Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Jim Lill testar grejer

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Jim Lill testar grejer


    https://youtu.be/-eeC1XyZxYs


    https://youtu.be/n02tImce3AE

    Lite internetvisdom som utmanas här. Grymt bra gjort.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Den andra var uppe i en Fendertråd i vintras - mycket Thru Hole-stuk i gitarrvärlden...

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah. Men jag kör på med tråden här för det kommer ju nytt. Så kan man länka när folk frågar vilken gitarr de ska köpa. Svar: den som är trevlig att spela och titta på, sen sätter du i de mickar du vill ha.


    https://youtu.be/muVzwbkUUnM

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    När jag spelade in förra sommaren tyckte jag gitarren rang lite kort, så jag körde kompressor innan distpedal. Ganska marginell skillnad p.g.a. så mycket dist efteråt. Spelar ju sakta så då märks det när det börjar dippa.
    När jag repar med hög volym får jag rundgång istället, vilket är oändligt njutbart och gör ljudmattan tjockare. Apropå sustain.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/yiFcw-H5DN8

    ALLT ÄR CLICKBAITS
    dessutomFiXd

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Haha, ja, han har studerat på Youtube-universitet verkar det som. Men ändå välgjorda tester.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Förmodligen påverkas andra grejer, som stämbarhet t.ex., av den hårda behandlingen. Men den största skillnaden i ljud kommer alltid vara vilken pickup, vilken EQ-setting och vilken stärkare/högtalare/emulatormjukvara man använder. Allt annat är känsla, vilket såklart är viktigt.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja visst, och hur bends känns, hur lätt tonhöjd svajar av hårda slag med plektrum/hårt tryck på sträng, osv.

    En grej jag ofta har tänkt är att det borde finnas gitarrer där man kan skjuta micken fram eller bak. Det räcker ju med några centimeter, och särskilt för stallmicken. Gör ju jättestor skillnad. Istället pratar folk fortfarande om träslag och sånt trams :-(

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Verkligen bra ide! Jag har en liten fantasi på gång om att sätta humbucker istället för orginalsinglecoil på en gammal japansk 1-mick-sextiotalare jag har. Tänkte nog ändå göra nytt plektrumskydd för fästet, för att inte förstöra orginalaluminiumplattan. Ska nog fan göra pickupen skjutbar!!!

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja visst, och hur bends känns, hur lätt tonhöjd svajar av hårda slag med plektrum/hårt tryck på sträng, osv.

    En grej jag ofta har tänkt är att det borde finnas gitarrer där man kan skjuta micken fram eller bak. Det räcker ju med några centimeter, och särskilt för stallmicken. Gör ju jättestor skillnad. Istället pratar folk fortfarande om träslag och sånt trams :-(
    https://www.guitarworld.com/gear/mee...p-guitar-video

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    När det gäller strängtesterna är han endel ute och cyklar.

    Dels kan man inte accelerera åldrande och nedsmutsning så enkelt. Strängen sätter sig över tid och idogt spelande till sin "situation" och svänger renare, dvs med mindre övertoner. Dels pressar sig fett och smuts in i och under lindningen på ett annat sätt än att doppa i olja eller gräva ner dem i marken... En "riktig" accellererad åldringstest involverar värme och ofta övertryck.

    Ospunna strängar händer det inte så mycket med, annat än att de sätter sig.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen bra ide! Jag har en liten fantasi på gång om att sätta humbucker istället för orginalsinglecoil på en gammal japansk 1-mick-sextiotalare jag har. Tänkte nog ändå göra nytt plektrumskydd för fästet, för att inte förstöra orginalaluminiumplattan. Ska nog fan göra pickupen skjutbar!!!
    Ja!!! Kör typ rör eller något som räls så blir det nog grymt. Med någon sorts låsning så den inte far runt när man rockar loss. Och så en demonstrationsvideo sen.

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se där.

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller strängtesterna är han endel ute och cyklar.

    Dels kan man inte accelerera åldrande och nedsmutsning så enkelt. Strängen sätter sig över tid och idogt spelande till sin "situation" och svänger renare, dvs med mindre övertoner. Dels pressar sig fett och smuts in i och under lindningen på ett annat sätt än att doppa i olja eller gräva ner dem i marken... En "riktig" accellererad åldringstest involverar värme och ofta övertryck.

    Ospunna strängar händer det inte så mycket med, annat än att de sätter sig.
    Ja, den kändes minst genomtänkt. Även om det var intressant hur (ändå) lite skillnad det var på strängarna nya ur burk. Bra att skilja på akustisk och elektrisk klang.

    Jag byter typ aldrig strängar.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja!!! Kör typ rör eller något som räls så blir det nog grymt. Med någon sorts låsning så den inte far runt när man rockar loss. Och så en demonstrationsvideo sen.
    Bytte mick, men ides inte göra nån fancy räls-skjutgrej. Hittade inget vettigt material att göra plattan av, så det får bli nån annan gång Men jävlar vilket monster den gamla japanen blev. Stämt i D-standard, och den drive rmin gamla marshall som satan själv

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    https://youtu.be/4Bma2TE-x6M

    Kul. Kul också att Cloudlifter var med. Jag fick nyligen spel på reamping och impedansmatchning (igen) och sökte runt. Hamnade bland annat på Cloudlifters hemsida och tänkte "vilket nonsens". Japp.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så jävla intressant det han gör alltså. Kul att han snackar minimalt, och går rakt på sak. Datan talar sitt eget språk liksom.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, han är inte som andra youtubers som svamlar in i kameran. Han klipper ju bra också, det går undan och känns innehållsrikt. Då var den ändå en halvtimme. Men typ inget bloat och det som skulle vara kul var kort, inte internt och faktiskt roligt.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Rätt lite skillnad mellan mickarna. Men när jag väljer IR gillar jag de som har MD421 ofta, mer än SM57. Tyvärr kostar MD421 mycket mer.

  21. #21
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Infotainment när den är som bäst!

    Lite synd att han valde SM57 som referens kanske, den sanslösa precenseboosten gör att många andra låter lite platt vid så snabba jämförelser.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Får ju ses med glimten i ögat, mera som filosofisk baseline Jag känner lite att fast man vet vilken historisk standard sm57 är, så blir man ändå förvånad. Nu vill jag se samma shootout med sm57 mot en drös billighetsdynamiska liksom

    Tänkte också att det är dags att begrava rör-myten kanske. Fan vad tydligt att det gör 0 skillnad.

  23. #23
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Intressant att Neumann U67 och U87 med flera är ”all over the place” i mätningarna när han testar flera olika av samma modell.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha grymt

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att Neumann U67 och U87 med flera är ”all over the place” i mätningarna när han testar flera olika av samma modell.
    Ja. Gammal produktion var nog inte så precis. Särskilt inte av saker som jättetunna material, osv.

  26. #26
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Gammal produktion var nog inte så precis. Särskilt inte av saker som jättetunna material, osv.
    Finns en ganska ny tråd på GS som beskriver vad som nog också är en del av förklaringen…

    All joking and bad smells aside: tar is a diaphragm killer.
    Its stickiness acts like a flypaper, aided by the electrostatic attraction generated by the polarization voltage applied to the capsule.

    Tar is really hard to dislodge from the diaphragm's surface, making it close to impossible to restore it back to factory performance.

    Solvents - usually quite efficient in dissolving tar from many surfaces - are too aggressive on 6µ or thinner skins, and their viscosity is so low that the solvent will penetrate into the inner part of the chamber and take with it any dissolved contaminants from the diaphragm surface, to be trapped there forever.

    The obvious advice applies: never let anyone smoke in the vicinity of an expensive microphone.


    https://gearspace.com/board/high-end...crophones.html

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hamnade bland annat på Cloudlifters hemsida och tänkte "vilket nonsens". Japp.
    Fast såna är väl inte tänkt att märkas heller? Mer än att få en starkare signal direkt från mikrofonen. Signal to noise är kanske inte det första man oroar sig för när man mikar upp en förstärkare på några centimeters håll.

    (Med det inte sagt att det som står på deras hemsida kan vara trams jag har inte ens kollat)


    https://youtu.be/JI5I-bYOOBs

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast såna är väl inte tänkt att mätas heller?
    Fix’d!

    Nä men jag är fortsatt skeptisk. Preamp, visst. Impedansmatchning, nej. Men visst behöver man mer förstärkning så funkar den väl. Och det behövs ju inte för en sm57 en cm från en högtalare i regel.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ”optimal impedance loading for dynamic, ribbon and Tube mics to perform their best.”

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja, bara för att alla och deras moster inte behöver en mic booster gör inte konceptet meningslöst. Sen att som vräker på med säljsnack för att kränga som många som möjligt det är en annan sak.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, bara för att alla och deras moster inte behöver en mic booster gör inte konceptet meningslöst. Sen att som vräker på med säljsnack för att kränga som många som möjligt det är en annan sak.
    Alltså, en inline mikpreamp har jag inga problem med. Men även om man köper att impedans behöver matchas så har dynamiska, bandmickar och rörmikar (som ju per definition har en förförstärkare redan) helt olika utgångsimpedans. Även inom kategorierna lär det variera oerhört.

    Om de bara menade "den har hög ingångsimpedans [CL verkar vara en balanserad JFET-buffert] vilket är bra om det behövs och annars inte ett problem" så skriver de "optimal" ... så jag tror inte de menar det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-08-16, 11:48
  2. jim carreys synthsamling
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •