Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vikten av tystnad?

  1. #1
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior

    Vikten av tystnad?

    Jag undrar, hur känner ni inför bakgrundsbrus i era rum där ni antingen spelar in, mixar/mastrar eller samtliga? Datorer som susar/surrar, trafos som brummar, vind genom en ventil eller brus från högtalarna själva. Fotsteg från rummet ovan eller familj, och så vidare...

    Förra hösten byggde jag en dator, som jag tyckt varit ganska tyst, men den hörs ändå, i mitt tysta rum. Ett svagt sus, inte obehagligt egentligen, men det finns där. Samma sak med mina monitorer, jag köpte dessa när jag hade en kortvarig plats i en delad lokal, och tänkte nog inte så mycket på självbruset i dem innan det var för sent att ångra mig.

    Men nu när jag försöker skapa hemma och hör alla dessa ljud så tycker jag faktiskt det är rätt störande. Det och akustiken och rumsklangen som inte är optimala heller. Jag brukar inte dra på så högt, både för min hörsel och komforts skull och för att inte störa resten av hushållet. Tycker ofta att jag inte riktigt får helhetsbilden eller en bra överblick när det kommer till mixen, med monitorerna åtminstone. Små detaljer suddas ut lite, blir svåra att urskilja. Och den musik jag försöker skapa bygger hyfsat mycket på nyanser i repetitiva ljud.

    Kanske är hörlurar (som inte är öppna som mina Sennheiser HD600) svaret? Att skaffa icke-brusiga monitorer är väl en möjlighet. Har idag Kali Audio LP-6 som är kända för detta, originalen alltså. Gillar öppenheten och den 'soundstage' öppna lurar ger (tror det är rätt ord ), känns luftigt, mindre instängt och varmt.

    Till sist - inser att jag inte borde jaga en anechoic chamber/ekofri kammare(?) men funderar faktiskt på att skaffa typ en MacBook Air (pga passiv kylning) och nya monitorer, det senare har jag tänkt länge på av olika skäl. Antar att jag undrar om jag är galen eller om någon känner igen sig.

  2. #2

    Veteran
    När du spelar musik så hör du väl inte bruset från dator och monitorer?

    Om du hör bruset från dator och monitorer igenom dina HD600 undrar jag om du inte jagar lite spöken eller?

    Men retar man sig på något så är det lätt att fastna och då blir det enklast att byta dator och monitorer, man vill njuta när man spelar musik eller hur?

  3. #3
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag har lite brusiga monitorer, focal alpha 65 och ett par hd600 och själv störs jag bara om grannarna drar på hög musik eller nån klipper gräset utanför eller så, men har ett par ath m50x också, tror jag de heter iaf, som är slutna och tycker den kombinationen täcker in alla situationer jag ställs inför, så kanske värt att börja med att köpa ett par bra begade slutna att prova när det stör, billigt och bra om det funkar?

  4. #4
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När du spelar musik så hör du väl inte bruset från dator och monitorer?

    Om du hör bruset från dator och monitorer igenom dina HD600 undrar jag om du inte jagar lite spöken eller?

    Men retar man sig på något så är det lätt att fastna och då blir det enklast att byta dator och monitorer, man vill njuta när man spelar musik eller hur?
    Det hörs på låga volymer, men visst, lite spökjakt är den nog allt.

  5. #5
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lite brusiga monitorer, focal alpha 65 och ett par hd600 och själv störs jag bara om grannarna drar på hög musik eller nån klipper gräset utanför eller så, men har ett par ath m50x också, tror jag de heter iaf, som är slutna och tycker den kombinationen täcker in alla situationer jag ställs inför, så kanske värt att börja med att köpa ett par bra begade slutna att prova när det stör, billigt och bra om det funkar?
    Det kan nog bli så en dag.

    Vill också påpeka att tråden inte är menad som ett sätt att rättfärdiga onödiga prylköp, oavsett vad som händer lär jag skaffa t.ex en bärbar dator igen av andra skäl med, och då kan jag ju passa på att skaffa en tyst variant.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Byggde en studio på 90-talet där jag jobbade på att få det så tyst som möjligt, med datorer och annat fläktigt i ett angränsande utrymme genom betongvägg, fixade pipande displayer etc Akustiskt lätt dämpat men inte totalt. Medvetet brusfri utrustning. Det var pre-tinitus och en otroligt skön känsla att vistas i både tystnaden och att njuta av bra ljud/förfasas över sämre - det brus jag hörde fanns i materialet jag lyssnade/jobbade på.

    Nu spelar det mindre roll p.g.a. sagda tinnitus - kan t.o.m. uppfatta mycket tysta miljöer som jobbiga eftersom all fokus för hörseln hamnar på "öronsuset"

  7. #7
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    På sommaren har jag oftast öppet fönster i studion.
    Då hör jag vinden i träden, fågelkvitter, insektssurr och emellanåt nån tupp som gal.

    Det är helt fantastiskt!

  8. #8
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Beroende på vad jag gör är det en väldig skillnad. För inspirerat jammande gör det inget om tumlaren går i tvättstugan utanför studion men för mix och master måste det vara tvärtyst i rummet. Trafos som surrar lite stängs av, datorn måste vara heltyst, inga fläktar eller. något som går. Oregelbundna ljud utifrån går dock att bortse från, de stör liksom inte flödet på samma sätt. Även om de är väl dämpade i min källarstudio.

  9. #9
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byggde en studio på 90-talet där jag jobbade på att få det så tyst som möjligt, med datorer och annat fläktigt i ett angränsande utrymme genom betongvägg, fixade pipande displayer etc Akustiskt lätt dämpat men inte totalt. Medvetet brusfri utrustning. Det var pre-tinitus och en otroligt skön känsla att vistas i både tystnaden och att njuta av bra ljud/förfasas över sämre - det brus jag hörde fanns i materialet jag lyssnade/jobbade på.

    Nu spelar det mindre roll p.g.a. sagda tinnitus - kan t.o.m. uppfatta mycket tysta miljöer som jobbiga eftersom all fokus för hörseln hamnar på "öronsuset"
    Ja, kan tänka mig att riktig tystnad kan bli jobbig vid tinnitus. Jag tycker det låter härligt med en riktigt tyst studio, annars. Och some stryph säger med, oregelbundna ljud är inte riktigt samma grej som en susande (eller värre, brummande/tjutande) matta av ljud.

    Det jag stör mig mest på är definitivt monitorerna. De har inte en 'mjuk' ton i bruset utan nästan som ett väsande. Ska undersöka om jag kan optimera min dator att vara lite tystare, också. En enkel sak som att ha den under en bordsskiva till och med, kan ju hjälpa få bort det direkta eller obehindrade ljudet.

  10. #10
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag köpte ett par Sony in ear lurar med brusreducering. Bara det att de tog bort bruset och bjöd på ett pip istället. Det var så jäkla korkat och jag blev så förbannad att jag slängde dom.

    Just nu plaskar det lite regn utanför studion, det är mysigt

  11. #11
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nja, jag försöker koncentrera mig på sånt som för mig framåt. Jaga absolut tystnad känns nästan destruktivt för all form av kreativitet. Ser ingen som helst mening med det.

    I de lägena när jag av någon anledning störs av nåt litet pytteljud tar jag på mig lurarna. Det finns sekvenser i mitt skapande när lurarna åker på och av ganska frekvent. Inget som stör.

    I det stora hela kan jag säga att jag har väldigt lite problem med detta. Typ inga.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Här är jag på team Irja.

    Min HD-inspelare står i klädkammaren intill studion. Monitorerna brusar, men de är bara på när jag mixar. Komponerar gör jag i lurar. lite surrande displayer och trafor är okej, så jäkla hifi är det ändå inte hos mig. Sommartid stänger jag vädringsluckorna om jag ska banda sång, även om fågelsång är mysigt. grannens gräsklippare vill jag dock slippa.

  13. #13
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Trodde först att det var en tråd om vikten av tystnad i komposition, det hade också varit en rolig tråd Kanske startar en!

    Jag kan störa mig på oljud. Fick sälja en euromodul för att dess coil whine pep ikapp med min tinnitus. Andra ljud, typ miljöljud är jag okej med dock.

  14. #14

    Veteran
    Det som låter mest hos mig är Nord Lead Rack och Kurzweil k2500XS. Allt annat är tyst och fint. Gör mig inte av med Kurren eller Norden bara för att de för lite väsen.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jobbade tidvis med mycket dynamiskt material 40-60 db dynamik (eget och andras, ljudläggning och musik, stereo och flerkanaligt) som fordrade tystnad. På köpet hörde man också alla de mikroljud som kom med goda digitalinspelningar som inte existerade under vinylåldern, varken äldre och yngre... Min förtjusning för transparens och djup i ljudbilden och för att jobba med små detaljer i ett komplext arr som faktiskt inte "maskas bort" av starkare ljud i en bra miljö/lyssning, fick sig en skjuts!
    Senast redigerat av hasse_fx den 2022-07-14 klockan 19:43.

  16. #16
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Många intressanta tankar i tråden redan. Jag börjar tänka att det där med att jag känner att jag inte hör ordentligt kanske snarare handlar om rummet i sig, dvs akustik och (avsaknaden av) behandling. Har mitt i källaren med kala betongväggar och lågt tak, det känns inte optimalt.

    Har aldrig sysslat med särskilt mycket finlir heller, så kanske inte är hela världen. Men ogillar känslan av att inte vara säker på vad jag hör och inte, vad som kanske är förstärkt av rummet eller tvärtom. Och låg volym gör mig mer osäker, definitivt.

  17. #17
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det är väl bäst att tillägga att det såklart finns gränser för mig också. Det finns saker som åkt ut ur studion och andra (t ex bandeko) som inte får stå på när de inte används. Nån pipig strömdosa har åkt ut och när jag hade en Wavestation var det första jag gjorde att byta ut det pipiga LCD-fönstret. Exempelvis.

    Men det är enstaka grejer som jag hanterar utan några större problem.
    Senast redigerat av Irja den 2022-07-14 klockan 21:09.

Liknande ämnen

  1. Vikten av en bra sample editor?
    Av Sillen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 22:25
  2. Vikten av frekvensomfång?
    Av MK Ultra i forum Allmänt om musik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 15:13
  3. Årets skiva/Vikten av att välja singlar
    Av eskimo i forum Skivor & artister
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 18:40
  4. Om vikten av att nyttja kvalitetskablage.
    Av eskimo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •