Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Studio - Hur gå vidare?

  1. #1
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran

    Studio - Hur gå vidare?

    Hej kamrater,
    Jo jag har i min något försenade 40-årskris gett mig på att bygga klart den där studion jag försökte mig på i min fattiga ungdomstid.
    En liten studio med anor från det sena 80-talet/tidiga 90-talet.

    Har lyckats komma över en del hyffsat billiga rackeffekter/synthar och insåg plötsligt att jag fyllt mina 16in/8ut på ljudkortet.
    Vill ju gärna kunna nyttja alla mina grejer, och de är fler än ljudkortets ändå stora möjligheter.

    Så, hur går jag vidare.
    Jag är van vid att ha sådär 8 Aux till förfogande när jag kör mjukvara, men då fyller jag mina 16 ingångar utan chans för att få plats med syntharna. (de behöver iaf allra minst 4 ingångar, eller mer...)
    Så det är ju kört.

    Hålla mig till 5 Aux/effekter -- ja.. det är ju ändå inte helt omöjligt, om jag måste.
    Köra mixer -- jo, men då krävs det ett riktigt stort bord och jag vet inte hur jag ska få plats med det ärligt talat. Men, jag gillar hands-on.

    Letar iaf patchbay nu, så man lite enklare kan växla mellan de olika racken.

    Tips, tankar.. ? Hur gör ni?

  2. #2
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Mackie 24-4 som jag har är nog det kompaktaste bordet med 6 fx send/return. Hade gärna haft fler. Använder det och en patch-bay. Har också en Roland Rackmixer som jag funderat på att använda på något sätt men det har inte blivit av. När det gäller ljudkort är jag dock total nybörjare. Eller ombörjare

  3. #3
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Byt ljudkort till ett som går att expandera allt eftersom du har behov/plats/pengar.

  4. #4
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Mackie 24-4 låter som något värt att fundera på!

    Gällande ljudkort: Jag har ett ESI U168 XT. Tar med mig det i graven.
    Dessutom, att sälja och köpa nytt ljudkort osv blir en väldigt dyr historia anar jag..

  5. #5
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Det finns väl mjukvara för att köra flera interface samtidigt nuförtiden, enklast kanske är att bara skaffa ett ljudkort till iom att du är nöjd med det du har?

  6. #6
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ja det vore klart smidigast. Googlade på det igår, men det verkar fortfarande bara vara möjligt för Mac dessvärre.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl mjukvara för att köra flera interface samtidigt nuförtiden, enklast kanske är att bara skaffa ett ljudkort till iom att du är nöjd med det du har?
    Om man inte snart ska få lust att skjuta sig själv så ska man 'steer clear' från alla försök att köra mer än ett ljudkort
    Bättre uppgradera kortet till ett expanderbart med superlåg latency.

    Å andra sidan. Kör man t.ex med RME så kan samma drivrutin driva 3 kort i en och samma dator. DAW ser det som ett kort. Det är en fullt fungerande expanderbar lösning. Även för PC.

  8. #8
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl mjukvara för att köra flera interface samtidigt nuförtiden, enklast kanske är att bara skaffa ett ljudkort till iom att du är nöjd med det du har?
    Även till Win?

  9. #9
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mackie 24-4 som jag har är nog det kompaktaste bordet med 6 fx send/return. Hade gärna haft fler. Använder det och en patch-bay. Har också en Roland Rackmixer som jag funderat på att använda på något sätt men det har inte blivit av. När det gäller ljudkort är jag dock total nybörjare. Eller ombörjare
    Blev sugen på ditt approach, och har redan lokaliserat en Mackie SR 24-4. 1500 riksdaler för den känns ok va?

    Att byta ljudkort och expandera på så vis är utan tvekan vad jag skulle vilja göra, men 1500 är max vad jag kan lägga. (förutom patchbay) Jämfört med 10k-20k som det andra alternativet minst skulle kosta.

    En mixer faller rätt bra in i konceptet jag försöker bygga dessutom..

    Jag tänker att en eventuell kombo mellan ljudkort och mixer kan ge mig de kanaler jag behöver.
    Så nu blir det väl tåg till Malmö för o inhämta mixer härnäst. 😳

  10. #10
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Tycker den är bra, tidigare ägare har moddat min så alla fx sends är post fader. Passar bra, och jag tror modden beskrivs i manualen så den är nog inte så svår. Minns inte vad jag vad jag gav för min, köpte den av en vän som sällan tar så mycket betalt av mig Men tycker den är lätt värd 1500:-

  11. #11
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Fast köper jag mixern, så släpper någon ett program dagen efter som gör att man kan köra flertalet ljudkort ihop även på pc. Kan nästan lova det!

  12. #12
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Köp mixern snart.
    Jag behöver ett program som gör att man kan köra flertalet ljudkort på pc..

  13. #13
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran

  14. #14
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Om man leker med tanken på att byta ljudkort då. (Kan inte tro att jag säger det) Vad ska man leta efter? Om man inte kräver det bästa av allt, utan good enough är good enough. Tänk budget!

  15. #15

    Veteran
    Jag har tittat på ett RME Digiface USB för 3 390 spänn.
    Om man vill köra budget med många kanaler så plockar man på fyra stycken Behringer ADA8200 och får 32 in och ut för 12 186 enligt Thomann.
    Låg latency och tokmånga kanaler som jag tror det är svårt att få lägre pris på nytt.
    Begagnat kommer du säkert upp i liknande siffror eftersom det oftast är gamla high end ljudkort som klarar många kanaler.

  16. #16
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Helt sjuka priser egentligen. Men det är vad det är.
    Håller mig till 2 patchbays och mina 16in/8ut ett tag tror jag. Är det meningen så händer det, annars får man se det som en kreativ utmaning. 🙂

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    O sen skaffar du helt enkelt fler patchbays

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har du laptop eller stationär dator? PCIe borgar för minst strul.

  19. #19
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    O sen skaffar du helt enkelt fler patchbays
    Ja så blir det nog. 😄

  20. #20
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du laptop eller stationär dator? PCIe borgar för minst strul.
    Stationär 4 life. Finns det PCIe att köpa nu för tiden menar du? Hittade inget direkt innan jag köpte mitt fenomenala U168 vill jag minnas.

  21. #21
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bland andra RME har sin HDSPe-serie av PCIe-kort, som dock faller aningen utanför din sagda budget samt kräver extern ADC/DAC.

    https://www.thomann.de/intl/pci_expr...PE&filter=true

    Som av en händelse har jag ett HDSPe MADI till salu i min säljtråd, som kryper sig närmare budgeten men träffar inte målet så att säga. Men du kan ju alltid budgetera om!

  22. #22
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bland andra RME har sin HDSPe-serie av PCIe-kort, som dock faller aningen utanför din sagda budget samt kräver extern ADC/DAC.

    https://www.thomann.de/intl/pci_expr...PE&filter=true

    Som av en händelse har jag ett HDSPe MADI till salu i min säljtråd, som kryper sig närmare budgeten men träffar inte målet så att säga. Men du kan ju alltid budgetera om!
    Önskar jag kunde! Men det finns inte i min värld dessvärre!

Liknande ämnen

  1. Hur går jag vidare med mina syntar?
    Av DanielW i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •