Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Studio One 6

  1. #1
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran

    Studio One 6

    Nu är sexan här!

    https://www.presonus.com/products/St...n-studio-one-6

    Inte superspekulativt, men några bra grejer ändå så jag uppgraderade direkt. Som vanligt. Lika bra för jag vet att jag kommer att göra det så småningom ändå. Kommer ofta stora uppdateringar under varje generation som givetvis inte den förra begåvas med, så lika bra att hänga på direkt.

    De trycker på mumbojumbot som Fendergubben svamlade om, men det känns mest bra Länk. Verkar mest handla om en massa templates och att man kan välja bort en massa funktioner genom att avbocka dem inne i settings. Fine för mig, jag ignorerar de grejerna. Påverkar inte min upplevelse det minsta.

    Nya pluggar är De-Esser, Vocoder (kul) och att stock-EQ:arnas konung ProEQ nu också blivit dynamisk. Toppen!

    Fader Flip, tre olika typer av panorering, Mixer Channel Overview är tre nyheter i mixern som jag redan älskar. Grymt bra funktioner. Sends till FX-kanaler är också bra.

    Jag har inte kollat Global Video Track än, men det ska gå att göra enkel videoeditering där och det är en kanongrej om det är schysst utfört. Blir spännande att kolla.

    Typ så. Förväntar mig dessutom ett gäng riktigt bra uppdateringar med nya funktioner innan sjuan kommer som sagt. Det brukar vara så.
    Senast redigerat av Irja den 2022-10-01 klockan 04:59.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Några nya MixFX i denna version?

  3. #3
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	disappointed-fridge.gif 
Visningar:	61 
Storlek:	3,45 MB 
Id:	108752

  4. #4
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några nya MixFX i denna version?
    Nopeee. Fortfarande är det ju bara en som ingår, resten får man köpa till. Gillar konceptet, men använder nästan bara Softube Tape numera som MixFX. Anledningen är nog främst att jag har Console 1 på de flesta spår.

    Drömmen vore en integrering med Console 1!

  5. #5
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	disappointed-fridge.gif 
Visningar:	61 
Storlek:	3,45 MB 
Id:	108752
    Vad hade du hoppats på skulle finnas med?

  6. #6
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Har lekt en del med vocodern idag och jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om den. Nu har jag mest testat på trummor.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hmm, att dölja funktioner som inte används är en grej, att S1 är sjukt grötigt/fult är det som borde fixas. En smaksak så klart. Men nu ser det ut som Windows 3.11 (dark mode) fortfarande. Men ändå den DAW jag fastande för.

    Edit, kollade nyss, och senast jag gjorde något med musik på datorn vävar i slutet på april, så ”fastna” kanske är för vitt begrepp 🙂

  8. #8
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hade du hoppats på skulle finnas med?
    Jag gillar chord track och dom möjligheter det skapar, men generellt var det inget i uppdatering som var "upphetsande".

    Håller sakta men säkert på att flytta mitt skapade till Reaper. Det finns andra möjligheter där som är nytänkande.

  9. #9
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    -----
    Senast redigerat av Irja den 2023-03-05 klockan 15:10.

  10. #10
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar chord track och dom möjligheter det skapar, men generellt var det inget i uppdatering som var "upphetsande".

    Håller sakta men säkert på att flytta mitt skapade till Reaper. Det finns andra möjligheter där som är nytänkande.
    Håller med om att det inte var upphetsande. Dock tycker jag att S1 är rätt överlägset bäst redan innan så jag är nöjd ändå. Det här är så himla subjektivt och givetvis klickar man med olika verktyg. Tror vi jobbar ganska olika och det är ju fint så. Hoppas du får det riktigt bra med Reaper!

  11. #11
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag fick ett strul med ljudkortet till SO (inte fel på SO, det var jag själv och lite Apple som var problemet) vid årskiftet. Hann inte med det så jag hoppade på Logic, vilket var det DAW jag lämnade i början av 10-talet för Studio One.

    Jag gillar Logic mycket mer än vad jag var rädd för att göra och nu när jag fått SO att rulla igen så tänker jag mig 'ändå att jag kommer att använda Logic emellanåt.

    Så jag satt mig ner och funderade och försökte lista grejer som Logic är bättre än Studio One på, för att liksom lista ut när jag hellre använder Logic. Listan:

    1. Logics Drum tracks är himla bra
    2. Jag gillar Logics app mer än SO:s.

    That’s it.

    Motsvarande lista för SO blir nog flera A4-sidor.

    Som sagt, jag gillar Logic ändå och det här är inte på något sätt en diss av det, snarare en hyllning till Studio One. Det är en stor gåta för mig varför inte fler i vårt land använder det. För mig är känslan när jag testar andra DAW (av samma typ) lite som att de andra känns som stympade instegsprogram med en massa funktionalitet och smarta lösningar borttagna.

  12. #12
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har ju jobbat med Cubase i massor av år, men när jag fick med StudioOne professional med mitt köp av Presonus Quantum 4848, testade jag att byta DAW, och jag är imponerad av StudioOne faktiskt, en DAW jag aldrig ens funderat på tidigare
    (Och som inte ens har en egen rubrik på 99musik! )

    Många smarta funktioner, och mycket drag and drop som förenklar mycket. Och stock pluggarna verkar vara hur bra som helst.
    Och smart med en separat mastering del.

    Uppgraderade från 5 till 6.1 nu, inte många nya funktioner jag behöver egentligen, men det är rea på Studio One till 31 mars, ett tips!

  13. #13
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Hamnade i en internationell hemstudiogrupp på Facebook och globalt verkar studio one vara stort. Är lite sugen på att testa.

Liknande ämnen

  1. Studio Blanco - Dave Gahans egen studio
    Av valsolo i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 13:39
  2. Praktisera i en studio/nystartjobb i Studio
    Av SofieB i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •