Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Gitarrblåbär vill testa döds.

  1. #61
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Reviews på guran jag köpte:
    https://m.youtube.com/watch?v=RNuHWrgZ2Io
    https://m.youtube.com/watch?v=nE4SU3pGmC0
    Den verkar ganska optimal för mitt syfte, om jag får säga det själv (utan att ha sett den IRL).

    Edit: Fätt hem den nu. Så jävla snygg! 15 hundar var ett kap.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-07-23 klockan 17:03.

  2. #62
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Jag som aldrig ägt en vettig gura, den här är en helt ok lägsta standard.

    Testat lite olika cabsims i datorn nu och råkade även ha ett ljudkort med Hi-Z ingång, sä det kunde låta helt ok, men har massor kvar att lära. Bara en sån sak som att få vissa stränga att hålla tyst utan att prassla på dom när man spelar på andra var en utmaning, och höjden på pickups påverkar enormt. Särkilt med ashög gain.

    Det låter redan 200% bättre än leksaken innan, så efter lite övning bör jag kunna lägga enkla chugs själv, som inte ska ligga mitt i ljudbilden

  3. #63
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    CHUGGGGG
    kul!

  4. #64
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ni som kan:
    Vad är det som låter som en down-octaver i detta ljudet? Är det guran, HM-2 eller stärkaren som gör det? https://m.youtube.com/watch?v=-MdH7JWkSxA

    Hört det på flera videos med dödsljud utan en octaver inblandad.

  5. #65
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är väl hur gitarren är stämd? Grund-chugg-tonen är C (drop-C) på 6e strängen. Inget lägre än den...

  6. #66
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl hur gitarren är stämd? Grund-chugg-tonen är C (drop-C) på 6e strängen. Inget lägre än den...
    Nä det är nåt annat som händer. Det blir en låg oktavton i distväggen som inte finns i en ren nedstämd gura. Har hört det i många fler exempel.

  7. #67
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Fritt ur minnet från forntiden med ny HM-2 i replokal:

    HM-2:s tonkontroller (color mix) var väl relativt överdrivna, maxar man ut L (low) på X antal 12-tummare (aka "stack") kan det bli basigt. Det "unika" är nog mest frekvensresponsen, jag har sett analyskurvor från HM-2 som anger två toppar. Disten minns jag som att det närmar sig åt fuzz-hållet på max.

  8. #68
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Fritt ur minnet från forntiden med ny HM-2 i replokal:

    HM-2:s tonkontroller (color mix) var väl relativt överdrivna, maxar man ut L (low) på X antal 12-tummare (aka "stack") kan det bli basigt. Det "unika" är nog mest frekvensresponsen, jag har sett analyskurvor från HM-2 som anger två toppar. Disten minns jag som att det närmar sig åt fuzz-hållet på max.
    Ja low o high är två EQ-toppar med smal Q som peakar +20dB. Galen design
    Det borde ju inte skapa divide down effekt, men gör kanske ändå i den brutala gainen.

  9. #69
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nja, vad jag hör i denna är "oomphet" på grundtonen - ca 64 hz och finns inget lägre i spektrumet (testa med en tongenerator) Alltså i "normal" sättning tillhör drop-C-tonen elbasen och det ÄR lågt...

  10. #70
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja det är klart, den kommer ju inte fram så bra förrän man gainar skiten ur den.

  11. #71
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Inte så många klassiska förstärkare eller distar klarar av så låga toner - modernare "metall-monster" sköter detta bättre...

  12. #72
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte så många klassiska förstärkare eller distar klarar av så låga toner - modernare "metall-monster" sköter detta bättre...
    Jo, jag tänkte mer på att när man distar hårt, så bryter de lägsta frekvenser igenom de högre på ett annat sätt. I D drop C tuning så förstärks ju låga C'et ännu mer av höga C i fjärde sträng, och det är det jag misstar för divide down.

    Grymt fett låter det iaf

  13. #73
    EmaxII
    EmaxII är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det var ju ändå en vettigt prisklass. Köpte en Jackson JDR-94 för 1300kr för några är sedan, har dock byt ut alla mickar på den.
    Ok grejer behöver ju inte vara så dyrt.

  14. #74
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är jämnhet i kvalitet som kostar. Fick tag i en 1500:- Yamaha som efter mik-byte var bland det bästa jag spelat på. Testat andra ex av samma modell har varit mer eller mindre ospelbara.

  15. #75
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    För priset av 0,4 HM2(begpris) har jag nu 4 andra skitiga pedaler som kan låta brutalt.

  16. #76
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kapar tråden. Funderar på en S by Solar - någon som har känt på en? Eller läst/sett en uppfattning av någon som inte är en youtuber, alltså en riktig människa av kött och blod?

    De verkar ju bra. Mickarna kommer duga, vill mest ha en enkel gitarr med jumboband. Lättspelad. Och svart är ju bra.

    Begagnat är såklart roligare, och S verkar slutsålt så man får ha tålamod ändå för dem. Får hålla ögonen öppna.

    Konkurrenter i samma prisklass nytt för mig är väl LTD/ESP (har haft en LTD, bra gitarr) eller Jackson, tror jag. Vill inte ha en Harley Benton, inte ny i alla fall.

    En sak som talar emot S är att de skickar med UPS. Seriöst.

  17. #77
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en GC1.6 och A1.6 med sustainiac, båda skickade av Solar från Spanien med UPS (båda fick också åka fram och tillbaka två gånger för reklamation - sedan dess inga problem alls). Jag delar annars dina negativa känslor gentemot UPS…
    Nu vilar de båda sedan jag köpt mig *strandberg…

  18. #78
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Strandberg är ju helt okej gitarrer ja

Liknande ämnen

  1. Elektronmusikstudion vill testa Expert Sleepers!
    Av dar303 i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-09-18, 13:26
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-02, 05:13
  3. Vill någon testa att mixa om min låt?
    Av skogge i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 12:27
  4. Om jag vill testa Digital Performer då!?
    Av Richard Olsson i forum Övriga DAW
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •