Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Död Lexicon 300

  1. #1
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran

    Död Lexicon 300

    Hej!

    Min älskade Lexicon 300 vill inte vakna upp alls. Stendöd. Började med att frysa till ibland… för att nu inte starta alls…

    Säkring?

    Uppbyggnad av statiskt elektricitet inne i maskinen? (Tror jag läst att detta kan vara ett problem med 300-serien)

    Innan jag öppnar. Vad kan jag vänta mig?

    Novis! All hjälp mottages tacksamt!! ❤️
    Senast redigerat av Jeppe K den 2022-05-15 klockan 15:30.

  2. #2
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Börja med att kolla PSU’n. Matningar och reset.

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tack bästa waveterm!

    Du vet… Jag är ganska novis. Har du möjlighet att förtydliga så att jag fattar

    Matningar (du menar att allt verkar ihop-kopplat? Inga lödningar som släppt? Reset… Knapp inne i burken? Eller typ ”trycka på tre knappar” vid omstart?

  4. #4
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    En del komponenter har precis som mjölken, ett bäst före datum, i synnerhet elektrolytkondensatorer. De är specade för ett visst antal timmar vid en viss temperatur. Vanligt är att just kondingarna i PSU (strömförsörjningen...) slutar funka först eftersom det är varmast där o de hanterar stora strömmar. Så det är ett bra ställe att börja på. Men gissningsvis behöver reverbet en helservice efter alla år, om den inte är gjord i modern tid. Okulärt kan du öppna o se om du ser några buckliga kondingar (toppen kan svälla o börja bukta utåt), de behöver helt säkert bytas. Kan vara en början.
    Senast redigerat av fuzzy den 2022-05-22 klockan 20:12.

  5. #5
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Stort tack Fuzzy!!

    Ursäkta för mycket sent svar. Det har inte blivit att jag tagit tag i min 300. Jag börjar dock förstå att jag inte skall pilla med något själv. Den är naturligtvis i behov av och värd en ordentlig översyn av någon som kan. Får ta tag i detta nu i höst.

    Tips mottages tacksamt. Vem skall jag vända mig till? Känner bara till (här i GB) Tommy Elf (efter att Björn H pensionerade sig?) Vänligen Jesper
    Senast redigerat av Jeppe K den 2022-08-17 klockan 14:20.

  6. #6
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Har exakt samma bekymmer med mina TC5000 burkar. När jag goggolat runt så pekar många på exakt de orsaker WT och Fuzzy nämner - nämligen att PSU dör (tydligen en tidsfråga på TC burkarna).

    Jag har recappat en hel drös PSU:er i mina dagar - men förstått på servicetechs att det inte går att laga just TC burkarna enkelt själv - så har frågat runt lite. Finns tydligen ett par servicetechs som är bra på att reparera PSU:er - spelar ingen roll om det är för musikgears som jag förstått det. Nu vet jag inte hur de fungerar för 300:an men för mina TC burkar är det ett specialbyggt PSU som inte enbart är att byta ut med något nytt kinaproducerat. Har ett par namn som jag hittat som jag kan försöka addera här när jag är hemma igen. Ett i småland, ett i tyskland.

  7. #7
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Hej Frengus! Tack för värdefulla kommentarer. Om du vill förmedla dessa namn är jag (och andra) tacksamma.

    Mycket intressant om TC-burkarna. Ja. Har också en TC-M5000 som är pigg som en mört… Men som borde gå på hälsokontroll…

    När vi ännu är inne på det… Vilka här på forumet har erfarenhet av att laga klassiska digitala reverb-burkar och kan tänka sig ta emot en patient eller två?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2022-08-17 klockan 18:55.

  8. #8
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Säkert e-lyterna i PSU som sagt. Det ska inte vara en svår operation. Det kan vilken hemmapulare eller servicegubbe som helst göra.
    Jag bytte alla kondingar på ett 224XL för ett tag sedan och den tuffade igång fint. Tror det gick på 500kr i komponenter.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klangkraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert e-lyterna i PSU som sagt. Det ska inte vara en svår operation. Det kan vilken hemmapulare eller servicegubbe som helst göra.
    Jag bytte alla kondingar på ett 224XL för ett tag sedan och den tuffade igång fint. Tror det gick på 500kr i komponenter.
    Vet inte om det rör just m5000 - eller om de jag pratade med absolut inte ville pilla i PSUer, men jag fick återkoppling att just PSU renovering inte enbart gick att lösa med en recap. Hoppas det är enklare på 300an och att det är en no-brainer.

  10. #10
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    M5000 har jag bytt PSU i ett par gånger, finns en som passar perfekt. (såg att den var tokslut dock)

Liknande ämnen

  1. Lexicon 300, köpa presets...
    Av Torroidal i forum Effekter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2022-03-04, 10:52
  2. Eric Beam Lexicon 300 - Impulser
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 19:18
  3. Död PG-300?
    Av indigo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •