Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: Intervju med Outshape / Tilliander

  1. #1
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran

    Intervju med Outshape / Tilliander

    Då var det äntligen dags för nästa avsnitt i min intervjuserie med intressanta människor i Synthsverige, podden som inte är en podd Denna gång är det allas vår Outshapes tur och jag tror vi slog rekord i längd, sorry Lackan , men här finns mycket intressant att höra för den hugade.

    Vi pratar musikutgivning, kreativitet, hur man kan lura fram kreativitet och intressanta resultat, hur Andreas gjorde sin musik förr och gamla kära gemensamma bekanta. Och så klart pratar vi synthar också, vilken är egentligen Andreas favoritsynth?

    Stort tack för att du tog dig tid och stort tack till alla er som lyssnar!

    https://soundcloud.com/svensk-hushallssynth/13-intervju-andreas-tilliander

    Avsnittet går att ladda ner om man gillar filer och gillar man RSS-feeds är detta länken https://feeds.soundcloud.com/users/s...761/sounds.rss

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och jag tror vi slog rekord i längd, sorry Lackan
    Haha grymt, i morgon är jag ledig, då djävlar ska här lyssnas!

  3. #3
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Kul! Ska lyssna så snart jag får tid.

  4. #4
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Skojs, ska parkeras i "att lyssna" högen!

  5. #5
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Roligt! Detta blir perfekt på buss 676 i morgon! (Som jag vet att Outshape ofta åker med också)

  6. #6
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Härligt! Jag ska lyssna nu

  7. #7
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack, Stryph, för att du gör dessa spännande intervjuer! Blir spännande att lyssna på denna...

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Grymt - den tar vi på cykelturen imorgon!

  9. #9
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt! Jag ska lyssna nu
    Lyssnat nästan 1 timma nu. Det är när ni snackar gear det verkligen tar fart . Och ni belyser det här med begränsningarnas paradoxala fruktbarhet.

  10. #10
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack så mycket alla för att ni lyssnar! Och tack för att ni berättar att ni lyssnar - det betyder jättemycket att få veta det!

    Yes Cberga - det är alltid gött när det handlar om prylar

  11. #11
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Fantastiskt kul, intressant och Andreas Tilliander verkar vara en toppengrabb. Tack "stryph".

  12. #12
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Fantastiskt fint och kul.

  13. #13
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Sjukt bra intervju, och väkdigt roligt att lyssna på!

    Behövde logga in för att skriva SURGE!!!

  14. #14
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Stålholm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt bra intervju, och väkdigt roligt att lyssna på!

    Behövde logga in för att skriva SURGE!!!
    Haha där lossnade det i intervjun!
    /live-post

  15. #15
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Nu har jag lyssnat, och haha.. alltså, SURGE, hur kul var den passagen ... tack för att du inte klippte det, skrattade gott i bilen när jag satt och väntade på frugan på tågstationen.

    Många roliga anekdoter samt trevliga små tips, den där Andreas verkar vara en hyvens kille Hysteriskt kul med Karlskoga connections även i detta avsnitt, Dario är ju en gammal bekant som jag gjorde ett av mina första live techno set med på nån fritidsgård i Karlskoga... helt galet länge sen, vilka minnen man fick. Tack till er båda för ett kul avsnitt !

  16. #16
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Bra poäng i slutet av avsnittet också lite apropå de diskussioner som pågått på 99 sista dagarna, för att bli en del av ett community behöver man ge för att kunna få. Tack Outshape och stryph!

  17. #17
    eangelin
    eangelin är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan bara instämma med alla andra, verkligen trevlig lyssning! Stomper hade jag helt glömt, det var ju grymt!

  18. #18
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Kul och lärorikt avsnitt!

  19. #19
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Schysst, Ska lyssna när tid finns !

  20. #20
    Jrokbrok
    Jrokbrok är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kul lyssning!

  21. #21
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Tack för ett riktigt bra program! Många bra och intressanta tankar och idéer! Ödmjukt framförda!

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    "vinyltillverkarna är hårt pressade" - mohahaha! Jag skrattade högt där på cykeln mellan åkrarna. Oplanerad ordvits ftw!

    edit: 51 minuter in... jag trodde på allvar att det var en trimmad moppe som drog förbi utanför jobbfönstret. Förlåt.

  23. #23
    Dina "podcasts" (som inte är podcasts ) blir bara bättre och bättre.
    Grymt jobb!

  24. #24
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack så jättemycket allihop, det betyder massor att ni lyssnar och kommenterar!

    Det var verkligen ett fint snack och jag är tacksam mot alla som tagit sig tid att prata med mig, jag lär mig massor på det här och det är otroligt givande att få spendera en stund på att prata med likasinnade

    machinepop: ja Det är en låt full med spännande ljud, just moppedelen är kanske ett av de lite mer skaviga ljuden dock!

    raoul: just ödmjukheten är lite av en ledstjärna för mig så vad bra att det kom fram.

    juno: ge o ta, ge o få - det tror jag är ord att leva efter!

    BURG: hehe jag klippte bort en hel del hummande och funderande kring vad den rackarns synthen kan ha hetat men lite fick bli kvar Tycker det är viktigt att behålla spontaniteten i samtalet så det är sällan jag klipper saker som sagts.

    Ingemar: ja ibland står det totalt still! Knepigt också hur det känns tyngre att prata när rec-lampan lyser, det går alltid lättare när den är av.

  25. #25
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Vilket trevligt och bra avsnitt! Det var det första jag lyssnade på så jag ska fortsätta bakåt i serien.

  26. #26
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Vaknade inatt av någon anledning och kunde inte somna om, så då lyssnade jag på detta istället. Tillianders röst påminner mig om någon gammal väns från förr, jag är också från Hässleholm, så det kändes lugnt och trevligt men samtidigt peppande och inspirerande.

  27. #27
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vaknade inatt av någon anledning och kunde inte somna om, så då lyssnade jag på detta istället. Tillianders röst påminner mig om någon gammal väns från förr, jag är också från Hässleholm, så det kändes lugnt och trevligt men samtidigt peppande och inspirerande.
    Pågens-reklamen?

  28. #28
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    972 9004: då har du ett gäng timmars lyssning framför dig!

    Framerate: Vad bra att vi kunde vara lite sällskap i natten, och bra betyg kanske då att du inte somnade om medan du lyssnade!

  29. #29
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Mycket intressant och trevlig lyssning, första avsnittet även för mig, jag ska sannerligen ge mig an resten av dem.

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pågens-reklamen?
    *drumroll*

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bra avsnitt med intressanta "war stories"

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Färdiglyssnat! En del stories kändes igen, men alltid mysiga snack med hög nostalgifaktor. Matkö-Skinny Puppy-episoden är ju episk.

  33. #33
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Färdiglyssnat! En del stories kändes igen, men alltid mysiga snack med hög nostalgifaktor. Matkö-Skinny Puppy-episoden är ju episk.
    Klockren episod, men vilken låt var det?

  34. #34
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klockren episod, men vilken låt var det?
    Dogshit ( censor ) ... en av deras bästa.

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dogshit ( censor ) ... en av deras bästa.
    ”Blue stupid thaw cuts the jaw hell piss f*ck head rest pure acid hell
    Filthy word mutation laughing hound hereafter stupid clown you asshole”

    Men det är inte syntpophiten ”Testure”.

  36. #36
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dogshit ( censor ) ... en av deras bästa.
    Ah, tackar!

  37. #37
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Fint inslag igen. Har lyssnat på alla och tycker att alla har varit väldigt sköna och samtidigt intressanta på samma gång. Ser fram emot nästa.

  38. #38
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Blue stupid thaw cuts the jaw hell piss f*ck head rest pure acid hell
    Filthy word mutation laughing hound hereafter stupid clown you asshole”

    Men det är inte syntpophiten ”Testure”.
    Åh testure, med ESQ-1 preset plukbell , den gjorde jag o leffe en fulcover på i hans källare. Hoppas att den inte finns bevarad 😄😄

  39. #39
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack alla som lyssnar och kul när det triggar lite nostalgiska minnen blandat med inspiration om nya idéer - precis vad jag vill uppnå!

  40. #40
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för ett bra avsnitt som gjorde två timmar hushållsarbete i värmen betydligt mer uthärdligt.

  41. #41
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Hushållssynth till hushållsarbete! Perfekt kombo ju!

  42. #42
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Nu har även jag lyssnat, mycket trevligt samtal. Hade lätt kunnat hänga med er ett par timmar till. Lite kul ändå när det pratas mer om 303:or än någon gammal grammis - bra koll på målgruppen Tack stryph och Outshape

  43. #43
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fin intervju, men det hade vart kul att höra mer tankar om processen. Gear får vi ju här på forumet!

  44. #44
    Trehune
    Trehune är inte uppkopplad
    Trehunes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Väldigt intressant intervju, skulle egentligen gått och lagt mig för längesen...

  45. #45
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack för lyssningar hörni! Men Kroffe, var det inte ganska mycket process och kreativitet? T.ex. när Andreas och hans polare sitter med varsin Analog Rytm och sen byter efter en timme. TigerMM grammis? Det har jag helt missat! Får ta min researcher i örat... aj!

  46. #46
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TigerMM grammis? Det har jag helt missat! Får ta min researcher i örat... aj!
    Grammis nämns ju t o m av Tilliander själv i intervjun, men du missade att reagera.

  47. #47
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grammis nämns ju t o m av Tilliander själv i intervjun, men du missade att reagera.
    Haha Snyggt där intervjuarn! Well, jag kanske försökte spela svårimponerad...

  48. #48
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Bra avsnitt som de andra i din serie. Gillar att du lagt in musik mer o mer i avsnitten - även i bakgrund när ni pratar.
    Bra jobbat!

  49. #49
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack Nidas! Ja jag försöker få med relevant musik så man får ett hum om vad vi pratar om. Har saknat det själv i andra poddar, att klippa in en snutt ger mycket mer kontext till det som sägs. Just bakgrundsbiten i det här avsnittet är min egen utgivning på Börft som vi nämner lite kort, lät den bara ligga i bakgrunden för att den inte skulle ta för mycket plats. Men just rena bakgrundsljud som Superdigital fixar så fint till Blå Måndags alla avsnitt har jag inte gett mig på än, det kanske jag skulle göra?

  50. #50
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Fin intervju med mkt intressanta ämnen. En fråga till Andreas, om jag inte hörde fel så tyckte jag att du sa att du bytt ut AR mot digitone i liveriggen med Familjen. Betyder det att du kör främst trummor via digtonen eller är det sequensern som används till att styra annan utrustning?

  51. #51
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Asbra avsnitt, som vanligt. Verkar som Karlskoga är ett återkommande ämne, vilket såklart gillas! Kul att ni nämner Darijo vid ett flertal tillfällen, gjorde någon låt med honom i början av 90-talet som jag lovat att jag skulle gräva fram, nu måste jag verkligen ta mig i kragen å hitta den!

    Något jag hajade till vid var att Tilliander nämner något i stil med att "tiden innan inspelning är låten som bäst", kan bara hålla med!

    Älskar också såklart att den oredigerade Surge-delen fick vara kvar, tyder på fin fingertoppskänsla

  52. #52
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack Kombat och EM!

  53. #53
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Haha, stämmer att jag fick en grammis. Men det är ju 18 år sedan nu så det kan man inte reta mig för längre väl?

    Electric Mojo - Familjens liveset har sedan 2006 bestått av två MPC-1000 där jag spelar på ena och laddar nästa låt på den andra.
    Har inte pallat bygga om setet till Octatrack förrän i vintras när vi bara skulle göra fem låtar. Då blev de översatta till Octatrack.
    TB-303 har förstås varit med hela tiden, oavsett om det är MPC eller Octatrack som är master.
    Trummorna går separat ut från Octatrack (och musiken på vanliga stereo ut). Jag liveloopar med Octatrack också.
    Ibland tar jag med mig Analog Rytm för bonustrummor, ibland Digitone för extra tonalitet och ambient-intro (som på Malmöfestivalen i fredags).

    Kombatsanta - Ja, exakt så! När instrumenten/sequencers etc står och spelar och man bara går runt i justerar lite ljud och sänker och höjer element i musiken - då känns musiken levande på riktigt. När man väl spelat in och låten blivit tio minuter - då är den ju "död" och den kommer låta exakt likadan varje gång man drar igång ljudfilen/vinylen/CD:n.

    Haha, Surge ja! Nu kommer jag aldrig glömma vad den heter.

    Tack för att ni lyssnade på vårt tragg. Kul att ni verkar fått någon behållning av det dessutom. Ser fram emot nästa gäst!

  54. #54
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, stämmer att jag fick en grammis. Men det är ju 18 år sedan nu så det kan man inte reta mig för längre väl?

    Electric Mojo - Familjens liveset har sedan 2006 bestått av två MPC-1000 där jag spelar på ena och laddar nästa låt på den andra.
    Har inte pallat bygga om setet till Octatrack förrän i vintras när vi bara skulle göra fem låtar. Då blev de översatta till Octatrack.
    TB-303 har förstås varit med hela tiden, oavsett om det är MPC eller Octatrack som är master.
    Trummorna går separat ut från Octatrack (och musiken på vanliga stereo ut). Jag liveloopar med Octatrack också.
    Ibland tar jag med mig Analog Rytm för bonustrummor, ibland Digitone för extra tonalitet och ambient-intro (som på Malmöfestivalen i fredags).

    Kombatsanta - Ja, exakt så! När instrumenten/sequencers etc står och spelar och man bara går runt i justerar lite ljud och sänker och höjer element i musiken - då känns musiken levande på riktigt. När man väl spelat in och låten blivit tio minuter - då är den ju "död" och den kommer låta exakt likadan varje gång man drar igång ljudfilen/vinylen/CD:n.

    Haha, Surge ja! Nu kommer jag aldrig glömma vad den heter.

    Tack för att ni lyssnade på vårt tragg. Kul att ni verkar fått någon behållning av det dessutom. Ser fram emot nästa gäst!
    Tack då är jag med!

  55. #55
    micromodular
    micromodular är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Neeej
    Inloggen till mitt ljudmåln har förvunnit

  56. #56
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Spännande lyssning.... passar bra när man är urförkyld i värmeböljan.

  57. #57
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Laddade ned för ett tag sedan men lyssnade först idag. Tack stryph och outshape för ett intressant och trevligt avsnitt.

  58. #58
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack för att ni lyssnar och hoppas att Biomoib hunnit bli frisk igen! Vem vet, det kanske kommer nåt nytt att lyssna på snart?

    micromodular - jag tror du bara behöver logga in om du vill kommentera, lyssna ska gå fint ändå

  59. #59
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Äntligen har jag lyssnat på Tilliander avsnittet ! Jag ligger lite efter i lyssningen av podden, försöker jobba mig ikapp.

    Vill bara tacka er båda Niklas och Andreas för ett riktigt bra avsnitt ! Jätte intressant, fick mycket bekräftat, saker som man själv gått och funderat på, många bra och värdefulla tankegångar kring musikskapandet från båda två, och såklart väldigt kul att höra @outshape och hans resa med musiken. Fick även en massa inspiration när jag hörde honom berätta om hur och när han gjorde musiken, t.ex att ta med sig små bärbara syntar mm på olika platser och på resor osv.

  60. #60
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Vad roligt! Tack för att du berättar, betyder jättemycket att få höra!

Liknande ämnen

  1. TM404 / Tilliander / Outshape jammar i studion (video)
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2021-02-12, 08:06
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •