Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 99 av 99

Ämne: PPG Realizer någon?

  1. #61
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag kan med stor sorg meddela att den Realizer som hamnade hos Steinberg är gone......

    Slängd, borta glinsch.

    WT

  2. #62
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ARGH!

  3. #63
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Intressant i sammanhanget skulle ju vara att veta hur mycket av orginalkoden från Realizer som portades över till Steinbergs VST-projekt sen när programmerarna fortsatte projektet där...

  4. #64
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rolig tanke. :-) Första vstsynten var ju deras Mini.

  5. #65
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rolig tanke. :-) Första vstsynten var ju deras Mini.
    Inte så far-fetched:
    "Wolfgang Düren then made contact with Steinberg. I demonstrated the Realizer to Manfred Rürup, Karl Steinberg and a few developers, and it was probably clear to them that they saw the future before them (albeit in another form and on other hardware). It then continued at Steinberg for me and 2 programmers."
    http://wolfgangpalm.wordpress.com/ppg_story2/c15/

  6. #66
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Vidare kan nämnas att långt innan den slängdes så slaktades rack-enheterna på innehållet för vidareutveckling av konceptet.

    WT

  7. #67
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    På Frankfurtmässan 1987 så visade PPG upp den - bokstavligen, de demade den inte vad jag vet, den stod bara där och visade en minimoogfrontpanel på displayen. Jag tog en bild på den. Såg snygg och ouppnålig ut. Den stora nyheten som de demade det året var istället HDU:n om jag minns rätt.

  8. #68
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Relaterat: Ny intervju med Wolfgang Palm

    http://www.xound.com/all-eyes-on-ppg...gang-palm.html

    För oss som fuskade med tyskan, en google-translate-version

    "Det var början på allt"

    Xound: På den tiden som du har utvecklat PPG, fanns det bara syntar, som arbetar med enkla vågform oscillatorer. Vad tycker du om tanken på ett nytt sätt att generera ljud ifrån?



    W. Palm: True, på den tiden var det bara den analoga vågformerna sågtand, puls och triangel.
    De analoga synthar, hade emellertid vissa grundläggande problem såsom beck instabilitet - särskilt i temperatur ledde till orena skalor - och sedan de monofoniska, så som kan spelas med enhällighet. Den tredje saknades då möjligheten att spara inställningarna. Så du kunde ha hittat svårighetsgrad aldrig exakt återges.
    Efter att jag hade byggt om 1974 inklusive analoga system, jag sedan utvecklades i 1977 en delvis digital synthesizer, PPG 1020, hade digitala oscillatorer och en digital tangentbord. Således var helt slå perfekt och duophonisch, vilket är 2-konsekvent. Och eftersom det är i digital teknik för att erbjuda en sådan, har oscillatorer också varit en vågform som inte finns i de analoga syntar. Det var en våg inom den perioden har många små hopp. Detta gav en intressant ljud i riktning mot spinett.
    Nu var det fortfarande problemet med icke-lagringsduglighet, som jag sedan ersattes 1978 med PPG 1003:e Enheten var dock en riktig monster, även i storlek, men också i förhållande till den enorma mängden av digital teknik.

    Xound: Det var vid denna tid säkerligen skulle vara svårt att få tag på delar?

    W. Palm: Det var en tid då mikroprocessorn fortfarande var i stort sett okänd.
    Den 1003 har sammanställts från en mängd av små single-chip, som naturligtvis är mycket komplex och felbenägen. Det var då glansdagar Oberheim 4 - och 8-röst modeller. Det var 4 - eller 8-notering spelbara och bestod huvudsakligen av 4 eller 8 identiska moduler, var och en motsvarade ungefär en Mini-Moog. Det var en enorm maskin kostnad och priserna sjönk därefter.

    Xound: När kommer mikroprocessorerna kom in i bilden?

    W. Palm: När jag började 1978, för att syssla med mikroprocessorer, såg jag hur en förenkling av hårdvaran de kom teknik med dem. Det fanns ingen att hålla tillbaka, och jag började göra mig tänka polyfoniska digital synthesizer.
    Som jag sade tidigare, hade jag 1020 redan samlats in en viss erfarenhet och visste hur grunden för att bygga en digital oscillator.
    Jag hade nu idén att oscillatorn inte är ännu försedd med statisk vågformer, men med dynamisk! Vågformen bör ändra som ligger inom den spelade anteckningen. Jag trodde att den typiska lågpassfiltrering till att åstadkomma bra, när jag skulle spela de rätta vågorna i följd.
    Detta kan svara för den analoga filtret, och anordningen skulle mycket mer kompakt.
    Nu var det bara en kort steg i utvecklingen av "wavetable"-principen.

    Xound: Vad finns bakom det?

    W. Palm: Det fungerar ungefär som en film. Filmen består av stillbilder som visas på skärmen då i snabb följd. Detta skapar effekten av "rörlig-bild-". Så jag tänkte om det här för min "audio generator". Det bör finnas ett minne som kan lagra 64 vågformer och händer när dessa vågor i sin tur bör skapa ett dynamiskt ljud.
    , Den stora frågan blev hur jag beräkna dessa vågor. Du måste alltid komma ihåg, att vid denna tid (1979) var fortfarande ovetande om vad vi nu tar för givet. Även om det fanns stordatorer vid universitet, men inget annat - utom den elektriska skrivmaskinen. Jag hade bara en mycket enkel "single-board utvecklingssystem" för mikroprocessorer, som bara var till program i maskinkod av processorn.
    Den första vågen kom sedan genom att samla sinusvågor - den första digitala sågtandade i systemet så jag konstruerat ett antal sinusvågor med amplituder som jag visste att de fortfarande gjorde en akustik lärobok från mina college dagar. För att uppnå den "låga pass"-effekt fick jag nu för att beräkna 64 vågor, var och en hade färre övertoner. Den typiska ljudsekvens inleddes således med en sågtandad med 32 övertoner, följt av en vänster med 31 övertoner, sedan 30 och så vidare, tills endast en sinusvåg.

    Xound: Vilka var det första förhöret?

    W. Palm: Jag måste erkänna: När jag först hörde detta ljud synthesizer till slut blev jag besviken. Det lät helt annorlunda än om du låter en sågtand blekna med en Moog-filter. Även om början var ganska likartad, men sen när var mjuk och dämpat ljudet av Moog, det lät för mig ganska ljus och på något sätt fortfarande "digital". Särskilt i basen registreras alla ljud har alltid varit en typisk "Buzz". Senare insåg jag att det var på den låga upplösningen av vågformer.
    Oavsett - Jag började experimentera med andra vågformer. Särskilt de "glasartat" klingande resonanser var unika och charmiga estetik.
    Dessa första wavetables är aktuella ännu idag är PPG fansen ändå glada om det. Dessa inkluderade wavetables är också fortfarande i de nuvarande Waldorf produkterna.

    Xound: Hur gjorde idén om en produkt, ett företag?

    W. Palm: Företaget var där långt innan den första wavetable produkten. Det var genom hela sin historia många upp-och nedgångar, men "Wave Computer" - som den första digitala PPG kallades - var början på den stora framgången med PPG.
    Först var det en ren digital synt, och jag sålde en del av dem i Hamburg scenen. Säljs även Wolfgang Düren, som gjorde försäljningen (Redaktörens anmärkning: senare grundare av Waldorf Music), vissa enheter. Men den stora genombrott var det inte.
    På den tiden profeten kom ut 5:e Det var den klassiska analoga ljudet generation sedan och gav den typiska fylligt ljud som skulle ha hela tiden. Min dator var definitivt inte denna våg rikt ljud, men en hel del nya ljud. De musiker som var att sätta in den, så mer av försöksområdet, speciellt Tangerine Dream.
    För att kittla ens "mainstream music", byggde jag en efterträdare, var den andra vågen nu i tillägg till digitalt ljud produktion, eller den typiska analoga filtret. Nu vände långsamt till internationell framgång.

    Xound: Vilket inflytande gjorde filtret de typiska PPG ljuden?

    W. Palm: På en typisk PPG låter helst inte. Som bestod i huvudsak av nya ljud, ibland harmoniska och delikat, men även skrammel abstrakt och brutal.
    Naturligtvis de PPG-lovers deras föredragna filtret. Det var så att vi sedan filtrerar baserade chips från amerikanska leverantörer som också levererade Oberheim och sekvensnät. Senare var vi tvungna att ändra, men som första företaget inte kunde leverera.

    Xound: Har PPG konceptet lätt överföras till plugin, eller om du var tvungen att ta mycket kompromiss att köpa?

    W. Palm: Det är bara alltid frågan om exakt hur du vill närma sig den - hundra procent, kommer det förmodligen aldrig att gå till en PC, eftersom den ursprungliga hade en mycket hög klockfrekvens för att beräkna vågorna. Det kan också simuleras på dagens datorer inte är 1:1, så du måste försöka genom simulering, för att få en god approximation.
    Men den nuvarande Waldorf-produkt "PPG Wave 3.V" kommer mycket nära originalet.
    Och ärligt talat, om de ljud hörs i blandningen i en produktion, jag tror inte att man kan skilja dem åt. Om du sitter framför en sådan kurs, original Wave 2,2 och vända vreden, det är en annan sak.

    Xound: Hur ser du på framtiden för "riktiga" hårdvara syntar jämfört med plugins?

    W. Palm: Jag tror det alltid kommer att ha både motiverade. Vem äger hårdvara, är det alltid att föredra. Vem har råd den ursprungliga utrustningen eller inte kan dra sig undan från de sammanhängande kostnader kommer att vara väl serveras med plugins. I slutändan beror på kvaliteten av bra musik från andra saker.

    Xound: Tack för din tid.

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Google har en bit kvar kan man lugnt säga, vi kan väl säga att deras översättning har 50 år kvar till att vara duglig)

    Vända vreden (skruva på reglagen, och bara så ni vet, profeten kommer den 5:e)

  10. #70
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Alltid lika kul med Google translate

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis, men om man seriöst tar sig igenom texten så fattar man iaf, och det är en intressant story, även om man nu som syntnörd redan kanske visste det mesta.

  12. #72
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hittade ingen vettig tråd om PPG EVU, så postar den här länken här:
    http://m.matrixsynth.com/2012/03/ppg...ontroller.html

    ny ipad-app för att styra din EVU!

  13. #73
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Haha, vi är ju många potentiella kunder!

  14. #74
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran

  15. #75
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan med stor sorg meddela att den Realizer som hamnade hos Steinberg är gone......

    Slängd, borta glinsch.

    WT
    Vaaaaa!? Kommer aldrig röra en Steinberg-produkt i mitt liv efter jag hört detta

  16. #76
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SnareTheMind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vaaaaa!? Kommer aldrig röra en Steinberg-produkt i mitt liv efter jag hört detta
    Svårt att inte använda VST.

  17. #77
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stabilt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att inte använda VST.
    Ja, sant det, o andra sidan är det inte Steinberg som står för majoriteten av alla VST-plugins utvecklade så, men kommer aldrig röra en produkt med deras officiella logga på i alla fall.

  18. #78

    Veteran
    Kan den låta som en 303?

  19. #79
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Så Realizer var verkligen en fullt fungerande maskin, amazing!!!!

    Edit, nähä en controller?
    Men första posten 25.000 usd för en controller?
    Senast redigerat av Firechild den 2017-01-11 klockan 21:44.

  20. #80
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Vintage controllers - that's the new black

  21. #81
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Inbyggd Synt väl? Så riktigt vintage-VA som jag fattat det.

  22. #82
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ja, så har jag också fattat det, sen är frågan hur bra det verkligen fungerade i praktiken. Att rita en fin bild och generera lite vågformer och köra igenom ett rudimentärt digitalt filter är inte så svårt, men frågan är om det verkligen lät som det man ville emulera med tanke på alla potentiella artefakter man kan få i digitala ljudsystem.

  23. #83
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så har jag också fattat det, sen är frågan hur bra det verkligen fungerade i praktiken. Att rita en fin bild och generera lite vågformer och köra igenom ett rudimentärt digitalt filter är inte så svårt, men frågan är om det verkligen lät som det man ville emulera med tanke på alla potentiella artefakter man kan få i digitala ljudsystem.
    Jag är fullkomligt övertygad om att den lät skit. Men snygg var den!

    Jag vände mig mest mot FCs och SWs sått att kalla den en controller. Det kändes lite elakt mot ett sådant labour of love.

  24. #84
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Wolfgang verkar f ö ändrat lite på sin site så de länkar som fanns tidigare stämmer inte, här är relevant info numera:
    http://wolfgangpalm.com/story/index.html

  25. #85
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag skojade bara. När jag läste en artikel om den på 80-talet beskrevs den som en synth med virtuell motor (mitt ordval).

  26. #86
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp och jag missuppfattade burken. Trodde det var en controller till HDU men Realizern var en helt självgående burk med 8 DSP´s , HDU hade 2.

  27. #87
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Sprang på ett nytt clip där Realizern gästar i bakgrunden:

    https://youtu.be/fpf_48uUAIA

  28. #88
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Blast from the past ... den där demon minns jag, framförallt jingeln med " ... Radio Hamburg ... ". Himmels, det är ju 30 år sedan i år ... fast vad jag minns från den sessionen jag var på i alla fall var att det verkligen var en demo av diverse funktioner i HDU:n, t ex time stretch, inte bara en enda lång uppspelning av något färdiginspelat. Samt att Realizern inte nämndes överhuvudtaget. Man var väl tvungen att fråga specifikt om den. Å andra sidan skulle man kunna tänka sig en viss luddighet i minnet efter 30 år ...

  29. #89
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    PPG Realizer någon?

    https://reverb.com/item/57100983-ppg...-only-two-made
    https://www.bigcitymusic.com/collect...s/ppg-realizer

    till det facila priset av 125k $.

    Ska bara hitta en snubbe med en Con Brio och en med en Technos Accell så uppfylls min dröm att starta ett progressivt minimalistiskt Berlin techno band där vi står och ser skitsvåra ut. money > talent.

  30. #90
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  31. #91
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av EnkelMagnus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://reverb.com/item/57100983-ppg...-only-two-made
    https://www.bigcitymusic.com/collect...s/ppg-realizer

    till det facila priset av 125k $.

    Ska bara hitta en snubbe med en Con Brio och en med en Technos Accell så uppfylls min dröm att starta ett progressivt minimalistiskt Berlin techno band där vi står och ser skitsvåra ut. money > talent.
    Technos Acxel

    https://youtu.be/GtAMYafil2Q

  32. #92
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Axcel har man ju t o m sett och petat på i verkligheten. Den är ju närmast vanlig i sällskap med de där två andra bestarna.

  33. #93
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Axcel har man ju t o m sett och petat på i verkligheten. Den är ju närmast vanlig i sällskap med de där två andra bestarna.
    Haha ja den finns ju faktiskt på riktigt i flera exemplar

  34. #94
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fungerade Realizern någonsin?

  35. #95
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fungerade Realizern någonsin?
    Nja, den gjorde nog inte det fullt ut iallafall. Oavsett vilket så är det där bara controllern, ljudet alstrades (eller skulle iallafall alstras) i rackenheter a la HDU.

  36. #96
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    [admod]
    Var bara tvungen att sammanfoga denna tråd med den gamla episka tråden.

  37. #97
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Senast redigerat av RX11 den 2024-03-01 klockan 12:57.

  38. #98
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    MP-controllern har väl inte så mycket med Realizern att göra?
    De andra bilderna och videon har förekommit i tråden tidigare.

  39. #99
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ok

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •