperCollider med andra ord...

  10. #10
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Eller glöm vad jag skrev - det funkar sjukt dåligt Lägger av efter ett tag och bara sprakar. Kommer lite random tillbaka igen. Ahh suck.

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har du något oscilloskop? Lättare att se vad som händer visuellt än att lyssna efter förändringar.

    Om inte, så har du faktiskt ändå ett i VCV Rack. För att använda det får du patcha en LFO (eller vad som helst) i VCV till en ingång på din virtuella mixer, och en utgång från den virtuella mixern till oscilloskopmodulen. Så får du dra en fysisk patchkabel på din ACDC från den valda utgången till den valda ingången. Det kräver ju dock att hela kejdan funkar med både in- och utgångar.

  12. #12
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    En stilla undran i förbifarten... Har du försäkrat dig om att modulen har tillräckligt med ström? Det är en ganska hungrig modul.

  13. #13
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du något oscilloskop? Lättare att se vad som händer visuellt än att lyssna efter förändringar.
    Inget externt oscilloskop, men Mordax DATA som redan betalt sitt pris i guld i det här härket. Jag blir verkligen inte klok på hur sakerna beter sig, och problemet är att jag inte riktigt vet var det spökar - är det ACDC själv som strular, eller utgångarna på datorn eller vad...

    Har testat en massa olika saker och tagit screenshots och videos. Här ett av testerna, se video:

    • Jag skickar en triangel-LFO på 1Hz från VCV-LFO till OUT1 på ACDC.
    • Den skickas även till ett VCV-SCOPE (blå graf) och vidare till OUT4 på ACDC. (I teorin bör dessa vara exakt lika.)
    • OUT1 på ACDC skickar jag till IN1 på DATA oscilloskop (grön graf - som vi ser är de allt annat än lika).
    • OUT1 på DATA skickar jag till IN1 på ACDC. Denna skickar jag till VCV-SCOPE (grön graf - denna ser likadan ut som på DATA) och ut igen till OUT3 på ACDC. OUT3 ACDC går till VCO1 (A-111-4 första OSC). Från VCO1 skickar jag triangel IN3 på DATA (röd våg).
    • OUT4 ACDC går till VCO2. Från VCO2 skickar jag triangel till IN4 på DATA (gul våg).


    Av resultatet får jag intrycket att ACDC inte skickar kontinuerlig DC som CV, utom liksom triggers eller små gates.

    https://www.youtube.com/shorts/umeY5GzunLQ

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-03-01 kl. 15.20.05.png 
Visningar:	11 
Storlek:	408,6 KB 
Id:	111483
    Senast redigerat av TigerMM den 2023-03-01 klockan 16:36. Anledning: uppdaterat med bilder för tydlighet

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Spännande, men inte på det bra sättet. Är det något som händer som du kan koppla till när de små blipparna skickas? Något som påverkar hur ofta de kommer?

  15. #15
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande, men inte på det bra sättet. Är det något som händer som du kan koppla till när de små blipparna skickas? Något som påverkar hur ofta de kommer?
    Bra fråga, jag tänkte det också, typ någon annan modul som bråkar och skickar bös ut på bussen eller så. Men har inte kunnat hitta något i racket i alla fall.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Får modulen tillräckligt med ström?

  17. #17
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får modulen tillräckligt med ström?
    Ja, har svårt att tänka mig annat. Enligt ModularGrid drar jag 1151mA +12V och 557mA -12V. Min PSU ska klara 1500mA på båda. Siffrorna gäller dessutom med hörlursförstärkaren på, så "egentligen" förbrukar jag ännu mindre (1021mA +12V)

  18. #18
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Testa med någon annan mjukvara än VCV för att skicka ut en vågform?

  19. #19
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa med någon annan mjukvara än VCV för att skicka ut en vågform?
    Jag testade med Bitwig och inbyggda HW CV Instrument, blev jättekonstigt det med. Här en video där jag testade tuner-funktionen på två VCO. Grön graf = CV från ACDC (från Bitwig), rosa graf = VCO.


    https://youtu.be/8RKdizZQNVw

    Ska testa att sätta den på annan plats i racket, och även testa med annan dator ifall det är knas på USB:n.

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kan du mäta 12V-banan i drift och se att den verkligen är 12V?

  21. #21
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du mäta 12V-banan i drift och se att den verkligen är 12V?
    Oh! Bra idé, ska testa i morgon. För det klarar väl en vanlig multimeter?

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja. Se bara till att inte kortsluta något.

  23. #23
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Ser matningen korrekt ut så låter det som att det är ett hårdvarufel på CPU-kortet. DACen ser ju att antingen skicka ut förväntad spänning eller ingenting alls. Det känns som ett "digitalt" problem eller att de kanske missat att montera någon avkopplingskonding. Det kanske går att få ledtrådar till vad det kan vara om man som jgb föreslog ovan kan se om det sker periodiskt, både när det inträffar och längden på felen (eller omvänt när det fungerar), eller om det är helt slumpmässigt. Men svårt utan ett oscilloskop förstås. Det är nog bara att kontakta Befaco och/eller göra en RMA till stället där du köpte modulen.

  24. #24
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Se bara till att inte kortsluta något.
    ok nu blev jag orolig, får nog läsa på lite mer

    Och tack för input knarr också. Jo, jag är nog på gränsen av min egen felsökningsförmåga. Ville bara vara säker på att det inte är någon av mina andra delar (case, Mac, andra moduler) som det är fel på innan jag går vidare med ev. reklamation. Det är ju ett helt nybyggt system så jag vet ju inte hur det brukar bete sig. Mer än att allt annat verkar funka fint och som förväntat.

  25. #25
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Orolig ska du inte vara. Bara försiktig. Om du mäter direkt på bussen så är det lätt att nudda fler pinnar med proben. Gör inte det!

    Jag skulle ha kopplat in en kabel på bussen och mätt i kontakten på den. Om min prob var för tjock skulle jag stoppa in någon smalare ledare i kontakten, typ en tjockare knappnål eller benet på ett motstånd eller nåt, för att komma åt. Då minskar risken för kortslutning avsevärt.

  26. #26
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orolig ska du inte vara. Bara försiktig. Om du mäter direkt på bussen så är det lätt att nudda fler pinnar med proben. Gör inte det!

    Jag skulle ha kopplat in en kabel på bussen och mätt i kontakten på den. Om min prob var för tjock skulle jag stoppa in någon smalare ledare i kontakten, typ en tjockare knappnål eller benet på ett motstånd eller nåt, för att komma åt. Då minskar risken för kortslutning avsevärt.
    Jamen toppen, stort jättetack!! Det ska jag nog klara av. Annars är jag inte värd modular

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Exakt! Vet man inte hur bränd kisel luktar är det bättre att hålla sig till Garageband.

  28. #28
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt! Vet man inte hur bränd kisel luktar är det bättre att hålla sig till Garageband.
    Haha

    Landade mellan 11,82V och 11,95V så jag antar det får anses godkänt.

  29. #29
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja. Är det när alla moduler är igång?

  30. #30
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Är det när alla moduler är igång?
    Yes, alla igång.

  31. #31
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Mmmkay. Då börjar det luta åt hårdvarufel. Jag skulle kanske ändå prova i grannens eurorack innan jag öppnade ett ärende.

  32. #32
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Det bär mig i princip emot att bumpa en gammal tråd, men någon gång i framtiden kanske någon person får samma problem som jag hade och då kan det ju vara trevligt att veta lösningen.

    Problemet var antagligen att jag körde via USB-hub mellan datorn och ljudkortet. Jag skaffade en USB-B till USB-C kabel istället för den USB-B till USB-A som följde med ljudkortet och nu funkar det utan problem att skicka CV på alla fyra kanaler.

    Tack alla som engagerade sig i problemet, guld värt och jag lärde mig trots allt ett par tre saker på vägen.

  33. #33
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Oh! Efter allt strul jag haft med USB-ljudkort borde ju det ha varit min första fråga. Haha! Hubb till ljudkort är dödsdömt. Verkligen glädjande att du identifierat och löst problemet!

  34. #34
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh! Efter allt strul jag haft med USB-ljudkort borde ju det ha varit min första fråga. Haha! Hubb till ljudkort är dödsdömt. Verkligen glädjande att du identifierat och löst problemet!
    Jo, jag kände mig lite i nivå med "har du testat att stänga av och sätta på datorn"... Men jag tänkte aldrig så långt eftersom audio funkade utan problem. Nu vet vi

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •