Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: M1 eller intel mac

  1. #1
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran

    M1 eller intel mac

    funderar på om jag skulle köpa en intel macbook air istf m1 emedan native instruments bara funkar på roseta
    verkar det sunt?

    en annan fråga, förut stod det att m1 hade 8 kärnig grafikprocessor, nu står det 7 gpu på apples hemsida. är jag helt ute och cyklar, eller har apple bara skrivit in 7 gpu för att alla 8 gpu är slutsålda så att nya m2 ska se bättre ut?

    edit: såg nu att 8 gpu fanns på m1. ok, apple "fuskar" som vanligt ;(
    Senast redigerat av dokido den 2022-07-15 klockan 13:42.

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Förhoppningsvis uppar NI snart hela biblioteket till M1. Under tiden funkar det bra i rosetta. Jag tycker det vore osunt att låta valet falla på en tillfällig grej där det finns en välfungerande workaround. Jag skulle se lite mer till helheten.

  3. #3
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    ja det verkar som ni försöker, men altså, m1 släpptes 2020
    nå hursomhelst så blir det en m1a
    m2 har ju problem tyvärr

  4. #4
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja det verkar som ni försöker, men altså, m1 släpptes 2020
    nå hursomhelst så blir det en m1a
    m2 har ju problem tyvärr
    Vad har M2 för problem?

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    funderar på om jag skulle köpa en intel macbook air istf m1 emedan native instruments bara funkar på roseta
    verkar det sunt?
    Verkar sjukt osunt. Air M1 springer cirklar runt Intel-Air (och nääääästan alla Intel-Pro) prestandamässigt även när den kör grejorna i rosetta.

  6. #6
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har M2 för problem?
    oxo nyfiken, vad är det för problem?

  7. #7
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oxo nyfiken, vad är det för problem?
    Det diskuterades i en annan tråd, undrade om det inte bara bottnade i att de enklaste konfigurationerna av M2-macarna till skillnad från deras M1-föregångare har en SSD-krets (?) istället för två och därför fick sämre diskprestanda. Dvs inte ett M2-problem i sig. OM det är det som dokido syftar på så är inlägget ganska missvisande.

  8. #8
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    finns info på youtube, max tech om m2
    inte bara ssd problemet om jag minns rätt (värme)
    men jag skrev det mest för att jag tycker det inte verkar värt att köpa m2 vs m1

  9. #9
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förhoppningsvis uppar NI snart hela biblioteket till M1. Under tiden funkar det bra i rosetta. Jag tycker det vore osunt att låta valet falla på en tillfällig grej där det finns en välfungerande workaround. Jag skulle se lite mer till helheten.
    hur fungerar det med rosetta med ni, då måste man köra live oxå i rosetta va, om man använder båda samtidigt

  10. #10
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det mesta jag använder av NI är baserat på Kontakt, och den är ju redan M1. När jag kört något annat har jag kört Live i rosetta, men jag är inte säker på hur nödvändigt det är. Behöver mer tid att forska i det där.

    Du behöver dock aktivera Live två gånger. En för M1 och en för rosetta. Störande, men det rapporterade dator-ID skiljer sig.

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Detta kan ju vara värt att ha i åtanke:

    At the moment, Native Instruments products are not supported on computers with Apple Silicon M2 processors. The following information applies only to the compatibility of NI products with Apple Silicon M1 computers.
    https://support.native-instruments.c...atibility-News

  12. #12
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hoppas inte det finns någon quickfix på det, utan att det faktiskt är en glöd i röven på dem.

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur fungerar det med rosetta med ni, då måste man köra live oxå i rosetta va, om man använder båda samtidigt
    Am man använder VST måste man köra Live och alla pluggar i rosetta. AU har en egen "magisk" wrapper, så där kör bara pluggen i rosetta (men läste nånstans att vissa pluggar fick problem p g a wrappern.)

    (Jag har int eorkat byta utan kör VST och rubbet i rosetta. Prestandan är fortfarande väldigt bra. I de högst ovetenskapliga tester jag gjort med de pluggar som är native skiljer det kanske 10% max, förmodligen mindre. Och då menar jag procent, inte procentenheter.)

  14. #14
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Rent allmänt, om jag använde en rad viktiga verktyg på min dator, hade jag inte uppgraderat innan alla problem var lösta. Väntar alltid med att uppgradera OS på både MAC & PC tills buggar är åtgärdade och användarprogram & hårdvara fungerar. Det skall mycket till innan jag litar på att tillverkare säger att de håller på att lösa ett kompabilitetsproblem, har gått på några nitar. Vet inte så mycket om NI, men berättelser om Apples brist på respons och lösningar på problem som deras uppgraderingar skapat finns i mängder...

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Fast det är ju inte Apples fel att NI är sjuuuuuuuuuuukt långsamma med både M1- och VST3-stöd. Men visst, vill man hanka vidare på sin gamla långsamma burk är ju det ett alternativ såklart. (Såvida inte gamla burken dör, som i mitt fall. Har haft ungefär noll problem med min nya M1-air, och då kör jag ändå en hel massa saker via rosetta2, och då köptes den ändå långt innan det mesta ens var officiellt supportat via R2.)

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jo, det är Apples fel. De skulle aldrig släppt rosetta2.

  17. #17
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Am man använder VST måste man köra Live och alla pluggar i rosetta. AU har en egen "magisk" wrapper, så där kör bara pluggen i rosetta (men läste nånstans att vissa pluggar fick problem p g a wrappern.)
    Det är väl därför vissa rosettapluggar dyker upp i logic men andra inte antar jag, logic kör ju bara au

  18. #18
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det är Apples fel. De skulle aldrig släppt rosetta2.
    Å ena sidan håller jag med. Å andra sidan hade det mer eller mindre omöjliggjort bytet, eftersom alla hade resonerat som 99JJQ. Jag hade t ex blivit tvungen att köpa en gammal intel-häck istället, eftersom projekt jag jobbar med använder legacy-docker-images som aldrig någonsin kommer kompileras för ARM.

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jo jag vet. Jag är i samma sits själv. Men det är ändå Apples fel, för att det är det.

  20. #20
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    spelar ju inte så stor roll vems fel det är
    funkar det inte så funkar det inte

    min main dator är fortfarande intel mac 2015
    den är ju skitbra men skulle vilja ha en extra laptop
    för att köra ni och maxforlive

  21. #21
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    spelar ju inte så stor roll vems fel det är
    funkar det inte så funkar det inte
    Vad är det som inte funkar då?

  22. #22
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Hur vet man vad som är Rosetta och hur får man bort det? Alltså när jag installerade min nya M1-burk i våras var det ett antal pluggar som inte var M1 och jag blev frågad om jag ville köra dem i Rosetta. Det verkade vara per plugg basis. I Bitwig ska nämnas. Nu har jag hämtat hem M1 varianter för några stycken. Fattar den det själv då eller måste jag göra nåt mer?

  23. #23
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som inte funkar då?
    segare, man köper ju en m1 för prestandan, när "ingen" mjukvara finns är det ju att kasta pengsrna i sjön
    köra emulering är ju inte så kul
    har läst folk som har problem m ni
    jag kan inte köra live i vanligt mode samtidigt som ni

    nåja har beställt en m1a nu så får se

  24. #24
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    vad jag fattar måste man starta m1 i rosetta mode redan från början

  25. #25
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad jag fattar måste man starta m1 i rosetta mode redan från början
    nä - enskilda program, t ex reason 12 i mitt fall, körs via rosetta men allt annat i datorn körs samtidigt M1 native.

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    segare, man köper ju en m1 för prestandan, när "ingen" mjukvara finns är det ju att kasta pengsrna i sjön
    köra emulering är ju inte så kul
    Vetetusan. Jag tycker nog ca 250% prestanda jämfört med min tidigare Quad i7:a (med Live i Rosetta) i en helt fläktlös och därmed knäpptyst dator är rätt kul...

    Alltså, förstår att jag låter som en fanboy. Jag kanske bara hade på tok för låga förväntningar. Försökte vänta in M1Pro-maskinerna, men min 15" i7 tvärdog knall&fall medan de bara var rykten, så jag köpte en m1 Air att "hanka mig fram på" tills "de riktiga" maskinerna släpptes. Men jag är kvar på Air:en. Har inte känt något behov alls att uppgradera, varken för musik eller för mjukvaruutveckling med docker-miljöer och grejor körandes...
    Senast redigerat av rydan den 2022-07-18 klockan 20:32.

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad jag fattar måste man starta m1 i rosetta mode redan från början

    Nej. Program som är native kör native, program som är intel-kod körs i en virtualiserad bubbla utan att man direkt märker det. Däremot kan man tvinga program som har både arm- och intelkodbas (Live t ex) att starta i rosetta. (Vilket man måste om man ska kunna köra Intel-VST:er. Annars laddas bara Arm-native-pluggarna.)

  28. #28
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur vet man vad som är Rosetta och hur får man bort det? Alltså när jag installerade min nya M1-burk i våras var det ett antal pluggar som inte var M1 och jag blev frågad om jag ville köra dem i Rosetta. Det verkade vara per plugg basis. I Bitwig ska nämnas. Nu har jag hämtat hem M1 varianter för några stycken. Fattar den det själv då eller måste jag göra nåt mer?
    Borde vara automagiskt i o m att du installerar versioner som kan köra native. Undantaget är att om det är VST och host:en kör i Rosetta, antingen för att den inte är Arm eller för att man klickat i inställningen som tvingar den att köra intel-koden, så kommer alla pluggar också köra i rosetta.

  29. #29
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    aha tack för info
    ja jag brukar köra ni som vst i live, så d blir väl rosetta

    fast med max blir det nog native, hoppas

    eftersom jag nuförtiden kör 50% ipad ska det bli intressant att testa integration också med m1

Liknande ämnen

  1. Intel-mac och M-box 1
    Av Sordid i forum Pro Tools
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 00:48
  2. Audioapps på Intel-Mac under WINDOWS?
    Av DigitalVishnu i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 16:11
  3. intel mac me gamla plugins
    Av champ i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 20:11
  4. SX2 och Intel-Mac
    Av kalkis i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 11:45
  5. Intel Mac i praktiken.
    Av pme i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 03:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •