Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 191

Ämne: Fylkingen blir av med sina lokaler :(

  1. #121
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verken som spelas upp är varianter på röster som säger "kom på AW hos Fylkingen!"?
    +1

  2. #122
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, enkelt är det inte men ofrånkomligt är att den som faktiskt jobbar kontorstid inte kan gå på eller spela på konsert under kontorstid.
    Jag kanske missförstår dig, men på vilket sätt är det ett problem för aktionen/festivalen som sådan? Jag tänker utifrån Fylkingens perspektiv, där grunden för uppsägningen påstods vara just för höga ljudnivåer under kontorstid. Det är därför logiskt att aktionen/festivalen utgår från just kontorstid. Vilket i sin tur inte hindrar att man lägger in inslag av AW eller vad nu funkar, så att fler kan vara med Men det finns ju något sjukt i sig i att konst (eller kulturyttringar i allmänhet) inte ska få "störa" kontorstiden.

  3. #123
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Bra om Fylkingen i Svenskan i dag:

    https://www.svd.se/a/kE3vOk/att-doda...t-av-stockholm

  4. #124
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För den rätta storbolags-kontorsslav-känslan är det viktigt att det på AW i lokalerna enbart serveras kaffe, te, bubbelvatten samt fruktkorg. (Man kan möjligen slå på stort och komplettera med en bricka kex samt LIDL:s utbud av brie/camenbert/blåmögelost.)
    För att spinna vidare på det här kan man ju tänka sig att man har en scenisk komponent också. Man lånar in autentiskt kontorsmöblemang (ping nån som jobbar på Kinnarps?? och möblerar upp scenen med ett antal arbetsplatser. Blir också bra om eventet skall vara långt, så kan respektive akt ha sina burkar riggade och klara på 'sitt' skrivbord. Kontorshotell blir dronehotell; co-working, co-droning.

    Vill man dra det in absurdum kompletterar man med kopiator och kaffeautomat som mickats upp med kontaktmikar för livesampling.

  5. #125
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske missförstår dig, men på vilket sätt är det ett problem för aktionen/festivalen som sådan? Jag tänker utifrån Fylkingens perspektiv, där grunden för uppsägningen påstods vara just för höga ljudnivåer under kontorstid. Det är därför logiskt att aktionen/festivalen utgår från just kontorstid. Vilket i sin tur inte hindrar att man lägger in inslag av AW eller vad nu funkar, så att fler kan vara med Men det finns ju något sjukt i sig i att konst (eller kulturyttringar i allmänhet) inte ska få "störa" kontorstiden.
    Kanske var jag som missförstod, jag trodde det vände sig till kontorsanställda på kontorstid och det går ju inte.
    Verkar snarare som poängen var att ”kontorstid” som (dåligt) argument förtjänade en akustisk känga.

  6. #126
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, Ligetis vistelse i Sverige kände jag till men inte kopplingen till Fylkingen. Jag läste vidare och trillade över detta:
    With the move into the old Facklan cinema at Östgötagatan in 1972, Fylkingen was also able to set up its own small studio. Although naturally always overshadowed by EMS, it provided many members with an alternative production resource, especially some of the text-sound artists.
    http://fylkingen.se/boken_summary

    Någon som vet om den lokalen finns kvar?
    De kanske kan flytta tillbaks. Gamla biografer är ju alltid trevligt.

    Sedan kan jag ju tycka att följande passage i SvD-artikeln är djävligt dryg:
    Behöver vi verkligen fler kontor i innerstaden?
    Tja, var har SvD sina kontor? Brukar han propagera för att de skall flytta? Nästan alla mediebolag sitter i innerstan med sina kontor så att gnälla på kontor i innersta’n är ett självblint självmål.

  7. #127
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet om den lokalen finns kvar?
    De kanske kan flytta tillbaks. Gamla biografer är ju alltid trevligt.
    Lokalen inhyser en Mikkeller Bar numera. Trevligt ställe, men jag tror inte att de har tänkt flytta.

  8. #128
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lokalen inhyser en Mikkeller Bar numera. Trevligt ställe, men jag tror inte att de har tänkt flytta.
    Då får de ordna konsertkvällar med konkret poesi helt enkelt!
    https://www.google.com/maps/place/Mi...908?shorturl=1

  9. #129
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag hade nog gissat att lokalen låg lite längre norrut i samma fastighet, tror att det fanns en show/standup-klubb där en period som jag besökte för att se RAW, och det var en relativt rymlig källarlokal. På streetview syns det inget spår av hyresgäst där vid ingången. Men jag kan absolut missta mig.

  10. #130
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Juno60 det stämmer nog. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fackla...af,_Stockholm) Kolla bildtexten.
    Minns att jag var på Underbara bar någon gång och drack öl och det var en jättestor lokal.

  11. #131
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    *drömmer mig bort till Carmen på andra sidan gatan*

  12. #132
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Text av Lisa Magnusson i DN idag:

    "På exklusiva Södermalm i Stockholm tvingades barnen på en förskola först helt sluta spela boll och cykla, eftersom en granne stördes av ljudet. Men det räckte inte: Klagomålen fortsatte komma, barnen – jag hittar inte på det här – ”grät för högt”. Flera kyrkor, varav vissa har ringt i klockorna sedan 1600-talet, har anmälts för buller och tvingats tystna.

    På samma sätt är det med anrika konsertlokaler och legendariska gamla krogar: Det räcker med att en enda granne klagar, sedan är det kört. Senast är det den experimentella musikföreningen Fylkingen som drabbas.

    Fylkingen är en av världens äldsta i sitt slag, snart 90 år, varav 36 har tillbringats i Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm. Men nu är det slut med det. En nyinflyttad kontorsgranne har störts av musiken, och därför säger hyresvärden sonika upp kontraktet. Adjöss, stora kulturvärden, adjöss alla de gäster som älskar musikscenen."

    https://www.dn.se/ledare/lisa-magnus...-pack-och-dra/

  13. #133
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Text av Lisa Magnusson i DN idag:

    "På exklusiva Södermalm i Stockholm tvingades barnen på en förskola först helt sluta spela boll och cykla, eftersom en granne stördes av ljudet. Men det räckte inte: Klagomålen fortsatte komma, barnen – jag hittar inte på det här – ”grät för högt”. Flera kyrkor, varav vissa har ringt i klockorna sedan 1600-talet, har anmälts för buller och tvingats tystna.

    På samma sätt är det med anrika konsertlokaler och legendariska gamla krogar: Det räcker med att en enda granne klagar, sedan är det kört. Senast är det den experimentella musikföreningen Fylkingen som drabbas.

    Fylkingen är en av världens äldsta i sitt slag, snart 90 år, varav 36 har tillbringats i Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm. Men nu är det slut med det. En nyinflyttad kontorsgranne har störts av musiken, och därför säger hyresvärden sonika upp kontraktet. Adjöss, stora kulturvärden, adjöss alla de gäster som älskar musikscenen."

    https://www.dn.se/ledare/lisa-magnus...-pack-och-dra/
    … från tidigare i tråden.

    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Varning för gubba-galla!)

    Det som stör mig mest ändå i denna fråga är att det är så sjukt mjäkigt i det här landet. So what om det finns en högljudd verksamhet i området? Ja men då får de som flyttar dit acceptera villkoren eller snällt titta vidare. Vill man ha nya bostäder i området? Ja då får det området anpassas efter det som redan finns där, det är ju en del av charmen. Vill man inte ha turister som stör, ja då flyttar man inte till Gamla Stan…

  14. #134
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Text av Lisa Magnusson i DN idag:

    "På exklusiva Södermalm i Stockholm tvingades barnen på en förskola först helt sluta spela boll och cykla, eftersom en granne stördes av ljudet. Men det räckte inte: Klagomålen fortsatte komma, barnen – jag hittar inte på det här – ”grät för högt”. Flera kyrkor, varav vissa har ringt i klockorna sedan 1600-talet, har anmälts för buller och tvingats tystna.

    På samma sätt är det med anrika konsertlokaler och legendariska gamla krogar: Det räcker med att en enda granne klagar, sedan är det kört. Senast är det den experimentella musikföreningen Fylkingen som drabbas.

    Fylkingen är en av världens äldsta i sitt slag, snart 90 år, varav 36 har tillbringats i Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm. Men nu är det slut med det. En nyinflyttad kontorsgranne har störts av musiken, och därför säger hyresvärden sonika upp kontraktet. Adjöss, stora kulturvärden, adjöss alla de gäster som älskar musikscenen."

    https://www.dn.se/ledare/lisa-magnus...-pack-och-dra/
    En av gentrifieringens baksidor. Kinkiga grannar, jmf. gated communities i t.ex. USA.

    Fast med tanke på hur mycket annat ljudalstrande som tillåts så är det nog bara halva sanningen bakom uppsägningen.

  15. #135
    Tabla
    Tabla är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Det handlar inte om några "klagande grannar".

    Här är en ABC-analys på en minut: https://twitter.com/stangselnamnden/...DUlevqpMwrAAAA

    Av den analysen vore det önskvärt att förstå att det inte handlar om fastighetsägare i grunden. Utan att det är den politik och dom beslut som förekommer att privata fastighetsägare ens är i dessa maktpositioner över det som vi diskuterar. Please spare me någon cry me a river-artikel ifrån SVD, DN eller Expressen. Men det ligger i dessa tidningars och vissa individers (^) intresse att kritisera grannars inflytande istället för det som egentligen är problemet.

    Jag tycker att samtalet kring den önskade "festen" här i tråden borde bifogas som en bilaga när Fylkingen söker sin nästa hyresvärd. Jag är säker på att det skulle tilltala nästa värd.

  16. #136
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Bästa tabla, jag saknade en analys i det du länkade till.
    Vill du inte gå på festen?

  17. #137
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har redan läst den tråden, men det enda jag har sett om Fylkingens vräkning är att det har låtit för mycket. Tråden påstår bara att det inte har med ljud att göra utan belägg eller för den delen analys. Det är klart att det finns verksamheter som har fått stänga eller flytta pga klagomål på ljudet. Jag vet inte varför man skulle utgå ifrån att de som flyttat in efteråt krogar osv har betalat markant mer i hyra?

    Sedan är det ju möjligt att ljudet är ett svepskäl och att värden vill höja hyran jättemycket.

  18. #138
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tabla Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar inte om några "klagande grannar".

    Här är en ABC-analys på en minut: https://twitter.com/stangselnamnden/...DUlevqpMwrAAAA

    Av den analysen vore det önskvärt att förstå att det inte handlar om fastighetsägare i grunden. Utan att det är den politik och dom beslut som förekommer att privata fastighetsägare ens är i dessa maktpositioner över det som vi diskuterar. Please spare me någon cry me a river-artikel ifrån SVD, DN eller Expressen. Men det ligger i dessa tidningars och vissa individers (^) intresse att kritisera grannars inflytande istället för det som egentligen är problemet.

    Jag tycker att samtalet kring den önskade "festen" här i tråden borde bifogas som en bilaga när Fylkingen söker sin nästa hyresvärd. Jag är säker på att det skulle tilltala nästa värd.
    Japp, på ett ungefär vad jag gissade också.
    Södra Teaterns hotellambitioner var ju rätt pikant.
    Det sätter även vissa kulturinstitutioners ambitioner i ett hälsosamt tydligt ljus.

    Men, för att problematisera...
    ...från Twittertråden:
    "Södra teatern såldes av Riksteatern till en privat fastighetsägare..."
    &
    "vet ni vad som dödar stockholms kulturliv? fastighetsägarna."

    Är det inte också rimligt att säga att kulturinstitutionen ifråga medverkat till att "döda Stockholms kulturliv" i så fall? Jag menar, det man säljer kan man ju inte längre styra. Att sälja av en gren på kulturträdet betyder att såga av den, vilket ju Riksteatern gjorde.

    I Fylkingens fall kan det vara värt att notera (vilket finns med i den långa text från 1993 jag länkade tidigare) att det också handlar om att de med avsikt aldrig velat institutionaliseras vilket troligen i stor mån bevarat deras egenart men också gör dem sårbara för den här typen av förändringar. Det är mindre sannolikt att t.ex. Moderna Museet blir hotell eller kontor utan vidare än att Fylkingen blir det helt enkelt. Frihetens baksida om man inte har någon välbärgad konstens beskyddare som gör en ekonomiskt oberoende.
    Senast redigerat av Oortone den 2022-09-29 klockan 20:41.

  19. #139
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Sedan är det ju möjligt att ljudet är ett svepskäl och att värden vill höja hyran jättemycket.
    Det kan också handla om att den typen av hyresgäst minskar attraktiviteten för andra välbetalande hyresgäster i andra delar av byggnaden eller området, inte enbart på grund av ljud utan på grund av "image". Du vet, lika barn leka bäst. Ambitionerna kan vara långsiktiga och gå stegvis.

  20. #140
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan också handla om att den typen av hyresgäst minskar attraktiviteten för andra välbetalande hyresgäster i andra delar av byggnaden eller området, inte enbart på grund av ljud utan på grund av "image". Du vet, lika barn leka bäst. Ambitionerna kan vara långsiktiga och gå stegvis.
    Vilka töntar det finns ute i världen. Helt otroligt.

  21. #141
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det KAN också vara pga 风水; 風水 eller strukturella problem med gamla rördragningar...

  22. #142
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det KAN också vara pga 风水; 風水 eller strukturella problem med gamla rördragningar...
    Fylkingens musik är väl ofta avskalad?

  23. #143
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  24. #144
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Är kägelbanan borta? Wtf..

    Tycker alltid det är väldigt intressant med folk som flyttar till ett område där det har förekommit ljud väldigt länge och sedan klagar på ljudet..
    Frågan är om det inte ligger något bakom det hela, kan ju vara ekonomiska faktorer som diskuteras.
    Känner inte till Fylkingen men det är ju tråkigt när hela stan blir kontorshotell och restaurangkedjor..

  25. #145
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Kan inte alla 99:or köpa var sin lägenhet vid friends arena och sedan klaga på buller så de lägger ned schitn? Jag menar, vafallls, skall det vara ett sån’t jækla oväsen så fort det är match? Upp med namnlistor!
    Bort med sport! Dubbelmoral deluxe.

  26. #146
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Nu är ju herrfotboll den enda kulturyttring som den nya regeringen verkar prioritera. Sorry för politiken, men det är ju det enda som uttalats hittills. Så en rivning av Friends är bara att glömma.

  27. #147
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Två timmar om och med Fylkingen här:
    https://sverigesradio.se/elektronisktip2

  28. #148
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Fylkingen kan kanske flytta in på Musikaliska Kvarteret. De ligger ju också pyrt till men de kanske kan få det att flyta tillsammans.

  29. #149
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Musikaliska kvarteret känns som en bra idé. Dock borde dom satsa på lite marknadsföring. Kvarteret var länge okänt för mig - trodde det var Akademien som alltid, var inte alls uppdaterad på förändringen.

  30. #150
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två timmar om och med Fylkingen här:
    https://sverigesradio.se/elektronisktip2
    Glömde säga, men sjukt bra avsnitt... fantastiskt rattat.

  31. #151
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fylkingen kan kanske flytta in på Musikaliska Kvarteret. De ligger ju också pyrt till men de kanske kan få det att flyta tillsammans.
    Ja, Musikaliska Kvarteret verkar ju också ha lite bekymmer: https://www.expressen.se/debatt/musi...av-byrakrater/

  32. #152
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Johanna Paulsson skriver om 90årsfirandet i DN https://www.dn.se/kultur/johanna-pau...hant-fylkingen

    Tyvärr blev det miss för mig pga av egen spelning osv. Någon som var där?

  33. #153
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Tjejen var på baby-disco med sin son där igår iallafall, mycket lyckat

  34. #154
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Johanna Paulsson skriver om 90årsfirandet i DN https://www.dn.se/kultur/johanna-pau...hant-fylkingen

    Tyvärr blev det miss för mig pga av egen spelning osv. Någon som var där?
    Jag skulle gå och se min gamla label mate Mark Fell från SND. Men sen var jag tvungen att vara hemma med jycken /

  35. #155
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Jag älskar musik och konserter, och har bott i ett hus där det fanns en lokal som spelade musik på samma bakgård och jag hoppade av glädje när de fick stänga ner efter påtryckningar av samtliga boende. Låt mig förklara varför och lägga fram en lösning som skulle fungera bra:

    Problematiken: De som besöker konserter och festlokaler tycker att det är kul just för att de väljer att vara där, och de väljer att vara där relativt sällan. Om samma personer inte skulle ha något val än att gå dit varje dag så skulle de inte längre tycka om det.

    Det är samma problem för boende. Oavsett om musiken är bra eller dålig så är det fruktansvärt att bli påtvingad högt ljud regelbundet, och det är inte stockholms stad i sig som är trycket bakom att få bort dem, utan det är de boende som trycker på stockholms stad och ägaren av huset.

    Det låter fruktansvärt mycket när ljud ekar via en bakgård/mellan hus och fönster på en smal gata och det drar också till sig folk som är packade som i sig låter fruktansvärt mycket och regelbundet pissar i portar vilket inte är speciellt trevligt.

    Så vad är då lösningen? Lösningen som jag ser det är att inte ha lokaler med hög musik på samma ställe permanent, utan att ha en serie av lokaler som används för olika saker där det ibland kan vara högljutt (konsert, event) men att det också kan fylla andra tystare syften emellanåt så att det inte blir en konstant påfrestelse för de som bor där.

    Om det är högljutt någon gång ibland så skulle de få långt färre klagomål. För permanenta högljudda lokaler så får man söka sig till industriområden, som slakthuset gör, och det är av exakt samma anledning som vi inte tillåter högljudda fabriker i innerstan. Det är inte lagligt att konstant föra högt oväsen i bostadsområden, i synnerhet inte på nätter.

    Folk måste kunna sova så att de kan fungera på sina arbeten. Barn måste kunna sova så att familjer fungerar. Alla måste kunna sova för allmän hälsas skull.
    Senast redigerat av 303infinity den 2023-08-14 klockan 13:24.

  36. #156
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det är samma problem för boende. Oavsett om musiken är bra eller dålig så är det fruktansvärt att bli påtvingad högt ljud regelbundet, och det är inte stockholms stad i sig som är trycket bakom att få bort dem, utan det är de boende som trycker på stockholms stad och ägaren av huset.
    När det gäller Fylkingen är problemet inte några boende (finns inga bostäder runtomkring) utan att hyresvärden driver kontors- och konferensverksamhet och vill använda ytan till annat, sannolikt mer lönsamt.

    En bättre lösning tycker jag är dedikerade kulturkvarter, såsom Münchenbryggeriet hade kunnat vara.

  37. #157
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Läste i tidningen att ett ställe vid hamnen fått en del klagomål från boende pga störande musik. Tror att de skrev att de har 12 kvällar om året (enbartpå sommaren) med ca 2h musik per kväll (musiken är mer mello än Merzbow) och det är inte särskilt sent, kanske till 22-23 skulle jag tro? Närmsta husen är ca 100m bort. Förhoppningsvis är det inte något kommunen bryr sig om men vem vet… det finns så många alternativ inom ett par kilometers håll för de som störs där de kan bo i tystnad dag som natt, förstår inte varför de väljer att köpa en lägenhet just där när de vill ha största möjliga tysssstnad omkring sig.

  38. #158
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar musik och konserter, och har bott i ett hus där det fanns en lokal som spelade musik på samma bakgård och jag hoppade av glädje när de fick stänga ner efter påtryckningar av samtliga boende. Låt mig förklara varför och lägga fram en lösning som skulle fungera bra:

    Problematiken: De som besöker konserter och festlokaler tycker att det är kul just för att de väljer att vara där, och de väljer att vara där relativt sällan. Om samma personer inte skulle ha något val än att gå dit varje dag så skulle de inte längre tycka om det.

    Det är samma problem för boende. Oavsett om musiken är bra eller dålig så är det fruktansvärt att bli påtvingad högt ljud regelbundet, och det är inte stockholms stad i sig som är trycket bakom att få bort dem, utan det är de boende som trycker på stockholms stad och ägaren av huset.

    Det låter fruktansvärt mycket när ljud ekar via en bakgård/mellan hus och fönster på en smal gata och det drar också till sig folk som är packade som i sig låter fruktansvärt mycket och regelbundet pissar i portar vilket inte är speciellt trevligt.

    Så vad är då lösningen? Lösningen som jag ser det är att inte ha lokaler med hög musik på samma ställe permanent, utan att ha en serie av lokaler som används för olika saker där det ibland kan vara högljutt (konsert, event) men att det också kan fylla andra tystare syften emellanåt så att det inte blir en konstant påfrestelse för de som bor där.

    Om det är högljutt någon gång ibland så skulle de få långt färre klagomål. För permanenta högljudda lokaler så får man söka sig till industriområden, som slakthuset gör, och det är av exakt samma anledning som vi inte tillåter högljudda fabriker i innerstan. Det är inte lagligt att konstant föra högt oväsen i bostadsområden, i synnerhet inte på nätter.

    Folk måste kunna sova så att de kan fungera på sina arbeten. Barn måste kunna sova så att familjer fungerar. Alla måste kunna sova för allmän hälsas skull.
    Fast det är bra skevt att flytta in i en stad och bosätta sig på ett sånt ställe om man inte fattar att städer låter och att det är massor med folk som gör allt möjligt. Det är ju därför man bor i stad. Det finns bio, krogar, restauranger och en miljard olika massor med fritidsaktiviteter. Det är ju därför man bor i stad, att man vill att saker händer och att man kan göra något, engagera sig.

    Vill man ha det lugnt så finns det ju mindre ställen som kan bjuda på lugn, tystnad, fågelkvitter, oändliga vyer och frisk luft och i bland förbannade mängder mygg.
    Vi har till o med haft insändare hör i Göteborg om ja ta det senaste jag läste, en kille flyttar till en gata där spårvagn går. Gissa själv vad han skrev.

    Vi har folk som allså väljer att köpa bostad ovanför en krog med terrass på Linegatan, vad förväntar man sig? Där är det allså bland annat ett par 50+ Som inbillar sig att det ska vara knäpptyst efter kl åtta på kvällen


    Jag själv flyttade från ett mindre ställe i Norrland och jag bodde i hus. Jag fattade självklart att Göteborg vid en kust så finns det Måsar, en stad lever och det händer saker dygnet runt. Det tog ett bra tag innan jag ens vande mig vid ljudet av alla fläktar för det finns ingen plats i den här staden som inte har olika diverse fläktar som är på. Vi har olika ljud av motorfordon, en tågräls tre kilometer bort. Tung lastbilstrafik, passagerarfärjor som tutar rätt bra och låtar ganska mycket när vinden ligger på.

    Där jag kommer ifrån kan det vara totaltystnad när ICA stängt kl 17, jag tyckte det är var väldigt otrevligt när det aldrig aldrig aldrig hände något och tyckte hela området sög när jag drog. Det är ju därför jag flyttat hit. I dag kan jag ju uppskatta tystnaden faktiskt. Jag tycker mer som att jag har sett allt, som att folk blir fulla och som dom är då och det kommer bara samma saker som hänt varje dag senaste tio åren.

    man ska välja hur man vill ha det och vill jag ha det tyst då drar jag norrut. Inte fan tänker jag börja gnälla på mina grannar eller bosätta mig nära krogstråket som var där först. Eller flytta ner på Lindholmen och börja bilda grupper för att färjan låter för mycket.

    Jag hade 21 år i interna bostadskön när jag flyttade och kunde välja fritt i hela stan, Kronhusbodarna (Där man får navigera mellan fyllon när man ska vardagshandla) Vasagatan som är det mest trafikerade området med bilar och spårvagnar , cykelleder och all möjlig skit.
    Men jag har valt att flytta lite längre ut på Hisingen i ett väldigt lugnt och tyst område och det tar tio minuters promenad så är jag nere vid bryggorna på Lindholmen. Jag valde att bo där miljön är som jag vill ha den. Jag åkte hit och kollade in området sent mitt i veckan och på helgen vid löning och det var tyst och lugnt så det var bara att slå till.

  39. #159
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det finns ju folk som klagar på att bondgårdar luktar och att bönderna jobbar när de har "flyttat till landet för att få det lugnt och skönt", så det finns fôlk te allt.

  40. #160

  41. #161
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller Fylkingen är problemet inte några boende (finns inga bostäder runtomkring) utan att hyresvärden driver kontors- och konferensverksamhet och vill använda ytan till annat, sannolikt mer lönsamt.
    Ah ok.
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bättre lösning tycker jag är dedikerade kulturkvarter, såsom Münchenbryggeriet hade kunnat vara.
    Jo, det fungerar ju med. Det blir ju som ett "industriområde" i stan, så länge det inte är boende som störs av det är det ju lugnt, antar dock att det blir dyrt att dedikera så pass stor yta åt sådant i innerstan (event-storlek + avstånd till boende)

  42. #162
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är bra skevt att flytta in i en stad och bosätta sig på ett sånt ställe om man inte fattar att städer låter och att det är massor med folk som gör allt möjligt.
    Visst, och det gör man ju. Alla som bor i Stockholm accepterar det normala bakgrundsbruset, poängen är dock att musiklokaler låter fruktansvärt mycket mer än så. Jag har bott på 6 olika ställen i Stockholm innerstad och den enda gången jag stört mig på ljud var just på musiklokalen med anslutning till bakgården.

    Om man upplevt något sådant i verkligheten själv så är man inte för det oavsett vad man har för åsikter teoretiskt. Det går liksom inte att sova eller ha fönstret öppet någonsin, det finns ingen som inte tröttnar på det. T.o.m. nuno bettencourt klagade ju på oljud där han bodde vid ett tillfälle.

  43. #163
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Då får man lära sig att bygga med öronen och inte ögonen, vilket 99.999999999E% av alla arkitekter gör.

  44. #164
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, och det gör man ju. Alla som bor i Stockholm accepterar det normala bakgrundsbruset, poängen är dock att musiklokaler låter fruktansvärt mycket mer än så. Jag har bott på 6 olika ställen i Stockholm innerstad och den enda gången jag stört mig på ljud var just på musiklokalen med anslutning till bakgården.

    Om man upplevt något sådant i verkligheten själv så är man inte för det oavsett vad man har för åsikter teoretiskt. Det går liksom inte att sova eller ha fönstret öppet någonsin, det finns ingen som inte tröttnar på det. T.o.m. nuno bettencourt klagade ju på oljud där han bodde vid ett tillfälle.
    Det är klart man som boende inte ska behöva störas på sådant sätt. MEN givet att det störande momentet fanns där innan man flyttade dit/byggde hus där, och det var känt, så är inte lösningen i efterhand att förbjuda verksamheten som var där först. Tyvärr är det ofta vad som händer.

  45. #165
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Vad är det senaste kring Slakthusområdet, kommer musikverksamheten få vara kvar eller är det samma utmaning där som för Fylkingen?

  46. #166
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det senaste kring Slakthusområdet, kommer musikverksamheten få vara kvar eller är det samma utmaning där som för Fylkingen?
    När jag var där när dom hade nån sorts infodag hävdade någon av dom som ansvarar för byggprojekten från Stockholms Stads sida att tanken var att behålla en hel del kultur. I praktiken ser jag dock inte varför det skulle bli någon skillnad där mot hur resten av Stockholm är. Folk kommer flytta in och klaga på att det låter.
    Folk klagar redan idag i Hammarbyhöjden på att det låter för mycket från Slakthusområdet (återkommande klagomål i vår lokala facebookgrupp) så min gissning är att det är stendött om några år.

    (Ursäkta bitterheten. Som referens har det gått så långt att folk öppet klagat i facebookgruppen på att fåglarna låter för mycket. Är jag trött på folk som klagar på att det låter? Japp)

  47. #167
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag skall köpa lägenhet i pelaren på Friends Arena och klaga på att det låter från fotbollsmatcherna så de slutar med schitn!

    Jag menar, vem fasen kan lösa en 28-pinnars DIL-sockel, eller än värre, en 16P SOJ när helt plötsligt 13 216 adrenalin- och ölstinna medelålders vita män vrålar Jaaaaaaaaaa!?!? Det är ju så man tappar lödkolven i flussmedlet!

    En stad har alltid varit en stad, det bör man som bostadsköpare vara medveten om. Samtidigt är städer en ständigt föränderlig organism där olika etablissemang skapas och dör. Balansen mellan kultur, arv, miljö, säkerhet, ekonomi och tillfälligt ledarskap och trender i samhället är svår. Sporten verkar alltid ha haft företräde framför kulturen.

  48. #168
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det senaste kring Slakthusområdet, kommer musikverksamheten få vara kvar eller är det samma utmaning där som för Fylkingen?
    Jag var på Hosoi nyligen (de ligger ju i Slakthusområdet nu) och på vägen dit konstaterade jag att Fållan rivits. Det var ju en sviiinbra konsertlokal. Hann både spela där och besöka som publik. Fanns den i två år? Knas.

  49. #169
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är klart man som boende inte ska behöva störas på sådant sätt. MEN givet att det störande momentet fanns där innan man flyttade dit/byggde hus där, och det var känt, så är inte lösningen i efterhand att förbjuda verksamheten som var där först. Tyvärr är det ofta vad som händer.
    Jag håller med om att det blir mer orättvist då man känner att lokalen "var där först", men det är ju mer frågan om att ändra regler för en inneboende för att andra personer också flyttat in. I detta fall verkar det röra sig om att de samtidigt hyrde ut kontor i fastigheten, och då blir det ju strul med högt ljud samtidigt

  50. #170
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag fick gå över till slutna lurar på jobbet då "kolleger" klagade på "visslande ljud" från mina öppna lurar med acid house...

    För några år sedan bodde jag vid Telefonplan/Stockholm där fanns föreningens festlokal något hus bort. De hade musikstopp 23.00 men då på somrarna brukade festen flytta ut på gården med öl och gapflabb fram på småtimmarna. Det finns ingen tråkigare fest än den man inte är bjuden på

    De flesta av mina kolleger går aldrig på konsert, har inte fester med hög musik och har aldrig varit på festival. Bara att inse att de alltid kommer att vara emot ljud.

  51. #171
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Fast läckande ljud från hörlurar kan vara riktigt irriterande, det hör inte riktigt hemma på jobbet tycker jag - iallafall inte om man jobbar bland andra människor i en hyfsat tyst miljö.

  52. #172
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hittade detta:
    Förra året sades Fylkingen upp från lokalerna i Münchenbryggeriet. Scenen etablerar sig i tillfälliga lokaler från och med årsskiftet. De kommer därefter att producera c/o-event på olika adresser i samarbeten liknande detta.
    https://kulturhusetstadsteatern.se/m...igerkavaljeren

    Men jag har helt missat nån officiell info om detta? Har nån sett någon?

  53. #173
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Fylkingen flyttar till Bredäng.

    https://www.instagram.com/p/Cygc7rTMc-z/

  54. #174
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fylkingen flyttar till Bredäng.

    https://www.instagram.com/p/Cygc7rTMc-z/
    Tillfälligt, bör väl nämnas.

  55. #175
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Efterfesten blir hos mig! mvh // Gröna stugans v. 3

  56. #176
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fylkingen flyttar till Bredäng.
    https://www.instagram.com/p/Cygc7rTMc-z/
    Ja, hörde i helgen då vi spelade på Fylkingen att detta nog var en av de absolut sista arren i Munchenbryggeriets lokaler. Om två veckor ska lokalerna vara tömda.

  57. #177
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hörde i helgen då vi spelade på Fylkingen att detta nog var en av de absolut sista arren i Munchenbryggeriets lokaler. Om två veckor ska lokalerna vara tömda.
    Fattar fortfarande inte hur de stört någon, förutom plånboksmässigt.

  58. #178
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillfälligt, bör väl nämnas.
    Finns det någon plan efter Bredäng?

  59. #179
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Verkar vara några arr kvar innan de helt flyttat ut för gott:
    http://www.fylkingen.se/program

  60. #180
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Kom att tänka på Frimurarna i Östersund som jag besökte någon gång 1993 kanske.

    Dom berättade att man försökt bli av med frimurarna/häva hyresavtalet, men Frimurarna i Östersund var med och finansierade hela byggnaden och hade något för evigt bindande hyresavtal.

    Kan det vara något att tänka på kanske. Gör en fond som bara är till för att se till att Fylkingen köper sina egen lokale eller varför inte hela byggnaden. Det kommer ta evig tid men om alla är med och samlar så borde det bli möjligt att köpa en hel byggnad.

Liknande ämnen

  1. Uppsala, Nya lokaler för kulturarbetare!
    Av Aerobics i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 12:35
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-12-14, 09:33
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-10, 15:25
  4. Var hittar man lokaler för studio?
    Av Funkenteller i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 22:34
  5. Varför blir man inte lycklig med sina nya masiker?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •