Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: Melbourne Instruments Nina

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Senast redigerat av tonefloat den 2023-11-30 klockan 10:36.

  2. #2
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Superspännande! : D
    Denna blev man pepp på på riktigt!

  3. #3

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Superspännande! : D
    Denna blev man pepp på på riktigt!
    Hoppas bara den kan låta annorlunda än i klippet!

  5. #5
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Kommer följa denna. Har själv länge haft en liknande maskin i huvet. Är den realiserad som jag tänker mig så är det helt klart en låda i min smak.

    Och för att svara på funderingen i ovan länkad artikel om huruvida modulering påverkar rattarna: nej, det gör det inte (förutom eventuell morfning mellan patchar). Inte om den är som jag bestämt.

  6. #6
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas bara den kan låta annorlunda än i klippet!
    +1 Lät ju som typ mistlur. Inte snygg heller.

  7. #7
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Spökar det? Rattar rörde sig av sig själv

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Coolt med motoriserade rattar, det borde fler ha. Ledringar är ganska trubbiga verktyg.

  9. #9
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    "The first element they had going on was the sequenced bass line they recorded with a click. “That was on a Prophet-5 I think, which was the big synth at the time. I had just gotten one and I was so taken by it.” Page says. “We laid that down and we came up with the long intro which was Steve’s thing, and I did that roboto “Kyrie” over the top. [Then] the drums—some of it was triggered, some of it was played—and guitars."

    Mister mister - Kyrie

    Jag får väldigt starka vibbar av P5 av detta knapphändiga klipp och om det hela visar sig vara åt det hållet så är det ju högintressant vad den mäktar med i övrigt. Följer detta definitivt.

    Verkar vara ifrån en tillverkare vid namn "Tonelabs" (https://www.instagram.com/p/CdLXDvvBJqe/) och utifrån det senare klippet så börjar man ju undra lite...

  10. #10
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/vnVdRhhlmJw

    12 Voice Polyphony.
    Motorized recallable and automatable control panel using long lasting zero wear encoders with the feel and precision of analog pots.
    Variable shape triangle oscillators. Continuously morph wave-shape between triangle and sawtooth to find new timbres. Different to a traditional blend.
    4 pole transistor ladder VCF with modulatable resonance.
    Massive voice-level filter overdrive.
    Digital Wavetable Oscillators.
    Sampling capability.
    Deep Modulation Matrix. Quick edit, all sources to all destination.
    Patch morphing for complex expressive effects.
    Stereo Infinite Panning effects with 4 Quadrant DCAs.
    Onboard digital effects.
    Multitimbral, layered, split, or overlapping.
    Hackable open-source software control powered by Raspberry Pi 4.

  11. #11
    TB-303
    TB-303 är inte uppkopplad
    TB-303s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad roligt. Men den är väl dyr då så klart.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolt med motoriserade rattar, det borde fler ha. Ledringar är ganska trubbiga verktyg.
    LED-ringar är mycket bättre när man vill visa exempelvis modulationsomfång, däremot...

  13. #13
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Den har helt klart det där "krämiga" ljudet (pad/stab med sågtand som klingar ut och har små imperfektioner - grymt) men undrar även jag vilket hiskeligt pris den kommer att landa på.
    Senast redigerat av my03 den 2022-06-04 klockan 20:06.

  14. #14
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Få se när de drar igång sin Kickstarter.
    Men ja, inte billig.

  15. #15
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker NINA verkar, på pappret i alla fall, vara en av de mest spännande och innovativa syntharna på länge. Låter kanon i Sonicstate videon, och att bestämma en Modulation-destination bara genom att vrida på en ratt och sätta omfånget är jäkligt smart och snabbjobbat. Vill veta pris!

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    ”So you have this really deep mod matrix where you can modulate everything with everything!”
    ”That’s great. So how many LFO:s does it have?”
    ”One.”
    Såatt. Jahapp. Nähäpp…

  17. #17
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Dock öppnar han ju för att det sker i mjukvaran, så det finns möjlighet att ha massor lfo:s, men att de i grunden ville ha något enkelt.

    Min känsla är dock snarlik, en maskin med enorm potential OM det faktiskt utvecklas intressanta delar till den digitala hjärnan, men med tanke på att priset lär vara rätt häftigt lär den ju knappast få någon stor användarfollowing som hackar och bygger alternative software etc

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock öppnar han ju för att det sker i mjukvaran, så det finns möjlighet att ha massor lfo:s, men att de i grunden ville ha något enkelt.

    Min känsla är dock snarlik, en maskin med enorm potential OM det faktiskt utvecklas intressanta delar till den digitala hjärnan, men med tanke på att priset lär vara rätt häftigt lär den ju knappast få någon stor användarfollowing som hackar och bygger alternative software etc
    Mitt stora problem med det är att de å ena sidan fokuserar riktigt hårt på gränssnittet, vilket jag gillar, men å a s säger att vi håller den enkel nu men det går att bygga in massa LFO:er om man orkar hacka. Problemet är att man då saknar 1:1-mappning mot frontpanelen, som är den stora grejen med synthen.

  19. #19
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”So you have this really deep mod matrix where you can modulate everything with everything!”
    ”That’s great. So how many LFO:s does it have?”
    ”One.”
    Såatt. Jahapp. Nähäpp…
    Sant, en LFO är inte mycket att hänga i granen men jag slår vad om att dom kommer implementera fler. Det vore en skam om man inte gjorde det med det smarta mod matrixet.

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant, en LFO är inte mycket att hänga i granen men jag slår vad om att dom kommer implementera fler. Det vore en skam om man inte gjorde det med det smarta mod matrixet.
    Återigen, då gäller det att gränssnittet uppdateras för att matcha.

  21. #21
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen, då gäller det att gränssnittet uppdateras för att matcha.
    Spelar det så stor roll om bara LFO 1 har dedikerade rattar? Jag bryr mig inte så mycket i alla fall med tanke på hur kul resten av synthen verkar. Borde man förresten inte bara kunna uppdatera LFO inställningarna med hjälp av de motoriserade rattarna och visa i displayen vilken LFO som är vald?

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar det så stor roll om bara LFO 1 har dedikerade rattar? Jag bryr mig inte så mycket i alla fall med tanke på hur kul resten av synthen verkar. Borde man förresten inte bara kunna uppdatera LFO inställningarna med hjälp av de motoriserade rattarna och visa i displayen vilken LFO som är vald?
    Ja, det spelar stor roll om det är ett supersnabbjobbat gränssnitt som är selling-point. Och ja, man kan använda samma rattar för flera lfo, menni så fall vill du ha knappar för att välja vilken lfo du för tillfället styr (och även det är väldigt mycket sämre än en ratt/lfo). Fantastiskt hårdvarugränssnitt för flytande/flexibelt feature set fungerar lixom inte i praktiken.

  23. #23
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Han pratar väl om att just dessa knappar kan komma att implementeras i de sexton nedre? Så att tex fyra av dem väljer vilken lfo en styr.
    Han säger ju också att det är en prototyp än så länge, tänker att det kan komma och hända en del förändringar när de får feedback nu efter att ha börjat visa den.

  24. #24
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han pratar väl om att just dessa knappar kan komma att implementeras i de sexton nedre? Så att tex fyra av dem väljer vilken lfo en styr.
    Han säger ju också att det är en prototyp än så länge, tänker att det kan komma och hända en del förändringar när de får feedback nu efter att ha börjat visa den.
    Absolut. Jag säger inte att det inte går att lösa. Det gäller bara att lösa det bra. Känner mig bara inte så övertygad om att "vi vet att det är begränsande, men vi lämnar det till våra kunder att lösa" kommer resultera i det bästa utfallet. Känns lite som att snubbla på mållinjen faktiskt. Men jag hoppas det blir bra löst, givet hur mycket tanke som verkar vara nedlagd på projektet hittills. Tycker den verkar ha potential att bli en väldigt väldigt trevlig synth som faktiskt också löser problemet med frontpanel/patchminnen och multifuktion/ratt (vilket f ö är skälet till att nästan alla mina hårda synthar med patchminnen åkt ut.)

  25. #25
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Jag säger inte att det inte går att lösa. Det gäller bara att lösa det bra. Känner mig bara inte så övertygad om att "vi vet att det är begränsande, men vi lämnar det till våra kunder att lösa" kommer resultera i det bästa utfallet. Känns lite som att snubbla på mållinjen faktiskt. Men jag hoppas det blir bra löst, givet hur mycket tanke som verkar vara nedlagd på projektet hittills. Tycker den verkar ha potential att bli en väldigt väldigt trevlig synth som faktiskt också löser problemet med frontpanel/patchminnen och multifuktion/ratt (vilket f ö är skälet till att nästan alla mina hårda synthar med patchminnen åkt ut.)
    Japp, håller med. Den är i nuläget, som sagts tidigare, en potentiellt megaspännande synt, som kan dock lika gärna kan komma att bli en rätt dyr historia med ett par gimmicks.

  26. #26
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det spelar stor roll om det är ett supersnabbjobbat gränssnitt som är selling-point. Och ja, man kan använda samma rattar för flera lfo, menni så fall vill du ha knappar för att välja vilken lfo du för tillfället styr (och även det är väldigt mycket sämre än en ratt/lfo). Fantastiskt hårdvarugränssnitt för flytande/flexibelt feature set fungerar lixom inte i praktiken.
    Det spelar inte så stor roll för mig. Blir snabbt en kostnadsfråga också om man börjar lägga till motoriserade encoders och knappar. Tror det kan bli jättebra ändå.
    Senast redigerat av GMKA den 2022-06-05 klockan 15:40.

  27. #27
    lette
    lette är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Tolkade ni det som att man väljer en source och sen kommer alla rattar ställa sig i det läge som motsvarar modulationen från sourcen på parametern ratten styr. I så fall öppnar det ju för extrema möjligheter att testa modulation av olika parametrar med minimalt meck. Finns det någon annan synt som har nåt liknande?

  28. #28
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lette Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tolkade ni det som att man väljer en source och sen kommer alla rattar ställa sig i det läge som motsvarar modulationen från sourcen på parametern ratten styr. I så fall öppnar det ju för extrema möjligheter att testa modulation av olika parametrar med minimalt meck. Finns det någon annan synt som har nåt liknande?
    Ja, verkar vara så det är tänkt.
    Enda jag kan komma på är NordLead3 (för assign av de fyra morph-grupperna).

    Eller, hm, om det inte också måste visualiseras tror jag det finns några fler, undrar om inte vissa DaveSmith-syntgar t ex har så att man kan hålla in en knapp för exvis lfo, och sen bara ratta mängd på de rattar man vill styra. Men det har ju då nackdelen att man fuck:ar upp rattpositionerna på panelen fullkomligt.

  29. #29
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    3500 USD

    500 ex i första batchen, kickstarter 9 augusti

    https://www.gearnews.com/namm-2022-m...torised-knobs/

    https://www.melbourneinstruments.com

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Undrar hur mycket den mekaniskt låter om man CC-styr flera parametrar kontinuerligt?

  31. #31
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  32. #32
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur mycket den mekaniskt låter om man CC-styr flera parametrar kontinuerligt?
    På med kontaktmick o reverb!

  33. #33
    lette
    lette är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Senast redigerat av lette den 2023-03-15 klockan 22:32.

  34. #34
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur mycket den mekaniskt låter om man CC-styr flera parametrar kontinuerligt?
    Jag tror nog faktiskt det är mer eller mindre försumbart. Knappt mer än vanligt ”potljud” om man rattar något för hand. Våra mixerbord kör ”vågen” med 30 nånting faders upp och ned och det är ett trivsamt men knappt skönjbart ljud. Moderna motoriserade faders hörs ytterst lite skulle jag säga. Kanske kan man slå av funktionen vid mikrofonupptagning etc i samma rum?

  35. #35
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mycket intressant!

  36. #36
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur mycket den mekaniskt låter om man CC-styr flera parametrar kontinuerligt?
    Kanske går att göra musik med motorerna som på C64 1541

  37. #37

  38. #38
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av luegoods Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket intressant!
    Inte för 50 papp

  39. #39
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Intressant, men tack och lov är värdet av en den inte 50 papp för mig, speciellt inte som det inte är så värst många blinkande lampor och ganska tråkigt interface - dock underbart ljud. Hade den legat på 20 papp hade den stått på min lista för framtida inköpskandidater.

  40. #40
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Den låter så pass bra att jag funderade att trejda bort memorymoog, den är åt det hållet. testade på dlx.
    men…den är (ruskigt) ful…
    memorymoog är snygg så enkelt val egentligen….

  41. #41
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter så pass bra att jag funderade att trejda bort memorymoog, den är åt det hållet. testade på dlx.
    men…den är (ruskigt) ful…
    memorymoog är snygg så enkelt val egentligen….
    Estetik går före etik

  42. #42
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Estetik går före etik
    Snyggare synthar låter bättre, så är det bara.

  43. #43
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ni har dock fel i sak. Den är faktiskt vansinnigt snygg!

  44. #44
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kul att den låter bra i verkligheten och den verkar ha en del sköna egenskaper.
    Senast redigerat av nidas den 2023-04-20 klockan 14:22.

  45. #45
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni har dock fel i sak. Den är faktiskt vansinnigt snygg!
    Du behöver inte säga ”ni” till FC

  46. #46
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Vi kan väl inte bara dua folk hur som helst?

  47. #47
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kan väl inte bara dua folk hur som helst?
    Hehe

  48. #48
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att den låter bra i verkligheten och den verkar ha en del Alba egenskaper.
    Vad menar du med "Alba egenskaper"?

  49. #49
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med "Alba egenskaper"?
    Bara jag som skriver på mobil och inte läser vad jag skriver.. skulle stå sköna egenskaper..
    Jag gillar de motoriserade pots och morph funktionen.. man funderar ju på om de håller eller om de börjar gnissla efter något år.

  50. #50
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med "Alba egenskaper"?
    O här satt jag o trodde det var ngt avancerat uttryck för ngn ljudegenskap jag ej förstod

  51. #51
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    https://www.dlxmusic.se/produkter/kl...rne-instr-nina

    Vad tycker ni som köpt? Bra?
    Deluxe har sänkt priset till 45 000 SEK nu.

    (49576,00 kr/st) 44999,00 kr/st

Liknande ämnen

  1. Polysynt av ny modell
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 16:04
  2. NINA - Synthian
    Av _Peter_ i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-06-05, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •