Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp med RD8

  1. #1
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran

    Hjälp med RD8

    Lade in ny firmware då den jag hade var extremt buggig. Höll på att bli galen då den betedde sig lite olika varje gång när det gäller pattens/songs.

    Det som jag har problem med nu är att skapa en song.
    Den skall ju klara 64 steg.
    För att göra längre låtar använder man sig av repeat-funktion, dvs man väljer en pattern och sedan hur många gånger denna skall köras, so far so good.

    Jag har skapat 6 patterns som jag tänkt köra såhär: ( <nr på pattern> x <antal repeats> )
    1x3
    2
    3x3
    4
    3x7
    4
    5
    3x6
    4
    5
    3x2
    4
    5
    3x2
    6
    5

    här tar det stop, dvs 16 steg. Letat som fasen hur man byter till steg 17-32, 33-48, 49-64

    Någon som vet hur tusan man gör?

  2. #2
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Osäker på om jag förstår frågan. Antal patterns i song mode har jag aldrig lekt med men pattern length är ju hyfsat enkelt:

    1. (I step mode) Tryck på length
    2. Tryck på pilarna åt höger tills du har 64 blinkande
    3. Tryck length igen
    4. Success

    Rimligtvis borde song mode och pattern funka typ likadant? Har du satt song length på liknande vis? Att gå in i song mode, sen trycka length, pilar till 64, length igen. Har inte min inkopplad just nu tyvärr så kan inte testa.

  3. #3
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Ja en lösning är ju att göra patterns längre än 16 steg och därmed "baka ihop".

    Jag jämför med TR505/707, Boss DR550/660 så är en pattern by default 16 steg och dem jag har skapat är 16 steg långa.
    Sen tar man alla patterns och "chain" ihop dem. Här är ju RD8 smart att man kan tala om att en pattern skall repeat istället för att lägga till samma pattern en gång till.

    Annan lösning i RD8 får vara att skapa steg 1-16 i SONG1 och 17-32 i SONG2 osv...och sedan chain song.

  4. #4
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Hur blir det om du programmerar song så här:
    1
    1
    1
    2
    3
    3
    3
    4
    ...
    ?

    Den kanske tycker att repeats är nåt slags specialfall, typ fill, och inte har lika mkt minne till sånt.

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lade in ny firmware då den jag hade var extremt buggig. Höll på att bli galen då den betedde sig lite olika varje gång när det gäller pattens/songs.

    Det som jag har problem med nu är att skapa en song.
    Den skall ju klara 64 steg.
    För att göra längre låtar använder man sig av repeat-funktion, dvs man väljer en pattern och sedan hur många gånger denna skall köras, so far so good.

    Jag har skapat 6 patterns som jag tänkt köra såhär: ( <nr på pattern> x <antal repeats> )
    1x3
    2
    3x3
    4
    3x7
    4
    5
    3x6
    4
    5
    3x2
    4
    5
    3x2
    6
    5

    här tar det stop, dvs 16 steg. Letat som fasen hur man byter till steg 17-32, 33-48, 49-64

    Någon som vet hur tusan man gör?
    Manualen säger ju "Songs are a collection of up to 16 patterns"? Patterns däremot kan vara 64 steg.

  6. #6
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Tycker bara den är märkligt uppbyggd då vanligtvis en 1 takt är 16 delar men i RD8 så måste man använda 64 stegs patterns för att kunna göra låtar mer än 16 takter lång.


    Man kan göra låtar längre än 16 takter om man använder repeat på en pattern.

  7. #7
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur blir det om du programmerar song så här:
    1
    1
    1
    2
    3
    3
    3
    4
    ...
    ?

    Den kanske tycker att repeats är nåt slags specialfall, typ fill, och inte har lika mkt minne till sånt.
    Gör jag såhär blir låten 16 takter lång. Mha repeat kan jag göra den längre genom att på takt 1 repetera denna upp till 99 gånger. Men jag har olika mönster i pattern så repeat enl mitt 1a inlägg

  8. #8
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker bara den är märkligt uppbyggd då vanligtvis en 1 takt är 16 delar men i RD8 så måste man använda 64 stegs patterns för att kunna göra låtar mer än 16 takter lång.


    Man kan göra låtar längre än 16 takter om man använder repeat på en pattern.
    Kan bara instämma. Trummaskiner på 80-talet fungerade alltid som man ville. Man bestämde vilka patterns som skulle vara med i en "song". Det vara bara att mata på tills minnet tog slut (vilket det ofta gjorde rätt fort ). Tycker de flesta maskiner idag verkar ha underliga begräsningar.

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tror "song" är ett glömt begrepp när alla ändå har en DAW i varje maskin, och när det dessutom är simulerat begränsat i minnet som är mycket kraftigare och snabbare än på 80talet. Misstänker kidsen i thinktanken på B inte helt kan sätta sig in i behoven som dyker upp när man inte använder annan motor än trummaskinen själv till en hel låt.

  10. #10
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror "song" är ett glömt begrepp när alla ändå har en DAW i varje maskin, och när det dessutom är simulerat begränsat i minnet som är mycket kraftigare och snabbare än på 80talet. Misstänker kidsen i thinktanken på B inte helt kan sätta sig in i behoven som dyker upp när man inte använder annan motor än trummaskinen själv till en hel låt.
    Japp!
    Vanligtvis gör jag så, styr allt från sequencern i datorn, men i mina maskiner brukar jag lägga in en låt som jag brukar lira till.
    Som i somras när lite släkt hälsade på...oj vad maskiner, kan du visa lite. Då startar jag en trummaskin och spelar på för att visa.
    Kör ingen dator då utan lirar till bara.

    Har samma låt upplagd nu i
    DR660 - har väl alltid legat där sen 90-talet dock, men lagt till i min (det coola i DR660 är att man kan ju spara flera olika uppsättningar av drumkits, byter man kit så spelar låten med de ljuden och inte för dem man skapade låten med)

    DR550

    RD8 är ju tanken

    ohhhh får inte glömma lägga in i
    RY30

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara instämma. Trummaskiner på 80-talet fungerade alltid som man ville. Man bestämde vilka patterns som skulle vara med i en "song". Det vara bara att mata på tills minnet tog slut (vilket det ofta gjorde rätt fort ). Tycker de flesta maskiner idag verkar ha underliga begräsningar.
    +1

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker bara den är märkligt uppbyggd då vanligtvis en 1 takt är 16 delar men i RD8 så måste man använda 64 stegs patterns för att kunna göra låtar mer än 16 takter lång.


    Man kan göra låtar längre än 16 takter om man använder repeat på en pattern.
    Det är bättre än med originalet.

    Men jag håller med om att det är en märklig begränsning att ha i modern tid, minne är inte så dyrt nuförtiden! Jag bara reagerade på "Den skall ju klara 64 steg", för så tolkar jag inte manualen. (Att den borde kunna hantera tusentals steg är en annan femma.)

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara instämma. Trummaskiner på 80-talet fungerade alltid som man ville. Man bestämde vilka patterns som skulle vara med i en "song". Det vara bara att mata på tills minnet tog slut (vilket det ofta gjorde rätt fort ).
    Jotack. Om minnet tog slut i min HR16 så fick man det glada meddelandet "Bummer dude, memory is full!". Varvid minnet raderades. Hela minnet. Allt i hela maskinen. Hände mig två gånger...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a1a23ce6f32357f1663972cc8b1c427827276414.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	12,3 KB 
Id:	108587

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror "song" är ett glömt begrepp när alla ändå har en DAW i varje maskin, och när det dessutom är simulerat begränsat i minnet som är mycket kraftigare och snabbare än på 80talet. Misstänker kidsen i thinktanken på B inte helt kan sätta sig in i behoven som dyker upp när man inte använder annan motor än trummaskinen själv till en hel låt.
    Eller så är det gubbs och inte kids. Som tänker att, låt se, man behöver:
    * Intro * 1
    * Vers1 * 4
    * Refräng1 * 1
    * Vers2 * 4
    * Refräng2 * 1
    * Break * 1
    * Refräng3 * 2

    Då är ju 16 steg plenty!

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så är det gubbs och inte kids. Som tänker att, låt se, man behöver:
    * Intro * 1
    * Vers1 * 4
    * Refräng1 * 1
    * Vers2 * 4
    * Refräng2 * 1
    * Break * 1
    * Refräng3 * 2

    Då är ju 16 steg plenty!
    Japp, remixen är körd. Helt körd

Liknande ämnen

  1. Behringer RD8 gav upp, strömfel?
    Av inget i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2022-08-27, 10:02
  2. Behringer RD8 MKII mods!
    Av inget i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-07-08, 16:53
  3. Behringer RD8 MK II
    Av Gammal Kuf i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2021-07-01, 14:23
  4. Roland TR08 vs Behringer RD8
    Av valsolo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-02-18, 20:12
  5. Måst HA Hjälp Med Cf Reader Till Mpc 2000xl (snälla hjälp nån)
    Av Mpc2000xl/2012 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •