Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Frequency shifters - analog eller digital

  1. #1
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran

    Frequency shifters - analog eller digital

    Ni som jobbat med frequency shifters modulärt, kan ni säga nåt om analogt kontra digitalt (DSP)?
    Normalt brukar jag komma bättre överens med analoga moduler framför allt för hur de reagerar på modulation och diverse missbruk av den avsedda funktionen, men i det här fallet undrar jag om inte de digitala har fördelar i fråga om omfång m.m.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vi pratar väl typ Bode Frequency shifters?
    Jag hade en analog klon som lät helt underbart. Blev helt otroliga övertoner som ingen annan burk skulle kunna återskapa.
    Nu är jag tvungen att använde en plugin, men den är helt ok Sonic Charge Echobode.
    Skillnaden är ju att den analog varianten i princip jobbar med ett otroligt headroom frekvensmässigt medans mjukvara har ett tak att förhålla sig till. Vet inte vilken frekvens Echobode jobbar med internt. Så det glittrar och sprakar inte lika mycket i mjukvara är känslan man får, men i brist på analogburk duger det ändå som sagt.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har två stycken i mitt Modcan A-system. En Modcan dual frequency shifter 65A som är digital samt en Jürgen Haible frequency shifter i modcanformat som är analog.

    Båda låter fantastiskt men ganska olika. 65A har fler möjligheter (och den är dubbel!) och större bredd på ljudpaletten. Jürgen Haibles variant har en större "wow-faktor" och kan verkligen låta helt unikt och magiskt när man skruvat in rätt värden. Skulle säga att den digitala känns mer kontrollerad än den analoga vilket kanske inte är helt överraskande. Vilket jag föredrar beror nog på vad som ska kranas fram, men skulle jag tvingas göra mig av med en av dem så skulle jag behålla den analoga.

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja, hade en Encore innan i mitt eurorack den lät också fantastiskt fint, den digitala E560 som jag ersatte den med kommer inte i närheten och har inte heller testat nån plugin med det soundet heller, det finns säkert det vet jag inte men...

    Fördelen med E560 är att den kan mer olika saker och tar mindre plats.

  5. #5
    beariksson
    beariksson är uppkopplad nu
    bearikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har doepfers A126-2. Har ingen analog att jämföra med men tycker den låter mysigt. Gött att feedbacka saker genom iom att den är analog. Säg till om du vill höra nått speciellt så kan jag spela in

  6. #6
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är främst A-126-2 och Koszalin jag sneglar på. (Modcan är ju bara en dröm.) Doepfers går ju bara ner till 20Hz. Är inte det synd?
    Annars låter det ju som att det väger över mot det analoga i kommentarerna här.

  7. #7
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Lyssnar jag på den här jämförelsen så föredrar jag nog den analoga också. Trots att det är lätt att förföras av stereobilden från Koszalin.
    https://youtu.be/1qWwTXvf-m4

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har haft en Cwejman FSH-1 också kom jag på. Minns faktiskt inte om den var digital eller analog. Den lät väldigt bra också men inte bättre än de jag hade i Modcan-systemet.

    Minns att jag hade planer på ett helt Cwejman-setup men gav upp eftersom det var hopplöst att få tag på moduler. Sålde av denna och en del andra jag skaffat.

    Dessvärre tror jag att FSH-1 också går på en bra slant idag om man vill hitta en.

  9. #9
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    4 papp för Dopefer-modulen! Måste vara den enskilt dyraste Doepfer någonsin?
    Men låter som den skall verkar det som.
    Många komponenter och säkert relativt mycket kalibrering.
    Är det en Bode-klon tro?

  10. #10
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Jag har en Encore Electronics FS, den är en hybrid mellan digital och analog, låter fantastiskt!

    https://www.modulargrid.net/e/encore...quency-shifter

  11. #11
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Aaa. Digitalt genererad sin/cos. Snygg kompromiss, så man får det bästa av båda världar.

  12. #12
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Summa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Encore Electronics FS, den är en hybrid mellan digital och analog, låter fantastiskt!

    https://www.modulargrid.net/e/encore...quency-shifter
    Den jag menade, kanske var du som köpte min till och med? Det är sant jag hade glömt att den är delvis digital!

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Analoga frekvensskiftare har säkert fördelen av obegränsad bandbredd, som Firechild påpekar, men också nackdelen av att kanske inte dämpa sidoband eller insignalen lika bra som digitala varianter. Ljudmässigt är det inte säkert att det spelar någon roll, beroende på vad man föredrar och hur stor dämpningen är.

    Mer läsning och jämförelse mellan cwejman och csound:

    frequency shifting
    Senast redigerat av oberdada den 2023-01-06 klockan 17:16. Anledning: rättad länk

  14. #14
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Länken verkar inte funka

  15. #15
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Dr Sketch-n-Etch (som designat massa Intellijelmoduler) har en analog shifter som ser sjukt spännande ut också:
    https://www.modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=190455 (mer info i tråden)

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4 papp för Dopefer-modulen! Måste vara den enskilt dyraste Doepfer någonsin?
    OT, A-129 A-129-1/2 Vocoder Analysis/Synthesis var faktiskt i de faggorna om man kollar prislistor från 1998:
    https://web.archive.org/web/19980212...oepfer%20A-100

    Räkna på det med 25 års inflation!

  17. #17

  18. #18
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Hade för flera år sedsn en e560. Den saknar jag.

    Hade även en Warps som jag aldrig blev kompis med.

  19. #19
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har en Doepfer A-126 som jag byggt in i MU-panel plus Doepfer A-143-9 VC QLFO.
    A-143-9 är ett måste enligt mig, då den inbyggda QLFO i A-126 är väldigt begränsad i omfång och CV-respons.
    Så om du sneglar på A-126 så ska du definitivt komplettera med A-143-9.

    Den låter som jag förväntade mig, trots en kraftigt förenklad design på typiskt Doepfer-vis. Särskilt vad gäller dome-filtret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FS_2cm.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	43,7 KB 
Id:	117187

  20. #20
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beariksson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har doepfers A126-2. Har ingen analog att jämföra med
    Du menar digital, va?

  21. #21
    beariksson
    beariksson är uppkopplad nu
    bearikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar digital, va?
    Nej jag menade analog. Syftade på att jag inte testat någon annan analog frequency shifter för att jämför hur de låter.

  22. #22
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Aha, sorry.

Liknande ämnen

  1. Analog eller digital limiter för mastering
    Av Firechild i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-08-08, 13:01
  2. Svar: 57
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 00:40
  3. Förstärkare: Analog-Digital-Analog, kan det vara bra ?!
    Av LCR i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 12:10
  4. TB-303- analog eller digital sequencer?
    Av Synapskollaps i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 12:29
  5. Yamaha DX, digital eller analog?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •