Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bästa, mest flexibla drummodulen utöver Plonk?

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Bästa, mest flexibla drummodulen utöver Plonk?

    Tja!

    Letar efter något som ska ge mig nästa byggsten i min modulära trummaskin!

    Min första har jag; en SSF Entity kick Drum. Helt otrolig.
    Vill gärna ha en Plonk nu, pga dess udda ljud men även rena..

    Men jag vill ha en trummaskinsmodul som har massor av parametrar och ger dig MASSOr av möjligheter att ändra ljuden.

    Inte nödv.vis Prok med en sorts ljud per modul, även om de som DIY är prisvärda. Men jag är lite intesserad av deändå eftersom de verkar bra och man kan skruva fram mnga sorters ljud. Kanske Prok och Plonk ihop med min SSF skulle vara tillräckligt?

    Tips?

  2. #2
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    BIA är väl en klassiker. En av mina favvos.

  3. #3
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BIA är väl en klassiker. En av mina favvos.
    Verkar onekligen bra! Ska def. kolla in den noga.
    Det suger mycket i mi PROK-tarm också faktiskt..

  4. #4
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Erica synths euro-lxr-modul, är den släppt än?

  5. #5
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Prok är inte ett ljud per modul, egentligen.. men ja då måste du lära dig editorn då så du själv kan göra ljuden. Sen är BD bäst för BD osv, men jag har faktiskt fått till bäst BD's med Snare-firmwaren. Klonk har nu (efter kanske 100h i editorn) blivit min favorit.
    Dåligt: ljudkvalitén är väl kanske sådär. Många gnäller på brus, något jag inte upplever så jättemycket så jag tror det beror på vilken låda man stoppar den i.
    leker med 2 här: https://www.instagram.com/p/CgFCceYPz6r/

    BIA tycker jag är överskattad, hade den varit billigare visst. Bra om man vill låta som NIN. Tröttnade efter 6 mån.

    Plonk, hade i några månader, lät lite tunn, men vissa ljud blev väldigt bra. Dessutom har dom uppdaterat firmwaren. Inte så kul att programmera, mest därför jag sålde den. Gillar att sitta med PC om jag ska sitta kanske 100h+ och göra patchar.

    A-110-4 är rolig för udda FM trummor, billig. På många sätt gillar jag den bättre än BIA, har man flera kan man göra mycket skoj. Kräver att man har bra modulationsmöjligheter så man kan göra skoj FM
    Senast redigerat av vurt den 2022-07-30 klockan 06:03.

  6. #6
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    ADDAC 603 tripel bandpass filter.

    Kräver dock lite vitt brus och ett par snärtiga envelopes, men annars har jag fått absolut bäst trumljud med den utan att använda direkta samplingar.

    Som bonus ger den dessutom en fördjupad förståelse för trumsyntes och kan användas för andra ändamål också.

  7. #7
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    +1 på att köra ping in i filter.

    ADDAC-filtret finns dessutom i säljes:

    https://www.99musik.se/showthread.ph...24#post3680024

  8. #8
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prok är inte ett ljud per modul, egentligen.. men ja då måste du lära dig editorn då så du själv kan göra ljuden. Sen är BD bäst för BD osv, men jag har faktiskt fått till bäst BD's med Snare-firmwaren. Klonk har nu (efter kanske 100h i editorn) blivit min favorit.
    Dåligt: ljudkvalitén är väl kanske sådär. Många gnäller på brus, något jag inte upplever så jättemycket så jag tror det beror på vilken låda man stoppar den i.
    leker med 2 här: https://www.instagram.com/p/CgFCceYPz6r/

    BIA tycker jag är överskattad, hade den varit billigare visst. Bra om man vill låta som NIN. Tröttnade efter 6 mån.

    Plonk, hade i några månader, lät lite tunn, men vissa ljud blev väldigt bra. Dessutom har dom uppdaterat firmwaren. Inte så kul att programmera, mest därför jag sålde den. Gillar att sitta med PC om jag ska sitta kanske 100h+ och göra patchar.

    A-110-4 är rolig för udda FM trummor, billig. På många sätt gillar jag den bättre än BIA, har man flera kan man göra mycket skoj. Kräver att man har bra modulationsmöjligheter så man kan göra skoj FM
    Har köpt en BIA nu, tror jag blir nöjd. Plonk böir det när jag hittar en, och Prok med dess Klonk definitivt.. Sedan får vi se!

  9. #9
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nästa steg på listan är följande:

    Hexinverter Mutant machine
    Intellijel Plonk
    SSF Entity percussion
    Prok Klonk

    .. med den sista som det första köpet antagligen!

  10. #10
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Klonk köpt, byggd! Grym, verkligen.

    Min BIA ska jag byta bort mot något av det ovanstående tror jag..

  11. #11
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Percussion köpt! Men blev förvånad, den låter toppen, men den låter mer som en synt än som en trumma???
    Inget fel i det, men jag kanske byter ut den måt någit som passar mig bättre..

  12. #12
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja, den är grym som bassynt men jag skickade tillbaka min, inte alls nöjd med den som trumsynt.

    SY 0.5 är hyffsad. Beror ju lite på vad man är ute efter, den låter ju ganska enkelt, men ibland är det man vill ha.

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ett litet Instruo-system baserat på Cs-L, lite enveloper, filter och VCA.

  14. #14
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den är grym som bassynt men jag skickade tillbaka min, inte alls nöjd med den som trumsynt.

    SY 0.5 är hyffsad. Beror ju lite på vad man är ute efter, den låter ju ganska enkelt, men ibland är det man vill ha.
    Ja, jag sålde precis min. Jag vill inte ha en som har färdiga trummor i sig som blcknoir t.ex, e.ler många andra sådana. Vill ha en experimentstation för trumljud! Entity ultra-kick är bra för bara att ljud, prok är RIKTIGT bra för att bara ha två ingångar men det räcker, så jag ska köpa en-två till likadana och ladda de med olika patchtyer.. Sedan får jag se vad det blir. Plonk vore kul, denna gången kaske den passar harhaft två st..

  15. #15
    dvbvb
    dvbvb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    SY 0.5 eller Jomox, ingen tvekan..

  16. #16
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dvbvb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SY 0.5 eller Jomox, ingen tvekan..
    Är något tvkesam; jomox m-brane kan jag kanske tänka mig, den har jag inte testat. Men har nu fått hem en plonk, och med min entity ultra-kick och en prok klonk och plus en till inkommande prok så e det nog rätt svårslaget..för MINA behov alltså...

    Plonk med lite modulering är riktigt kul, ultra-kick har bara sweetspots så rattar man fram två-tre trumljud som man kan skifta mellan i en lång räcker det, så kan man leka med resten..


    Nyfiken; ni som har separata modulära trummisar, hur ser de ut? Bildbevis!

  17. #17
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har två prok i klonk mode nu; en ska få vara kvar, en kommer jag köra som clap el snare. Sen har jag min ultrakick, ihop med resten räcker det långt.
    Har en anyma phi som med sin physical mod bjuder på allt som jag kan komma på i ljudväg.
    PM är grymt om man vill ha unika ljud.

Liknande ämnen

  1. Bästa och mest mångsidiga flangern?
    Av hairofthedog i forum Effekter
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 18:23
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-02-19, 00:32
  3. Vilken är den bästa/mest kompletta/kompetenta ljudmodulen?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-10-02, 19:46
  4. Utöver moduler
    Av Eldblomma i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-13, 22:07
  5. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •