Resultat 1 till 59 av 59

Ämne: SSL

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    SSL

    Är Six och Big Six verkligen värt pengarna? Jag menar jag får rätt bra ljud ut ur en billig mixer, vad är det som dessa 10-tusenlappar egentligen tillför? Är det status eller finns där något verkligen för att motivera priset?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Man kanska låtar och lira riff på en Harley Benton också, men känslan och tonen är inte densamma. Så är det med mixerbord också och ljudmässigt påverkar framförallt preampar och eq som jag upplever det åtminstone.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Sedan finns diskussionen SSL kina-byggen vs SSL englandsbyggen. Där svarar jag pass. De nya som släpps verkar vara Kina. Tex, tidigare hande man sin klassiska Bus-comp i en 1U rack för strax under 40k. Deras nya Bus+ kostar 25k men har många fler funktioner.
    Så antingen gör man avkall på någonting eller så är det galet mycket billigare att tillverka i Kina och det blir lika bra.

  4. #4
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Jag har nu två stycken SiX (inte BiG) och är mycket nöjd. Har också några SSL EQ (500 series) och alla inngånger- och utgånger går til patchbay. Båda SSL SiX ger mig ett flexibelt setup och mycket bra ljud med plenty headroom för inte så mycket pengar. Jag funderar dock på Origin, men det betyder, för mig, en enorm investering som jag inte törs med just nu.

  5. #5

    Veteran
    Man får förljande
    Två SSL preampar, de superanaloga
    Två SSL kanalkompressorer, förvisso lite förenklade men ändå.
    En SSL busskompressor, också denna lite förenklad
    EQ, väldigt enkel EQ men en EQ.
    En monitorsektion
    Och några linjeingångar.
    Ganska ok med grejer för stålarna

  6. #6
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har jämfört SSL Six (sonens) och SSL Matrix + X Rack (min) bredvid varandra i studion. I mina öron låter Six minst lika bra som det stora systemet, samma punch, krisp, transparens, bredd, djup och bett. Den förenklade Busskompressorn i Six är lika tajt som orginalet, de nya filtren supernice och mickpreamparna kristallklara och knäpptysta. Jag är imponerad av precis samma ljud, om än förenklad och förminskad formfaktor, till kanske 1/30 av priset.

    Ska man verkligen lägga så mycket pengar på en mixer? Som de flesta andra dedikerade syntnördar har inte heller jag en massa tusenlappar liggande i bröstfickan så det handlar om prioriteringar, tillfällen och timing i livet. Behringer, Mackie osv låter inte illa men jag tycker inte de tillför något: När det gäller digitalt vs billigare analoga mixers och outboards måste man upp på bättre analoga komponenter för att de ska tillföra något över huvud taget, annars tycker jag det snarare blir sämre, som en sordin på ljudet från syntarna och trummaskinerna. Min filosofi är att är det en übernice synt eller trummaskin så ge den vad den förtjänar så att den kan låta så bra som den är konstruerad till att göra. Det är det man betalar för med mixers som exempelvis SSL Six.

    Hade jag inte det jag har idag skulle jag förmodligen skaffa en Six, eller kanske ännu hellre Big Six med fler kanaler plus inbyggt ljudkort, köra instrument direkt till ljudkortet men routa kortet till mixern för tracking, mixdown och monitor.

  7. #7
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har gått igenom en hel del billigare mixers och blev nöjd med en Allen & Heath och faktiskt en Mackie, med externa peramps. Men det jag använder som "mixer" just nu är inte en mixer, det är ljudkort med plugins på datorn och det är jag mer nöjd med. Men man undrar ju lite vad de där lite mer top-end hårdvarorna gör. Speciellt då de ofta kostar många gånger mer än min nuvarande lösning.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gått igenom en hel del billigare mixers och blev nöjd med en Allen & Heath och faktiskt en Mackie, med externa peramps. Men det jag använder som "mixer" just nu är inte en mixer, det är ljudkort med plugins på datorn och det är jag mer nöjd med. Men man undrar ju lite vad de där lite mer top-end hårdvarorna gör. Speciellt då de ofta kostar många gånger mer än min nuvarande lösning.
    Man brukar ju lite enkelt säga att det är en logaritmisk skala. För varje nolla du lägger på så får du 10% bättre ljud... typ.

    Men, för egen del och helt utan SSL, så sitter mycket i hela hands-on-upplevelsen som man inte får med pluggar och inte heller med nån semidedikerad rattlåda. Sedan har ju pluggar med total recall ett värde, men halva charmen är ju just att det inte finns på fysiska bord.

    Snobbigt? Inte alls. Jag fick mitt bord gratis när jag var ung och fattig och analogbord totalute. Att det sedan passar mitt arbetssätt som hand i handske och är lite "quirky british" är bara en bra bonus.

  9. #9
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag tror ingen tvivlar på att hands-on värdet är stort. Men sen får man jämföra det med priset. machinepop du verkar inte vara den ungaste på forumet så jag antar att du pratar om en rätt gammal analog mixer? Som jag upplevt det så måste man ha en kontakt som kan elektronik för att hålla liv i äldre analog elektronik. Det är inte så lätt att hitta alltid. Jag kom in från en annan vinkel än dig men jag uppskattar superheta peramps och sköna analoga EQs. Men frågan jag ställt mig själv på senare tid är, även om jag hör varje track låta bättre men lite bättre utrustning så tycker jag inte helheten har spelat så stor roll egentligen när man lyssnar på consumer "hi"-fi.
    Senast redigerat av tinybox den 2022-07-23 klockan 19:43.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror ingen tvivlar på att hands-on värdet är stort. Men sen får man jämföra det med priset. machinepop du verkar inte vara den ungaste på forumet så jag antar att du pratar om en rätt gammal analog mixer? Som jag upplevt det så måste man ha en kontakt som kan elektronik för att hålla liv i äldre analog elektronik. Det är inte så lätt att hitta alltid. Jag kom in från en annan vinkel än dig men jag uppskattar superheta peramps och sköna analoga EQs. Men frågan jag ställt mig själv på senare tid är, även om jag hör varje track låta bättre men lite bättre utrustning så tycker jag inte helheten har spelat så stor roll egenlitgen när man lyssnar på consumer "hi"-fi.
    Halvvägs till 96 är jag, så visst, inte 21 längre. Service är ju en sak såklart och det påverkar ju all hårdvara förr eller senare förstås. Men du har ju rätt på så sätt att när låten är färdig och maxas ur en iPhone så spelar nog varken mixer eller eq nå'n större roll egentligen.

    Men, för att exemplifiera:

    En loppismixer för 100 spänn gör jobbet.
    En billig och småsunkig mixer på vend för 1000 spänn gör det inte tio gånger bättre, men kanske 25% bättre.
    En bättre ny eller kvalitativ begagnad för 10000 spänn gör inte jobbet hundra gånger bättre än loppismixern, men kanske 20% bättre än vendmixern.
    En lyxmixer för 100000 är inte tusen gånger bättre än loppismixern, men kanske 15% bättre än kvalitetsmixern.
    En top of the line mixer för miljonen... jada-jada osv.

    Är låten bättre? Nej, men du lär höra skillnad. Säljer den mer plattor? Kanske inte, men chansen ökar iaf lite. Är det trevligare att jobba vid den? Förmodligen. Men till syvende och sist får man ju rätta mun efter matsäck och skapandet är ju det som räknas.

    p.s. En mixer kräver sällan service annat än sådant som är lätt att lära sig. Jag har bara rengjort min grundligt sedan jag fick den för över 20 år sedan.

  11. #11
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    p.s. En mixer kräver sällan service annat än sådant som är lätt att lära sig. Jag har bara rengjort min grundligt sedan jag fick den för över 20 år sedan.
    Håller med allt du sa men detta; kondensatorer behöver bytas. Och det är inte lätt att rengöra en 32 kanalsmixer om man inte är väldigt hängiven till att putsa. Och att underhålla en dyr mixer som SSL tror jag kräver sin man, man kan inte var hobbyist. Dvs de flesta behöver hitta någon som kan fixa och betala för det.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min 86:a behöver säkert nya kondingar en dag också. Men den har inte kommit än.

    Och såklart, ju dyrare mixern är desto mer proffskärlek är säkert rimligt. Men kan man gå lös med lödkolven i en synt för 100 papp så kan man väl i en mixer? Dyrare bord tenderar att vara moduluppbyggda och då är ju service desto lättare också.

    Jag kanske inte är så nojjig längre bara?

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, för egen del och helt utan SSL, så sitter mycket i hela hands-on-upplevelsen som man inte får med pluggar och inte heller med nån semidedikerad rattlåda. Sedan har ju pluggar med total recall ett värde, men halva charmen är ju just att det inte finns på fysiska bord.
    För min del försvann "charmen" med primitiva verktyg redan i slutet på 80-talet... Men därefter utvecklades tekniken under 90 och 00-talet till det fantastiska verktyg vi har idag och jag klev på tåget tidigt... Men givetvis är det ju olika hur ens process ser ut och vad man är ute efter.

    Fortfarande en häftig känsla att kliva in i en större ljudstudio med bra akustik, en stor konsol och välfyllda FX-rack . men mest av nostalgiska skäl... Visst skulle jag också "vilja ha" det så, men vet samtidigt hur mycket resurser, folk och kunskap som fordras för att hålla en sådan i skick och kunna producera ens med "hyfsat" resultat... Det märktes en chansering rätt tydligt i samband med att flera studior lades ned och en del togs över av folk som ville ha "grejer som lät bra"

    Med det sagt, skulle gärna jobba med SSLs grejer på analoga in- och utgångar tack vare deras rena ljud och stora headroom jfr billigare grejer... Allt för att mata "det digitala" med så bra kvalitet som möjligt! Kanske/troligen hör jag det inte, men bra att "veta"

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det handlar också om prioriteringar. När man kan (talar ganska generaliserande här) lägga jättestora summor pengar på hus/lägenhet, husbil, sommarstuga, semestrar, husbil, bil, båt, mat, osv kan man istället prioritera andra saker om man vill, om de betyder mer… vilket jag gör när det är rätt ekonomisk timing i livet och rätt tillfälle dyker upp. Gör det mig lyckligare? Nej, mina vänner i husbil och med taskigt ljud eller på julsemester i Thailand med Karaoke utan SSL är lika lyckliga men det jag prioriterar låter bättre och sånt uppskattar jag - allt konstens skull… så långt familjen går med på det.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del försvann "charmen" med primitiva verktyg redan i slutet på 80-talet...
    Ja usch ja. Bort med alla anakronistiska gitarrer!

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar också om prioriteringar. När man kan (talar ganska generaliserande här) lägga jättestora summor pengar på hus/lägenhet, husbil, sommarstuga, semestrar, husbil, bil, båt, mat, osv kan man istället prioritera andra saker om man vill, om de betyder mer… vilket jag gör när det är rätt ekonomisk timing i livet och rätt tillfälle dyker upp. Gör det mig lyckligare? Nej, mina vänner i husbil och med taskigt ljud eller på julsemester i Thailand med Karaoke utan SSL är lika lyckliga men det jag prioriterar låter bättre och sånt uppskattar jag - allt konstens skull… så långt familjen går med på det.
    Precis, hobby får kosta, så länge ingen nära och kär drabbas.

  16. #16
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Jag känner mig aningens tveksam till SSL idag 2022. Inte för att det är dåliga grejer utan för att innehållet inte motiverar prislappen (enligt mig då'rå). Det var en helt annan sak på 70-80-talet med kompressor och gate på varenda kanal, moving faders, inbyggd dator, skärm och 8" floppy och tre jätte-PSU:er. Det var en mäktig ändamålsenlig maskin som kapade studiotid, ökade produktivitet mm. Ett komplett system. Kanske den t.o.m var handlödd av ett 20-tal arbetare? Men, kika på en SSL channelstrip från ett G4000 och jämför med valfri soundtracs eller soundcraft från samma era och du märker att komponentvalet som hanterar ljud är i princip detsamma, bara oändligt mycket mer funktioner på SSL.

    Om man öppnar en G-series kompressor så häpnar man över hur lite grejer som sitter i den. Som firechild sa kostade den 40 papp. De har säkert samma marginaler på bus+ trots mer innehåll och funktioner medan komponenter och monteringsteknik har förbättrats tiofalt.

    Med arvet som "studiostandard" i ryggen förstår jag att de rider på den lönsamma vågen.

  17. #17
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Nice att ni vill prata SSL-historia. Men jag tänker vad de faktiskt ger ljudet nu. Och då jämfört med plugs som kostar mindre en 1/10. Jag är inte ute efter något förutom pris vs ljudkvalite.

  18. #18

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice att ni vill prata SSL-historia. Men jag tänker vad de faktiskt ger ljudet nu. Och då jämfört med plugs som kostar mindre en 1/10. Jag är inte ute efter något förutom pris vs ljudkvalite.

    Sound on sound gjorde en test där du själv kan avgöra hur stor skillnad på preamps det är:
    https://www.soundonsound.com/reviews/preamp-post-mortem
    Rimligt svårt att höra på det här testet.
    Vi gjorde en betydligt mindre test för massvis av år sedan med API preampar och det som var inbyggt i ett Soundworkshop mixer, ingen skillnad alls på trummor i princip där API skall excellera.

    Övrig outboard som kompressorer kan göra skillnad men det beror på.
    Jag kan med stål i blicken säga att jag att jag kan jobba med pluggar istället för hårdvara. Men det är ju jag, jag skiter i om pluggen låter som en hårdvara bara den gör nåt som jag gillar.

  19. #19
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Tack @drloop :-)

    Att trycka in en bra mic i ett RME UCX2 och och så har man en het ren signal att leka med hur man vill tycker jag definitivt är bra nog. Mjukvaruplugins kan göra resten av jobbet, eller så spenderar jag 200k på en preamp.

    Jag menar inte att det inte är skillnad på preamps men nog bra är nog bra och sen att priserna över ungefär RME nivå börjar eskalera så att det blir löjligt.

  20. #20
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Pluggar generellt och SSL speciellt som frågan gäller: Kör in en ensam plugg på en ljudkälla och jag hör ingen skillnad. Vrid på pluggen och till slut hittar man ett jätteschyst ljud, vrid på hårdvaran och den låter bra hela tiden och det är en smaksak hur man vill det ska låta. Hårdvaran gensvarar musikaliskt på ett annat sätt.

    Multipliceringsfaktorn gör skillnad, lägg ihop ett antal pluggar och då blir skillnaden större.

    En tredje sak är vilket musikmaterial man använder. Ju mer det sticker ut desto större blir skillnaden. Material som sitter ihop mer, typ EDM, gör pluggar ett lika bra jobb. Men akustisk musik med stor dynamik eller elektronika med mindre duvjuck och skillnaden blir större.

    Slutligen, jag lägger en allt för stor del av mina surt förvärvade pengar jag sliter för på dagarna, även ofta när andra går hem från jobbet och kollar på TV, på gamla analoga syntar och sånt (inte för jobb, enbart för nöje). De vill jag ska låta så bra som möjligt. Sin fulla potential når de via bättre hårdvara som exempelvis SSL som är upp till par med dem. Transienter, djup, bredd - allt finns där.

    Men alla tycker olika: Förra året hade jag privilegiet att jobba med både Janne Schaffer och Jojjo Vadenius som gitarrister på några produktioner jag proddade och lirade på. Schaffer sa han testat all mjukvara, Kempfer och sånt men det går inte upp mot hans aptunga Pevey stärkare/högtalare han släpar runt på i taxi. Kan inte låta bättre. Vadenius däremot jobbade med mjukvara (gitarrpluggar samt mjukvarubas) och jag var kunde inte höra att det var mjukvara innan jag kollade på spåren i Logic när jag började mixa. Inte heller det kunde låta bättre. Någon har sagt: Om bara Beatles haft bättre kablar, hur bra skulle inte deras musik då varit? Mjuk eller hårdvara - det sitter i användaren.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    [nerd]

    Jag tycker diskussioner kring detta är relevanta och lärorika eftersom jag ända sedan jag började i studiosvängen envist varit nyfiken på varför det är/låter på ett visst sätt och aldrig köpt "magin" som sägs följa med viss utrustning... Ljudtekniker (oavsett "nivå") är oftast ett lärlingsyrke och många® förvaltar det de lärt sig av div gurus utan att ifrågasätta de nedärvda argumenten. Med all respekt för talang och pragmatisk kunskap att det "blir bra" om man använder vissa mik/pre/buskompressorer/etc och givetvis ÄR många de facto bra på att leverera - varför ändra en vinnande metodik.

    En insikt jag kom fram till och som kommit att bli allt mer accepterad är att det som är "bra" med mycken analog teknik är att den färgar ljudet - mer eller mindre rejält - men på ett sätt som upplevs som bra®. Allen Sides gav mig en inblick i resonemanget redan 1991, på frågan om färgande utrustning, "Nobody likes the sounds of real life! They want sounds to be bigger than life!"

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pluggar generellt och SSL speciellt som frågan gäller: Kör in en ensam plugg på en ljudkälla och jag hör ingen skillnad. Vrid på pluggen och till slut hittar man ett jätteschyst ljud, vrid på hårdvaran och den låter bra hela tiden och det är en smaksak hur man vill det ska låta. Hårdvaran gensvarar musikaliskt på ett annat sätt.
    Det där är en intressant iakttagelse! Pluggar som ska härma hårdvara gör just det - försöker härma! Flertalet matematiska modeller för att efterlikna originalet optimeras för en viss "respons" och det är mer eller mindre en utmaning att få modellen lika exakt över ett bredare spektrum av insignaler och parametrar. Dvs skruvar man på parametrarna så blir härmandet sämre... Å andra sidan, struntar man i härmandet och försöker "lösa problemet" så kan det bli både bättre® och betydligt mer flexibelt, men då är det förstås ingen replika av något. Det är en förbannelse för plugin-industrin eftersom replikor per defintion är ett asymptotiskt problem! Kasta färg på en målarduk och måla sedan en exakt kopia. Replikera exakt en ölskadad fuzzpedal eller en SSL channelstrip - utmaningarna är lika stora...

    [/nerd] eller förresten, går nog inte att stänga av!

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [nerd]....
    En insikt jag kom fram till och som kommit att bli allt mer accepterad är att det som är "bra" med mycken analog teknik är att den färgar ljudet - mer eller mindre rejält - men på ett sätt som upplevs som bra®. Allen Sides gav mig en inblick i resonemanget redan 1991, på frågan om färgande utrustning, "Nobody likes the sounds of real life! They want sounds to be bigger than life!"
    Det här skriver jag nu som en fortsättning av den satta [nerd]-taggen.
    I min värld så går det åt båda håll, beroende på vad för hårdvara det handlar om. Då jag t ex fick mastra en helt fantastiskt snygg produktion med någon sorts udda latino-jazz för ett par år sedan (åt min dåvarande mentor) så var det svårt att hitta plugins som inte förstörde "rummet" i låten, men med min renaste mastering-kedja så kunde jag vrida runt relativt mycket utan att rummet påverkades för mycket. Den analoga "färgningen" gjorde där mindre skada än sättet de flesta plugins tappar 3D-känslan i en fantastisk inspelning+mix.

    Det FINNS plugins som kan hantera sådan information snyggt, men de är inte vanliga och det är ofta en viss sweet spot man får hålla sig till så att de inte spårar ur. Lite fin hårdvara gav där ändå ett bättre resultat, som så väldigt ofta i min studio.

    Men nu är jag inne på nära esoteriska detaljer som inte spelar någon roll för en vanlig produktion, utan det påverkar endast produktioner som är inspelade och mixade av väldigt erfarna tekniker med bra gear.. dvs där varenda liten detalj i ljudbilden måste finnas kvar. Som någon nämnde.. de där sista procenten kostar!

    Påminnelse: Det här skrev jag som en fortsättning av den satta [nerd]-taggen. De mer uppenbara skillnaderna handlar annars ~alltid om att hårdvara generellt sett kan göra att något låter just "större" och/eller "snyggare" innan det börjar låta onaturligt.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är ju själva meningen med "skruvandet" i framför allt mastering - att få något att låta bättre® än vad det låter och även ta hänsyn till (analoga) mediets begränsningar i dynamik. Tillföra och/eller vrida på "saker".

    Men att komma ihåg när det gäller riktigt hi-end analog - det mesta är framtaget då konstruktörerna slet med att få ett så rent och opåverkat ljud som möjligt i hela ljudkedjan, så det är givet att det är riktigt bra grejer. Sedan har även på analogsidan kloningen av något "magiskt" tagit över.

    Waves hade en i sammanhanget rätt rolig kommentar angående någon rätt enkel plugin de hade, som inte uppdaterats sedan lanseringen många år tidigare, typ "Det är en enkel algoritm som gör precis vad den är tänkt för, vad ska vi ändra på?" Ingen emulering, modellerade transformatorer eller analys av thru-hole-komponenter...

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Waves hade en i sammanhanget rätt rolig kommentar angående någon rätt enkel plugin de hade, som inte uppdaterats sedan lanseringen många år tidigare, typ "Det är en enkel algoritm som gör precis vad den är tänkt för, vad ska vi ändra på?" Ingen emulering, modellerade transformatorer eller analys av thru-hole-komponenter...
    Exakt!
    Waves snart 30 år gamla pluggar låter bättre på enkla saker än modernare pluggar som krånglar till det.
    Vill jag ha en enkel low cut då är det Waves Q1 eller AVID lika gamla enbands-eq som åker fram!
    Även Waves C1 compressor gör endast det den skall utan att färga eller ”dova” till ljudet som många andra ”high-end” plugins gör.
    Jag är ett fan av retro-plugins som bara gör jobbet utan att sabba ljudet.
    Waves de-esser är ytterligare än go to-plugin för mig. Jag är svinkräsen dessutom

  25. #25
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Så nu har vintage plugins hypen kommit.
    Fan, man borde köpt dom när dom kostade peanuts.

  26. #26
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Intressant, har inte tänkt på det. Ytterligare en fördel med SSL-hårdvaran, den förändras inte som plugins (men de har ju andra oemotsägliga fördelar).

  27. #27

    Veteran
    En reflektion som jag har är att när det blir riktigt svårt att få till ett sound så är min erfarenhet att pluggarna gör jobbet bättre än hårdvara.
    Grymt att ha en HW optokompressor på väg in i din DAW, men sedan när det blir riktigt allvarligt så räcker inte hårdvaran till.
    SSL i all ära men EQn är ju rätt begränsad även på en klassisk SSL 4000 E/G mixer.
    Kanalkompressorn är begränsad för att inte ta all real estate på kanallimpan etc etc. Kompromisser hela tiden som inte mjukvara behöver ta hänsyn till.

    Hårdvara är fint när det är enkelt, när det blir svårt gäller mjukvara alla dagar för mig.

  28. #28
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SSL i all ära men EQn är ju rätt begränsad även på en klassisk SSL 4000 E/G mixer.
    Kanalkompressorn är begränsad för att inte ta all real estate på kanallimpan etc etc. Kompromisser hela tiden som inte mjukvara behöver ta hänsyn till.
    4 band, HighMid och LowMid är fullparamterisk med Q/sweep och 500-series har också "black" och "brown" EQ design med Bell curves. Undras på hur du kan mena detta är begränsad? ;-)
    Workhorse EQ jag brukar till allt och funkade kanon på 80- och 90-talet til massor av hits. Jag har själv benyttat 4000E och inte fattas nåt i EQ inte. ;-)

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4 band, HighMid och LowMid är fullparamterisk med Q/sweep och 500-series har också "black" och "brown" EQ design med Bell curves. Undras på hur du kan mena detta är begränsad? ;-)
    Workhorse EQ jag brukar till allt och funkade kanon på 80- och 90-talet til massor av hits. Jag har själv benyttat 4000E och inte fattas nåt i EQ inte. ;-)
    Vi jobbar alla på olika sätt. En helt ok EQ men inte lösningen på alla problem.
    Jag har mixat på SSL bord och det är ju helt ok men inte mer. Grejen var kompressor och gate på varje kanal samt automationen, EQn är mellanmjölk för mig .
    Senast redigerat av drloop den 2022-07-30 klockan 21:25.

  30. #30
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi jobbar alla på olika sätt. En helt ok EQ men inte lösningen på alla problem.
    Jag har mixat på SSL bord och det är ju helt ok men inte mer. Grejen var kompressor och gate på varje kanal samt automationen, EQn är mellanmjölk för mig .
    Gillar API eq bättre och till och med EQn i Peaveys stora studiomixers var mer flexibel än SSL.
    Fair enough. Olika åsikter och workflows = varierad musik och det är jo bra.

  31. #31

    Veteran
    Redigerade bort kommentaren om API eqn, jag gillar ergonomin bättre i API. API eqn är också lite begränsad. 😀
    Senast redigerat av drloop den 2022-07-30 klockan 21:33.

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Jag föredrar redskap som är begränsade till att låta bra på en gång och är musikaliska istället för att lägga en massa tid på att testa mig fram på något med obegränsade möjligheter till att inte hitta det jag är ute efter.

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag föredrar redskap som är begränsade till att låta bra på en gång och är musikaliska istället för att lägga en massa tid på att testa mig fram på något med obegränsade möjligheter till att inte hitta det jag är ute efter.
    Håller helt med!

    Och jag uppskattar verkligen soundet i API EQs till vissa saker, men har alltid stört mig på ergonomin på alla de API EQs jag haft

  34. #34

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller helt med!

    Och jag uppskattar verkligen soundet i API EQs till vissa saker, men har alltid stört mig på ergonomin på alla de API EQs jag haft
    Haha! Vi är alla olika!

  35. #35
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Nu ska jag bara skriva hitten med mina Behringer! Vänta bara.

    -- EDIT --

    Fan, jag hade sålt alla Behringer.
    Senast redigerat av tinybox den 2022-08-02 klockan 09:04.

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    En del har fattat det, en del inte: Det handlar primärt inte om ljudet (även om det finns viss skillnad, ibland ganska uppenbar, ibland inte märkbar) utan om själva upplevelsen. Är musikskapande enbart en transportsträcka till slutprodukten så är vägen dit inte jätteviktig. Men om musikskapandet i sig är en stor del av det man gör är vägen dit ganska viktig och där kommer SSL-hårdvaran, som är ämnet, in för de som får en kick av den fysiska kontakten med instrument och utrustning.

    Tyvärr måste man upp på de bästa grejerna om de ska matcha kvaliten av modern mjukvara som ju låter outstanding vilket är kostsamt. Men det finns ju mycket annat som är kostsamt också som en bättre bil, bättre säng, bättre hotellrum, bättre vin, bättre kök osv även om billigare dito får samma saker gjorda - man lägger extra pengar på det man tycker ger något extra tillbaka. SSL gör det för somliga (jag tillhör dem) men inte för andra, vi uppskattar olika saker… och kanske i olika tider av livet också.

  37. #37
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Själv tycker jag det är 100% ljudkvaliten
    Annars hade jag aldrig orkat med analog total recall etc.
    De pluggar som låter bättre än vad jag får till i hårdvara är gitarr-stärkare.

  38. #38
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv tycker jag det är 100% ljudkvaliten
    Skön kommentar :-) Det är väl vad det handlar om mest i slutändan. Men den riktiga slutändan är ju själva produktionen, inte hur bra känsla man får under produktionsfasen. Visst finns det "sound" som en del låtar blivit kända av delvis pga hårdvaran använd. Men i det stora hela, är det verkligen vad du jagar?

  39. #39
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skön kommentar :-) Det är väl vad det handlar om mest i slutändan. Men den riktiga slutändan är ju själva produktionen, inte hur bra känsla man får under produktionsfasen. Visst finns det "sound" som en del låtar blivit kända av delvis pga hårdvaran använd. Men i det stora hela, är det verkligen vad du jagar?
    Nämen det är faktiskt natt och dag. Jag skulle säga att det är 80% analoga channelstrips och 20% analog summeringen som gör det.
    Jobbar på album 3 med mitt Symphony Of Sweden projekt och kan A/B testa pluginmix vs hårdvarumix eftersom jag i produktionsfas proddar upp och arrangerar med plugins eftersom det är jobbigt med analog total recall om man har flera produktioner på gång samtidigt innan sången är inspelad, samt att det blir så sjukt varmt i studion om alla analogburkar skall vara igång hela tiden...
    Men så på slutet gör jag om mixen med 30-40 analoga kanaler som summeras i Neve 8424.
    Det är som att dels ta ur ett par öronproppar i "öppenhet" dels blir det en bredare och större mix. Låter på riktigt. Detta är ju väldigt genreberoende om det är någon vits med det. En dance-låt skall vara tight och ha maximal energi så den blir förmodligen bättre in the box. Men en rock-baserad "organisk" produktion blir alla dagar i veckan bättre med analoga apparater.
    Blir jag rik och berömd skall jag ladda upp Pluginmix vs Hårdvarumix för blindtest. Den sätter vem som helst skulle jag påstå.
    Jag vet att detta är en neverending story men eftersom tråden är SSL så lägger vi lite eld på brasan

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det var ju "rockfolket" som drog igång retro-analog-tåget för inspelningsutrustning när det visade sig att det inte gick att missbr... få till det sound de föredrog genom att överstyra grejerna. Främst trumspåren, som redan på 80-talet dumpades till 8 (1") eller 16 (2") rullbandare för den rätta komprimeringen. En Neve som göttar till soundet i kombination med en bred tape med VU-visarna lätt böjda åt vänster är idealet för in-your-face-produktioner! Givetvis kommer även icke-överstyrda grejer att tillföra godis både med övertoner och stereobreddande faseffekter.

  41. #41
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En del har fattat det, en del inte: Det handlar primärt inte om ljudet (även om det finns viss skillnad, ibland ganska uppenbar, ibland inte märkbar) utan om själva upplevelsen. Är musikskapande enbart en transportsträcka till slutprodukten så är vägen dit inte jätteviktig. Men om musikskapandet i sig är en stor del av det man gör är vägen dit ganska viktig och där kommer SSL-hårdvaran, som är ämnet, in för de som får en kick av den fysiska kontakten med instrument och utrustning.

    Tyvärr måste man upp på de bästa grejerna om de ska matcha kvaliten av modern mjukvara som ju låter outstanding vilket är kostsamt. Men det finns ju mycket annat som är kostsamt också som en bättre bil, bättre säng, bättre hotellrum, bättre vin, bättre kök osv även om billigare dito får samma saker gjorda - man lägger extra pengar på det man tycker ger något extra tillbaka. SSL gör det för somliga (jag tillhör dem) men inte för andra, vi uppskattar olika saker… och kanske i olika tider av livet också.
    Helt klart. Om jag inte har en upplevelse av nostalgi, glädje och hands-on med hårdvara när jag gör min musik så blir slutresultatet mycket sämre, jag gör helt enkelt inte lika bra musik om jag måste tvingas inn i mjukvara. Det vet mina kunder med så dom betalar för min trip så dom får ett bättre produkt i hand. ;-)

  42. #42
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    @Firechild jag förstår lite vad du menar och har hört skillnaden i vissa situationer själv, i många andra situationer har jag inte hört någon skillnad alls. Men jag tänker som hemmapulare, ska man ta den där dyra semestern eller köpa en box för 50 tusen kronor. De flesta av oss här tjänar ändå inte pengar på vårt producerande eller låtskrivande.

    Men är plug-ins så jäkla dåliga som du beskriver? Tycker många piffar ljudet alldeles finfint. Den enda hårdvara jag tänker lägga pengar på nu är preamps, resten kommer jag göra i mjukvara.

  43. #43
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämen det är faktiskt natt och dag. Jag skulle säga att det är 80% analoga channelstrips och 20% analog summeringen som gör det.
    Det jag talade om var enskilda pluggar vs enskilda SSL hårdvarukomponenter. När det gäller summering genom ett SSL-bord vs mjukvara är skillnaden lika uppenbar som att lyssna på vinyl genom en riktigt bra vinylspelare, typ Linn ed vs att lyssna genom YouTubes algoritmer.

    Har dock aldrig testat summera med SSL-pluggar som simulerar ett helt bord med små konstanta olikheter i enskilda kanaler och läckage mellan kanaler (såg någon gör en sån SSL-plugg) så det kan jag inte uttala mig om.

    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag tänker som hemmapulare, ska man ta den där dyra semestern eller köpa en box för 50 tusen kronor. De flesta av oss här tjänar ändå inte pengar på vårt producerande eller låtskrivande.
    Om du sitter och jonglerar med de pengarna och frugan med på det så är det inget att tveka på, allt för konsten. Om inte är ingenting värt det - happy wife happy life.
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2022-08-02 klockan 22:34.

  44. #44
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det var bara en ballpark-siffra, en familj på sex personer är inte billigt att ta på semester. Man kan ju mörka ;-)

  45. #45
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är plug-ins så jäkla dåliga som du beskriver? Tycker många piffar ljudet alldeles finfint. Den enda hårdvara jag tänker lägga pengar på nu är preamps, resten kommer jag göra i mjukvara.
    Jag hoppas inte att det framstår som att jag tycker att plugins är jäkla dåliga, men de är sämre än the real deal
    Däremot är väl hitsen på radion 99% in the box numera så plugins duger helt klart att göra hits med och fördelen med total recall på 1 sekund istället för 10 minuter eller mer överväger nog för många även om pengatillgången är oändlig.
    Men jag brukar säga att de som inte kör hårdvara bland de tyngre gardet bara är lata
    Någon var inne på att man dessvärre måste gå upp på premiumapparater för att de skall låta bättre än plugins men det stämmer inte heller
    Jag testade Klart Tekniks KT-76 mot alla tillgängliga 1176-plugins inklusive UAD. Klark-burken lät bättre än alla plugins! Mer öppenhet, samma punch.
    Men det är ju en extremt kostsam affär att få till en mixning genom idel analogburkar så det är absolut inget jag rekommenderar. 10.000:- per kanal kan man ju räkna på med EQ+Comp och då är det lågt räknat. Så 32 kanaler är 320.000:-. Känns det lockande, nej inte direkt Sedan behöver du ljudkort som ger dig en massa outputs också samt en summerare/mixer om du även vill summera analogt...jag började min hårdvarubana genom att köra "hardware-insert" på de viktiga kanalerna, dvs lead-sång. Alltså ut från min DAW till en analog channelstrip och sedan tillbaka in på samma kanal i min DAW. Redan där fick jag ett lyft på produktionen. Sedan spårade det ur fullständigt...nu har jag 48 analoga kanaler.
    Men jag är som sagt mer inne på att de analog channelstripsen ger mig fördelen över plugins men sedan att den analoga summeringen också introducerar lite fasfel och andra analoga artifakts som gör det lite mer levande är grädde på moset

  46. #46
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot är väl hitsen på radion 99% in the box numera så plugins duger helt klart att göra hits med och fördelen med total recall på 1 sekund istället för 10 minuter eller mer överväger nog för många även om pengatillgången är oändlig.
    Om det låter så grymt som många hits ofta gör (speciellt innan mastringen pressar livet ur de fina mixarna), hur pass mycket bättre skulle det då inte låta med riktiga grejer?

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Någon var inne på att man dessvärre måste gå upp på premiumapparater för att de skall låta bättre än plugins men det stämmer inte heller
    Jag testade Klart Tekniks KT-76 mot alla tillgängliga 1176-plugins inklusive UAD. Klark-burken lät bättre än alla plugins! Mer öppenhet, samma punch.
    Jag är den skyldige och korrigerar vad jag sa. Håller helt med att burkar som Klark och andra låter fantastiskt bra. Har själv en, vad den nu heter, Klarks take av Roland Dimension D. Kostar mindre än de flesta mjukvaror, typ UAD (för övrigt jätte-nice pluggar), låter öppnare och extremt mycket roligare att trycka in de stora knapparna och syntarna får liv.

    Jag har bl.a ett par DBX160VU som Native Instruments lånade och klonade en av. Har gjort A/B test med det aktuella exet och mjukvaran. När man pressar måttligt låter de identiskt i mina öron men när man pressar på ordentligt hänger inte mjukvaran med utan blir livlös i jämförelse.

    Däremot vidhåller jag att analog summering görs bättre med mjukvara än billigare masstillverkade komponenter och att man måste upp på en premium nivå för att det ska låta bättre analogt - och då gör det verkligen det.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot vidhåller jag att analog summering görs bättre med mjukvara än billigare masstillverkade komponenter och att man måste upp på en premium nivå för att det ska låta bättre analogt - och då gör det verkligen det.
    Aha, ja summeringen behöver verkligen i så fall vara top notch i den analoga miljön + att man har hyfsade AD/DA omvandlare.
    Där är jag med! Vet inte om jag skrivit om detta i just denna tråden, men hajpen med analog summering är jag fortfarande lite ljummen till faktisk. Det som fick mig att ta steget var att jag ändå redan hade routat ut alla mina ljudkällor till analoga burkar så varför inte även summera analogt.
    Mina första trevande mixar blev lite av ett antiklimax, då jag tyckte jag tappade transienter och klarhet. Sedan efter lite dialog med kunniga personer så uppdagades det ju att jag körde ju extremt för startkt in i mitt bord. Mina VU mätare stod stilla på högerkanten tex. Då fattade jag att en analog console vill ha lite lägre än digital nolla ut från ljudkorten...

  48. #48
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vad tycker ni proffs om summering i RMEs ljudkort? Det sker ju digitalt och deras preamps och AD/DA är kända för att vara väldigt bra. Man kan ju summera i DAW:en eller välja att göra det i hårdvaran med det ljudkortet (Totalmix).

  49. #49
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    … jag körde ju extremt för startkt in i mitt bord. Mina VU mätare stod stilla på högerkanten tex. Då fattade jag att en analog console vill ha lite lägre än digital nolla ut från ljudkorten...
    Hehe, då är det förståelig att transienterna la benen på ryggen och försvann . Detsamma gäller för pluggar; jag har sett en hel del (mig själv inkluderad) pressa livet ur pluggar som då inte låter så bra som de kan göra när de får en nivå de hanterar.

    Men det är skönt att ibland pressa inputen på ett bra bord och få lite naturlig dist… utan att för den skull kröka nålarna som ett armborst som skjuter iväg och dödar den som står ivägen, sk death metal.

  50. #50
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker ni proffs om summering i RMEs ljudkort? Det sker ju digitalt och deras preamps och AD/DA är kända för att vara väldigt bra. Man kan ju summera i DAW:en eller välja att göra det i hårdvaran med det ljudkortet (Totalmix).
    Jag anser mig inte som proffs direkt även om jag har privilegiet att få jobba med det som är min passion på heltid: ljud och musik. En stor andel av mina vänner som jobbar med annat får till sitt ljud betydligt bättre än mina plågsamma ljudförsök. Men för att svara på din fråga: Jag brukar resonera som så att låter det bra så är det bra och vice versa, oavsett vilka grejer eller vilket tillvägagångssätt man använder. Testa dig fram.

  51. #51
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag tycker att summering ska bara vara en mattematisk fråga och då räcker ett ljudkort eller DAW som gör det i nog hög samplingsfrekvens. Kanske finns det färger som analog summering ger, något som kanske spelar roll i slutändan. Channelstrips har ofta en EQ och Comp så de kan ju vara något som motiverar priset ibland, kanske inte 15k för 2 kanaler; SSL Six.
    Senast redigerat av tinybox den 2022-08-04 klockan 13:13.

  52. #52
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag satt faktiskt häromdan och testade en kt76 på en gammal tråkig Rolandtrummis. Skulle se om jag kunde höra skillnad på vanlig kompressor så som dom lät i minnet.
    Inga problem att höra vad den gör och den äger trumkomprimering bland mina prylar, mjuka som hårda. Pluggar (som jag har provat) har inte en suck mot dom transienterna. Inte än. Det borde ju gå att rendera offline, tycker en okunnig programmeringslekman...

  53. #53
    apan
    apan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kul att det pratas SSL

    Har ett SSL AWS+SE bord och är sjuuukt nöjd, perfekt för mina outboards och synthar… allt i patchbays för bordet.
    den har har ju recall och automation men inte använt det ännu så mycket
    Väldigt bra i dessa tider att det drar sjukt lite ström oxå och är helt tyst ingen fläkt.
    Kolla in bordet finns mängder videos på nätet.

  54. #54
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av apan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att det pratas SSL

    Har ett SSL AWS+SE bord och är sjuuukt nöjd, perfekt för mina outboards och synthar… allt i patchbays för bordet.
    den har har ju recall och automation men inte använt det ännu så mycket
    Väldigt bra i dessa tider att det drar sjukt lite ström oxå och är helt tyst ingen fläkt.
    Kolla in bordet finns mängder videos på nätet.
    AWS-borden är supernice, jobbat en del med ett sådant. Själv har jag legobyggsvarianten av det: Matrix plus X-Rack. Menyerna i borden är ganska identiska så det är lätt att hoppa emellan.

    Ja de modernare borden drar betydligt mindre ström än de gamla 4K med massiva powersupplies som måste stå på dygnet runt. För några år sedan kostade det ca 12 000 kr i månaden för elen för ett sådant, törs inte tänka på vad det kostar idag med de emellanåt sinnessjuka elpriserna.

    När jag sitter och gör saker som jag inte behöver yttre hårdvara till, typ redigerar, slår jag oftast av bordet och kör i boxen med ett UAD-kort för att spara både ström och hålla nere värmen i den lilla studion. Däremot när det är dags att tracka med mick, köra hårdvarusyntar, mixdown av något som inte måste gå jättesnabbt eller bara mysa på kvällen åker bordet på. I en perfekt värld skulle jag ha allt på i studion hela tiden…

  55. #55

    Veteran
    Kollar in Matrix och AWS, de ser ut att sakna det jag gillar med 4000, Gate och Compressor på varje kanal, eller ser jag fel?

  56. #56

    Veteran
    För mig är SSL soundet nära kopplat till kanalstrippen med dynamics. Vill bara förklara hur jag tänker.
    Jag är väl av gamla skolan gissar jag...

  57. #57
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollar in Matrix och AWS, de ser ut att sakna det jag gillar med 4000, Gate och Compressor på varje kanal, eller ser jag fel?
    AWS har två kanalkompressorer utöver busskompressorn men kan patchas in valfritt antal med X-Rack. Med Matrix måste man patcha in varje kompressor med X-Rack. Anledningen är att så gott som alla som jobbar med mixer idag kör ett hybridsystem och använder mycket mjukvara och kompletterar bara med mixerns kompressorer. Man betalar då bara för det man behöver och kompletterar sedan med X-Rack de features man behöver. Skulle man vilja ha kanalkompressor med full recall på varje kanal är det bara att fylla ett par X-Rack med sådana och en 9-polig D-Subkabel emellan. Men har man för trångt i lägenheten pga alla tusenlappar som tar upp för mycket plats kan man köpa ett Duality istället som i grunden är samma mixer men har extra allt och lite till.

    Bor för övrigt i ett ganska SSL-tätt hus: Ett Sigma i studion ovanför, ett Matrix hos mig och 3 SSL Live-bord installerade i en lokal på bottenplan (ett för PA, ett för monitor och ett för TV - låter kanon). Finns ytterligare två studios i huset men de kör in the box.

  58. #58
    apan
    apan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    AWS har en insert knapp på varje kanal så jag har lite andra flavours på kompressorer/eq där, så väldigt flexibelt bord.

    På master bussen finns en grym ”Matrix” med även insert där, för dra på något före eller efter SSL kompressorn.

    Matrix bordet har säkert liknande funktioner.

    Har även fulll patchbay föra alla in / ut på bordet så bara koppla som man vill ändå försig.

    Ang ström frågan så tror jag inte bordet drar mer än en dator, men lite osäker, iallafall vad jag hörde när jag köpte bordet.

    Dock använder jag inte recall eller automationen så om någon vill byta mot en API 1608 säg till, känns lite overkill att ha dessa funktioner stående.
    Senast redigerat av apan den 2022-08-06 klockan 09:29.

  59. #59
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice att ni vill prata SSL-historia. Men jag tänker vad de faktiskt ger ljudet nu. Och då jämfört med plugs som kostar mindre en 1/10. Jag är inte ute efter något förutom pris vs ljudkvalite.
    I det perspektivet är det nog dålig utväxling på valuta. Big Six har ju nästan inga ljudmanipuleringsmöjligheter, enbart fasta frekvensband, enrattskompressor, that’s it. Vid inspelning kanske man får något bättre kvalitet än ett ”vanligt” ljudkort, särskilt på mikar. Optimerad anpassning mellan pre och AD i och med att det är ihopbyggt är också en poäng.

    Själv tycker jag 30k är väl mycket men själva upplägget, med kontrollrumsdel och mycket annat smart för arbetsflödet gör att den känns produktiv. Har haft planer på stt göra min setup lite mer ”livevänlig” och kan se Big Six passa detta.

Liknande ämnen

  1. SSL 2 och SSL 2+ (ljudkort)
    Av Jeppe K i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-10-21, 23:00
  2. SSL Origin - SSL för DAW åldern?
    Av drloop i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-10-24, 20:52
  3. SSL SiX
    Av jazza i forum Nyheter
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2019-04-02, 18:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •