Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lever vi i en musikalisk bubbla?

  1. #1
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior

    Lever vi i en musikalisk bubbla?

    Nu talar jag bara för min egen del, men ibland känns det som att jag lever i en musikalisk bubbla där det mesta av musiken kommer från en väldigt begränsad del av världen. I princip är det bara musik från delar av Europa, nord Amerika, Australien, Japan. Hur kan det komma sig att t.ex. en hel kontinent som Afrika är så enormt underrepresenterad när det kommer till musik.

    Även om vi lever i en tid där det aldrig har varit lättare att hitta och lyssna på musik från hela världen, så känns det fortfarande som att både radio och tjänster som Spotify diskriminerar eller åtminstone favorisera musik från vissa delar av världen. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut om man lever i t.ex. Japan eller något afrikanskt land och öppnar Spotify för första gången. Vore ett intressant experiment att använda VPN och skapa ett nytt Spotify-konto och se vad som rekommenderas.

  2. #2
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Musik är kultur.

    Klart vi lyssnar på annat än vad som är aktuellt i Afrika elker Asien.

  3. #3
    deleted user
    Sambon dansar magdans och är rätt nördig på arabisk musik. När hon kom in i mitt liv kom också den musiken in. Så fråga mig vad som är hett just nu på klubbarna i kairo!

    Snacka om att byta bubbla! Men även hon har problem att "komma in" helt. Dels språket - få låttitlar, texter och info översätts till engelska från arabiska. Särskilt när hon vill hitta historiska grejjer. Men också att andra streamingtjänster / media används. Så där hade det inte räckt byta land på sin VPN!

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Rubriksvar: Oh yes. Det jag sög in som teenis bildade grunden för vad jag värdesätter idag. Inte så att jag aldrig lyssnar på nåt annat, för det gör jag, men en hel kväll av latinamerikansk soca, merengue, eller afrikansk kulturell musik som jag inte kan namnen på - gör mig mest bara trött.
    Satt på en mexikansk restaurant för nåt år sen, och dom körde bara stereotypisk skitsnabb trumpetbedövad mexikansk musik med manlig stämsång och stora vibraton. Kunde knappt tänka efter ett tag. Ingen favorit där inte.
    Sen letar min hjärna konstant efter triggers jag kan använda i okänd musik. Hittar ibland infallsvinklar som kan berika det jag redan älskar. Det lägges på en otippad artist på spellistorna ibland.

    Men i stort är jag fast i raka 8or, trummaskiner och intelligenta ackordfölder på feta syntar. Det är göttigast

  5. #5
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Är man sugen på att komma ur bubblan så rekommenderar jag (som alltid) Gilles Petersons program på BBC6:
    https://www.bbc.co.uk/programmes/b01fm4ss

  6. #6
    metamorfos
    metamorfos är inte uppkopplad
    metamorfoss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har lyssnat och lyssnar en hel del på Peter Gabriel och han har alltid haft influenser från andra delar av världen. Hans skivbolag "Real world studios" där han utgav olika "världsmusikers" låtar fick mig att inse vilka skatter till låtskrivare/artister/musiker det finns i världen.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag tycker YouTubes algoritmer är kanon om man vill hitta ny musik. Knappa in t ex ett instrument från en annan världsdel, typ "Saz" eller något annat. Sen tar man det därifrån. Jag hittar hur mycket fantastisk musik som helst, både känt och okänt.


    https://youtu.be/LSdQUvK8xLk

    Citat Ursprungligen postat av metamorfos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyssnat och lyssnar en hel del på Peter Gabriel och han har alltid haft influenser från andra delar av världen. Hans skivbolag "Real world studios" där han utgav olika "världsmusikers" låtar fick mig att inse vilka skatter till låtskrivare/artister/musiker det finns i världen.
    Ja, det var nog en inkörsport för mig också under 80-talet. En otroligt fin skivkatalog.

  8. #8
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Om jag skulle kunna fler språk skulle min redan färgglada musik-bubbla expandera nått enormt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bart diggar.png 
Visningar:	6 
Storlek:	94,1 KB 
Id:	108049

  9. #9
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av metamorfos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyssnat och lyssnar en hel del på Peter Gabriel och han har alltid haft influenser från andra delar av världen. Hans skivbolag "Real world studios" där han utgav olika "världsmusikers" låtar fick mig att inse vilka skatter till låtskrivare/artister/musiker det finns i världen.
    Etiketten "Världsmusik" måste har gjort mer skada än nytta för att sprida musik från världens alla hörn. Vad jag saknar är inte Afrikansk folkmusik utan modern musik som Afrikansk house och mm.

  10. #10
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Ja, det får kanske något lite pittoreskt över sig, som att låta Åsa Jinder eller Orsa spelmän representera svensk musik i en afrikansk skivaffär.

  11. #11
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vi lever alla i våra bubblor. Det är alltid trevligt att kunna uppskatta något. Utan att behöva vara i det hela tiden.

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Med få undantag kommer musiken jag lyssnar på från planeten Jorden. Och det är inte så värst begränsande med tanke på variationen.

    Populärmusik från varsomhelst i världen tenderar mot en viss likriktning jämfört med skillnaderna mellan traditionsmusiken de fortfarande kan innehålla spår av. Världsmusik brukar också gå ut på hybridisering och kan på liknande sätt sudda ut karaktäristiska drag, om det inte bara blir överlagringar av stilar.

  13. #13
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu talar jag bara för min egen del, men ibland känns det som att jag lever i en musikalisk bubbla där det mesta av musiken kommer från en väldigt begränsad del av världen. I princip är det bara musik från delar av Europa, nord Amerika, Australien, Japan. Hur kan det komma sig att t.ex. en hel kontinent som Afrika är så enormt underrepresenterad när det kommer till musik.

    Även om vi lever i en tid där det aldrig har varit lättare att hitta och lyssna på musik från hela världen, så känns det fortfarande som att både radio och tjänster som Spotify diskriminerar eller åtminstone favorisera musik från vissa delar av världen. Skulle vara intressant att veta hur det ser ut om man lever i t.ex. Japan eller något afrikanskt land och öppnar Spotify för första gången. Vore ett intressant experiment att använda VPN och skapa ett nytt Spotify-konto och se vad som rekommenderas.
    Efter explosionen av Afrobeats så skulle jag nog säga att Afrika blivit mycket mer synligt igen på musikkartan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HomerJSimpsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag skulle kunna fler språk skulle min redan färgglada musik-bubbla expandera nått enormt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bart diggar.png 
Visningar:	6 
Storlek:	94,1 KB 
Id:	108049
    Själv förerdrar jag nästan att lyssna på musik på språk som jag inte förstår.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv förerdrar jag nästan att lyssna på musik på språk som jag inte förstår.
    Det är spännande ... Bob Hund, Peps, Gasolin...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20110715_190939_1734.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	94,3 KB 
Id:	118237
    Skånsk folkdräkt...

Liknande ämnen

  1. Musikalisk EQ?
    Av hooligansound i forum Mixning & mastring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 16:58
  2. Musikalisk rumsklang?
    Av axelwaad i forum Mixning & mastring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-02-25, 09:13
  3. Musikalisk självdistans!
    Av enapa i forum Allmänt om musik
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •