Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Chase bliss Generation loss mk2

  1. #1
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior

    Chase bliss Generation loss mk2

    A bit about the pedal

    So Tom joins the team and we don’t even need to talk about it, the first thing to do is make a Generation Loss. Tom got down to work and I left him alone and then months later we started talking about what he’s actually doing and I realized it’s a totally different pedal.

    And it was kind of scary.

    The Generation Loss was already so beloved just the way it was.

    The idea behind Generation Loss was always to make a VHS simulator, but up to this point it’s really kind of been its own thing. A big part of the Generation Loss was sample rate reduction, for example, but VHS players don’t do that. At least not to audio. It’s almost been like a mix of the audio and visual aspects of VHS in one.

    Which is actually pretty great.

    So why are we changing it?

    Well, we are and we aren’t. That’s the comforting thing. Generation Loss mkII has a Classic mode that keeps things exactly as they were. Safe.

    It’s extremely cool. He’s had an old VHS player opened up on his desk for months, he’s been messing with it and really zooming in on what’s happening when we hear those nostalgic sounds we like. What’s specifically going wrong inside the machinery to make it sound so good? Anyway, that’s probably a story we’ll tell over the next few months as we get ready to start shipping these things out.

    I do want to say that Tom and I are so happy with how this has all turned out, both the pedal and the plan.



    https://www.chasebliss.eu/generation-loss-mkii

  2. #2
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Stereo!

    Skönt också att de öppnar ett Europakontor så man slipper tänka på tull och frakt.

  3. #3
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Så lockande, så dyrt!
    Går det ens att förklara för någon icke synth/effekt fetischist varför man köper en burk för 5000 som gör att saker låter som de spelats in på gamla videokassetter? 😄

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ser att noise och wet/dry fortfarande ligger på switch vilket tyvärr gör den helt ointressant för mig. Har både originalpedalen och CBs variant och på originalet ligger de funktionerna på varsin ratt. Det är precis mellan de här förvalda stegen som magin händer, att välja med switch blir helt enkelt för grovt. Synd.

  5. #5
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser att noise och wet/dry fortfarande ligger på switch vilket tyvärr gör den helt ointressant för mig. Har både originalpedalen och CBs variant och på originalet ligger de funktionerna på varsin ratt. Det är precis mellan de här förvalda stegen som magin händer, att välja med switch blir helt enkelt för grovt. Synd.
    Tyvärr, du kan inte spara pengarna:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2E369F59-3586-4413-951F-039983BB7FA2.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	281,4 KB 
Id:	107264

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr, du kan inte spara pengarna:
    Ha ha, ja vi får se. Är rätt så mätt på musikprylar för tillfället.

  7. #7
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så lockande, så dyrt!
    Går det ens att förklara för någon icke synth/effekt fetischist varför man köper en burk för 5000 som gör att saker låter som de spelats in på gamla videokassetter? 😄
    Annars är det inte bra. Ta hela lofi-hiphop scenen tex. Miljontals usla pianoslingor över tama beats som tydligen blir genistycken efter de låter som de spelas upp från en krasslig VHS.
    Det är som autotune för folk som inte kan göra musik alls, inte bara inte sjunga.

    Obs, bör nog säga att jag bara är 50% seriös
    Senast redigerat av miaz den 2022-06-16 klockan 07:45.

  8. #8
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars är det inte bra. Ta hela lofi-hiphop scenen tex. Miljontals usla pianoslingor över tama beats som tydligen blir genistycken efter de låter som de spelas upp från en krasslig VHS.
    Det är som autotune för folk som inte kan göra musik alls, inte bara inte sjunga.

    Obs, bör nog säga att jag bara är 50% seriös
    Hmmm… ja det kanske är ett slags inverterad autotune! 😀

  9. #9
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Oj! Jag använder min DECO och Warped Vinyl hela tiden, men den här är ju som de två tillsammans fast på droger!!! Jag måste nog ha en.

  10. #10
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj! Jag använder min DECO och Warped Vinyl hela tiden, men den här är ju som de två tillsammans fast på droger!!! Jag måste nog ha en.
    Såklart du ska ha! Jag med! Det är lite svårt att se sig själv i spegeln efter sånna här inköp men jag brukar helt enkelt undvika ögonen och fästa blicken på en punkt vid hakan istället, och så ler man bara lite lätt så lägger sig skammen efter ett tag.

  11. #11
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såklart du ska ha! Jag med! Det är lite svårt att se sig själv i spegeln efter sånna här inköp men jag brukar helt enkelt undvika ögonen och fästa blicken på en punkt vid hakan istället, och så ler man bara lite lätt så lägger sig skammen efter ett tag.
    Haha

  12. #12
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    tänkte köpa men såg att den inte kommer förrän sep
    hur fungerar det där
    har ingen lust att ligga ute med massa pengar
    eller gör de som thomann? ger tillbaka reserverade pengar efter en vecka

  13. #13
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    0 GAS.

    Tycker det är redan tjatigt att bara lyssna på deras egen youtubevideo. Ok att ha som effekt på nåt i några sekunder men inte mer.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja herregud vad onödigt blir min reaktion. Men vafan det är roligt att de bygger den, och den som vill ha just detta ofta kan ju använda den. Men så svårt är det inte att få spår att låta gammalt och lite muff-dåligt

  15. #15
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja herregud vad onödigt blir min reaktion. Men vafan det är roligt att de bygger den, och den som vill ha just detta ofta kan ju använda den. Men så svårt är det inte att få spår att låta gammalt och lite muff-dåligt
    Borde man inte kunna köra gitarrspåren genom en gammal VHS-bandspelare? Spela över riktigt buckliga gamla hyrfilmer medan man sparkar på videon ibland så den går lite ojämnt.

  16. #16
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Kan nån förklara varför alla dessa löjligt (kan tyckas) dyra boutique pedaler inte har batteridrift? Har väl annars funnits på pedaler sen 80-talet iaf? Pedalen verkar najs, men orka med en strömadapter till liksom
    Senast redigerat av HEK den 2022-06-19 klockan 10:24.

  17. #17
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Precis som med pedaler för konstgjord akustik. Kan man inte som normala människor bara plocka med sig laptop:en, ett par högtalare och nån mick till random tunnel (eller valvet i Östermalmstorgs tunnelbana) och fixa reverbet?

  18. #18
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån förklara varför alla dessa löjligt (kan tyckas) dyra boutique pedaler inte har batteridrift? Har väl annars funnits på pedaler sen 80-talet iaf? Pedalen verkar najs, men orka med en strömadapter till liksom
    Tror större delen av målgruppen äger en strömdel typ Cioks eller 1Spot. Samt att många av pedalerna äter rätt mycket ström. Och ett 9V-batteri tar en del plats.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som med pedaler för konstgjord akustik. Kan man inte som normala människor bara plocka med sig laptop:en, ett par högtalare och nån mick till random tunnel (eller valvet i Östermalmstorgs tunnelbana) och fixa reverbet?
    Vet inte riktigt hur du menar. Jag kan fixa både skit och reverb i DAW. Eller i mixerbordet. Men tunnelbaneverb borde låta fett det med. Lite mycket folk ivägen bara

  20. #20
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror större delen av målgruppen äger en strömdel typ Cioks eller 1Spot. Samt att många av pedalerna äter rätt mycket ström. Och ett 9V-batteri tar en del plats.
    Tack för svar! Nått som gäckat mig länge. Har lämnat pedal-grejen helt pga detta iaf. Känns nästan rimligare enklare då att ha lite effekter i ett euro-case. Har ju dock knappt funnit något bra där men ändå, lite bättre idag. Får hoppas Happy nerding klonar denna till sen FX aid.

  21. #21
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar! Nått som gäckat mig länge. Har lämnat pedal-grejen helt pga detta iaf. Känns nästan rimligare enklare då att ha lite effekter i ett euro-case. Har ju dock knappt funnit något bra där men ändå, lite bättre idag. Får hoppas Happy nerding klonar denna till sen FX aid.
    Ska väl säga att det är olika med strömförbrukningen för Chase Bliss pedaler, några av de äldre mestadels analoga drar mindre. Men så fort det börjar handla om digitala grejer, hyfsat stora minnen som ständigt är i gång osv så vill de ha mer.

  22. #22
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tusan! Out of stock.
    Men nytt preorderfönster ska öppna snar.
    Fan, då kommer nog semesterkassan ryka.

  23. #23
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Chase Bliss Vacation Loss

  24. #24
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Då var preordern öppen igen…

  25. #25
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får hoppas Happy nerding klonar denna till sen FX aid.
    Finns redan!

    https://youtu.be/w-hgKbfPI30

  26. #26
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3

Liknande ämnen

  1. Chase Bliss & Cooper - Generation Loss
    Av outshape i forum Effekter
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2021-10-21, 08:52
  2. Chase Bliss & ZVEX Bliss Factory
    Av Katzenjammer i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-02-23, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •