Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Sadla om

  1. #1
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Sadla om

    Tänkte sadla om från FL till Logic då jag vill ha bättre möjligheter att spela in gitarr & vocals och FL är helt värdelös på det, samt att hela programmet känns oseriöst och det är en tab för varje grej man vill öppna så det blir lätt kladdigt i ditt workflow.

    Iallafall, har använt PC hela mitt liv och var ganska inställd på logic, men inte så sugen på att köpa Mac, riktigt dyrt och du får mer valuta för pengarna i pc. Så jag började kolla på Ableton istället, och helt ärligt verkar det mer lockande, känns som ableton har tagit över protools i industristandarden idag och det känns som det har absolut bäst workflow

    Så min fråga är, en gamling dator med exempelvis Ryzen 9 eller ngn av de nya i9 cpuna, med 64gig ram, 3080 grafikkort och 2.0 SSDs och extern ljudkort naturligtvis, kommer det hantera ableton väl? Kommer jag kunna köra tunga projekt med en sådan setup? (Tänkter ableton 11) på Windows 11 dessutom.

    Är riktigt noga med att allt ska flyta och inte lagga, det dödar stämningen för mig totalt, måste gå som på smör, så tänkte kolla vad folk har för erfarenhet som kör ableton på PC

    Tack boys!

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Inga problem. Det är ju bland det vassaste du kan få tag på. Det hänger mer på val av ljudkort skulle jag säga.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Även om du specifikt tänkt Ableton, kolla gärna in Studio One, förmodligen längre ifrån FL än Ableton, men närmare Logic.

  4. #4
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Inte din fråga men... På vilket sätt är FL Studio dåligt på att spela in gitarr och vox? Känns ju som det mest grundläggande användningsområdet för en daw...

    Du har koll på att det finns kortkommandon till i princip allt i FL så du inte behöver tabba?

    Reagerade på att du skriver att det känns oseriöst när du inte nämner mer än att du inte gillar att tabba.

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Tjena Bastu Pax, kör själv Ableton 10 sedan flera år på Ryzen 7 3700x i Windows 10: Det som drar mos ur datorerna är oftast många spår, där man kör tunga effekter i realtid. Många spår utan effekter drar väldigt lite processorkraft. Videospår drar också mycket kraft�� Jag undviker än så länge Windows 11, som säjs ha mycket säkerhetsprocesser i bakgrunden.

  6. #6
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svar vänner!
    Vad hanterar ableton bäst med många spår och effekter, pc eller nya macs med m1 (exmepelvis Mac studio)

  7. #7
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    hur stora mängde spår är det du har ?
    har iofs inte haft några brutala mängder men min pc har aldrig haltat

  8. #8
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Låter väl enklast att köpa ableton, prova ett tag med datorn du redan har, och om det skulle bli problem kan en börja överväga att byta till Mac, men känns lite överflödigt att lösa ett problem som inte finns?

    Är ju också alltid nyttigt att lära sig arbeta på ett effektivt sätt, med frozen groups och bus-effekter, om en börjar jobba med projekt med spår i hundratal.

  9. #9
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Har också kört Ableton på pc med w10 i ett antal år med Ryzen 7 3700X och 32 gb ram. Går som tåget och är aldrig några problem. Skulle, som någon sa, gissa att valet av ljudkort i detta sammanhang är betydligt mer avgörande än huruvida du kör mac eller pc. Så där känns kanske mer värt att lägga krutet om du inte redan har ett riktigt bra ljudkort idag.

  10. #10
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter väl enklast att köpa ableton, prova ett tag med datorn du redan har, och om det skulle bli problem kan en börja överväga att byta till Mac, men känns lite överflödigt att lösa ett problem som inte finns?

    Är ju också alltid nyttigt att lära sig arbeta på ett effektivt sätt, med frozen groups och bus-effekter, om en börjar jobba med projekt med spår i hundratal.
    Ableton har ju en demoperiod på 90 dagar, så bara att tanka och pröva i månader.

  11. #11
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton har ju en demoperiod på 90 dagar, så bara att tanka och pröva i månader.
    100% detta!

  12. #12
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tjena tack för alla svar!
    Anledning till att jag är vaksam är för att min pc (har använt pc hela mitt liv) gick sönder för 2 månader sedan och har varit utan dator sedan dess! Annars hade jag självklart provat Ableton 11 på den

    Men som det verkar på de flesta så verkar ableton flyta på ganska fint! Kanske speciellt om man kör på iallafall en 140~ HZ skärm!

    Ljudkortet som jag har är Universal Audios Apollo Twin, så det är kvalitets grejer!

  13. #13
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    TL;DR
    Klart du ska köra Presonus Studio One på en M1-Mac


    Den längre utläggningen:
    Jag håller med i det kockpit säger. Om du är på jakt efter något som påminner om ProTools eller har "tagit över industristandarden" så är Studio One det närmaste du kan komma. Det är två olika arbetssätt i Studio One och Live. Studio One har dock hämtat en del inspiration från Live, så att ladda instrument och effekter görs genom att dra och släppa. Jobbar du mycket med MIDI så skulle jag säga Studio One även på den punkten. Ableton är något enklare på att mappa funktioner och rita automation. Sedan har Live sin styrka i ljudklippshantering. Så jobbar du mycket med loopar så vinner Live. Men för att spela in en gitarr, sång, klippa och lägga effekter -- då vinner Studio One enligt mig.

    Om du känner att en Windows-maskin med det du skrev om ovan är mer värde för pengarna är det väl bara att köra på det? En Mac Studio är en förhållandevis dyr maskin även om den är brutal.

    Jag har kört Mac för musik i 15 år och senaste klivet var från en MacBook Pro (2018) med hex-core i7 med 32GB RAM. Jag hade ett projekt i Studio One om knappt gick att spela upp utan att processorn sköt i taket. När jag lyfte över det projektet till min nya MacBook M1 Pro (10 CPU cores, 14 GFX cores) med 32GB RAM så spelades det upp på omkring 25-28% i CPU-belastning. Då körde jag även Rosetta 2 för att emulera Intel vilket så klart lägger på någon eller några process på lasten. De går att köpa ännu snabbare M1-processorer, men låt oss kalla mig för priskänslig

    Hur en MacBook M1 Pro (eller M1 Max) står sig mot en Intel eller AMD-motsvarighet får någon annan berätta men i största allmänhet känns det som att CPU-cykel/krona är billigare på "PC"-sidan.

  14. #14
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    En liten kommentar på valuta för pengarna-delen när det gäller Mac. Det var absolut sant när dom fortfarande hade Intel-processorer, men det är definitivt inte sant längre. Snarare tvärt om. Visst att investeringskostnaden potentiellt är högre, men M1-processorerna presterar helt galet bra i DAWar jämfört med Intel-processorer. På grund av hur arkitekturen funkar så behöver man inte lika mkt ram-minne heller. Och så blir dom knappt varma, och drar mkt mindre ström. Galen skillnad!

    Sen är att inte gilla hårdvaran/företaget/operativsystemet helt legitima att inte välja plattformen, men jag tycker ändå det här perspektivet är värt att ha i åtanke om det nu var valuta för pengarna-delen som skavde mest.

    Och till sist, lätt att Ableton är det bättre valet än Logic! Det är min helt osakliga åsikt

  15. #15
    Nasty Paz
    Nasty Paz är inte uppkopplad
    Nasty Pazs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alright! Har äntligen bestämt mig för vad det blir för plattform och daw. Det kommer bli mycket Nytt att lära sig men det kommer bli kul att ta den resan!

    Jag har bestämt mig för att köpa en uppgraderad version av Mac Studio för 25k 64gig ram och 2 TB SSD och lite uppgraderad processor som gör att datorn landar på 40K. Blir saftigt men kommer hålla länge och känner att den hanterar dawsen bäst. Har en stor 144HZ skärm jag kan koppla studion till! Samt ett Apollo Twin.
    ljudkort! Det som fortfarande höll kvar mig i PC världen var att jag kunde spela spel när jag ville göra något annat, men vid närmare eftertanke så är jag för gammal för sån skit och vill endast fokusera på musiken ändå!

    Det stod mellan Logic & Ableton länge. Logic var attraktivt länge pga inspelning av vocals/gitarr osv, men ableton har lagt till liknande egenskaper på sin inspelning så man kan spela in flera gånger och sen välja de delar man gillar mest

    Sen älskar jag att hålla på med samples när jag inte gör pop/rnb så är det riktigt kul att göra oldschool hiphop genom att sampla gamla soul låtar, och de känns som ableton hanterar samples bäst.

    Gör mycket elektronisk musik också och min favorit artist kshmr producerar i ableton och det verkar finns mycket streams och lära sig av på youtube

    Så jag har bestämt att sadla om till en Apple Studio (uppgraderad) och Ableton Live 11!

    Ska bli en spännande resa, tack för alla svar och tips!

  16. #16
    mmmande
    mmmande är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Bra val!

  17. #17
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nasty Paz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alright! Har äntligen bestämt mig för vad det blir för plattform och daw. Det kommer bli mycket Nytt att lära sig men det kommer bli kul att ta den resan!

    Jag har bestämt mig för att köpa en uppgraderad version av Mac Studio för 25k 64gig ram och 2 TB SSD och lite uppgraderad processor som gör att datorn landar på 40K. Blir saftigt men kommer hålla länge och känner att den hanterar dawsen bäst. Har en stor 144HZ skärm jag kan koppla studion till! Samt ett Apollo Twin.
    ljudkort! Det som fortfarande höll kvar mig i PC världen var att jag kunde spela spel när jag ville göra något annat, men vid närmare eftertanke så är jag för gammal för sån skit och vill endast fokusera på musiken ändå!

    Det stod mellan Logic & Ableton länge. Logic var attraktivt länge pga inspelning av vocals/gitarr osv, men ableton har lagt till liknande egenskaper på sin inspelning så man kan spela in flera gånger och sen välja de delar man gillar mest

    Sen älskar jag att hålla på med samples när jag inte gör pop/rnb så är det riktigt kul att göra oldschool hiphop genom att sampla gamla soul låtar, och de känns som ableton hanterar samples bäst.

    Gör mycket elektronisk musik också och min favorit artist kshmr producerar i ableton och det verkar finns mycket streams och lära sig av på youtube

    Så jag har bestämt att sadla om till en Apple Studio (uppgraderad) och Ableton Live 11!

    Ska bli en spännande resa, tack för alla svar och tips!
    Måste säga efter att ha testat Ableton i tre månader att det är den DAW som funkar bäst kreativt för mig av alla jag har prövat. Så jag slog till på Suite. Inte minst Drumrack är ett genialiskt och väldigt djupt instrument som man kan fylla med vad man vill egentligen.

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Efter år av försök så har jag hittat hem. Jag använder DAW:en som en bandare, med lite automation. Utöver det gillar jag trackers, använder Renoise rätt mycket.

    https://www.renoise.com/

    Jag tycker Ableton är bra men lite förvirrande med session mode. Känns som något som funkar för livespelande bättre än för studioproduktion.

  19. #19
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter år av försök så har jag hittat hem. Jag använder DAW:en som en bandare, med lite automation. Utöver det gillar jag trackers, använder Renoise rätt mycket.

    https://www.renoise.com/

    Jag tycker Ableton är bra men lite förvirrande med session mode. Känns som något som funkar för livespelande bättre än för studioproduktion.
    Själv älskar jag ableton men använder aldrig session view. Bara hederlig linjär arrangering

  20. #20
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter år av försök så har jag hittat hem. Jag använder DAW:en som en bandare, med lite automation. Utöver det gillar jag trackers, använder Renoise rätt mycket.

    https://www.renoise.com/

    Jag tycker Ableton är bra men lite förvirrande med session mode. Känns som något som funkar för livespelande bättre än för studioproduktion.
    Session view använder jag mest som skissblock innan jag börjar arrangera. Tycker det workflowet gör Ableton till lätt bästa DAWen för mig. Gillar att spela in sång osv i det läget också, blir enkelt att organisera olika tagningar.

  21. #21
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Session view använder jag mest som skissblock innan jag börjar arrangera. Tycker det workflowet gör Ableton till lätt bästa DAWen för mig. Gillar att spela in sång osv i det läget också, blir enkelt att organisera olika tagningar.
    Jag använder Abletons session mode på samma sätt men allt för ofta så fastnar jag i session mode och kommer inte till att skapa låten. Känt problem med Ableton tror jag. Kör Reaper nu för tiden men skulle lika gärna kunna använda Ableton.

Liknande ämnen

  1. Sadla om från FL till Logic?
    Av Nasty Paz i forum Logic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2022-06-13, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •