Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Att använda royaltyfria loopar etc i sin musik

  1. #1
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Att använda royaltyfria loopar etc i sin musik

    Jag har en fundering kring alla de royaltyfria ljud- och midi-filer som finns en uppsjö av att köpa på nätet. För att ta ett exempel kan jag nämna tex loopmasters.com som säljer många olika paket med filer som skulle gå att bygga hela låtar av. Men hur långt vågar man sträcka sig med att bygga något kring sådana filer idag? Jag tänker på att det finns fall med personer som fått videor nedtagna för att de visar inbyggda demoljud i en synt och det då påstås vara någon annans låt. Det känns väldigt riskfyllt att bygga något kring sådana element då som fler har samma material när idag de algoritmer som avgör vad man får ladda upp inte riktigt är lätta att ha och göra med.

    Jag tänker mig framförallt två fall där jag äv mycket intresserad av vad för resonemang ni andra har kring detta och vilka risker det finns med att använda sådant material.

    I det första fallet tänker jag där man använder en slinga från ett sådant paket. Säg att man hittar en bra basgång i en loop som man sedan bygger en låt kring. Det blir ju fortfarande en helt ny låt men med ett icke-unikt element som någon annan kan ha använt också. Är det helt kört om någon annan redan har en låt med den loopen? Sett till upphovsrätt skall det ju inte vara några problem, men algoritmer på sociala medier kanske är problemet om man vill dela sitt verk sedan?

    Det andra fallet jag tänker är om man vill lägga bakgrundsmusik på en video man gjort och vill lägga upp på tex Youtube. Vill man snabbt få upp något kan det ju kännas väldigt smidigt att plocka någon ljudslinga ur ett sådant paket eftersom det är en del av den licens man betalat för. Men i det fallet vill man ju kanske inte ha så komplex musik utan något mer diskret om det skall ligga i bakgrunden och då kan det ju finnas fler som gjort samma sak så att det kan påstås vara någon annans låt man använder?

    Hur långt vågar man nyttja sådana här resurser? I den licens man normalt får för sådana ljudpaket har jag tolkat det som att det är ju fritt att använda till sina egna verk till i stort sätt vad som helst så länge man ändå gör någon unik slutprodukt av det. Men det finns ju sedan inga garantier när fler använder samma material. Och det är där jag ser risken då om det påstås att någon annan äger rättigheterna till det verk man gjort för att man kan skapa snarlika saker med samma grund.
    Att det kan bli problem med sociala mediers algoritmer är ju en sak, men kan det sedan finnas fler problem? Hur stora är egentligen riskerna? Överanalyserar jag läget bara?

    Om man sedan skall dra det ytterligare ett steg så finns det ju även så kallade "constriction kits" där alla beståndsdelar till en hel låt följer med, även om det är enskilda loppar (eller melodier i midi för varje spår) som sedan kan sättas samman till en komplett låt. Att använda en sådan som musik i bakgrunden till en tex. video eller i ett spel, skulle det fungera eller är det att gå för långt?

    Vad finns det att tänka på kring detta?

  2. #2
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Köper du licens för musik och/eller andra ljud från bibliotek är du fri att använda dem inom ramen för de användningsområden licensen avser. Använder biblioteksmusik i princip varje vecka och inte haft några problem. Men då jag använt egenskriven musik jag själv äger rättigheterna till är det snarare regel än undantag att YouTube protesterar. Jag ska inte förstöra dagen med vad jag tycker om dem och deras metoder men det är inga lovord om man säger så.

  3. #3
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    De flesta musikproducenter jag känner använder Splice som är just en sådan tjänst, och varje DAW med självaktning har väl inbyggda loopbibliotek nuförtiden. Det är knappast så att någon kan hävda intrång eller plagiat för att du har använt samma sample som de har gjort. Det lär också ha hänt att större artister som använt kommersiella samples sedan köper loss rättigheterna för framtida bruk (finns någon Rihanna-låt som lär bygga på en Apple Loop som nu är borttagen). Men samtidigt är det enligt min erfarenhet sällan att dessa samples/loopar används rakt av. De flesta brukar choppa upp och klippa om, modifiera ljud, etc. även på "färdiga" loops. Ofta används loops också för demo (eller inspiration), sedan när helheten börjar ta form byter man ut den mot egna instrument och inspelningar.

    Tycker personligen både att färdiga loopar överanvänds i modern musikproduktion, men samtidigt också att de har lite oförtjänt dåligt rykte. Det är ett av många sätt att göra musik bara, whatever floats your boat liksom.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det blir ju lite tråkigt, utanför vspisvärlden , att känna igen samma loop/sampling i många låtar (om de inte är proddade FÖRE 1993 ). Men det roliga med sånt är väl att processa grundmaterialet tills det essentiellt är nåt annat.

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Venus Theory hade en intressant video på ämnet nyss:


    https://youtu.be/pbOop_za_OY

  6. #6
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Venus Theory hade en intressant video på ämnet nyss:


    https://youtu.be/pbOop_za_OY
    Såg den med, tycker den sammanfattar ämnet på ett bra sätt. Har själv ingen prenumeration och tröttnar snabbt på att browsa loopar. Lägger ingen värdering i användandet, men att inte göra de till "sina egna" innan de placeras i egna alster skulle jag aldrig kunna tänka mig.

  7. #7
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir ju lite tråkigt att känna igen samma DX7-preset i många låtar
    fiXd

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kunde inte sagt det bättre själv

Liknande ämnen

  1. Använda sin gamla launchpad
    Av joule i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-11-07, 15:21
  2. Att inte kunna höra sin egen musik
    Av jonasgun i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-28, 10:35
  3. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 21:14
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •