Resultat 1 till 55 av 55

Ämne: Kebus gröna monitorer?

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Kebus gröna monitorer?

    hej hopp allihopa,
    såg denna bild (bifogad nedan) av kebus maffiga synthrigg och där längst bak i rummet har han sina gröna feta monitorer, som ser helt klart fräcka ut. nu är min nyfikna fråga till er, vad är det för monitorer?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kebu rigg.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	343,6 KB 
Id:	106550

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    CS-50 har jag inte sett att han haft tidigare.
    Vad är det längst ner till höger under Sourcen?

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CS-50 har jag inte sett att han haft tidigare.
    Vad är det längst ner till höger under Sourcen?
    Korg PE-2000.
    https://www.vintagesynth.com/korg/pe2000.php

  6. #6
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja tack

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    He he sjukt fula ju! =)

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Lite ovanligt med 15" coax ensam i en monitor, hade varit kul att höra.

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite ovanligt med 15" coax ensam i en monitor, hade varit kul att höra.
    +1 men tror du inte det är tweeters i de två små hålen? Jag har försökt hitta mer info om hur de är byggda (och ja, de finns i svart!) men hittar inget.

    Men utan tweeters i hålen borde de väl låta lite plattare... eller? (Ingen expert på monitorer)

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite ovanligt med 15" coax ensam i en monitor, hade varit kul att höra.
    2 –way Active 15” Coaxial /Bass Reflex Enclosure

    Låter som diskanten sitter bakom dammskyddet

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2 –way Active 15” Coaxial /Bass Reflex Enclosure

    Låter som diskanten sitter bakom dammskyddet
    Ja, det är definitionen av en coax. Allt är i samma punkt, inget fasfel, men det borde rimligen vara en dipp i övre mellanregister med så stor bas, trots coaxdiskant.

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är definitionen av en coax. Allt är i samma punkt, inget fasfel.
    Ooops skulle citera lackan. Inte dig.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 men tror du inte det är tweeters i de två små hålen? Jag har försökt hitta mer info om hur de är byggda (och ja, de finns i svart!) men hittar inget.

    Men utan tweeters i hålen borde de väl låta lite plattare... eller? (Ingen expert på monitorer)
    Nejdå... en ordentlig 3"/2"-out tweeter i mitten, typ denna eller motsvarande: https://www.rubbermonkey.co.nz/RCF-N...ression-Driver

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Här går det undan

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är definitionen av en coax. Allt är i samma punkt, inget fasfel, men det borde rimligen vara en dipp i övre mellanregister med så stor bas, trots coaxdiskant.
    Den (motsvarande) tweetern jag länkade till går ned till 500 Hz så knappast problem i övre mellanregistret

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den (motsvarande) tweetern jag länkade till går ned till 500 Hz så knappast problem i övre mellanregistret
    Nej jag förmodar delningsfiltret är kalibrerat i absurdum på en sån produkt. Fortfarande jävligt kaxigt att göra dom knallgröna

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bi-amped så det borde gå att stämma av rätt perfekt,,,

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Haha, bara för att jag som är nooob på monitorer outade mig kom minst tre experter in i matchen!

    men @Chaliecrash : förklara för en noob vad du menade med:

    "2 –way Active 15” Coaxial /Bass Reflex Enclosure - Ja, det är definitionen av en coax"

    på vilket sätt tolkar du in tweeters eller diskantelement där?

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, bara för att jag som är nooob på monitorer outade mig kom minst tre experter in i matchen!

    men @Chaliecrash : förklara för en noob vad du menade med:

    "2 –way Active 15” Coaxial /Bass Reflex Enclosure - Ja, det är definitionen av en coax"

    på vilket sätt tolkar du in tweeters eller diskantelement där?
    Svarar åt CC Kommentaren var ref till DrLoops "Låter som diskanten sitter bakom dammskyddet " dvs i mitten av 15"-elementet dvs "själva definitionen av en coax".

    Mina coax - Equator D8 - där en (i detta fall en vanlig dome) tweeter sitter i centrum av 8"-baselementet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	equator-d8-mkii-pair-2.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	106556

  20. #20
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ja alla kan ju inte gilla allt men jag tyker den gröna färgen är skitfräck och sticker ju ut som satan, så fult så det blir snyggt typ, underbart :-P

    nu till följdfrågan då, är de något bra enligt er på 99:an? kanske vansklig fråga att ställa för det finns väl lika många åsikter som människor om inte fler men ändå, kan vara roligt. och som ngn sa den finns ju även i svart om man inte är modig nog för den spygröna färgen HA! HA!

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja det måste vara optimalt för fasfelen i frekvensbandet som annars alltid blir mellan två-tre element isär.
    Har aldrig lyssnat på riktigt dyra coaxer men när man vill ha high end i den kategorin så brukar dom vara dyrare än traditionella i samma storlek, så det är nog inte lätt att få ett sömlöst fullrange med jämn frekvenskurva. Man går nära gränsen för vad som är fysiskt möjligt i en välstämd coax. Normalt är där ju ren ferrit där basens spole ska röra sig. Nu ska det få plats ännu ett eller två element i samma magnet. Sista är gissning men nånstans ska det ta vägen.

  22. #22
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Cabasse https://www.cabasse.com/en/ är duktiga på att skapa högtalare där ljudet kommer från en och samma punkt, ganska liten punkt. Elektrostater spelar ju också ljudet från en och samma, iofs stora, yta.

    Disclaimer: Lite off-topic för det är inte monitorer men ändå on-topic när vi snackar teknik : D

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    För coax finns ännu en strulfaktor,som är djupet för diskantens spole jmf med baselementets spole. De bör ligga på samma djup men det är svårare att få till på e kraftiga compression drivarna än på de mindre dome-diskanterna.

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För coax finns ännu en strulfaktor,som är djupet för diskantens spole jmf med baselementets spole. De bör ligga på samma djup men det är svårare att få till på e kraftiga compression drivarna än på de mindre dome-diskanterna.
    Misstänkte att djupet på membranen också kunde ställa till det. Skillnad i djup blir tid som blir frekvens.

  25. #25

    Veteran
    Nu för tiden torde man kompensera med DSP i högtalaren.
    Tänker på delningsfilter och kompensation för placering(tid)

  26. #26
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok mkt teknisksnack av er monitor-förstå-sig-påare....men jag har ställt en enkel följdfråga ovan som vore najs att få svar på och den är helt enklet att är dssa monitorer något bra? om jag fattat det rätt enligt ovan så är svaret ja, och borde de väl vara för det priset som sådana betingar, men inte heller helt felfriga då det tydligen finns en del problematiska punter som med allt annat.

    men överlag då? är dessa monitorer något bra att ha? eller skulle ni ha rekommenderat kebu något annat i den prisklassen? och i så fall varför skulle ni det?

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bra? Sällsynta här, men bara att läsa denna uttömmande recension:

    https://www-hifitest-de.translate.go...v&_x_tr_pto=sc

  28. #28
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu för tiden torde man kompensera med DSP i högtalaren.
    Tänker på delningsfilter och kompensation för placering(tid)
    Det folk glömmer bort lite med DSP i högtalare att det adderar latency, precis som man har latency i ljudkort. Så 5ms i ljudkort + 5ms i högtalare det är en faktor att ha i åtanke. Själv skulle jag aldrig köra DSP-högtalare. Dels för latencyn men även för adda omvandligen.

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det folk glömmer bort lite med DSP i högtalare att det adderar latency, precis som man har latency i ljudkort. Så 5ms i ljudkort + 5ms i högtalare det är en faktor att ha i åtanke. Själv skulle jag aldrig köra DSP-högtalare. Dels för latencyn men även för adda omvandligen.
    För mix kan man använda DSP monitorer utan problem. Bara att switcha till sina tracking högtalare

    Lite info från Genelec om latency

    https://support.genelec.com/hc/en-us...Linearity-EPL-

  30. #30

    Veteran
    Tänker att det är fantastiskt att man fixar lägre och lägre latency i studion sedan köper man ett par monitorer för 50 000 som adderar på den latency man kämpat med tidigare.
    Det är härliga tider!

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra? Sällsynta här, men bara att läsa denna uttömmande recension:

    https://www-hifitest-de.translate.go...v&_x_tr_pto=sc
    Ja det var inte lätt att hitta en review på Banana monitorerna

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det var inte lätt att hitta en review på Banana monitorerna
    Det jag utläser är att de tycker Die Grünen är mer boom blasters än studiomonitorer (inte så detaljerade).

  33. #33

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag utläser är att de tycker Die Grünen är mer boom blasters än studiomonitorer (inte så detaljerade).
    15 tum basglädje!

  34. #34
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja alla kan ju inte gilla allt men jag tyker den gröna färgen är skitfräck och sticker ju ut som satan, så fult så det blir snyggt typ, underbart :-P
    Kolla med Genelec om du kan få typ samma färg på deras coaxialer (The Ones). För att beställa specifik färg på små Genelec'ar måste man beställa ett visst antal har jag för mig, men de dyrare kanske man kan få i tok-grönt. Dom kan göra alla RAL-färger iaf. Kanske RAL 6038 skulle passa?

  35. #35
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla med Genelec om du kan få typ samma färg på deras coaxialer (The Ones). För att beställa specifik färg på små Genelec'ar måste man beställa ett visst antal har jag för mig, men de dyrare kanske man kan få i tok-grönt. Dom kan göra alla RAL-färger iaf. Kanske RAL 6038 skulle passa?
    har inte råd att köpa nya monitorer dessutom har jag ett par adam a7x, och de är rejält bra, men får väl måla dem spygröna då, itne samma fräsiga form men färgen blir ju "rätt" isf

  36. #36
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra? Sällsynta här, men bara att läsa denna uttömmande recension:

    https://www-hifitest-de.translate.go...v&_x_tr_pto=sc
    jo det kan jag väl göra men nu efterlyste jag ju vad ni på 99:an tycker. och så mkt tekniktjöt som det blev i den här tråden så måste det väl kunna gå att haspla ur sig några åsikter om en i sammanhanget så enkel fråga, eller? för det är ju tydligen inte sällsyntare än att den här tråden kunde fyllas med som sagt var teknik-tjöt.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo det kan jag väl göra men nu efterlyste jag ju vad ni på 99:an tycker. och så mkt tekniktjöt som det blev i den här tråden så måste det väl kunna gå att haspla ur sig några åsikter om en i sammanhanget så enkel fråga, eller? för det är ju tydligen inte sällsyntare än att den här tråden kunde fyllas med som sagt var teknik-tjöt.

  38. #38
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har svårt att tro att det låter nåt vidare värst i hans studio, kanske främst baserat på högtalarplaceringen. Men det är ok! När man skapar musik är det viktigast att det låter på ett sätt som gör att man blir inspirerad. Om det så är maffig bas eller detaljrikedom eller närvaro eller vad man nu föredrar. Så mitt stående tips när det kommer till monitorer för att komponera är - skaffa dom som låter coolast och får dig imponerad av vad du gör för de kommer hjälpa dig mest med att göra musik du tycker om. Så om gröna burkar med feta 15-tummare i är din grej, köp!

    Ska du mixa o mastra åt andra är det en helt annan femma.

  39. #39
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sa jag ngt roligt?

  40. #40
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har svårt att tro att det låter nåt vidare värst i hans studio, kanske främst baserat på högtalarplaceringen. Men det är ok! När man skapar musik är det viktigast att det låter på ett sätt som gör att man blir inspirerad. Om det så är maffig bas eller detaljrikedom eller närvaro eller vad man nu föredrar. Så mitt stående tips när det kommer till monitorer för att komponera är - skaffa dom som låter coolast och får dig imponerad av vad du gör för de kommer hjälpa dig mest med att göra musik du tycker om. Så om gröna burkar med feta 15-tummare i är din grej, köp!

    Ska du mixa o mastra åt andra är det en helt annan femma.
    tack för svaret, första riktiga svaret på en enkel fråga som om man tycker de låtar bra och kanske även varför isf. för hela den här tråden är fylld med teknik-tjöt på mer detaljerad nivå utan att kunna besvara just en sådan här som då och som sagt i den kontexten enkel fråga.

    jag tänker inte köpa några nya monitorer jag är mer än nöjd med mina adam a7x, utan bara nyfiken på dem här pga hur de ser ut dess form osv, och självklart då i sammanhanget när vi nu först fått dem identifierade om folk på 99:an tycker de är bra. för så jäkla okända och anonyma kan de ju inte vara när de fyllt upp en hel tråd om dess mer tekniska detaljer. märkligt det där

    och jo det kan ju vara så gällande kebu att han har dem här som du säger för inspiration när han komponerar, jammar osv i den studion han visar på bilden. sedan kan han ju ha en annan inspelningsstudio eller spelar in sina grejer i ngn studio. kan ju tänkas att han gör demos odyl i den studion på bilden också.

    men än en gång tack för det här, då har jag iaf ett omdöme så här långt

  41. #41
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Kebu tycker inte att de är köpvärda...

    Citat Ursprungligen postat av Kebu på Facebook
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Can't recommend them. One has been broken for five years and the company hasn't been able to fix them yet."

  42. #42
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har svårt att tro att det låter nåt vidare värst i hans studio, kanske främst baserat på högtalarplaceringen. Men det är ok! När man skapar musik är det viktigast att det låter på ett sätt som gör att man blir inspirerad. Om det så är maffig bas eller detaljrikedom eller närvaro eller vad man nu föredrar. Så mitt stående tips när det kommer till monitorer för att komponera är - skaffa dom som låter coolast och får dig imponerad av vad du gör för de kommer hjälpa dig mest med att göra musik du tycker om. Så om gröna burkar med feta 15-tummare i är din grej, köp!

    Ska du mixa o mastra åt andra är det en helt annan femma.
    Ja, så är det nog. Vangelis hade ju också två jättehögtalare hängande i taket i studion.

    Men nu när jag hittade en bild ser jag att dom var riktade mot ljudteknikern, men dom lät väl så pass högt i det rummet så dom funkade som lyssning för V också kanske!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nemo-2-scan_.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	131,8 KB 
Id:	106565

  43. #43
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så är det nog. Vangelis hade ju också två jättehögtalare hängande i taket i studion.

    Men nu när jag hittade en bild ser jag att dom var riktade mot ljudteknikern, men dom lät väl så pass högt i det rummet så dom funkade som lyssning för V också kanske!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nemo-2-scan_.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	131,8 KB 
Id:	106565
    Liknade mest ett professorlab

  44. #44
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kebu tycker inte att de är köpvärda...
    se där jag bara läste en jädra gammal artikel när han skulle köpa dem och var väldig taggad, tror det var en bild där också med ngn från monitor-företaget också, och då veka ju allt och frid och fröjd men som sagt där ser man.

    läst även lite på andra ställen där det finns omdömen som sträcker sig från allt från ren skit till de bästa som de någonsin haft med den plattaste och jämnaste frekvenskurva de skådat osv. det är mao som vanligt svårt att veta när omdömen skiljer sig så mkt vad man själv skall tycka. får väl se om fler omdömen från ER 99:or ramlar in så får vi se hur tongångarna går där

  45. #45
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så är det nog. Vangelis hade ju också två jättehögtalare hängande i taket i studion.

    Men nu när jag hittade en bild ser jag att dom var riktade mot ljudteknikern, men dom lät väl så pass högt i det rummet så dom funkade som lyssning för V också kanske!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nemo-2-scan_.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	131,8 KB 
Id:	106565
    jo det är mycket troligt att kebu har två studios en där han skissar, jammar, komponerar och håller på och en annan där han spelar in. eller tar sig till någon annan studio för inspelning. han kanske har det uppläget och uppdelningen?

    gällande bilden så har jag gm åren sett en hel del bilder på nemo-studion i london när det begav sig, men de där stora feta högtalarna som hänger i taket har jag aldrig sett förut faktiskt, kul

  46. #46
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla med Genelec om du kan få typ samma färg på deras coaxialer (The Ones).
    De hade inte rosa!

    (I a f inte när jag köpte mina...)

  47. #47
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De hade inte rosa!

    (I a f inte när jag köpte mina...)
    Tror du måste specialbeställa direkt av fabriken för egen RALfärg. Kan nog kosta en slant, men för ett studiokomplex som vill profilera sig...nemas problemas.

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du måste specialbeställa direkt av fabriken för egen RALfärg. Kan nog kosta en slant, men för ett studiokomplex som vill profilera sig...nemas problemas.
    Kanske. Genelec svarade att de inte hade rosa i färgskalan när jag frågade. Finns ingen rosa i RAL enligt hemsidans väljare, bara några lila varianter.Men visst, betalar man TILLRÄCKLIGT mycket mer lär det ju gå.

  49. #49
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så mitt stående tips när det kommer till monitorer för att komponera är - skaffa dom som låter coolast och får dig imponerad av vad du gör för de kommer hjälpa dig mest med att göra musik du tycker om.
    Man blir så jäkla deppig när man skiftar över till högtalare som låter rätt bara.

  50. #50
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man blir så jäkla deppig när man skiftar över till högtalare som låter rätt bara.
    plus å minus med allt här i livet vettö

  51. #51
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så är det nog. Vangelis hade ju också två jättehögtalare hängande i taket i studion.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nemo-2-scan_.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	131,8 KB 
Id:	106565

    Det är många riktigt fina studios som har högtalarna uppe i taket på det där sättet. Lite extra poppis i lite extra påkostade mixrum i staterna enligt det jag sett. Inte min favorit, men om rummet är designat för det så kan det ändå bli riktigt bra! En fördel med att ha så är att det går att ha en massa prylar framför sig utan att de påverkar riktigt lika mycket som det skulle kunna göra (självklart beroende på hur man ställer allt..). En av mina främsta mentorer inom mastering (Friedemann Tischmeyer) har högtalarna inte riktigt så högt upp, men ändå nästan orimligt högt upp och det går att plocka ut många detaljer riktigt fint även i det rummet. Så ja, sammanfattningsvis, det kan absolut fungera om det görs ordentligt!

  52. #52
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är många riktigt fina studios som har högtalarna uppe i taket på det där sättet. Lite extra poppis i lite extra påkostade mixrum i staterna enligt det jag sett. Inte min favorit, men om rummet är designat för det så kan det ändå bli riktigt bra! En fördel med att ha så är att det går att ha en massa prylar framför sig utan att de påverkar riktigt lika mycket som det skulle kunna göra (självklart beroende på hur man ställer allt..). En av mina främsta mentorer inom mastering (Friedemann Tischmeyer) har högtalarna inte riktigt så högt upp, men ändå nästan orimligt högt upp och det går att plocka ut många detaljer riktigt fint även i det rummet. Så ja, sammanfattningsvis, det kan absolut fungera om det görs ordentligt!
    ok mycket mer än jag visste och tack för den MYCKET intressanta informationen

  53. #53
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kebu rigg.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	343,6 KB 
Id:	106550
    Det här rummet däremot. Nej. Det där kommer låta skit, även om de skulle köra med guldpläterade USB-kontakter..

  54. #54
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här rummet däremot. Nej. Det där kommer låta skit, även om de skulle köra med guldpläterade USB-kontakter..
    Meh! Det är ju akustikpaneler å allt!

  55. #55
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Meh! Det är ju akustikpaneler å allt!
    Och trägavlar...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •