Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Windows ljud

  1. #1
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran

    Windows ljud

    Snikade åt mig en pclaptop på jobbet som jag har som musikdator men blir ständigt påmind om hur arg jag var för 10 år sen innan jag blev macboy. Vilken jävla skit.
    Finns ju 10000 trådar om problemet med att skifta mellan dawljud och webljud men hittar ingen lösning. Ja tickat av de rutorna om full kontroll o grejer. Argh jag kokar och vill döda den här datorn. #mac4life.
    Men hjälp. Det här är ett stort problem. Måste starta om datorn varje gång jag vill skifta.

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Går det inte att välja ljudenhet på högtalarikonen i nedre högra hörnet?

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det här gör sig påmint ibland på en laptop där man trycker i USB-ljudkort och hörlurar lite random, och inte alltid använder program på samma sätt, men det är egentligen ett icke-problem historiskt, för min del.
    Man väljer vilken "ljud ut" som ska vara primär, och då brukar både MME-WDM och ASIO hitta dit av sig själv.

  4. #4
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det inte att välja ljudenhet på högtalarikonen i nedre högra hörnet?
    Nej tror det är nåt med krockande drivers. Kan ingenting om sånt här längre. Asio4all på Ableton lite och har inget ljudkort men är nåt Realtek ut.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej tror det är nåt med krockande drivers. Kan ingenting om sånt här längre. Asio4all på Ableton lite och har inget ljudkort men är nåt Realtek ut.
    Uff, ja har du ett grundproblem med inkompatibla drivers i systemet så jävlas det kolossalt.
    Börja där. In på tillverkarens hemsida och ta hem senaste audiodriver. Kan behöva rensas ut ordentligt innan så det inte ligger dubbla.
    Enhetshanteraren: Släng allt mediarelaterat. Scanna för förändring.

  6. #6
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Gjort allt man kan göra under lång lång tid och sagt många fula ord. Men nu hittade jag denna:

    https://www.youtube.com/watch?v=_yEp5mXNv1A

    Voicemeeter Banana är lösningen. Over n out.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det verkar ju helt "bananas" att du ska behöva skapa ett virtuellt ljudlager för att få skiten att uppföra sig.
    Förr, typ WinXP tiden, fanns det vissa northbridgechip på vissa intelbaserade moderkort som hatade allt vad ASIO och synkat ljud hette. Klickade och jävlades 24/7 vad man än gjorde...men alltså det var strax efter dinosaurierna dog ut. Finns dessa märkliga problem fortfarande? Personligen kan jag knappt minnas när jag sist hade hårdvaruproblem med internt ljud, och jag mekar konstant med olika datorer med en bunt gamers här och mina egna intressen som ligger på 4 datorer.

  8. #8
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar ju helt "bananas" att du ska behöva skapa ett virtuellt ljudlager för att få skiten att uppföra sig.
    Förr, typ WinXP tiden, fanns det vissa northbridgechip på vissa intelbaserade moderkort som hatade allt vad ASIO och synkat ljud hette. Klickade och jävlades 24/7 vad man än gjorde...men alltså det var strax efter dinosaurierna dog ut. Finns dessa märkliga problem fortfarande? Personligen kan jag knappt minnas när jag sist hade hårdvaruproblem med internt ljud, och jag mekar konstant med olika datorer med en bunt gamers här och mina egna intressen som ligger på 4 datorer.
    Alltså kolla hur många fixvideos det finns med hundratusentals visningar och läs kommentarerna. Verkar som sjukt många jiddrat med det här i åratal. Jag höll på att flippa efter en vecka. Gått igenom 4 stycken som säger det är final fix men det är bara det här och nån annan krånglig virtuell grej som verkligen funkar. Helt efterblivet. GO APPLE!!!

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hmm
    Vore kul att gå igenom en ny installation steg för steg i känd problemhårdvara och se när det skiter sig. Hur kan jag ha missat det här på nästan 10 datorer, varav hälften midrange laptops?

  10. #10
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Frågan är om det är någon som använder inbyggda ljudkortet för att göra något mer avancerat på PC?
    Ja asio4all finns men det har varit hit n' miss i 20+ år och inget ljudkortsbolag som supply'ar tillverkarna inbyggda ljudkort/chip bryr sig ett skvatt om bra drivare.

    Går det att spela musik/ljud från Spotify, Teams och Youtube så är funktionen klar.

  11. #11
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är om det är någon som använder inbyggda ljudkortet för att göra något mer avancerat på PC?
    Ja asio4all finns men det har varit hit n' miss i 20+ år och inget ljudkortsbolag som supply'ar tillverkarna inbyggda ljudkort/chip bryr sig ett skvatt om bra drivare.

    Går det att spela musik/ljud från Spotify, Teams och Youtube så är funktionen klar.
    Vad menar du med avancerat? Orkar väl inte ha med ljudkort om jag bara ska dona utan hårdvara.

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Som jag skrev, om det är något annat du ska göra än playback av ljud (ex. ljudfiler, spotify, youtube) där 100+ ms inte spelar någon roll så fixar drivrutinerna det.
    Eftersom du skrev att du använder en DAW så antog jag att du gör något annat än ovan.

    Behöver du ex. använda asio4all så är det hit n' miss om det funkar.
    Asio4all-drivaren är en "det-kan-funka-lösning" för ljudkort som inte har ASIO-drivare och som är gjort av 3:e part, inte tillverkaren.
    Med andra ord, ibland funkar det ibland funkar det inte alls beroende på implementation.

    Vad du orkar släpa med dig är upp till dig, poängterade bara vad asio4all är och vad tillverkare av interna ljudkort erbjuder out of the box.

Liknande ämnen

  1. Hur få ljud in Windows 10
    Av kockpit i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2020-05-11, 19:05
  2. SvD - Öra för ljud: essäer om ljud, musik och inspelning
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 17:14
  3. att streama ljud, windows media player?
    Av mv i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-03, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •