Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Definition och bruk av s.k "gel"- och "ambient"-reverb

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Definition och bruk av s.k "gel"- och "ambient"-reverb

    hej hopp,
    ja begreppen gel- och ambient-reverb skulle jag gärna vilja ha iaf hyfsat definierade då de sätter myror i huvudet, samt hur man använder dem.

    det jag vet ungefär så här långt är att s.k gel-reverb används för att limma ihop som man brukar kalla det olika element så att de blir mer till en gemensam enhet i en mix.

    ambient verb är sådana som bara skapar en rymd kring ljudet och ofta beskrivs som att de känns mer än hörs.

    vad som vidare står klart är att det är korta reverb det handlar om (väl under sekunden), kanske även t.o.m mycket korta reverb. men ja exakt hur korta? och vilka fler kriterier krävs för att ett reverb skall platsa i någon av de här kategorierna?

    har tex läst om att ambient-reverb ofta bara innehåller early reflections och själva kroppen på verbet men ingen svans, och heller inte har någon speciell spatial förmåga (dvs emulerar inget rum eller annan yta). ELLER kanske det var så att ambient-reverben INTE skulle innehålla early reflections eller inte så mkt iaf, för att därmed inte innehålla ngn spatial information?? ja ngt av dem är det iaf. ni ser jag behöver verkligen hjälp med att reda ut det här kaoset!!

    så det är en röra, så skulle behöva hjälp med att klara ut det här. för det är ju inte alltid så lätt som att reverbet ifråga heter "ambient reverb" även om det förekommer. sedan som sagt så är det ju mer parametrar med i lekan än att det är kort. och det är ju bra att kunna så man dels kan känna igen och dels kan skruva till det själv.

    tackar för god input och hjälp på förhand
    Senast redigerat av cyberpunx den 2022-08-03 klockan 19:09.

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det har väldigt mycket att göra med vad du vill limma ihop.

    Jag har aldrig hört talas om gel-reverb, jag tror det heter lim, när det funkar som det ska. Det är mer nåt man säger, om en känsla, än en fackterm.

    Har du en massa små skarpa ljud i mitten av en mix och hittar nåt kort litet mjukt rum att lägga dom i, vars karaktär påminner lite om de skarpa ljuden, så kan du få en effekt av att de hör ihop och bildar en enhet. Det kan man få i många situationer och det finns inget guldrecept. Alla har sin favorit i reverbvärlden.

    När jag körde analogt bord och var tvungen att få nåt vettigt ur en DP/4, för att den kunde köra mer än en effekt samtidigt, så skruvade jag tills det lät skönt, och då blev den burken min favorit. Min gamla EMP100 är en annan, men man kan få nästan vilken multiburk som helst att låta som ens egen guldburk, om man ger den tid. (undantag Berras reverb som är 100% skräp, inte ens delay låter ok i dom, och jag har LÅG ribba på effekter)

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har väldigt mycket att göra med vad du vill limma ihop.

    Jag har aldrig hört talas om gel-reverb, jag tror det heter lim, när det funkar som det ska. Det är mer nåt man säger, om en känsla, än en fackterm.

    Har du en massa små skarpa ljud i mitten av en mix och hittar nåt kort litet mjukt rum att lägga dom i, vars karaktär påminner lite om de skarpa ljuden, så kan du få en effekt av att de hör ihop och bildar en enhet. Det kan man få i många situationer och det finns inget guldrecept. Alla har sin favorit i reverbvärlden.

    När jag körde analogt bord och var tvungen att få nåt vettigt ur en DP/4, för att den kunde köra mer än en effekt samtidigt, så skruvade jag tills det lät skönt, och då blev den burken min favorit. Min gamla EMP100 är en annan, men man kan få nästan vilken multiburk som helst att låta som ens egen guldburk, om man ger den tid. (undantag Berras reverb som är 100% skräp, inte ens delay låter ok i dom, och jag har LÅG ribba på effekter)

    gällande begrepp så var det bara något jag läste någonstans nyligen, kommer ej ihåg var, där de på engelska kallade den kategorin av reverb för "gel"-reverb, men det var en engelskspråkig källa, och som du säger och som jag själv har hört så brukar man väl kalla det att man limmar ihop det och då blir det väl således "lim"-reverb då eller något. och nej jag tror itne det finns ngn fastslagen term för det öht, varken på engelska eller svenska, så nej ingen fackterm men det är så man vet vad som avses iaf.

    men frågan kvarstår ju vad är det som gör att dessa lim- och ambient-reverb just kan kategoriseras som sådana förutom då det självklara att de är korta, t.o.m ibland jädrigt korta.

    sedan skall det även om jag förstått det rätt, också läst det någonstans, skillnad mellan dessa två kategorier. och skillnaden har jag för mig, rätta mig gärna om jag har fel eller blandar ihop det, ligga i att lim-reverben inte har ngn spatial information dvs inte viktigt att emulera ett rum, en yta etc och därmed inte innehåller så mkt eller inga early reflections? de skall finnas där och kännas mer än höras.

    däremot ambientreverben skall skapa en liten rymd så att säga kring ljudet och höras litegrann.

    i båda fallen så skall de vara så korta så att ingen svans förekommer eller så gott som ingen.

    sedan finns det som sagt säkert fler parametrar å annat att tänka på för att identifiera dessa kategorier. och som sagt jag reserverar mig totalt från att jag blandat ihop det jag läst ovan.

    så därav denna tråd att bena ut det här och kanske än en gång främst vad som gör att ett reverb kan kategoriseras som ambient eller s.k på svenska då lim-reverb??? förutom den korta längden?

    denna info behövs ju som jag skrivit ovan för att både identifiera dem och kunna skruva till reverb så att de blir sådana om de nu itne riktigt platsar med sina default-inställningar från början. räcker mao inte bara med att minska värdet på decay-parametern.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Frågan är om det egentligen spelar nån roll. Antingen låter det gött, eller så gör det nästan, eller inte alls. Finns lika många preferenser på reverb som det finns folk som mixar.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    De mjukvarupluggar jag föredrar för reverb har många parametrar (använder nästan bara den inbyggda i cubase, räcker väldigt långt). EQ innan och efter effekt, ratt för basemfas/diskantemfas i själva rumseffekten, storlek på rum, diffusion mm. Välj en med mycket att justera, och justera mycket. Kom fram till vad som funkar till vad, och om du vill spara egna presets.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Sen kategorin "reverb som ska ha en egen plats i mixen" är ju inte limmiga på samma sätt som dom där korta midrange städskåpen. Exempel är EOS eller Valhalla. Finns många såna numera, men det är dom jag själv gillar. Gigantiska algoritmreverb som kan göra sin egen "pad" bak i mixen eller accentuera ett enstaka perkussivt ljud tvärs över ljudbilden.

  7. #7
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    gällande ambient-reverben så hitta jag den källa och ställe där jag hade läst om det men glömt notera det. där står lite som kan kankse hjälpa en på vägen mot att skapa sådana och identifiera desamma. lite ledtrådar mao. artikeln i sig är även den väldigt matnyttig även för de som inte intresserar sig för just ambient-reverb men reverb och dess användande i övrigt.

    källan är följande:

    https://www.soundonsound.com/techniq...eration-part-1

    och där står följande om ambient-reverb (längst ned i artikeln i en egen ruta):

    "Today's music tends not to use a lot of very obvious reverb but instead relies a lot on so‑called ambience algorithms. These recreate the early reflections of a natural room but add little or no reverb tail, enabling them to create a sense of space and solidarity without smothering the sound in reverb. Ambience can be used to make close‑miked or synthesized sounds sit more convincingly in a mix. Because the extra reflections add to the original sounds, percussive parts treated with ambience often sound more powerful. Because most of the work is done by the early reflections, there may be fewer parameters to adjust than with a normal reverb algorithm, pre‑delay, duration and brightness being the most important."

  8. #8
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    en vidare begreppsförvirring som jag även själv har gjort mig skyldig till i denna tråd är differensen mellan begreppen "ambience" och "ambient"...iaf som de vanligtvis används av de flesta, eller jag har fått intrycket av, rätta mg gärna om ni tycker det är icke korrekt. där då "ambience" är det som jag talar om här (och felaktigt enligt denna def kallar det för ambient) dvs mkt korta reverb med mkt early reflektions, ingen eller mkt liten svans osv.

    ambient är då rätt använt totala motsatsen dvs ordentligt stora reverb eller kanske rättare sagt som skapar sådan utrymmen. är inte sällan därmed och därför också intimt sammankopplade med musiken-genren med samma namn.

Liknande ämnen

  1. Växla mellan "stepped" och "smooth" automation
    Av uc.t i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 04:09
  2. Varför ser så många ner på "finkultur" och "kulturelit"?
    Av deleted user i forum Allmänt om musik
    Svar: 266
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 10:30
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •