Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Upptagning "6" mickar i paneldebatt - tankar, material osv

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Upptagning "6" mickar i paneldebatt - tankar, material osv

    Hej igen

    Så efter att ha tillbringat några arga veckor med att försöka få tag i utrustning till ett event med panelsamtal - (själva eventet föll förövrigt väldigt väl ut tillslut, men inte ljuddelen) - har jag kommit fram till att vi kanske borde ordna ljust utrustning till ljudupptagning själva inför framtida liknande tillställningar.

    Detta är således en fråga till er som kan (inte ni som skjuter ifrån höften och gissar). Ponera ett imaginärt scenario där vi vill ta upp omkring 4-6 mickar på en scen.

    Funkar det då att använda exempelvis Röde:s myggor, men burna i deras i headsets, samt säg en handburen mick - utan att riskera rundgång? Eller behövs särskilda dedikerade headsets? (Dvs blir de för många/svårbrukliga när ett pa också är med i ekvationen?)

    Har ni tips på annan men bra, billig, utrustning, dvs headsets med sändare?

    Hur skulle ni lagt upp saken? Alternativ formulering av fråga: hur mickar man ett panelsamtal bra?

    Allt kunnig input uppskatta stort!
    Amon
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2022-06-23 klockan 13:36.

  2. #2
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har jobbat med just detta. Vad man väljer för mickar beror lite på hur panelen är.
    Är det ståbord? Kommer folk och går eller är det samma personer hela tiden? Sitter alla i ett pressidie med bord framför sig?
    Om deltagarna byts ut ofta kan det vara ide att ha handmikrofoner eller nån sorts svanhalsar på borden.
    Om det är samma folk och dom sitter i typ en soffa eller så vill man gärna ha headsets.

    Det funkar alldeles utmärkt att spela in trots att man har pa-ljud. Se bara till att ha bra gainstruktur.

    Jag har mest använt dpa och vt800 headsets med trådlösa shure system. Ingen billig lösning men väldigt bra.

    Som handmickar har vi kört shure beta87 också trådlösa.

    Dessa saker är standard (eller va iaf) och går lätt att hyra in.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    BILLIGT, var ledordet

    Varje mick du föreslog kostar ungefär lika mycket som halva systemet får kosta, och hyra var ju just det veritabla helvete jag ville undvika

    Men tack ändå för övriga tankar!

    (I mitt exempelscenario föreställer jag mig att folk håller sig på samma plats - dvs byts inte ut.)
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2022-06-23 klockan 23:04.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om jag får inflika nåt, som inte gjort så himla mycket liveljud, så vet jag ändå att om man ska kombinera monitorer med mikar på scen/panel så måste dom hålla en viss kvalitet för att inte få rundgång och ändå användbar tydlighet.
    Hade jag själv haft "ingen budget" och skulle lösa det hade jag letat upp den dynamiska Berrahandmik med minsta njuren och satt dom på bordsstativ. Haft en beg mixer med svepbar EQ och Q för att kunna trimma mot PA och döda rundgång vid behov, och sen får det bli ampade plasthögtalare för resten av pengarna. Inte graciöst som Thulos lösning, men funkar ok om man lär sig fallgroparna.

  5. #5
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Jag jobbar visserligen med uthyrning så är väl biased här, men så värst veritabelt helvetiskt ska det inte behöva vara. Det kan visserligen ta några försök innan man vet mer exakt vad man specifikt behöver.

    Som sagts ovan är det svårt att få det bra om det ska vara superbilligt. Bättre då att hyra. Om man hittat en leverantör man gillar förstås. Kan kräva ett par försök det också om man har otur.

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det är tyvärr så med den här typen av utrustning att man får vad man betalar för.

  7. #7
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Sen är ju frågan hur bra det måste vara.
    Har själv använt sure i många år och det är grymma prylar men behöver man det för ett panelsamtal?
    nu har jag inte några förslag på billiga prylar heller eftersom jag inte använt det men har mickat liknande saker med overheadmickar typ shootgun mickar .
    handhållna saker tycker jag alltid blir problem , iallafall om det är oerfarna människor, man står med micken nere vid magen och allt möjligt, går mer tid till att be dom prata i micken än själva samtalet.

    Röde wireless go 2 är något vi kommer testa under detta år men har änsålänge inget att säga om det,
    men en sån med nått headset till skulle ju kunna funka

  8. #8
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    En annan fördel med att hyra är att behoven kan variera från gång till gång. Ibland är det fem i panelen, ibland tre. Ibland kommer en sur gubbe som vägrar ha headset. Ibland ska de ha med folk via Teams... Osv

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan fördel med att hyra är att behoven kan variera från gång till gång. Ibland är det fem i panelen, ibland tre. Ibland kommer en sur gubbe som vägrar ha headset. Ibland ska de ha med folk via Teams... Osv
    Ja man får vara beredd att uppfinna hjulet, nu, för en timme sen i livesituationer. Inte min favorit, men lärorikt.

  10. #10
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ett bra intro till att hyra är att även hyra en tekniker första gången som kan förklara allt.
    Man kan också lära sig lite rutiner av hen som tex hur man använder mickar osv

  11. #11
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hyra - kära bidragare, är inte ett alternativ. Denna problemformulering utgår ifrån parametrarna för att äga egen utrustning. Efter att ha slitit oss till förtvivlan med att dels ens hitta någon, sedan av två "professionella" tekniker få varsin saltad offert så uppkom just denna fråga. Jag uppfattade dem som självupptagna, inställda på att prångla in sin egen utrustning, ta betalt för att ta med sig nickar när de själva skulle till jobbet och mixa och annat drygt. Så jag slöt mig till att detta är något skråmässigt, inbyggt i systemet, lite som bilmekaniker som alltid "hittar" lite extra att laga på bilen.

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tror jag kommer att prova mig fram med Rödes go-mickar och deras pro caster ii (eller vad den heter), problemet där dock är att den bara har 4 audio-ingångar. De två usb tar inte ljud från mick i deras nuvarande opsys. Det går att lösa med splitter men då tappar man möjlighet att reglera varje spår separat.

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Exempel: Du skall hålla ett panelsamtal i en timma. Tekniker tar säg 600 per timma, han behöver vara på stället max tre timmar men fakturerar för fem (3000) han tar minst 600 per mick (3200) och lägger sedan på 1500 vardera sträcka (3000) för att transportera 6 mickar som ryms i en liten väska, nör han ändå skall till eventet.

    Knappt 10 000 riksdaler för något som pågår en timma är bara luredrejeri. Och i vissa städer finns såklart inte utrustning att hyra all. Nej - äga, är som så ofta, bästa alternativet.

  14. #14
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Vad kostar mikrofonerna att köpa ?

    Finns mixer, kablage och högtalaranläggning på plats ?

    Hur långt behöver teknikern köra ?

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tråden handlar om hur man lämpligast sätter upp ett eget system, på ekonomisk väg.

    Inte hyrandets vara eller inte vara. Vi kanske kan hålla oss till det

  16. #16
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Självklart. Jag var bara lite nyfiken vad du baserar dina priser på i ovanstående inlägg.

  17. #17

    Veteran
    https://www.thomann.de/se/superlux_eco_88_6er_pack.htm

    Riktig budget.

    Plus

    https://www.thomann.de/se/zoom_podtrak_p8.htm

    Sändare som man måste ladda är inget jag gillar för livebruk. Vill ha batterier så man kan byta snabbt om det inte finns nåt kvar i batterierna.
    Senast redigerat av drloop den 2022-06-26 klockan 17:17.

  18. #18
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Trådlöst är dyrt och de billiga lösningarna låter och fungerar därefter, är min erfarenhet. Jag arbetar som ljudtekniker för allt från samtal till livemusik och teater. Jag kör trådat och handhållet i möjligaste mån, där inte estetiska eller praktiska förutsättningar sätter hinder. Gå igenom lite mickteknik med samtliga talare i lugn och ro under soundcheck så tycker jag att handhållet funkar bra och risken för rundgång är enkel att avvärja.
    Ett gäng sm/b58 är användbara till mycket annat också, om det händer annat i lokalen?

    Myggor/headset kräver i de flesta rum ordentligt EQ-ande och att högtalarna är vettigt placerade i förhållande till mickarna. Inte bara för att minska rundgång utan också för att de ska låta trevligt. Här är de billiga trådlösa mickar jag stött på rätt hopplösa. Och jag skulle nog inte använda trådlöst utan att ha bra EQ (helst 4 svepbara band och ställbar Q) på varje kanal samt en grafisk EQ på mastern. Har ni ett mixerbord där ni kan spara inställningarna mellan tillfällena? Det spar ju en del tid att ha det som grund.

    Vart är lokalen belägen? Runt 2017 "förbjöds" en hel del frekvenser som användes för trådlöst ljud vilket gjorde att många fick byta ut sina system. Det är inte olagligt att använda dessa frekvenser utan det är olagligt att störa andra på de banden, så om du är 20m ner i i betongbunker eller ute i spenaten är det oftast helt lugnt. Sändarna är väldigt svaga i relation till mycket annat som skickar ut grejer i luften och de tar sig inte långt utanför rummen de används i. Dessa "utdaterade" system går att hitta väldigt billigt, om inte gratis. Men är det centralt någonstans med verksamhet runt ikring är det väl inge vidare. Jag har, av budgetskäl, använt såna system på väl valda platser lite runt om i landet i många år utan att ha stött på patrull. Rådfråga din lokala radioamatör för mer info

    Rödes Go-mickar är väl främst gjorda för film och jag har aldrig sprungit på dem i live-sammanhang men de låter ju bra på Youtube så de kanske är toppen Om ni har dem och är nöjda är det väl en bra väg att gå. De är ju väldigt billiga så grymt om de gör jobbet. Men jag skulle isf satsa på en vettig mixer för att parera rummet.

    Lite frågor för att kunna ge ett mer hjälpsamt svar:
    Vad finns det för utrustning på plats?
    Finns högtalare och hur är de placerade? Är de fasta?
    Hur är de estetiska preferenserna?
    Hur enkelt skall det vara att ratta? Det låter som att ni inte har någon erfaren tekniker på plats?
    Och budgeten är ju bra att ha att förhålla sig till.

    Allt gott

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.thomann.de/se/superlux_eco_88_6er_pack.htm

    Riktig budget.

    Plus

    https://www.thomann.de/se/zoom_podtrak_p8.htm

    Sändare som man måste ladda är inget jag gillar för livebruk. Vill ha batterier så man kan byta snabbt om det inte finns nåt kvar i batterierna.
    Har själv några Superlux, och dom låter helt OK. "Nothing to write home about" men får jobbet gjort.

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av herrwidell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trådlöst är dyrt och de billiga lösningarna låter och fungerar därefter, är min erfarenhet. Jag arbetar som ljudtekniker för allt från samtal till livemusik och teater. Jag kör trådat och handhållet i möjligaste mån, där inte estetiska eller praktiska förutsättningar sätter hinder. Gå igenom lite mickteknik med samtliga talare i lugn och ro under soundcheck så tycker jag att handhållet funkar bra och risken för rundgång är enkel att avvärja.
    Ett gäng sm/b58 är användbara till mycket annat också, om det händer annat i lokalen?

    Myggor/headset kräver i de flesta rum ordentligt EQ-ande och att högtalarna är vettigt placerade i förhållande till mickarna. Inte bara för att minska rundgång utan också för att de ska låta trevligt. Här är de billiga trådlösa mickar jag stött på rätt hopplösa. Och jag skulle nog inte använda trådlöst utan att ha bra EQ (helst 4 svepbara band och ställbar Q) på varje kanal samt en grafisk EQ på mastern. Har ni ett mixerbord där ni kan spara inställningarna mellan tillfällena? Det spar ju en del tid att ha det som grund.

    Vart är lokalen belägen? Runt 2017 "förbjöds" en hel del frekvenser som användes för trådlöst ljud vilket gjorde att många fick byta ut sina system. Det är inte olagligt att använda dessa frekvenser utan det är olagligt att störa andra på de banden, så om du är 20m ner i i betongbunker eller ute i spenaten är det oftast helt lugnt. Sändarna är väldigt svaga i relation till mycket annat som skickar ut grejer i luften och de tar sig inte långt utanför rummen de används i. Dessa "utdaterade" system går att hitta väldigt billigt, om inte gratis. Men är det centralt någonstans med verksamhet runt ikring är det väl inge vidare. Jag har, av budgetskäl, använt såna system på väl valda platser lite runt om i landet i många år utan att ha stött på patrull. Rådfråga din lokala radioamatör för mer info

    Rödes Go-mickar är väl främst gjorda för film och jag har aldrig sprungit på dem i live-sammanhang men de låter ju bra på Youtube så de kanske är toppen Om ni har dem och är nöjda är det väl en bra väg att gå. De är ju väldigt billiga så grymt om de gör jobbet. Men jag skulle isf satsa på en vettig mixer för att parera rummet.

    Lite frågor för att kunna ge ett mer hjälpsamt svar:
    Vad finns det för utrustning på plats?
    Finns högtalare och hur är de placerade? Är de fasta?
    Hur är de estetiska preferenserna?
    Hur enkelt skall det vara att ratta? Det låter som att ni inte har någon erfaren tekniker på plats?
    Och budgeten är ju bra att ha att förhålla sig till.

    Allt gott
    Tack för initierat svar. Mitt svar på dina avslutande frågor är att det inte finns något svar, tyvärr.

    Avsikten är att köpa ett portabelt system av mickar/litet bord som går att ta med till konferenslokaler, föreläsningssalar, bokhandelsgolv - eller var vi nu kommer att befinna oss i ett framtida scenario. Det behöver alltså inte vara ljud nog för aktieägarstämma hos Sony - om du förstår vad jag menar, eller en operakonsert.

    Vi kommer vidare att förlita oss på de högtalarsystem som finns på plats. Tekniker, någon som är "tillräckligt" kunnig, kommer att övertalas in med löfte om två flaskor pilsner och en renklämma så att säga "per tillgång och tillfälle"

    De estetiska preferenserna är däremot någorlunda höga. Jag kan inte sova om jag känner att något är estetiskt problematisk

    Det är ungefär så det kommer att se ut. Litet, mobilt. Rödes produkter passar mig bra du jag kan använda dem även på annat sätt - men de blir såklart inaktuella om de skulle visa sig svåra att köra i i grupp. Men jag tror ändå det är värt ett försök. Kanske.

  21. #21
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Rödes Go vet jag används av proffs, men då i filmvärlden. Lavaliermygg funkar bra för inspelning men brukar vara det mest rundgångiga man kan ge sig på live. Vet inte hur möjligheterna ser ut att ansluta vettigare headsets till GO-sändarna. Möjligen kan Sennheiser funka?

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rödes Go vet jag används av proffs, men då i filmvärlden. Lavaliermygg funkar bra för inspelning men brukar vara det mest rundgångiga man kan ge sig på live. Vet inte hur möjligheterna ser ut att ansluta vettigare headsets till GO-sändarna. Möjligen kan Sennheiser funka?
    Man kan i princip köra vilken mick som helst i sändarna. Det är vanliga 3,5mm-anslutningar.

  23. #23
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Ok. Rekommenderar kardioida headsets i så fall. Shure SM35 är bra men ful och kanske lite o-billig (och kräver förstås lödning eller fula adaptrar)

  24. #24
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rödes Go vet jag används av proffs, men då i filmvärlden. Lavaliermygg funkar bra för inspelning men brukar vara det mest rundgångiga man kan ge sig på live. Vet inte hur möjligheterna ser ut att ansluta vettigare headsets till GO-sändarna. Möjligen kan Sennheiser funka?
    tricket med att få bort ev rundgång är att köra headsetkit, finns lösa för ett gäng hundralappar till tex rödes egna lavaliermickar. När micken är närmre munnen så kan man hålla lägre gain in, på så sätt undviker man lättast ev rundgång jämte att ha en mik på kragen/tröjan som kräver lite mera gain.

    Sen ska man såklart ha nära till noll medhörning på scen, bara köra ljud ut till publik i den mån det är möjligt.

  25. #25
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tricket med att få bort ev rundgång är att köra headsetkit, finns lösa för ett gäng hundralappar till tex rödes egna lavaliermickar. När micken är närmre munnen så kan man hålla lägre gain in, på så sätt undviker man lättast ev rundgång jämte att ha en mik på kragen/tröjan som kräver lite mera gain.

    Sen ska man såklart ha nära till noll medhörning på scen, bara köra ljud ut till publik i den mån det är möjligt.
    Absolut, ju närmre truten desto bättre. Ok, bra att det finns headsetkit. Den är dock fortfarande rundupptagande. Bäst om man kan hitta en kardioid.

  26. #26
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, ju närmre truten desto bättre. Ok, bra att det finns headsetkit. Den är dock fortfarande rundupptagande. Bäst om man kan hitta en kardioid.
    Jepp, det finns lavaliers som är cardioid också såklart, så jag menar ett headsetkit med en passande lavalier med rätt sorts upptagningsområde är helt klart bästa kombon. T-bone gör budget-grejer som skulle kunna passa, de har samma standard som AKG ( mini XLR etc ).

    tex

    https://www.thomann.de/se/the_tbone_lc97_tws.htm

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-12-10, 11:27
  2. "Studio tipsar" - några tankar...
    Av machinepop i forum Mixning & mastring
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2016-09-03, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •