Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 184

Ämne: Groove Synthesis 3rd Wave, ny Modern PPG Wave?

  1. #61
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herre jesus vilken gas jag har på denna nu …

  2. #62
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hopplöst mysig

  3. #63
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Verkar väldigt cool. Jag tänker mig att man hade kunnat komma väldigt långt om man haft den som enda synt ihop med någon sorts trummaskin. (Räknar bort alla hårdvara och mjukvara man redan har tillgång till idag.) Frågan för min egen del är om jag nånsin kommer att jobba så när jag gör musik igen.

  4. #64
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    De facto-landar den under trettio skall jag överväga den.

  5. #65
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    https://youtu.be//FGOIexgyJP4

    Tror inte den varit uppe ...

  6. #66
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara ett gäng som har mycket gemensamt med Sequential iaf. Samma folk som demar och gör patcher (Peff, Matia, J3PO).
    Bob som står bakom Groove Synthesis har tydligen jobbat som konsult åt Sequential och implementerade bl a mycket av den digitala delen av P12 och var den som lade till wavetables i PRO-3. Det förklarar varför det är mycket som känns igen från dessa synthar. Tydligen är wavetable-delen av denna baserad på PRO-3.

  7. #67
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De facto-landar den under trettio skall jag överväga den.
    3795… dollarés

  8. #68
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3795… dollarés
    Jomen det är bara ett riktpris. Vi vet inte ännu vad olika handlare faktiskt kommer att ta. Vi får se vad de facto-priset faktiskt blir!

  9. #69
    Mickey
    Mickey är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Oerhört intressant och snygg synth! Vill man ju gärna addera till studion så småningom 😊

  10. #70
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jomen det är bara ett riktpris. Vi vet inte ännu vad olika handlare faktiskt kommer att ta. Vi får se vad de facto-priset faktiskt blir!
    Dessutom ett introduktionspris vid förbeställningar direkt från dem. Dock inget sagt om när det höjs eller hur mycket.

    Synten verkar riktigt bra, helt i min smak! Priset känns skäligt - liten tillverkare, massor med funktioner och en som det verkar riktigt bra produkt. För min egen del har jag dock svårt att motivera ett köp i den prisklassen, jag för ju knappt någon musik nuförtiden, mitt musicerande är mer på nivån ”leka runt med ljud och melodier med ett glas vin i andra handen” och då är 40-50k lite väl lyxigt - framförallt med tanke på att jag har både ett par PPGs och en microwave. Jag håller utkik på begagnatmarknaden om några år!

  11. #71
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt intressant. Älskar när utvecklare kan prata så pöbeln (jag) fattar vad som händer
    Grymt med egna wavetables från vad som helst.
    Den här blir en hit!

  12. #72
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran

  13. #73
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag är ändå lite förvånad över den hype som synten får trots att den har så mycket digital styrning överallt. Take 5 fick en del spö för att den inte hade någon VCA, det var en ”deal breaker” för somliga, men här spelar det ingen roll alls tydligen.

    Det spelar dock inte mig heller någon roll, jag är helt för konceptet och nya hybridlösningar, det är resultatet som räknas.

    En reflektion bara.

  14. #74
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt intressant. Älskar när utvecklare kan prata så pöbeln (jag) fattar vad som händer
    Grymt med egna wavetables från vad som helst.
    Den här blir en hit!
    Fett!
    Ytterligare en synt med Sequential-inblandning (Bob Coover har jobbat med alla wavetables i P12, Pro2, Prophet X, Pro 3 och effekterna i Prophet 6). Låter underbart!

  15. #75
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ändå lite förvånad över den hype som synten får trots att den har så mycket digital styrning överallt. Take 5 fick en del spö för att den inte hade någon VCA, det var en ”deal breaker” för somliga, men här spelar det ingen roll alls tydligen.
    Jag är förvånad över den uppsving som PPG fått de senaste åren – framförallt nu på sistone med allt intresse kring Microwave/M och PPG/BBG/3rdWave. Själv har jag ägt och älskat PPG-prylar (och Waldorf Microwave) i över 30 år, men fram till de senaste åren har det alltid känts som en ganska smal och udda del av syntvärlden som bara vissa entusiaster brann för. Jag har ingenting emot nyintresset för PPG – tvärtom, jag tycker att det är kul – men jag är förvånad över det.




    https://youtu.be/LfWsY6Jutzk

  16. #76
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om man ser på analoghypen de senaste 5-10 åren så är det inte alls konstigt. Hur mycket mer kan man utveckla en analog sågtand, sett till vad som redan produceras? De digitala tar samma plats nu som på 80talet när folk hade tröttnat på analogdrift.


    ....ooooo då väntar vi på att de snåla romplerna nyproduceras med mycket starkare processorer

  17. #77
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ser på analoghypen de senaste 5-10 åren så är det inte alls konstigt. Hur mycket mer kan man utveckla en analog sågtand, sett till vad som redan produceras? De digitala tar samma plats nu som på 80talet när folk hade tröttnat på analogdrift.


    ....ooooo då väntar vi på att de snåla romplerna nyproduceras med mycket starkare processorer
    Haha, tänkte inte på det!

    Roland Boutique U-01 i höst?

  18. #78
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ändå lite förvånad över den hype som synten får trots att den har så mycket digital styrning överallt. Take 5 fick en del spö för att den inte hade någon VCA, det var en ”deal breaker” för somliga, men här spelar det ingen roll alls tydligen.
    Har den ingen VCA? Vad har den då?

  19. #79
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den ingen VCA? Vad har den då?
    DCA förstås
    (som om jag fattar 2cent av exakt vad som är digitalt med en sån, det måste va en analog krets till syvende och sist ändå)
    DCVCA...typ.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-06-09 klockan 21:24.

  20. #80
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    men - analogt VCF - sen digitalt styrd "VCA" - A/D - digitala effekter???

  21. #81
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, så tolkar jag det. Det blir väl billigare och mer flexibelt så.

  22. #82
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men - analogt VCF - sen digitalt styrd "VCA" - A/D - digitala effekter???
    Ett grundproblem idag (eller kanske alltid) är att ingenjörerna som gör syntarna inte riktigt fattat att det är musikinstrument de sysslar med. (Eller om det är vi musiker som inte fattat att det inte är musikinstrument vi använder.) Det verkar finnas en skrämmande låg förståelse för ljudkvalitet egentligen är, det analoga ljudets särskilda egenskaper, användarvänlighet osv. De flesta tillverkare och demar envisas med att prata om syntarna som maskiner - redan där blir det fel.

    Ett skräckexempel från för några år sedan när Moog One kom var deras högst förvånade kommentar var i stil med: "Folk klagar på det höga fläkljudet, det har aldrig stört oss i vår fabrikslokal ...". Helt blinda för att instrumentet sannolikt skulle komma att användas i helt tysta studios bland ytterst ljudkänsliga/noggranna användare.

  23. #83
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett grundproblem idag (eller kanske alltid) är att ingenjörerna som gör syntarna inte riktigt fattat att det är musikinstrument de sysslar med. (Eller om det är vi musiker som inte fattat att det inte är musikinstrument vi använder.) Det verkar finnas en skrämmande låg förståelse för ljudkvalitet egentligen är, det analoga ljudets särskilda egenskaper, användarvänlighet osv. De flesta tillverkare och demar envisas med att prata om syntarna som maskiner - redan där blir det fel.

    Ett skräckexempel från för några år sedan när Moog One kom var deras högst förvånade kommentar var i stil med: "Folk klagar på det höga fläkljudet, det har aldrig stört oss i vår fabrikslokal ...". Helt blinda för att instrumentet sannolikt skulle komma att användas i helt tysta studios bland ytterst ljudkänsliga/noggranna användare.
    Du menar som att man skulle kunna höra de digitala voltstegen från en DCA, eller få otydliga snabba snärtar av envelopes, som inte hörs/finns i en VCA? Jag tror inte man kan det längre, för det finns redan flera skräckexempel på hur man inte designar en sån krets.

  24. #84
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Bump!

  25. #85
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar som att man skulle kunna höra de digitala voltstegen från en DCA, eller få otydliga snabba snärtar av envelopes, som inte hörs/finns i en VCA? Jag tror inte man kan det längre, för det finns redan flera skräckexempel på hur man inte designar en sån krets.
    Tror Amonhoteph menar, att en studio behöver en tyst och brusfri miljö, för att kunna mixa och spela in ljud på bästa sätt.
    Ett bakgrundsbrus gör det svårt att justera nivåer och EQ, då brus består av en blandning av alla frekvenser öron kan höra.

  26. #86
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror Amonhoteph menar, att en studio behöver en tyst och brusfri miljö, för att kunna mixa och spela in ljud på bästa sätt.
    Ett bakgrundsbrus gör det svårt att justera nivåer och EQ, då brus består av en blandning av alla frekvenser öron kan höra.
    Killgissar att syntar med tilhörande firmware numera kalibreras i ljudkontrollerad miljö för att inte tappa ansikte i recensioner, få dåligt rykte och göra en megaförlust. Hela mediadrevet är ett helt annat än på 90talet, och det går blixtsnabbt. Ingen har råd att släppa igenom den sortens skit.

    Tänkte på nåt helt annat: Ni med moderna digitala VCA i €rack, kan ni höra zippernoise i dom?
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-06-22 klockan 21:37.

  27. #87
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Killgissar att syntar med tilhörande firmware numera kalibreras i ljudkontrollerad miljö för att inte tappa ansikte i recensioner, få dåligt rykte och göra en megaförlust. Hela mediadrevet är ett helt annat än på 90talet, och det går blixtsnabbt. Ingen har råd att släppa igenom den sortens skit.
    Amon menar alltså akustiskt oljud från den inbyggda fläkten.
    Man kan inte ha Moog One som masterkeyboard. Den låter för mycket akustiskt ut i rummet även med fläktarna på lägsta inställningen. Ställer man den 3 meter bort från sin mixposition fungerar det hjälpligt.
    Kanske inte det vi pratar om eller…?
    Det tragikomiska är att det går att byta fläktarna till vanliga Nocturna datafläktar och det lär bli mycket tystare. Hade man fått välja oljud from hell eller 500:- dyrare men tyst, så hade valet varit enkelt.

  28. #88
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Amon menar alltså akustiskt oljud från den inbyggda fläkten.
    Man kan inte ha Moog One som masterkeyboard. Den låter för mycket akustiskt ut i rummet även med fläkt på lägsta inställningen.
    Ok, my bad (facehammeremoji) nä det är klart man inte kan.
    Fläktar är ett aber.

  29. #89
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Intressant att höra VA-delen också:

    https://youtu.be/6_Oz1r7yLKM

  30. #90
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran

  31. #91
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det någon som har sett eller hört om det är någon i Sverige som kommer till att ta in den?

  32. #92
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

  33. #93
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mums !
    Snälla köp mitt eurorack någon, så jag kan finansiera denna !

  34. #94
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tycker Waldorf M låter minst lika bra. 3rd Wave låter en smula mer ”polerad/soft” (imho), men det kanske beror på de interna effekterna etc (i den mån där nu är några i Inhalt-klippet).

    Här är inga effekter alls iaf:


    https://youtu.be/QSCXZJi7NxE


    https://youtu.be/CnZgo0a-x7w

  35. #95
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Några nyheter om när man kan köpa den?

  36. #96
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några nyheter om när man kan köpa den?
    Jag vill minnas de sade tredje kvartalet 2022 i någon video, men jag kan ha hallucinerat det ...

  37. #97
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några nyheter om när man kan köpa den?
    Augusti är det som har nämnts på olika sajter. Inget på deras egen sida dock.

  38. #98
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ny multitrack demo:

    https://youtu.be/q6u1cCG4E9M

  39. #99
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny multitrack demo:

    https://youtu.be/q6u1cCG4E9M
    Lät ärligt talat inte så kul.
    4-5 instanser av Dexed och gratisdist/bitcrush kan göra ungefär samma.

  40. #100
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Grooves hemsida:
    "The 3rd Wave is currently being tested for CE certification so that we can make it available to you outside of the United States. The certification process can take several weeks. If you are interested in purchasing the 3rd Wave and live outside of North America, please check in with us for status updates at info@groovesynthesis.com. We’re eager and committed to bringing the 3rd Wave to all of you as quickly as we can."

  41. #101
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    PPG 2.3 vs 3rd Wave:

    https://youtu.be/qBY6-6sGGtw

  42. #102
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Den gamla PPG:n är tydligt klarar i ljudet, i alla fall här i demon.

  43. #103
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den gamla PPG:n är tydligt klarar i ljudet, i alla fall här i demon.
    Jag upplevde mer av ljust brus och lite med attack i några av ljuden. DA-converters från 80-90talen har väl den karaktären?

  44. #104
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den gamla PPG:n är tydligt klarar i ljudet, i alla fall här i demon.
    Japp, absolut. Samt att man hör den coola stepping när den vandrar genom vågformerna mycket tydligare på den gamle.
    Hoppas de inte satt i ett aliasing filter i 3rd Wave. Det var det som gjorde Wave 2/2.2/2.3 så cool att det blev lite glittriga artifacts.

  45. #105
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, absolut. Samt att man hör den coola stepping när den vandrar genom vågformerna mycket tydligare på den gamle.
    Hoppas de inte satt i ett aliasing filter i 3rd Wave. Det var det som gjorde Wave 2/2.2/2.3 så cool att det blev lite glittriga artifacts.
    En smula åfftåppikk men: -Vilken version av di gamle är att föredra och varför?

  46. #106
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En smula åfftåppikk men: -Vilken version av di gamle är att föredra och varför?
    Wave 2 har bara en oscillator och CEM filter.
    2.2 och 2.3 har två osc och SSM filter.
    De flesta 2.3 användare kör i 2.2 mode så 2.2 eller 2.3 spelar ingen större roll. Däremot låter tydligen Waves2 lite hårdare vilket vissa kan föredra. Min drömmaskin var en omoddad 2.2. Typ firmware 4.0. Efter uppdatering av firmware till 8.3 med fler funktioner blev det som att CPU:n inte riktigt orkade med och LFO:n började gå lite oregelbundet
    Tror det är därför många 2.3 ägare ändå kör i 2.2 för att CPU:n inte riktigt orkar med. Lite Memorymoog Plus syndrom.

  47. #107
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wave 2 har bara en oscillator och CEM filter.
    2.2 och 2.3 har två osc och SSM filter.
    De flesta 2.3 användare kör i 2.2 mode så 2.2 eller 2.3 spelar ingen större roll. Däremot låter tydligen Waves2 lite hårdare vilket vissa kan föredra. Min drömmaskin var en omoddad 2.2. Typ firmware 4.0. Efter uppdatering av firmware till 8.3 med fler funktioner blev det som att CPU:n inte riktigt orkade med och LFO:n började gå lite oregelbundet
    Tror det är därför många 2.3 ägare ändå kör i 2.2 för att CPU:n inte riktigt orkar med. Lite Memorymoog Plus syndrom.
    Supertack för svaret! Precist, kort och innehållsrikt!

  48. #108
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den gamla PPG:n är tydligt klarar i ljudet, i alla fall här i demon.
    Ja, ljudet var mer engagerande i originalet tycker jag också.

  49. #109
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ljudet var mer engagerande i originalet tycker jag också.
    Digitala kretsar och artefakter ska tydligen vara mycket svårare att klona än analoga. Verkar som det stämmer.

  50. #110
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Tydligen. Utan att kunna särskilt mycket kan jag dock tycka att det är lite konstigt. Det borde väl gå att emulera beteendet hos varje krets i en PPG? Beter inte sig digitala kretsar rätt så förutsägbart?

  51. #111
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitala kretsar och artefakter ska tydligen vara mycket svårare att klona än analoga. Verkar som det stämmer.
    Det rent digitala är enkelt att klona, men däremot stabilitet främst pga kringkretsar t ex om klockningen av kretsarna är instabil eller jittrig och/eller "genvägar" i konstruktionen, t ex slöa flanker som gör det osäkerhet om det läses en 1 eller 0... Detta var ju en mix av dåtidens bleeding edge med ny inte helt bekant teknologi och budgetrestriktioner, tidspress, låt-gå-lösningar och produktionshänsyn....

    Jfr P5 rev 1-2-3 några år tidigare hur den perfekta (3.3) itererades fram!

  52. #112
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det är det imperfekta som gör charmen hos instrument. Jag hade aldrig hållt fast i min gamla rompler från 88 om den var "perfektion" för då hade den inte gjort några originella saker. Nu råkar den förskjuta sample start på 2 likadana samplingar ibland med en "cykle" vilket gör att ljudet blir nästan fasvänt i stereo, för att i nästa anslag komma på rätt köl igen.
    En klon av den hade aldrig tillåtits en så usel CPU och aldrig att den hade fått lov att klökas på workload. Jag tror exakt samma sak har hänt med nya PPGn. Man har gått all in och missat quirks som färgar snyggt.

  53. #113
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Beträffande filtret efter D/A:n:
    [besserwisser] Det heter reconstruction filter (rekonstruktionsfilter). Anti-aliasing (anti-viknings-) filtret sitter före A/D:n [/besserwisser]
    Men i alla fall, VCF:et fungerar ju som rekonstruktionsfilter.
    Senast redigerat av Erik G den 2022-08-14 klockan 16:05.

  54. #114
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beträffande filtret efter D/A:n:
    [besserwisser] Det heter reconstruction filter (rekonstruktionsfilter). Anti-aliasing-filtret sitter före A/D:n [/besserwisser]
    Men i alla fall, VCF:et fungerar ju som rekonstruktionsfilter.
    Hehe, fick svar från dem.
    I ppg läget är det inget anti-aliasing filter men ett anti-imaging filter! Förklara det ni som kan!

  55. #115
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I ppg läget är det inget anti-aliasing filter men ett anti-imaging filter!
    Hursa...?

  56. #116
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, fick svar från dem.
    I ppg läget är det inget anti-aliasing filter men ett anti-imaging filter! Förklara det ni som kan!
    Bara ordvrängeri

    https://en.wikipedia.org/wiki/Reconstruction_filter

  57. #117
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Aha? Hade aldrig hört det filtret kallas för något annat än just rekonstruktionsfilter.

  58. #118
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    ISLA SP2400 dom har ju kämpat hårt med, för att återskapa karaktären även när samplingar pitchas upp&ned. Vem har testat den maskinen, eller fått tag på en?

  59. #119
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ISLA SP2400 dom har ju kämpat hårt med, för att återskapa karaktären även när samplingar pitchas upp&ned. Vem har testat den maskinen, eller fått tag på en?
    Har inte Kraft en?

  60. #120
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte Kraft en?
    javisst ja, han nämnde det att han fått tag på en beggad här på forumet tror jag. Han kallar väl sej för The 80's pop guy på Tuben

Liknande ämnen

  1. PPG Wave 2.2
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •