Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 78

Ämne: Gitarrblåbär vill testa döds.

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Gitarrblåbär vill testa döds.

    För att ha mekat ljud i så många år så vet jag extremt lite om gitarrer. Alltså typ inget.

    Så vad är det som gör en gitarr lämplig för döds-chug-chug-ljud? Är det mikarna som har störst påverkan?

    Är Humbucker(googlat att det är en dubbelradig) att föredra över nåt annat?

    Bättre med D-stämd och tjocka strängar än vanlig, för extra tjockt elakt slammer?

    Märket på gitarr...är det extremt viktigt om greppbräda och band är bra?

    Ja ni ser. Jävla Blåbär

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Nedstämt, lagom mycket dist (ej för mkt) och dämpa strängarna längst nere vid stallet med sidan av samma hand som du slår an med (kallas palm-mute)
    Allt annat är underordnat

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nedstämt, lagom mycket dist (ej för mkt) och dämpa strängarna längst nere vid stallet med sidan av samma hand som du slår an med (kallas palm-mute)
    Allt annat är underordnat
    Det låter lovande
    Men om du är gitarrist har du väl någon lägsta standard för en gitarr som ska leverera, eller? Jag noodlar med en hobbexleksak just nu och tänkte att nåt lite bättre borde jag skaffa. T.ex en med band som sitter på rätt ställe Funderar på nåt beg väl inkört av känt märke för <1000, typ. Det är då frågan kommer upp: Humbucker eller inte, och lite sånt.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Humbuckers helt klart. Märke, jag hade siktar på en beg/billig ibanez alternativt jackson om du hittar. Tjocka band (jumbo) kan underlätta men det är en smaksak. Schecter lär vara bra med om du hittar en billig.

    Tjocka strängar, smaksak, men stämmer man ner mer så är det väl att rekommendera.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kollar vend i skåne:
    https://vend.se/621495-ibanez-gio-grg140
    https://vend.se/621118-chapman-ml2-m...lunar-elgitarr
    https://vend.se/619871-ibanez-rg421-mol

    Tre möjligheter. Sen är det väl som vanligt, bäst med en gitarr man trivs med även om den kanske inte är”rätt”. Alltså utseende, känsla m.m. Mycket sitter i förstärkaren också, och palm mutes och annan teknik.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollar vend i skåne:
    https://vend.se/621495-ibanez-gio-grg140
    https://vend.se/621118-chapman-ml2-m...lunar-elgitarr
    https://vend.se/619871-ibanez-rg421-mol

    Tre möjligheter. Sen är det väl som vanligt, bäst med en gitarr man trivs med även om den kanske inte är”rätt”. Alltså utseende, känsla m.m. Mycket sitter i förstärkaren också, och palm mutes och annan teknik.
    Tack för tips. Kommer hålla ögonen öppna på nåt mörkmålat billigt med bekant namn. Har inte bråttom.

    Det här med palmmutes, är kanske bättre på vissa stall än andra? Tänker whammybar är nog mest ivägen med den spelstilen.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nedstämt, humbuckers. Sen spelar det mindre roll, mer än att få bra ljud såklart. En småsak Men annars, försök komma fram till vilken sorts hals din hand gillar (tjock eller smal liksom) sen kan du köpa nåt billigt som fan vad som helst och hamna helt rätt.

    Förstärkare och pedaler är härligt (jag kör till 99,9% mickad stärkare) men även de mest luttrade metalproducenter sjunger mjukvarans lov idag. Jag har inte testat men det verkar mycket som om det funkar sjukt bra.

    Svaj kanske man ska vänta med. Floyd Rose är ett instrument i sig nästan (och kräver särskild inställning för vilka strängar man vill köra), så har man inte som dröm att svaja mycket så kan man med gott samvete undvika det.

  8. #8
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Gitarrer kan ju ha personlig feeling så man vet inte alltid om man "klickar" med det enskilda instrumentet förrän man provat det, typ som att köpa skor med rätt passform. Tror inte svajarm nödvändigtvis hindrar chugging, beroende på spelstil eller hur den sitter/hänger. Det viktigaste är nog ergonomin och utan att behöva mecka mycket, naturligt kan få till kontrollerad utklingning/dämpning både med anslag över mickar och hals/band-teknik som sagt. Humbucker är väl förknippat med många klassiska chugging-trudelutter även om t.ex. vanliga singlecoil strator använts till metal. Jag vet nog inte exakt vad chug är men tycker någonstans att med började med några av Tony Iommis riff på 70-talet (bl.a. Symptom of the Universe) och tog fart med thrashen på 80-talet när uppmickning av resonanser från högtalarlådor var en stor grej.
    Senast redigerat av RX11 den 2022-07-19 klockan 00:40.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips. Kommer hålla ögonen öppna på nåt mörkmålat billigt med bekant namn. Har inte bråttom.

    Det här med palmmutes, är kanske bättre på vissa stall än andra? Tänker whammybar är nog mest ivägen med den spelstilen.
    Ja, en del stall är taggigare, annars är det nog samma.

    Det där var ju ibanezer? Chapman är inte ett känt märke, men gitarrerna tillverkas som typ allt annat av Samick i Indonesien, jag har en (fast chapman är en tönt) och den är rätt bra. Förutom mickarna men det funkade ju, även (särskilt) till metal.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Medhåll på det mesta ovan - men undvik svaj om du ska chugga nedstämt, då det bara är i vägen för döds-chug och stämmer ur sig om man vill experimentera med olika drop tunings (typ sänka tjockaste strängen 2 halvtoner för instant power chords)

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Lagom dist? Va? Allt ska på max på en Boss HM2! :-)

    https://youtu.be/b-1vcuKcXeI

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, en del stall är taggigare, annars är det nog samma.

    Det där var ju ibanezer? Chapman är inte ett känt märke, men gitarrerna tillverkas som typ allt annat av Samick i Indonesien, jag har en (fast chapman är en tönt) och den är rätt bra. Förutom mickarna men det funkade ju, även (särskilt) till metal.
    Ja inget fel på Ibanezer, det blir säkert en sån. Vit var kanske inte min färg bara.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det förstår jag till 100%!

    Håller med om att svaj är till besvär och inget för ett blåbär, om du inte verkligen verkligen vill ha. Flojja: neeeej! Vanligt svaj kan man bli ”tvungen” att ha, men går att stoppa till och inte lika mycket krångel som floyd rose. Men utan är bäst.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lagom dist? Va? Allt ska på max på en Boss HM2! :-)

    https://youtu.be/b-1vcuKcXeI
    Ja precis. Jag har redan HM300-klonen, så en vettig planka till, så kan det bli superyxig nittiotals-chainsaw

  15. #15
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    *HM-2 har väl på sätt och vis gjort lite samma resa som TB-303, först tänkt att simulera något (*fullt ställ på stora stackar) som sedan får konkurrens av modernare apparater (*multieffekter med högtalarsimulatorer) för att senare återuppstå p.g.a. stark karaktär och mer eller mindre blir synonymt med en genre. Efter HM-2 kom MZ-2 som lät märkbart mer städat/tyglat och inte lika brutal som HM-2 (jag testade båda modellerna nya).

    Niklas Stärings jämförelse visar väl lite av detta att MZ-2 drog åt "popmetall" och att ML-2 drar åt "stackblås"; https://www.youtube.com/watch?v=jF4d5VQXvpk
    Senast redigerat av RX11 den 2022-07-19 klockan 10:39.

  16. #16
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite reflektioner från min egen resa till Chugland!

    Letade efter en gitarr med en bekväm hals, i mitt fall blev det en Ibanez med wizard hals (17mm tunn uppe vid huvudet och platt bräda)
    Testat ett gäng olika pedaler men fastnat för Wamplers Dracarys som Brian gjorde som en homage till Ola Englund (the master of chug)

    https://youtu.be/7pOXeIxM19k
    Ola Englund har ett eget gitarrmärke som kanske kan passa bra (Solar)

    Men Jackson, Ibanez, Solar och kanske Scheckter så är man väl en bit på väg.
    Jag gillar stall av floydtyp, tycker handen vilar gott på stallet.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ola Englund, en jävligt skön dude!
    Här, i hans redan vråldistande setup, låter HM2 och HM300 nästan identiska.

    https://youtu.be/a7ynGOQKOvM

  18. #18
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Entombed körde vanliga tunna strängar stämda i B har jag för mig så det kan man kanske testa om man vill, tror jag har gjort det men strängarna blev som gummiband

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Entombed körde vanliga tunna strängar stämda i B har jag för mig så det kan man kanske testa om man vill, tror jag har gjort det men strängarna blev som gummiband
    Ja, jag läste det också någonstans. Ett medvetet twang/pitchbend-ljud av slappheten i strängarna är en del av soundet. Själv tänkte jag gå mer mot det välstämda men brutala innan jag går nisch-metal-bananas åt nåt håll.
    Har rätt mycket att lära mig för att ens dra några enkla dödsriff. Mina kunskaper slutar vid ett skakigt Emoll och usel Cdurackord. Sen tog vänsterhanden och tålamodet slut och tangenter ägde som vanligt igen. Och det var +30 år sen

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag läste det också någonstans. Ett medvetet twang/pitchbend-ljud av slappheten i strängarna är en del av soundet. Själv tänkte jag gå mer mot det välstämda men brutala innan jag går nisch-metal-bananas åt nåt håll.
    Har rätt mycket att lära mig för att ens dra några enkla dödsriff. Mina kunskaper slutar vid ett skakigt Emoll och usel Cdurackord. Sen tog vänsterhanden och tålamodet slut och tangenter ägde som vanligt igen. Och det var +30 år sen
    Drop tuning is your friend! Ja tunna strängar "översvänger" rätt hårt och ger det där morrande ljudet som minner lite om oscillatorsync...

  21. #21
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    I jakten på chuggens begynnelse hamnade jag på Led Zeppelin - Communication Breakdown:
    Danmark -69; https://www.youtube.com/watch?v=7IRlIlDmQC8
    Senast redigerat av RX11 den 2022-07-19 klockan 15:05.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I jakten på chuggens begynnelse hamnade jag på Led Zeppelin - Communication Breakdown:
    Danmark -69; https://www.youtube.com/watch?v=7IRlIlDmQC8
    Chug på lipstick Telecaster??? Nee se det går inte för sig...

    8 strängar och aktiva humbuckers ska det vara! https://www.youtube.com/watch?v=4EmbYo65Pbs

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chug på lipstick Telecaster??? Nee se det går inte för sig...

    8 strängar och aktiva humbuckers ska det vara! https://www.youtube.com/watch?v=4EmbYo65Pbs
    Där har jag faktiskt en åsikt, grön som jag är. Aktiva pickupper verkar ha mycket mindre dynamik. Kombinerat med flera nivåer av dist så blir det en odynamisk och småtråkig wall of sound. Typ Oasis eller så

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0FBD990E-CF06-4666-B76B-05E7702285F8.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	188,4 KB 
Id:	107678

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B0AC6F93-DD59-4EF5-A56D-5B4C04EA5D1B.jpeg 
Visningar:	5 
Storlek:	157,5 KB 
Id:	107679

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

  26. #26
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Emg-mickar rekommenderas. Speciellt bra om du skulle få för dig att spela i små lokaler på höga ljudnivåer. Det blir nästan inget brum eller rundgång om jag minns rätt. Hade en Ltd Viper f.ö!

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där har jag faktiskt en åsikt, grön som jag är. Aktiva pickupper verkar ha mycket mindre dynamik. Kombinerat med flera nivåer av dist så blir det en odynamisk och småtråkig wall of sound. Typ Oasis eller så
    Take the fight then...

    Många "metal" aktiva PUs komprimerar, ja... En eftersökt egenskap. Sedan är "knepet" att inte vägga på med dist - det blir grötigt och speciellt med ett antal dubbade spår.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2022-07-19 klockan 19:37.

  28. #28
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emg-mickar rekommenderas. Speciellt bra om du skulle få för dig att spela i små lokaler på höga ljudnivåer. Det blir nästan inget brum eller rundgång om jag minns rätt. Hade en Ltd Viper f.ö!
    Jag personligen lär a l d r i g* bli sedd på scen med gitarr. Dags ringa 112 i så fall
    Mitt mål är i babysteps mot att kunna spela in lite licks som tjoffar skönt levande i bakgrunden av en syntmix. Typ.

    *Skadan är redan skedd, men det var en prop, till mitt försvar
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-07-19 klockan 19:45.

  29. #29
    Trehune
    Trehune är inte uppkopplad
    Trehunes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Man kommer ganska långt med en enkel gitarr och någon av dessa gratispluggar:
    https://youtu.be/DKlSPEaqex0

  30. #30
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Trehune Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kommer ganska långt med en enkel gitarr och någon av dessa gratispluggar:
    https://youtu.be/DKlSPEaqex0
    Ja faktiskt. Ungefär som en Kemper. Men roligare leka fram sina egna signalchains. I början åtm (tills man inser hur lite man vet)
    Kommer ändå behöva ampsimmar, för jag hade inte tänkt skaffa nån värsting. Har en gammal skrothög som låter ok.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-07-19 klockan 21:36.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kör impulsresponser i en vanlig reverb-ir-loader. Typ reaverb i reaper (eller bara på pc). Pedal rätt in i det. Eq mellan vid behov

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör impulsresponser i en vanlig reverb-ir-loader. Typ reaverb i reaper (eller bara på pc). Pedal rätt in i det. Eq mellan vid behov
    En impuls är i sammanhanget en EQ (om den inte är lång för rum/reverb då). Disten kommer från pedalerna då...

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp!

    - - - Updated - - -

    Fast man bör ta en med lite rum tycker jag. Ingen blir väl glad av torr dist rätt i örat

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp!

    - - - Updated - - -

    Fast man bör ta en med lite rum tycker jag. Ingen blir väl glad av torr dist rätt i örat
    Är man i en DAW redan bör det vara snustorrt för min del.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    I slutändan menar du? Jag tycker rumsreverb är trevligt

  36. #36
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett medvetet twang/pitchbend-ljud av slappheten i strängarna är en del av soundet.
    Ahaa där ser man

    Brukar inte så ofta spela metal aktig musik men brukar köra med strängar som de 3 tjockaste är extra tjocka medans de tunna är vanliga och i Drop C.

  37. #37
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I slutändan menar du? Jag tycker rumsreverb är trevligt
    Nej jag menar som ljudkälla innan mix.

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag gillar rumsreverb tidigt. Nu har jag lajnat gitarrer och saker (och syntetiska trummor) ibland, men jag kör ofta ett litet kort reverb allra först i kedjan. För att det ska bli mer känslan av att sakerna är uppmickade i ett rum. Dist, kompressor och annat olinjärt kommer då efter reverbet. Väljer jag IR tar jag ofta de med mer avstånd – frekvenserna kan man ju ändra, alltså öka diskant vid behov exempelvis – för att få mer liv i ljudet.

    (inte dödsmetall alltså, men metal: www.atuan.bandcamp.com första släppet är pedal --> impulsrespons, grovt räknat. Dessutom HM-2 på ena kanalen! Andra är uppmickad rörförstärkare med overdrive innan)

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om första gången ett rum läggs på i en kedja är vid mikrofonen framför högtalaren, så är det ju inga problem att lägga ett kort rum i mixen heller.
    Jag är mer fokuserad på bra dödsdist "Will it chug?" och hur man kommer dit, helst utan digitalfusk innan ampsimulator. En bra ampsimpedal kan vara ett alternativ. Kan inget om dom heller.

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, vill du ha bra chug så kör din hm-2 in i datorns ljudkort, sen kör du valfri högtalarimpulsrespons. Jag har lite som du kan få om du pmar mailadress.

    Voxengo boogex är en rätt bra IR-loader (också). Och gratis.

  41. #41
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, vill du ha bra chug så kör din hm-2 in i datorns ljudkort, sen kör du valfri högtalarimpulsrespons. Jag har lite som du kan få om du pmar mailadress.

    Voxengo boogex är en rätt bra IR-loader (också). Och gratis.
    Så en sån IR innefattar även rördist från en preamp/head?

  42. #42
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    nix, bara högtalarlåda (och mick och lite rum). Det är i praktiken ett ir-reverb fast istället för att svepa i ett rum sveper man genom en högtalarlåda+mick.

  43. #43
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nix, bara högtalarlåda (och mick och lite rum). Det är i praktiken ett ir-reverb fast istället för att svepa i ett rum sveper man genom en högtalarlåda+mick.
    Ok, så för ett autentiskt dödsljud (enligt vad en massa videos har visat) behövs denna kedjan:

    Gura -> pedaler -> driveingång på headpreamp -> poweramp -> mik -> mikpreamp.

    Mycket amp, så jag är antagligen hjälpt av både dist och preamppedaler innan cabsim. när jag väl fått tag i en gura som inte låter som ett skämt.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-07-20 klockan 13:36.

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det finns många sorters döds. Typ alla distar låter bra tycker jag. HM-2 är egentligen inte så "tajt" som modern metal, men det verkar som att du är inne på lite äldre sound. Modern metals tajthet är ju ändå bara störig och ful tycker jag.

    Men visst, flera distar är bra. Efter IR kan man gott köra någon "mixerbordsdist" eller lätt overdrive i sin DAW. Typ: https://www.99musik.se/showthread.ph...t-grus-i-datan

    Men börja du med det enklaste. HM-2 in i valfri plugin som har tipsats om i tråden. Det krävs inte så värst mycket, ingen idé att köpa saker innan du har testat. Sen ska man spela dödsriff handlar det ju en hel del om att få till teknik med palm mutes, att släppa den på enskilda toner, hammer ons, pull offs, osv. Med HM-2 och någon stärkarsimulator (vilken som helst!) har du en bra utgångspunkt för att öva.

    Glöm inte att det är roligare att spela än att köpa grejer och skriva på forum

    Ännu en gratisplugin: https://www.audiority.com/shop/l12x-...ate-amplifier/

  45. #45
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja, dutta bokstäver här är lagom kul, men just som livet ser ut erbjuder dygnet inte många pigga stunder att musicera. Bränna lite pengar på pedaler jag kan sälja för samma pengar är ett billigt nöje.
    Det får helt enkelt va så just nu.

    Det är rätt kul när man lyssnar lite på pedaldemos av t.ex O.Englund och han demar sin "tråkiga rena ingång" som låter som två drivepedaler innan en Marshallstack...
    Det ger lite perspektiv till min leksaksgura, in i driveingång på en VOX V9158. Det låter inte överhuvudtaget som samma planet ens

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ola Englund får allt att låta likadant tyvärr.

    Köpa pedaler är kul! Menade bara att du har allt du behöver för att komma igång.

  47. #47
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ola Englund får allt att låta likadant tyvärr.

    Köpa pedaler är kul! Menade bara att du har allt du behöver för att komma igång.
    Du har en poäng. Dock är en bättre gitarr tvunget, så jag ska återkomma när en sån har landat.

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah, glömde att du inte har det. Vad har du nu?

  49. #49
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    StarSound stratakopia, som med mini-amp kostade typ 395-495, på Jysk eller Hobbex, för 10år sen.
    https://www.strat-talk.com/threads/s...t-copy.175529/
    Numera med slinky's på.

    Ett skämt

    Edit: Så, nu jävlar, en svart Jackson Js22 på G. Snygg, lättspelad (enl review), dubbla humbuckers, och den ser ganska 'döds' ut om nåt sånt existerar
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-07-20 klockan 21:48.

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kul! Ny eller beg?

    Låter som ett riktigt fynd den där jysk-stratan

  51. #51
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Beg. Försiktig tonårstjej som haft den.

    Ja, verkligen. Tror jag flyttar slinkysarna sen. Klippte aldrig överhänget.

  52. #52
    Trehune
    Trehune är inte uppkopplad
    Trehunes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tänkte skriva om min första gitarr som jag fortfarande har kvar och låter hyfsat bra, en Aria Pro II CS-400 som jag köpte på den lokala musikaffären för 20+ år sedan. Den var begagnad och billigast i affären, runt 1000:- tror jag. Har inte haft så höga tankar om den, brukar ha den rejält nedstämd, typ B. Har inte bytt strängar på evigheter. Tänkte att den kan man nog få billigt idag.

    Men nu när jag kollar på reverb och ebay verkar gitarren gå för mellan 5000-7000 så jag får nog börja ta hand om det lite bättre.

  53. #53
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Trehune Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte skriva om min första gitarr som jag fortfarande har kvar och låter hyfsat bra, en Aria Pro II CS-400 som jag köpte på den lokala musikaffären för 20+ år sedan. Den var begagnad och billigast i affären, runt 1000:- tror jag. Har inte haft så höga tankar om den, brukar ha den rejält nedstämd, typ B. Har inte bytt strängar på evigheter. Tänkte att den kan man nog få billigt idag.

    Men nu när jag kollar på reverb och ebay verkar gitarren gå för mellan 5000-7000 så jag får nog börja ta hand om det lite bättre.
    De är nog välbyggda (tillräckligt) och snygga och coola. Och vintage. Den ska du njuta av!

  54. #54
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast man bör ta en med lite rum tycker jag. Ingen blir väl glad av torr dist rätt i örat
    Det har jag ältat om Metallica m.fl. thrash från början

  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ola Englund får allt att låta likadant tyvärr.

    https://youtu.be/AyqCrkYWv4M

  56. #56
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får nog lägga ut texten på din referens där, om det inte är semestergroggen som talar

  57. #57
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har jag ältat om Metallica m.fl. thrash från början
    Helt rätt! Har du lyssnat på Meshuggahs första mkt? Apropå thrash

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får nog lägga ut texten på din referens där, om det inte är semestergroggen som talar
    ... ja lite långsökt men ... apropå Ola E:

    "Den kan låta så här - (ljud)

    Sen kan den låta så här (samma ljud)

    eller så här (samma ljud)"

  59. #59
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... ja lite långsökt men ... apropå Ola E:

    "Den kan låta så här - (ljud)

    Sen kan den låta så här (samma ljud)

    eller så här (samma ljud)"
    Känns som att du inte riktigt har samma ljudideal som Ola
    Tycker han är rätt underhållande. Särskilt hans genomgång av veckans nyheter och "Kaffe med Ola"

  60. #60
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... ja lite långsökt men ... apropå Ola E:

    "Den kan låta så här - (ljud)

    Sen kan den låta så här (samma ljud)

    eller så här (samma ljud)"
    Japp.

    Men han har en poäng. Det mesta går att få att låta på många olika sätt (han väljer ett).
    Och de flesta distar låter bra och är hyfsat mångsidiga. Undantag finns såklart, t.ex. big muff pi låter bra men är inte särskilt mångsidig :-)

Liknande ämnen

  1. Elektronmusikstudion vill testa Expert Sleepers!
    Av dar303 i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-09-18, 13:26
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-02, 05:13
  3. Vill någon testa att mixa om min låt?
    Av skogge i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 12:27
  4. Om jag vill testa Digital Performer då!?
    Av Richard Olsson i forum Övriga DAW
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •