Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Logic Pro och Aggregate Devices?

  1. #1
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran

    Logic Pro och Aggregate Devices?

    Har ett Motu 828mk3 med två moddade UllaBerra AD8200 påhängda via adat-kontakterna. Har dock blivit sugen på att koppla på ännu mer eftersom det är så grymt smidigt sätt att få in hårdvaruburkarna i produktionsflödet.

    Någon annan här som kör Logic och Aggregate Devices?

    Finns det något som man ska tänka på? Flaskhalsar? Jag kör Thunderbolt via Firewireadapter till ljudkortet. Finns det begränsningar? Funderar på ytterligare ett Motu-kort och ev en adatburk till.

    Kommer läsa på en del själv men tar gärna emot tips och råd från andra innan jag springer iväg och skaffar ytterligare burkar.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har kört ENORMA uppsättningar förut med bl a 3 MOTU audio interfaces med adatconverters kopplade på alla ljudkorten, samtidigt som jag hade typ 5-6 till audio interface alla kopplade i en jätteaggregerad device.

    Jag körde dock extern clock (apogee big ben). Viktigt att klockningen funkar för annars blir det otrevligt digitalsprak

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Att tänka på är att inte "aggregera" något sämre med hög latecy - CoreAudio anpassar timingen efter det fysiska interface med den högsta latencyn. Sedan som V skriver ovan, att välja en bra systemklocka. Jag klockar med mitt RME UCX-interface.

    Det smidiga är också att CoreAudio dels kan slå ihop interface med olika gränssnitt (FW, TB, USB, t.o.m. Maccens interna "ljudkort"),

    dels busenkel administration - koppla in och ladda ev. drivrutiner för respektive interface, gå in i ljudinställningar och välj vilka interface som ska ingå, vilken ordning de ska ha (för numrering av kanaler i DAW) och vilken enhet som är huvudklocka... När det är klart har ljudprogrammen alla I/O-kanalerna tillgängliga som det vore ett och samma interface.

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört ENORMA uppsättningar förut med bl a 3 MOTU audio interfaces med adatconverters kopplade på alla ljudkorten, samtidigt som jag hade typ 5-6 till audio interface alla kopplade i en jätteaggregerad device.

    Jag körde dock extern clock (apogee big ben). Viktigt att klockningen funkar för annars blir det otrevligt digitalsprak
    Coolt, tack. Det låter väldigt lovande

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att tänka på är att inte "aggregera" något sämre med hög latecy - CoreAudio anpassar timingen efter det fysiska interface med den högsta latencyn. Sedan som V skriver ovan, att välja en bra systemklocka. Jag klockar med mitt RME UCX-interface.

    Det smidiga är också att CoreAudio dels kan slå ihop interface med olika gränssnitt (FW, TB, USB, t.o.m. Maccens interna "ljudkort"),

    dels busenkel administration - koppla in och ladda ev. drivrutiner för respektive interface, gå in i ljudinställningar och välj vilka interface som ska ingå, vilken ordning de ska ha (för numrering av kanaler i DAW) och vilken enhet som är huvudklocka... När det är klart har ljudprogrammen alla I/O-kanalerna tillgängliga som det vore ett och samma interface.
    Grymt svar, tack för det. Tänkte väl egentligen göra det ganska enkelt för mig, typ skaffa ytterligare ett Motu-ljudkort och sedan en eller två UllaBerra ada8200. Tänker att det borde räcka att låsa motukort nummer två via word clock från motukort nummer ett (det jag har idag)?

    Jag uppskattar era svar så här långt!

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt svar, tack för det. Tänkte väl egentligen göra det ganska enkelt för mig, typ skaffa ytterligare ett Motu-ljudkort och sedan en eller två UllaBerra ada8200. Tänker att det borde räcka att låsa motukort nummer två via word clock från motukort nummer ett (det jag har idag)?

    Jag uppskattar era svar så här långt!
    Jepp. O sen bör adatgrunkorna få sin ”sync” via adat-IN (på dem alltså). Minns ej om jag daisychainade wordclock till adat-converter.

    Ngnstns i forumet så la jag för några år sedan ut schema m alla interface, wordclock etc o diskuterade runt det hele. Sök på valsolo o typ wordclock eller bigben….

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp. O sen bör adatgrunkorna få sin ”sync” via adat-IN (på dem alltså). Minns ej om jag daisychainade wordclock till adat-converter.

    Ngnstns i forumet så la jag för några år sedan ut schema m alla interface, wordclock etc o diskuterade runt det hele. Sök på valsolo o typ wordclock eller bigben….

    Hittade tråden, den var rätt matig Får läsa den i lugn och ro i helgen. Ja, adat-burkarna borde väl synka finfint via adat-in tänker jag, eller är det bättre att köra wordclock även där tro?

    Hursomhelst, tack för bra svar, jag har nog bestämt mig för att göra ett försök och utöka arsenalen med ytterligare ett ljudkort.

    Edit: Läste tråden direkt. Mycket bra info där.
    Senast redigerat av Ulven den 2022-04-29 klockan 09:35.

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Funderar på att börja med att skaffa ett litet Motu Ultralite Mk3 och sen helt enkelt daisy-chaina den via den andra firewire-porten på mitt Motu 828 och sen koppla en wordclock-kabel emellan dem för sync.

    Borde funka?

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att börja med att skaffa ett litet Motu Ultralite Mk3 och sen helt enkelt daisy-chaina den via den andra firewire-porten på mitt Motu 828 och sen koppla en wordclock-kabel emellan dem för sync.

    Borde funka?
    Det tycker jag att det borde. Börja utan WC. Kan vara så att om man enbart kör motu så kan det kanske synka ändå. Däremot vet jag ej om adatkonverterna du hakar på behöver WC styrning eller om det räcker med att de får synk via adat in på dem.

    Skulle allt strula har jag kvar min apogee big ben någonstans på högkant

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Samt en trave WCkablar

  11. #11
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Bumpar tråden för att säga tack till Valsolo och hasse_fx.

    Skaffade ett begagnat Motu Ultralite MK3 hybrid och kopplade in det enligt anvisningar via 828ans extra firewireport. Det verkar funka finfint!

    Tack för tips och pepp!

    Två frågetecken, men ingen big deal (tror jag):

    Tidigare har det inte spelat någon större roll i vilken ordning jag startat dator och ljudkort, men efter att jag fixat med detta så måste jag starta datorn först och sen slå på ljudkorten, annars fastnar datorn i uppstartsläge. Det var lite svettigt första två försöken innan jag kom på att låta korten vara avstängda.

    Sen verkar inte Ultralighten vilja synka direkt med 828an utan jag måste gå in i "motu audio and midi setup" och välja om 828an som masterklocka för Ultralighten igen även om den är vald som det från början. Men när det väl är gjort är det inga problem (vad jag märkt hittills peppar peppar). Ultralighten hade inte Wordclock så det är inget alternativ. Men ingen big deal som sagt, ett extra musklick bara.

    Gött med ett par extra in och ut, precis det jag behövde

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Angående startordning/val så har jag inte det problemet i mitt system (där Macen alltid startar sist) och synkinställningarna har jag inte behövt röra efter att "aggretaget" skapats, Dock har nyligen läst om någon annan som har en liknande issue du beskriver... Gemensamt verkar vara MotU

  13. #13
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag aggregerar MX-1, ES-9 och OP-1 utan problem så man kan hänga på ett gäng olika grejer utan problem.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...kör RME UCX (TB3 <-> Firewire 400) som master och en Quad Cortex (USB) utan problem.

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående startordning/val så har jag inte det problemet i mitt system (där Macen alltid startar sist) och synkinställningarna har jag inte behövt röra efter att "aggretaget" skapats, Dock har nyligen läst om någon annan som har en liknande issue du beskriver... Gemensamt verkar vara MotU
    Ha ha typiskt. Nåja, motukortet har varit så fantastiskt strulfritt i alla år så jag kan inte gnälla. Får helt enkelt vänja mig vid att starta korten sist

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag har t.o.m. så att RME går igång först och startar jag Macen direkt så kommer Quad Cortex sist - men oavsett fungerar® det.
    .

Liknande ämnen

  1. Logic Pro X och Native instrument AU
    Av Grahnen i forum Logic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 01:22
  2. Logic Pro X, Apple och Pro Users
    Av tinybox i forum Logic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 23:28
  3. Logic och optiskt ut på MacBook Pro
    Av Oortone i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 15:24
  4. Logic Pro 8 för Mac OCH PC!!!!
    Av imported_Firechild i forum Logic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •