Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Spela med händerna

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Spela med händerna

    Jag var på Urkult nyligen och blev sugen på att börja med handtrummor. Främst av att se Ebo Krdum och då Robin Cochrane på kalebass. Fett ljud.

    Har trummat med händerna i princip konstant i tjugo år (på benen, nycklar, ratt, cykelstyre, ibland flickvän (), ja allt. Men har aldrig tagit steget till att spela med händerna, bara på trumset.
    Har inte lockats av handtrummor med skinn, det blir så tjongigt, men kalebass gillade jag ljudet av! Och så kan man ha grejer att slå med, med mera.

    Folk här som spelar? Ambulansen checkar väl in snart :-)

    Jag är sugen på att köpa en kalebass men frakten går på mer än instrumentet (förståeligt), kanske fler här vill ha för gruppköp? tänker leverans i uppsalatrakten, så om deleted user också vill ha har vi ju en fin sträng uppåt salatrakten


    https://youtu.be/2f1IzbcbHuE
    (det finns en synt i bakgrunden ni kan titta på. Fast roligare med hela bandet)

    såå, en allmän tråd om att spela med händerna, sätt igång. och säg till om ni vill gruppköpa kalebass. Priset för en med diameter på ~47-48cm är €35. Frakt typ €58...

  2. #2
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Jag har en kompis som spelar handpan, jättecoolt. Kort video där han spelar: https://www.instagram.com/reel/Cgwox69jN6A

    Kalebass, aldrig tänkt på saken men om vi blir ett gäng och man hamnar under en femhundring per skalle så...

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    inte så förtjust i handpans :-|

    Särskilt om man kör matrioshka-style med mindre och mindre storlekar borde vi kunna komma undan hyfsat billigt. Och Stockholm är ju också hyfsat nära.

  4. #4
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sugen på att köpa en kalebass men frakten går på mer än instrumentet (förståeligt), kanske fler här vill ha för gruppköp? tänker leverans ... och säg till om ni vill gruppköpa kalebass. Priset för en med diameter på ~47-48cm är €35. Frakt typ €58...
    Går ju bra att grow your own annars. 36 kr för ett gäng plantor. Men det lär vara försent att börja den här säsongen :-)

    https://www.runabergsfroer.se/?m=91

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    CheckCheck!!!

    Testa cajon kanske? SOm ett trumset i en trälåda man sitter på. Mycket inspirerande, bra kaggbotten + virvelljud. Det finns flera grejer nu som är inspirerade av cajon. Träbongos mm.

    Hur spelades det på kalebassen, och hur var den preppad? Jag gissar på cabasa (en kalebass med ett nät av t.ex. snäckskal som rassel). Man kan odla kalebass, eller hitta de som dekorgrejer på ställen som plantagen eller panduro. Så kan man knyta sig en själv Svårt att få fina hållbara såpass stora som 40cm dock.

    Man kan ha en halv låda med olika långa pinnar i olika träslag. Kallas väl närmast claves. Passar i de flesta låtar...

    Annars så låter skinntrummor väldigt olika. En darbukke, en djembe och ett bongopar har helt olika karaktärer.

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag spelar en del handtrummor. Congas, bongo och diverse rassel. Övar också Cajon regelbundet, väldigt praktiskt att kunna. Som ambulansen sa så går det att spela vanliga trumbeats på cajon vilket gör att man kan hoppa in och spela i akustiska settings väldigt lätt.

    Psst, ambulansen, en cabasa är ett instrument som latin percussion hittade på, en räfflad metallcylinder med rader av stålkulor runt. Det du beskriver är en shekere

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Alla dessa specifika namn på saker som bonkar och rasslar är sentida och inte gjutna i sten s.a.s. Cabasa t.ex. betyder ju huvud, vilket mer liknar en kalebass än en stålcylinder, så förmodligen var det namnet etablerat innan man insåg att man fick mer volym med metallbehållare. Dessutom är skrot som metallburkar ofta gratis och behöver inte odlas Ofta finns mängder av olika lokala gamla namn på vad som i stort sett är samma instrument.

    Den cabasa/shekere som jag använder är en kalebass, omkring 18cm i diameter på den runda delen, med skurna räfflor och omknuten med ett nät med plastpärlor på. Funkar lika bra att vrida som att skaka, och låter väldigt bra. Köpt på en turistfälla i Rio de Janeiro

  8. #8
    popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Veteran
    Vad ska man ha för en Cajon om man är sugen?
    Några speciella märken att köpa/inte köpa?
    Storlek?

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vet inga märken men de flesta jag testat har varit bra. Det är ju en trälåda, oftast tunn hård plywood, så det är inte mycket som kan bli fel Rasslet skiljer nog en del mellan modeller och märken, men det går att modifiera i efterhand enkelt. Sen efter ett tag vill man kanske ha en kaggepedal så man moddar på en. Och varför inte ett cymbalställ, så det skruvar man också på. osv Down the cajon-hole

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går ju bra att grow your own annars. 36 kr för ett gäng plantor. Men det lär vara försent att börja den här säsongen :-)

    https://www.runabergsfroer.se/?m=91
    Sant, har tänkt på det. Men har inget växthus.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CheckCheck!!!

    Testa cajon kanske? SOm ett trumset i en trälåda man sitter på. Mycket inspirerande, bra kaggbotten + virvelljud. Det finns flera grejer nu som är inspirerade av cajon. Träbongos mm.

    Hur spelades det på kalebassen, och hur var den preppad? Jag gissar på cabasa (en kalebass med ett nät av t.ex. snäckskal som rassel). Man kan odla kalebass, eller hitta de som dekorgrejer på ställen som plantagen eller panduro. Så kan man knyta sig en själv Svårt att få fina hållbara såpass stora som 40cm dock.

    Man kan ha en halv låda med olika långa pinnar i olika träslag. Kallas väl närmast claves. Passar i de flesta låtar...

    Annars så låter skinntrummor väldigt olika. En darbukke, en djembe och ett bongopar har helt olika karaktärer.
    Ja, cajon har jag oclså tänkt på! Glömde skriva. Ville köpa en när det kom upp en superbilligt för typ ett år sedan, men tvekade. Ska hålla ögonen öppna nu. verkar kul.

    Kalebassen var typ bara vänd uppochner, så spelade han med han och typ en pinne i andra handen, men han slog med pinne +hans samtidigt. Tror en del av ljudet/fetma kom från närmick.

    Visst låter skinntrummor olika, men det är något med ringandet. Jag vet inte.

    Jag kan ju också bara snickra en låda. Typ cajon. Eller dpela på en hink

  12. #12
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska man ha för en Cajon om man är sugen?
    Några speciella märken att köpa/inte köpa?
    Storlek?
    Jag tycker det var rätt stor skillnad på cajon och cajon när jag testade.
    Jag har en från märket de gregorio. Gillade inte meinls billigare varianter så mkt.
    Men eg sitter allt såklart i händerna

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag kan ju också bara snickra en låda. Typ cajon. Eller dpela på en hink
    Eller köpa en gammal koffert i tillräckligt styvt material på second hand

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det var rätt stor skillnad på cajon och cajon när jag testade.
    Jag har en från märket de gregorio. Gillade inte meinls billigare varianter så mkt.
    Men eg sitter allt såklart i händerna
    De låter absolut olika, men ingen jag testat har liksom låtit särskilt dåligt. Men det finns såklart reviews att plugga som med allt annat, så det bör man ju göra så man i alla fall har ett hum om vad man får.

  15. #15
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    På tal om det så blev jag nyss inbokad att kompa med cajon på två spelningar nästa vecka. På Grafitti Bar i Tantolunden och på Visrum i Hökis.
    Har suttit och nött lite för att bli varm i kläderna. Det blir hemskt mycket åttondelar.

    Cajon är ett sånt lite lömskt instrument som är svårare än vad man tror. Det är lätt att bara banka loss lite funkiga rytmer men blir snavbt svårare när man vill vara noggrann med markeringar osv.
    Dels behöver man ändra ledande hand ofta vilket gör att det kan vara svårt att få det helt tight och dessutom kan man verkligen kastas av takten helt plötsligt. Dels är det väldigt lätt att öka i tempo, tycker jag.

    Men sjukt smidigt instrument! Så skönt att bara ta med en låda och vara spelklar på direkten.

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Burkar, kannor, hinkar, bord av olika trä, det var så jag spelade medans jag var trummis i en blåsorkester. Det jag vill säga är att trummor kräver inte mycket.
    Senast redigerat av tinybox den 2022-08-24 klockan 01:17.

  17. #17
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Crash hade jag problem med, men hittade en lösning med två kastrullock som jag skruvade bort handtaget på. Dom två på en och samma pinne med den mindre på topp.

Liknande ämnen

  1. Spela Acid med huden?
    Av my03 i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-29, 09:59
  2. Spela in med preamp
    Av limpan2 i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 11:47
  3. Spela in med toneport gx
    Av ScripTaN i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •