Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Söker flexibel analog/digital/hybrid -synt och trummaskin

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Söker flexibel analog/digital/hybrid -synt och trummaskin

    Hej!

    Är en stor fanboi av digitala maskiner, både syntar och trummisar.
    Som ni kanske gissat har jag samlat på mig gott och blandat genom åren som t.ex. monomachine, Machinedrum, fs1r, digitone, kodamo essenceFm, euro-moduler som shapeshifter, e352/370, dust of time mm, hydrasynth, Mega Fm, opera rotas, Kasser DAFM Genesis etc etc...

    Jag har fått möjlighet att fylla på min maskinpark med nytt, och letar nu efter digitala/hybrid -syntar som tillför något nytt. Utan att det är en exklusiv och begränsad serie handbyggda syntar..

    Så, tar gärna emot tips på grymma syntar med många möjligheter! Max semimodulära, desktop gillar jag men kb funkar. En djup motor för att skapa ljud vill jag ha, ett bra Interface, minst tre oscillatorer och möjligheter att skapa ljud som är WOW..
    Ja, reaktor är bra och jag diggar jag den, och använder.
    Men jag vill ha era tips!
    Vad so verkar intressant nu är Fred's lab Manatee, Electrosmith Daisy field (även om den har lite hmmm...).. vill inte ha för mkt dator, ska vara en synt fortf.

    Hit me!

    Jag har en budget på 30-40 om det är da shit.

    Värt att notera att jag har waldorf Iridium, kodamo essenceFm, mmm, och en del annat redan .

    Så, era bästa tips?

  2. #2
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Kurzweil såklart! Allt med VAST är fantastiskt ( ok har bara haft k2k och k2500 men de lär knappast ha blivit sämre med åren…). Själv älskar jag interfacet - många tycker det är fasansfullt

  3. #3
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    dsi evolver desktop.

  4. #4
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kurzweil såklart! Allt med VAST är fantastiskt ( ok har bara haft k2k och k2500 men de lär knappast ha blivit sämre med åren…). Själv älskar jag interfacet - många tycker det är fasansfullt
    Älskar kurzweil, får se.. suger på det lite, men kruxet är att om jag vill grotta ner mig har jag reaktor... En 2500r med KDFX hade varit lycka! Men men..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av otto_tsr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dsi evolver desktop.
    Haft; gel-ade inte med den..

  5. #5
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Det är en onekligen en sådan synth man gillar eller inte ^ ^

  6. #6
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haft; gel-ade inte med den..
    Var det ljudet eller interfacet som inte funkade för dig? Evolver finns ju även som keyboard (mono och poly) med massa rattar som gör ljudskruvandet till en helt annan grej.

  7. #7
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Ensoniq ESQ1

  8. #8
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det ljudet eller interfacet som inte funkade för dig? Evolver finns ju även som keyboard (mono och poly) med massa rattar som gör ljudskruvandet till en helt annan grej.
    Både och, men mest ljudet tyvärr. Det finns så bra syntar med fokus på det digitala att den inte räcker till tyvärr, imho.

  9. #9
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Prophet-12 är djup och komplex men ändå hands-on. Pro-3/2 om du inte måste ha polyfoni. Annars finns ju Waldorf Quantum/Iridium. Jag har en Kurzweil PC3k6 och de är ju väldigt djupa men mindre hands-on, om det spelar roll.

  10. #10
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophet-12 är djup och komplex men ändå hands-on. Pro-3/2 om du inte måste ha polyfoni. Annars finns ju Waldorf Quantum/Iridium. Jag har en Kurzweil PC3k6 och de är ju väldigt djupa men mindre hands-on, om det spelar roll.
    Har en iridium, har haft en maxad k2500, är mer inne på andra moderna syntar som sticker ut lite. P12 har jag inte känt mig sugen på, provat många prophets och det är ngt med soundet.. jag behöver större fokus på digital än analog även.

  11. #11
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Då säger jag John Bowen Solaris. Jag har ingen erfarenhet av den men den verkar ju ohyggligt djup med fokus på det digitala.

  12. #12
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Waldorf Q är ju vansinnigt kompetent men väldigt hands on ( för det mesta) . Solklar wowfaktor i ljudet.
    (Bör tillägga att jag troligen kommer kränga en Q rack snart så må vara jävig )

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en iridium, har haft en maxad k2500, är mer inne på andra moderna syntar som sticker ut lite. P12 har jag inte känt mig sugen på, provat många prophets och det är ngt med soundet.. jag behöver större fokus på digital än analog även.
    Solaris är långt utanför min prisklass tyvärr, och jag tror att Waldorf Q ligger för nära min Iridium, ljudmässigt..

  14. #14

    Veteran
    Hydrasynth!

    Nähä den äger du redan
    Senast redigerat av drloop den 2022-07-31 klockan 15:31.

  15. #15

    Veteran
    Polybrute!

  16. #16
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P12 har jag inte känt mig sugen på, provat många prophets och det är ngt med soundet.. jag behöver större fokus på digital än analog även.
    Tycker du ska kolla P12 lite nogrannare, imo har den inte så typiskt prophet i ljud. Den har ett intressant delay som gör den lite unik. Dave själv tyckte den är den bästa han gjort.

  17. #17
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Waldorf M

  18. #18
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Oberheim Xpander kanske går att få för 40? Ingen koll på priserna nuförtiden. Fördelen med en dylik är att du troligen inte går back om du skulle vilja sälja den om 5-7 år.

  19. #19
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm kanske en Future Retro Vectra - nu gjordes det bara 90st och priserna skenar uppåt...
    Jag har en som jag troligtvis kommer sälja. Grym maskin men jag och vita syntar... hahaha
    Hör av dig om du är intresserad

  20. #20
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Micromonsta 2?

  21. #21
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Nonlinear Labs C15

  22. #22
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oberheim Xpander kanske går att få för 40? Ingen koll på priserna nuförtiden. Fördelen med en dylik är att du troligen inte går back om du skulle vilja sälja den om 5-7 år.
    Hmm, sånt bryr jag mig inte så mycket om, Jag gillar syntar som har riktigt brett perspektiv, och som har ett eget ljud men ändå kan låta annorlunda varje gång man anvnder den om man vill. Som min Monomachine, utmärkt exempel på en maskin utan medtävlare.

    Får se, hade ett gng udda maskiner nyss men nu ska jag nog hålla igen lite och använa det jag har så det f¨r ligga på is så länge. Sugen på en MegaFM mk2 dock men får se...

  23. #23
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Sent svar till mig själv, men som läget är nu så är mitt problem löst för tillfället.

    Jag skaffade mig en Poly Effects Hector, som är en synt-verktyglåda i eurorack-format, där man kan bygga sina egna syntar och effekter utifrån de moduler som finns inbyggda, eller som man bygger/skaffar själv. Påminner om reaktor lite fast i euro-storlek!

    Sedan blev det även en Fred´s Lab Manatee som jag nämnt i trådens första inlägg. Fick turen att köpa den via kickstarter-kampanjen så det blev den billigaste 4-parts multitimbrala synten jag haft! Den har inte levererats ännu, men det är på gång nu i februari eller mars.

    Så, för närvarande är jag nöjd med min maskinpark..

Liknande ämnen

  1. Digital D1 - Ny hybrid synt för iPad
    Av janost i forum Nyheter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-11-01, 21:18
  2. Svar: 58
    Senaste inlägg: 2017-07-01, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •