Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: Fender CEO sågar Studio One och DAW, för komplicerade, jakt på nya finesser slöseri

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    Fender CEO sågar Studio One och DAW, för komplicerade, jakt på nya finesser slöseri

    Efter att gitarrföräljningen slagit nya rekord under pandemin så vill Fenders CEO göra något åt DAW eländet.

    "The simplest version of Studio right now has a 150-page owner's manual, which I have said to the team is 149 pages too many. Because you should be able to get out of the box, press one button and you're off to the races. So that's again, a very easy brief but very difficult to execute. But there has been a gravitational pull by aficionados to just keep jamming more and more features into DAWS, when in fact, I think you need to take away more features, make it simpler and more intuitive and less expensive."

    https://www.musicradar.com/news/fend...interview-2022

  2. #2

    Veteran
    Garageband

  3. #3
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Hur mycket jag än högaktar Fender som märke blir jag som Studio One-användare extremt orolig.

    >>För mig<< utan tvekan det bästa DAW:et och det skulle vara en stor sorg om det ska förstöras av en uppköpare klumpigare än en elefant i en porslinsaffär, men som glatt dundrar in i något de uppenbarligen inte förstår.

    Blir att bita på naglarna ett tag alltså.
    Senast redigerat av Irja den 2022-07-19 klockan 14:41. Anledning: "proslinsaffär"?

  4. #4
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Hmm, kan det vara att DAWarna är för avancerade för just gitarrister?

  5. #5
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det tror jag inte alls.

    För avancerat för de som bestämmer i nuvarande Fender, möjligtvis. Eller vad de tror säljer och som verkar vara någon vision.

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket jag än högaktar Fender som märke blir jag som Studio One-användare extremt orolig.
    ….

    Blir att bita på naglarna ett tag alltså.
    Jag snälltolkar att han menar att en person som just köpt en gitarr kanske inte vill ha eller behöver en fullfjädrad DAW. En betydligt enklare lösning med ett PreSonus ljudkort räcker antagligen. Sedan har väl Fender inte samma historia som Gibson när de gäller uppköp, Gibson lyckades väl förstöra alla sina förvärv.

  7. #7
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag snälltolkar att han menar att en person som just köpt en gitarr kanske inte vill ha eller behöver en fullfjädrad DAW. En betydligt enklare lösning med ett PreSonus ljudkort räcker antagligen. Sedan har väl Fender inte samma historia som Gibson när de gäller uppköp, Gibson lyckades väl förstöra alla sina förvärv.
    Ja, om han menar att de ska utöka bredden till en version som är väldigt enkel så är jag helt för det. Det är väl bra för den som önskar det så.

    Jag tycker hans ton säger något annat, men jag har förhoppningsvis skitfel. Jag anar katastrof (= S1:s död).

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Ett företag som Fender tänker väl också på helhetslösningar som gitarr, Fender Play, PreSonus med mjukvara och något annat som en gitarrist kan tänkas behöva.

    Om 45% av alla gitarrer sålts till nybörjare och att 90% av dem givit upp så har de ett problem. Kollade en youtube video på temat ”vem ska köpa alla pandemigitarrer”.

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Medhåll på att jag inte läser in att någon S1 deluxe extra allt är prio.

  10. #10
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett företag som Fender tänker väl också på helhetslösningar som gitarr, Fender Play, PreSonus med mjukvara och något annat som en gitarrist kan tänkas behöva.

    Om 45% av alla gitarrer sålts till nybörjare och att 90% av dem givit upp så har de ett problem. Kollade en youtube video på temat ”vem ska köpa alla pandemigitarrer”.

    -------------

    Medhåll på att jag inte läser in att någon S1 deluxe extra allt är prio.
    om det innebär att de överger (och inte förstår vilket fantastiskt DAW de har lagt vantarna på) Studio One och inte fortsätter att utveckla det med målet att vara det bästa proffessionella DAW:et, så innebär det dock att de tappar mig som kund. Eller dumpar mig som kund, snarare. Det är säkert mycket mer lönsamt att rikta in sig på nybörjargitarrister så de sörjer säkert inte för det.

    Jag sörjer däremot. I så fall.

  11. #11

    Veteran
    Ableton köper Fender
    ”Alldeles för komplicerat att lära sig gitarr, en sträng räcker”

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Haha!

  13. #13
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton köper Fender
    ”Alldeles för komplicerat att lära sig gitarr, en sträng räcker”
    Uli köper Fender
    ”Vårt samarbete med Harley Benton innebär nu att vi kan erbjuda alla gitarrer med sina originalnamn, HB ST style blir nu Fender Stratocaster by Uli”

  14. #14
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    ...och prat om subscription services.

  15. #15
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Det gäller tyvärr alla mjukvaror. För att hålla en produkt levande och få in mer cash så behövs uppgraderingar, mer funktioner etc. Det blir också svårt att ta bort något eller ändra allt för mycket efter en tid. Kör själv Cubase och efter 30 år så finns det ju en hel del där som man aldrig använder och är "i vägen".
    Får se om Uli lyckas med sitt gratis-DAW. Det kanske är bättre att DAW-programmet bara är ett komplement och inte en huvudintäktskälla? Då känner man sig inte lika pressad att ständigt pressa in nya funktioner.

  16. #16
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton köper Fender
    ”Alldeles för komplicerat att lära sig gitarr, en sträng räcker”

  17. #17
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag tycker det är bra med utveckling. Finns massor i Studio One jag inte använder, men det är ju inget problem, det är bara att inte använda.

    Allt det jag använder har dock utvecklats och förfinats med åren och Studio One idag, liksom alla andra DAW gissar jag (flera av dem vet jag) är mycket bättre än för tio år sedan. Visst hade jag kunnat skippa några områden, men olika användare använder olika funktioner.

    Jag är t ex av uppfattningen att man kan skippa alla medföljande effekter och mjukinstrument och lägga energi på själva DAW, men ser ju att många andra nästan bedömmer DAW efter vad som följer med. Obegripligt för mig, men helt naturligt för andra.

  18. #18
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Logic är väl en DAW dödare av rang, köpte den för 9 år sedan, uppdateras ständigt, funkade med M1 direkt, noll kronor sedan 2014.

  19. #19
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic är väl en DAW dödare av rang, köpte den för 9 år sedan, uppdateras ständigt, funkade med M1 direkt, noll kronor sedan 2014.
    Och >>för mig<< inte i närheten av lika bra. Dessutom då bundet till Mac.

  20. #20
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Min dröm är en DAW med AI där en ljudtekniker räknar in mig och säger åt mig att göra om etc…

  21. #21
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det här får mig att köra in mig på ett DAW till, så att jag i lugn och ro kan köra parallellt ett tag och bli bekväm i det andra innan jag måste byta helt.

    Pro Tools, tror jag. Det är det jag brukar tycka är ok att jobba i.

  22. #22
    DMX
    DMX är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det borde finnas 3 startnivåer i alla daws.
    1. Nybörjare
    2. Medel
    3. Proffs/hacker

    Låta alla avancerade funktioner vara kvar, men stäng av dem för nivå 1. Om en nybörjare öppnar tex logic så känns det i de flesta fall överväldigande. Inte speciellt logiskt. De behöver hjälp i början, innan de tröttnar. Förstår inte varför man vill ta bort funktioner. Låter lite som ett ganska ogenomtänkt uttalande. Han vill nog verka smart.

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DMX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde finnas 3 startnivåer i alla daws.
    1. Nybörjare
    2. Medel
    3. Proffs/hacker

    Låta alla avancerade funktioner vara kvar, men stäng av dem för nivå 1. Om en nybörjare öppnar tex logic så känns det i de flesta fall överväldigande. Inte speciellt logiskt. De behöver hjälp i början, innan de tröttnar. Förstår inte varför man vill ta bort funktioner. Låter lite som ett ganska ogenomtänkt uttalande. Han vill nog verka smart.
    Just Logic har ju en inställning där du kan knäppa av och på mer avancerade funktioner. Vet inte om de är påslagna i defaultläge men det var de tidigare. Kom med Logic Pro X eller någon uppdatering efter. Det blir extremt avskalat om inställningarna är påslagna. Höll på att göra i brallorna av skräck innan jag hittade att de gick att stänga av. Trodde de hade förvandlat Logic till Garageband.

  24. #24
    DMX
    DMX är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just Logic har ju en inställning där du kan knäppa av och på mer avancerade funktioner. Vet inte om de är påslagna i defaultläge men det var de tidigare. Kom med Logic Pro X eller någon uppdatering efter. Det blir extremt avskalat om inställningarna är påslagna. Höll på att göra i brallorna av skräck innan jag hittade att de gick att stänga av. Trodde de hade förvandlat Logic till Garageband.
    Precis det du nämner är problemet. En inställning… är man total nybörjare så hittar man nog inte den. Det måste nog vara så enkelt som möjligt. Typ 3 allternativ vid start. Ibland blir man lite blind för att man har kört tex som i mitt fall, logic sedan creator tiden. Hjälpte en kompis att skaffa mac, logic och ljudkort. Han är hobbygitarrist. Det har gått sådär…. Största problemet han har är att hålla ordning på filer, spara, öppna tidigare låtar osv. Han säger att det kännas att sitta i ett rymdskepp med ca 300 helt okända reglage och knappar. Inte lätt. Där finns det mycket att göra tror jag.

  25. #25
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Det vore väl inte så svårt att sälja en ”Studio One Guitar by Fender” med sloganen ”så enkel att till och med vår VD fattar hur man gör” och så fokus på just att spela in elgitarr, alla lite mer komplicerade funktioner avstängda. Och så bundla med en bra gitarr-preamp med Fenderlogga och lite emuleringar av Fender Twin osv.

  26. #26
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Sloganen ”så enkel att till och med vår VD fattar hur man gör” är faktiskt briljant...

  27. #27
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här får mig att köra in mig på ett DAW till, så att jag i lugn och ro kan köra parallellt ett tag och bli bekväm i det andra innan jag måste byta helt.

    Pro Tools, tror jag. Det är det jag brukar tycka är ok att jobba i.
    Njae. Har suttit och utvärderat den och en annan konkurrent nu och det är, för mig och absolut subjektivt, inte i närheten av tillfredsställande. Det duger inte.

    Jag vet ju att den senaste uppdateringen av S1 fungerar länge till även om Fender skulle överge pro-versionen redan idag, så det är såklart ingen panik egentligen.

  28. #28
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att gitarrföräljningen slagit nya rekord under pandemin så vill Fenders CEO göra något åt DAW eländet.

    "The simplest version of Studio right now has a 150-page owner's manual, which I have said to the team is 149 pages too many. Because you should be able to get out of the box, press one button and you're off to the races. So that's again, a very easy brief but very difficult to execute. But there has been a gravitational pull by aficionados to just keep jamming more and more features into DAWS, when in fact, I think you need to take away more features, make it simpler and more intuitive and less expensive."

    https://www.musicradar.com/news/fend...interview-2022
    Ouch! Ja det där är ju inget man vill höra av ägaren till sin DAW…
    Som många är inne på om man då skall låta Fenders CEO representera ”gitarristerna” så är ju det han säger att gitarrister är dumma i huvudet och behöver svinenkla program för att kunna spela in…
    Tragiskt. Är det något världen inte behöver är det entry level DAWs…finns ju röstmemo på telefonen liksom…
    Å andra sidan behövs inte fler avancerade pro daws heller men Studio One har ju verkligen hittat sin nisch för de ”windowsanvändare” som inte vill hoppa på Pro Tools och av någon anledning ratar Cubase och inte är lika ungdomlig att köra Ableton eller Fruity Loops!
    För mac-användare bör det ju vara hyfsat bra argument för att inte köra ”gratisprogrammet” Logic. Det är verkligen helt otroligt sjukt värde för pengarna. Själv kör jag Pro Tools och är hyfsat nöjd trots allt.

  29. #29
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ändå spännande att man inte är ungdomlig nog att köra ett program man använde för tjugo år sedan och sen under tio år framåt.

    Ableton Live är väl bra nära vintage?

  30. #30
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det som jag är mest oroad för när det gäller PT är audioredigeringen, som ju är väldigt basic, om jag inte missar något. S1 har den bästa redigering jag stött på och jag uppskattar det mycket. Jag upplever också PT som klumpigt och yxigt i gränssnittet, medan S1 är en njutning att jobba i. Detta kan säkert delvis bero på vad jag är mest van vid, men inte helt. Jag bytte från Logic till S1 en gång i tiden och det tog fem minuter innan jag älskade gränssnittet redan då. S1 känns för mig som ett mycket modernare DAW, på ett bra sätt. Och sjukt kompetent.

    Ableton har jag som sagt jobbat en hel del i, jag är gubbig nog för det . Det finns väldigt mycket i Ableton som tilltalar mig, men framför allt som liveverktyg. Sedan ganska många år nu har Octatrack tagit över den rollen i min setup och jag har aldrig riktigt fallit för Ableton som studio-DAW. Och audioredigeringen..... aouch.

    Hur som, jag ska efter att ha tänkt igenom det hela, ge både PT och Ableton en rejäl chans att imponera på mig under en period. Jag kan ju känna på dem i lugn och ro parallellt med S1 under sommaren och kanske hösten och så får jag se. Göra ärliga försök att komma över mina invändningar och hitta lösningar. Vem vet, nåt kanske klickar till och så har något annat DAW än S1 tagit positionen som min favorit i slutändan. Jag är inte bekväm med Fenders utspel, så det vore skönt.
    Senast redigerat av Irja den 2022-07-21 klockan 16:22.

  31. #31
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Studio One har ju verkligen hittat sin nisch för de ”windowsanvändare” som inte vill hoppa på Pro Tools och av någon anledning ratar Cubase och inte är lika ungdomlig att köra Ableton eller Fruity Loops!
    Haha, typ jag då.

    Jag använde Pro Tools i många år, men där kan man ju verkligen snacka underlig affärsmodell med olika prenumerationer osv. Så jag bytte till Studio One. Nu har jag skaffat Ableton också, främst för ljuddesignmöjlighetrna, Max och allt skoj man kan göra med Push. Men jag producerar ändå helst i Studio One, tycker Ableton är ruskigt svårt att förstå sig på. Verkar gå ut på att man ska programmera loopar som ska gå, i stället för att jobba med ljudfiler på en tidslinje som i normala DAW:er. Och jag hatar verkligen pianorullegränssnitt.

  32. #32
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Är det någon som kör Presonus Sphere?

  33. #33
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, typ jag då.

    Jag använde Pro Tools i många år, men där kan man ju verkligen snacka underlig affärsmodell med olika prenumerationer osv. Så jag bytte till Studio One. Nu har jag skaffat Ableton också, främst för ljuddesignmöjlighetrna, Max och allt skoj man kan göra med Push. Men jag producerar ändå helst i Studio One, tycker Ableton är ruskigt svårt att förstå sig på. Verkar gå ut på att man ska programmera loopar som ska gå, i stället för att jobba med ljudfiler på en tidslinje som i normala DAW:er. Och jag hatar verkligen pianorullegränssnitt.
    Öppna ableton, och tryck sen TAB på tangentbordet - voila, nu är det en vanlig enkel daw

  34. #34
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppna ableton, och tryck sen TAB på tangentbordet - voila, nu är det en vanlig enkel daw
    Inte det jag menar, utan det där andra arbetssättet som jag inte förstår mig på.

  35. #35
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om man då skall låta Fenders CEO representera ”gitarristerna” så är ju det han säger att gitarrister är dumma i huvudet och behöver svinenkla program för att kunna spela in…
    Tragiskt.
    Jag är en gitarrist och kör med Reaper, använde Logic och Pro Tools innan det. När jag rekommenderat Reaper i synth-kanaler så har jag alltid fått feedbacken att det är för komplicerat att använda.

    Jag tror inte att kruxet ligger i just synthare vs gitarrister, utan snarare att de nyare generationerna inte orkar lära sig någonting. Man ser ju liknande med alla spel nuförtiden där det är en halvtimmas tutorial i hur man använder en datormus och trycker på tangenter. Allting verkar ju fördummas något enormt, vilket gör att folk behöver lära sig mindre, och ju mindre folk lär sig desto mer behöver saker fördummas ytterligare...

  36. #36
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Daniel du har en guldgruva kvar att upptäcka... YT är din vän. Snart upptäcker du att Live kan fungera närmast som ett instrument för dig...

  37. #37
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Daniel du har en guldgruva kvar att upptäcka... YT är din vän. Snart upptäcker du att Live kan fungera närmast som ett instrument för dig...
    Jo, det vet jag. Men nu gällde det alltså vanlig hederlig produktion, att placera ljudfiler rätt i relation till varandra på en tidslinje.

  38. #38
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det vet jag. Men nu gällde det alltså vanlig hederlig produktion, att placera ljudfiler rätt i relation till varandra på en tidslinje.
    Ja och där är Live inte ens och snuddar vid S1.

    Live är fantastiskt, men det är bra på det som det är bra på.

    Jag har nu rejältestat med öppet sinne:

    Pro Tools
    Cubase
    Ableton
    Bitwig

    Förutom Bitwig har jag viss vana av alla sedan innan, men jag ville verkligen ge dem en chans.

    Resultatet blir tyvärr att jag bara tycker ännu mer om S1. Troligen skulle jag ersätta med Cubase om S1 upphörde att existera, men jag skulle inte känna det som att jag bytte upp mig i så fall. För mig är de relativt lika men till ungefär 100% är det S1 som fungerar exakt som jag vill. Då lärde jag mig ändå DAW på Cubase en gång i tiden.

    Vill betona igen att det är min subjektiva bedömning och absolut inte vill dra igång en Volvo är bättre än SAAB-diskussion, men för mig och från min horisont tycker jag att S1 är helt outstanding. Någon annan tycker helt annorlunda och det är som det ska vara.

    Ableton håller jag som det jag tycker näst mest om, men framför allt för egenskaper jag åtminstone inte i nuläget söker. Gillar det väldigt mycket som program dock och det är ju helt klart det snyggaste och mest smakfulla DAW som finns på marknaden.

    Så jag får väl be till gudarna att Fender låter Studio One hänga med några år till.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kan eka föregående post, men då med Logic i stället för S1, som jag räknar som god tvåa! Vad som är snyggt med Live har jag dock helt missat...

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man ska väl liksom dras till Abelton-metoden för att gilla det. Jag har ingen användning för Abelton alls liksom, jag vill bara spela in det jag spelar.

  41. #41
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska väl liksom dras till Abelton-metoden för att gilla det. Jag har ingen användning för Abelton alls liksom, jag vill bara spela in det jag spelar.
    Ableton funkar finfint som digital bandare, jag tycker till exempel det är svingött med layouten för stock/max4live plugins när man mixar. I andra daws blir det en massa olika plugin-fönster kors å tvärs när man mixar, i ableton tycker jag det blir lite mer som att mixa analogt - man har sin channel strip å allt är liksom inom räckhåll utan att man behöver öppna å stänga fönster hela tiden

  42. #42

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton funkar finfint som digital bandare, jag tycker till exempel det är svingött med layouten för stock/max4live plugins när man mixar. I andra daws blir det en massa olika plugin-fönster kors å tvärs när man mixar, i ableton tycker jag det blir lite mer som att mixa analogt - man har sin channel strip å allt är liksom inom räckhåll utan att man behöver öppna å stänga fönster hela tiden
    En av anledningarna varför jag gillar att jobba i Reason, inga pluggar som poppar upp som separata fönster.
    Oerhört befriande jämfört med fönsterinfernot.
    Sparar många musklick per session.

  43. #43
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av anledningarna varför jag gillar att jobba i Reason, inga pluggar som poppar upp som separata fönster.
    Oerhört befriande jämfört med fönsterinfernot.
    Sparar många musklick per session.
    FL är värst när det gäller det där asså, man kan typ inte göra nånting utan att dra upp ett nytt fönster

  44. #44
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja och där är Live inte ens och snuddar vid S1.

    Live är fantastiskt, men det är bra på det som det är bra på.

    Jag har nu rejältestat med öppet sinne:

    Pro Tools
    Cubase
    Ableton
    Bitwig

    Förutom Bitwig har jag viss vana av alla sedan innan, men jag ville verkligen ge dem en chans.

    Resultatet blir tyvärr att jag bara tycker ännu mer om S1. Troligen skulle jag ersätta med Cubase om S1 upphörde att existera, men jag skulle inte känna det som att jag bytte upp mig i så fall. För mig är de relativt lika men till ungefär 100% är det S1 som fungerar exakt som jag vill. Då lärde jag mig ändå DAW på Cubase en gång i tiden.

    Vill betona igen att det är min subjektiva bedömning och absolut inte vill dra igång en Volvo är bättre än SAAB-diskussion, men för mig och från min horisont tycker jag att S1 är helt outstanding. Någon annan tycker helt annorlunda och det är som det ska vara.

    Ableton håller jag som det jag tycker näst mest om, men framför allt för egenskaper jag åtminstone inte i nuläget söker. Gillar det väldigt mycket som program dock och det är ju helt klart det snyggaste och mest smakfulla DAW som finns på marknaden.

    Så jag får väl be till gudarna att Fender låter Studio One hänga med några år till.
    Jag är inbiten Cubist sen 30 år men är alltid nyfiken på annat. Kan du ge något exempel på vad som fungerar exakt som du vill i S1 men inte i Cubase?

  45. #45
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Hur som helst, även fast jag aldrig provat det själv så tycker jag spontant att Studio One ser väldigt clean och lättförståeligt ut. Vore ju sjukt huvudlöst att dumma ner det...

  46. #46
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur som helst, även fast jag aldrig provat det själv så tycker jag spontant att Studio One ser väldigt clean och lättförståeligt ut. Vore ju sjukt huvudlöst att dumma ner det...
    Det finns en del midifunktioner som man kan känna sig lite matt av hur de fungerar. Men det är ju bara att låta bli att använda.

  47. #47
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inbiten Cubist sen 30 år men är alltid nyfiken på annat. Kan du ge något exempel på vad som fungerar exakt som du vill i S1 men inte i Cubase?
    Framför allt är det en massa grejer med interfejset. Till exempel hur mixerkonsollen är utformad (jag fattar inte vad Cubase håller på med där - upplever det som väldigt klumpigt), eller Inspector (kommer inte ihåg om den heter så i Cubase eller inte). Att typ allt är dragbart i S1 och all drag and drop osv. Hur menyer och knappar är utformade och placerade. Tycker helt enkelt att S1 är väldigt mycket mer slickt och... smart? Jag upplever det väldigt ofta som att S1 tar allt lite längre också och kan mer, men det kan vara gömda menyer jag inte hittar i Cubase.

    Sen finns det hela funktioner som jag älskar i S1 som jag inte hittar, men det är möjligt att de finns någonstans gömda. T ex Scratch Pads som jag använder hela tiden (https://www.facebook.com/watch/?v=3908822385909240) eller S1:s helt makalösa hanterande av effekter (https://blog.presonus.com/2019/09/06...splitter-tips/). Eller Gain Envelope i audiofiler som är orelaterade till volym. Eller Mix Fx som är värt miljoner (nåja..) bara för att köra Softubes Tape i (https://s1manual.presonus.com/Conten..._Engine_FX.htm). Som sagt: Jag vet inte helt vad som finns i Cubase och inte, men jag har inte hittat dessa. Det var trots allt 15-20 år sedan jag körde Cubase.

    Sen gillar jag inte interfejset i Cubase alls. Jag tycker det såg bättre ut i slutet "på min tid", när det var SX. Men det är såklart en smaksak.

    Det var lite grejer snabbt ur huvet bara.

    Igen: Ser det ut som att jag bedömmer något objektivt så är jag otydlig, det är subjektivt från min synvinkel. Självklart är Cubase ett bra DAW också och någon annan stör sig säkert på en massa grejer i S1.
    Senast redigerat av Irja den 2022-07-27 klockan 20:11.

  48. #48
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Man får ju hoppas att de inte pajar en produkt som har en hel del nöjda användare och det tycker jag inte han verka säga heller: "our goal is to increase the total size of the market, and our approach is to fill the world with angels. " (Jag förmodar att det är angels som i "vinklar på marknaden", inte änglar. )

    Och att en modern DAW är komplicerad för nybörjare råder det väl ingen tvekan om?

    Om ni tvivlar på det, föreställ er en 50-plussare som aldrig spelat in nåt i hela sitt liv och som dessutom just försöker lära sig spela gitarr och tycker det är knepigt nog att fatta rattarna och knapparna på sin Squire-strata. För det är målgruppen.

    Kollar man på FaceBook-gruppen för Fender Play-tjänsten han hänvisar till, så är det nog snarare 60 something som utgör majoriteten. Som aldrig spelat i band, som aldrig tidigare spelat ett instrument, som aldrig dreglat över studioreportage i tekniknördiga tidningar. Man kan sitta och skratta över nivån på frågorna där, men nybörjare har alla varit och man är ju tyvärr inte heller på toppen av sin inlärningsförmåga i den åldern. OBS: sagt av en 56-åring!

  49. #49
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Slirak: Jag hoppas att du tolkar honom rätt. Eller rättare sagt: Jag tänker välja att tro att du gör det.

  50. #50
    Kabelhärva
    Kabelhärva är inte uppkopplad
    Kabelhärvas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hade gärna sett enkla inställningar kring användning/visningslägen i DAW.
    Datanörddeluxe + musikveteran vs. Nybörjare...

    Mina ganska minimalistiska electroprojekt hade förmodligen klarat sig bra med 1% av alla menyrader/finesser i Ableton Lite. Tidigare i Cubase Elements, 1 promille?...

    En vän helt utan musikalisk bakgrund (men med god datavana) och knappt med tid köpte en DAW för ett par år sedan. Nu har de inbyggda instrumenten hittats på allvar och testas i en första demo..

    Visst, skulle t.ex. kunna spela in spår för spår i Audacity eller en porta från -87, men vill ju kunna nyttja modern teknik. Plus har instrument med anpassad filöverföring till just Ableton.

    "Hands on" vs. Datanörd...

  51. #51
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28E2A893-FB86-4F1C-8300-A78702394435.jpeg 
Visningar:	21 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	108741

    Inte dött än, då!!!!

  52. #52
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker nog fendermannen har fel. En ny DAW behöver 150s. manual, och ÄR redan samtidigt bara att koppla in sin sladd och spela in/starta upp ett VSTinstrument och spela. Alla funkar ungefär likadant, och det man lärt sig är alltid smidigaste.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2022-10-01 klockan 13:37.

Liknande ämnen

  1. Studio One free bra DAW för femtonårig nybörjare?
    Av hasparigus pink i forum Övriga DAW
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-25, 01:03
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 10:58
  3. DAW för Reggae, roots, DUB och liknande
    Av melodymaker i forum Inspelning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •